Opzoekvraag Historisch Centrum Leeuwarden

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Piet Heres
Contacteer:

Bericht door Piet Heres »

Wie wil is voor mij nakijken in het Historisch Centrum vanLeeuwarden.
of onderstaand de ouders zijn van Heere Jans.
Ik ben hier al 2 jaar mee bezig en kom geen streep verder.

Jan Willems is geboren omstreeks 1585. Jan is overleden.
Beroep:
Schuitevaarder=Binnenschipper
Jan trouwde, ongeveer 30 jaar oud, op woensdag 11-02-1615 in Dokkum [bron: Ondertrouwregister Gerecht Dokkum, 1615 DTB nr: 171, 1605 - 1628] met Ityen Riencksdr, ongeveer 25 jaar oud. Ityen is geboren omstreeks 1590. Ityen is overleden.

Kind van Jan en Ityen:

Heere Jans, geboren ca 1625. Heere is overleden vóór woensdag 29-05-1675 in buurtschap de Scharren (Gem.Doniawerstal), ten hoogste 49 jaar oud.
Notitie bij Heere: Heere Jans woonde in 1675 in de Scharren onder Nijega (gemeente
Doniawerstal).
Heere trouwde, ongeveer 24 jaar oud, omstreeks 1650 met Ebeltien Uilkes, ongeveer 20 jaar oud. Ebeltien is geboren omstreeks 1630 in ?????, dochter van Uilke??? en NN. Ebeltien is overleden vóór woensdag 29-05-1675 in buurtschap de Scharren (Gem.Doniawerstal), ongeveer 45 jaar oud [bron: Weesboek Doniawerstal 1661-1693, akte nr. 319, folio 568 d.d. 29 mei 1675]. Zij is weduwe van Eise Uilkes.

Groeten Piet
Margreet Huisman

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi Piet,

Ten eerste gaat het Hist. Centrum Leeuwarden enkel over Leeuwarden.
Je moet naar Tresoar - het provinciale archief.

Ten tweede is dit niet even een aktetje nakijken - dus het is niet zo vreemd dat er niemand reageert. Veel is er niet bewaard, zoals de weesboeken die wat later pas beginnen of je komt terecht in oud handschrift. Ik kan dat dus niet.

Misschien kun je de vraag ook stellen bij yahoo - want er zijn ook nog de lokale/gemeentelijke archieven ter plekke van Heerenveen en Doniawerstal, die soms meer hebben dan tresoar. Er zijn daar meen ik wel mensen daar die daar komen en thuis zijn in die oude spullen.

Ik zag verder dat het voorgesteld werd - die link met Dokkum, maar ik heb er een hard hoofd in. Het ligt niet in de buurt, en de enige verbinding was dat ze een Heere krijgen. Er zullen echter wel meer Jannen zijn die een Heere kregen, het zijn gangbare namen. Ik zag oook geen verdere vernoemingen die de band wat sterker maken.

http://groups.yahoo.com/group/Friesland-genealogy/

groet margreet
Maikel Galama

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Margreet en Piet,

het komt eigenlijk nooit voor maar in dit geval had ik Margreet haar bericht bijna met dezelfde bewoordingen kunnen versturen.

Toch zou ik graag nog een antwoord van Piet krijgen op de vraag: welke bronnen zijn tot nu gebruikt om de vraag hier te kunnen stellen, is dat enkel het weesboek van Doniawerstal ? Of zijn er meer bronnen gebruikt ? En: hoe betrouwbaar zijn alle gegevens ? Van welk geloof is de familie ? En zijn ze gevolgd tot 1812 en zo ja, welke naam nemen ze dan aan ?

Mbt de link naar Dokkum zou onderstaande kopie uit de quaclappen een ondersteuning kunnen zijn voor de stelling dat de link zeer onwaarschijnlijk is, veel meer voor de hand liggend is dat Heere Jans al generaties in Doniawerstal woonde. Er is maar één maar, Here Jans is geen unieke naam, er lopen er meerdere rond.

Index op de Quaclappen
Naam: Here Jans, Nijehorne
Datering: 1533
Bron: Archief Hof van Friesland, quaclappen
Toegang 14, inv. nr. 16687 (v/h deel YY1), blad 620

Groetjes, Maikel.

P.S. Piet: heb je mijn bericht over het boek van Skarsterlân gelezen ? Zeer geschikt om te gebruiken bij je onderzoek.
Maikel Galama

Hoi Piet,

nog een vraag, is in onderstaande 3e proclamatie de Ybeltie Uilckes dezelfde als de genoemde Ebeltien Uilkes ? De overlijdensdatum van Heere Jans zou dan vóór 03-07-1670 hebben plaatsgevonden.

Haskerland, huwelijken 1670
Vermelding: Derde proclamatie op 3 juli 1670 in Joure
Man : Eyse Uilckes afkomstig van de Scharren
Vrouw : Ybeltie Uilckes afkomstig van Joure

Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Joure Westermeer Snikzwaag 1637-1744 Inventarisnr.: 360

Groetjes, Maikel.
Maikel Galama

Heere Jans x Ebeltien Uilkes

Hoi Piet,

je noemt nr. 5 onbetrouwbaar, bedoel je dat je geen bewijs hebt dat hij een zoon is van Heere Jans ? Of dat hij in 1670 is gedoopt ipv de door jou genoemde 1679 ? De kinderen nr. 1 t/m 4 zijn betrouwbaar ?

