Is er een relatie tussen Watse Hettes en Johannes Hettes?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Bolsward

Is er een relatie tussen Watse Hettes en Johannes Hettes?

Bericht door Bolsward »

Mijn oudst bekende voorvader was Watse Hettes (Watse Hettis), die komt voor in een authorisatieacte van 20/3/1694 (Wijm N1),waarbij hij tot curator werd benoemd over de kinderen van Johannes Hettes en de boedelbeschrijving van 21/4/1694(Acte 20?), waarin o.a. staat dat Watse Hettes eigendomspapieren van Haring Hettes in beheer kreeg.
Deze Haring Hettes had zonen o.a. Hette Harings en Douwe Harings.
Hette Harings trouwde op 29-4-1633 voor het gerecht Rauwerderhem. Zijn zoon was waarschijnlijk voornoemde Johannes Hettes. Deze gegevens heb ik ontleend aan de stamreeks Griepma of Grijpma aanwezig in de studiezaal. Daarbij werd vermeld de naam van Ype Brouwer als correspondent van het Rijksarchief.
In gemelde stamreeks wordt als kind van Hette Harings alleen genoemd Johannes Hettes.

Mijn vraag is: is na te gaan welke relatie Watse Hettes had ten opzichte van Johannes Hettes, omdat hij curator werd over enkele kinderen van Johannes Hettes.
Voor mijn stamboom zou ik graag nog wat informatie/zekerheid hebben over de voorouders van Watse Hettes.
Zijn naam en die van zijn echtgenote Antie Jans komt voor in RA DON Z8 404 dan wonen ze (1687) in Gauw. Later in bovengemelde authorisatieacte staat dat hij woont in Boornswage en tenslotte wordt hij vermeld in het stemkohier 1698 van Uitwellingerga. Daar en in Oppenhuizen hebben zijn nazaten enkele generaties gewoond. Vandaar mijn achternaam Oppenhuizen.
Alvast vriendelijke dank als u mij verder kunt helpen.
Douwe Oppenhuizen
(Vanuit mijn woonplaats Doetinchem is het wat ver om dit echt na te zoeken)
Laatst gewijzigd door Bolsward op dinsdag 5 mar 2013 3:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Johan

Re: Is er een relatie tussen Watse Hettes en Johannes Hettes

Bericht door Johan »

Beste Douwe,

Wat de relatie is tussen Watse Hettes en Johannes Hettes is weet ik ook niet. Broers mischien.
Op dit forum is vaker een onderwerp geweest waar ook verschillende keren de naam Hette en Hettes voorkomt
viewtopic.php?f=3&t=5165&hilit=swaga
Het gebied waar zij wonen komt overeen met de woonplaatsen van Watse Hettes, mogelijk dat je hier wat aan hebt.
Ik heb zelf ook het een en ander over deze familie want het betreft ook mijn voorouders (Griepsma)
Mocht je belangstelling hebben dan graag even een email adres dan ik je wel wat toesturen maar ik heb niet veel meer dan wat op het forum staat.

Met vriendelijke groet,

Johan
Plaats reactie