Beste mensen,
Ik onderzoek Bernardus Jurjens, ged. Hervormd op 16 nov 1755 te Dokkum en gehuwd met Akke Jans in Harlingen op 1 juni 1783.
Het vermoeden bestaat dat de voorouders van Bernardus Jurjens, zoon van Bernardus Jurjens Kroos mogelijk Spaanse voorouders zijn.
Het vermoeden in deze familie van "Spaanse voorouders" is m.n. gebaseerd op "altijd zwart - donker haar" en "bruine ogen" met een enigszins Zuid-Europees uiterlijk voor alle nazaten.
Bekend is dat in Amsterdam vele ondertrouwaktes van voor 1800 nog beschikbaar zijn. Wie kan mij vertellen of deze aktes ook van Dokkum nog bewaard zijn gebleven?
Daarnaast wie kan aangeven hoe deze vraag op een andere manier oplosbaar is via de archieven?
Dank voor de reacties en vriendelijke groet,
Nick Posthumus
Bernardus Kroes(e) (Kroos), Harlingen, Dokkum (Spaans?)
-
Nick Posthumus
Hallo Nick,
Je mag de akten uit Friesland helaas niet vergelijken met die van Amsterdam. In de hoofdstad werden zeer veel gegevens genoteerd, veel meer dan in bijvoorbeeld Harlingen. Wat dat betreft zijn de Amsterdammers verwend.
Zoek ook eens via de Aquabrowser van Tresoar, wie weet wat daar nog uit komt. Bernardus Jurjens was touwslager, dus wellicht was hij lid van een gilde. Ik weet niet of er gildeboeken bewaard zijn gebleven van Dokkum.
Groeten van Richard
Je mag de akten uit Friesland helaas niet vergelijken met die van Amsterdam. In de hoofdstad werden zeer veel gegevens genoteerd, veel meer dan in bijvoorbeeld Harlingen. Wat dat betreft zijn de Amsterdammers verwend.
Zoek ook eens via de Aquabrowser van Tresoar, wie weet wat daar nog uit komt. Bernardus Jurjens was touwslager, dus wellicht was hij lid van een gilde. Ik weet niet of er gildeboeken bewaard zijn gebleven van Dokkum.
Groeten van Richard