Haskerland, dopen, doopjaar 1670
Dopeling: Here
Gedoopt op 22 mei 1670 in Joure/Westermeer/Snikzwaag
Kind van Here Jans en niet genoemde moeder
Opm.: De vader is al overleden

Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Joure, Westermeer en Snikzwaag, doop 1643-1743
Inventarisnr. : 358

Groetjes, Maikel.
Margreet Huisman

Hayo Maikel,

Hier ergens boven stond dat ze weduwe van eyse was. Waarvandaan staat er niet bij.

De opzoekvraag was al eens eerder gesteld, verspreid over 3 berichten - ik heb nog maar wat info daar weg gehaald.
Daar is geen nummer 5 - waar heb je die vandaan? nog weer een ander forum? Het staat inmiddels op 3 geloof ik.
Notitie bij Ebeltien:
Weesboek Doniawerstal 1661-1693, akte nr. 319, folio 568 d.d. 29 mei 1675:
Inventarisatie ten sterfhuize van Ebel Uilkes (weduwe van Heere Jans) wonende in de Scharren (onder Nijega Doniawerstal).
Tevens akte nr. 313 fol. 561 d.d. 3 augustus 1676, en nr. 341 folio 22 d.d. 16 april 1679.

Kinderen van Heere en Ebeltien:
1 Hiske Heeres, geboren in Scharren (Gem.Doniawerstal). Hiske is overleden.
2 Acke Heeres, geboren in Scharren (Gem.Doniawerstal). Acke is overleden.
3 Tjeerd Heeres, geboren in Scharren (Gem.Doniawerstal). Tjeerd is overleden.
4 Uilke Heeres, geboren omstreeks 1655 in Scharren (Gem.Doniawerstal). Uilke is overleden. Ook nog gewoond hebbende te Amsterdam.
Uilke trouwde met Geertien Roelofs. Geertien is geboren omstreeks 1660 in Katlijk (Friesland), dochter van Roelof Jelles en Hil Rieuwerts. Geertien is overleden.

Kinderen van Uilke en Geertien:
1 Heere Uilkes, geboren omstreeks 1688 in Katlijk (Schoterland). Heere is overleden.
Religie: NH
Heere:
(1) trouwde met Auckien Rouckes. Auckien is geboren omstreeks 1690. Auckien is overleden vóór 1720, ongeveer 30 jaar oud.
(2) trouwde, ongeveer 32 jaar oud, op zondag 05-05-1720 in Joure [bron: DTB nr: 360, 1637 - 1744 Trouwregister Hervormde gemeente Joure-Westermeer-Snikzwaag,] met Oentje Yges, 25 jaar oud. Oentje is geboren in 1695 in buurtschap de Scharren (Gem.Doniawerstal), dochter van Yge Hylckes en Antie Kamphuis. Zij is gedoopt op maandag 05-12-1695 in Joure. Oentje is overleden.
Religie: NH

2 Roel Uilkes, geboren omstreeks 1689 in Katlijk (Schoterland). Roel is overleden.
Beroep: Koopman te Mildam

3 Ybeltje Uilkes, geboren omstreeks 1690 in Katlijk (Schoterland). Ybeltje is overleden na 1757, ongeveer 67 jaar oud. Ybeltje trouwde met Wybe Jelles. Wybe is geboren in Mildan/Katlijk, zoon van Jelle Taes en Jouck Wybes. Wybe is overleden.
Notitie bij Wybe: Kleinkinderen van dit gezin zijn de Talsma´s uit Katlijk.

4 Akke Uilkes, geboren omstreeks 1691 in Katlijk (Schoterland). Akke is overleden. Akke trouwde in buurtschap de Scharren (Gem.Doniawerstal) met Lourens Idses. Lourens is geboren in ?????, zoon van Ids Cleises en NN. Lourens is overleden.

5 Hiltien Uilkes, geboren omstreeks 1692 in Katlijk (Schoterland). Hiltien is overleden. Hiltien trouwde in Nieuweschoot met Jacob Ryckelds. Jacob is geboren in ?????, zoon van Ryckeld Jans en Lamck Jans. Jacob is overleden.

6 Jan Uilkes, geboren omstreeks 1694 in Katlijk (Schoterland). Jan is overleden.
Notitie bij Jan: Dit huwelijk bleef kinderloos
Jan trouwde met Gerritje Folkerts. Gerritje is geboren in ?????. Gerritje is overleden.
De eerste 4 namen zullen dan wel uit dat sterfhuis-weesboek komen.
Ik weet niet of Uilkes leeftijd geschat is en min of meer teruggerekend van leeftijd bij trouwen - of daaruit gehaald is.

Piet, die doorlopende aktes met steeds een ander jaar zijn toch een soort verrekening van de voogden die de eigendommen beheren - weesrekeningen? Of, als er een voogd overlijdt wordt er een nieuwe aangesteld.
Of als er een kind volwassen werd of trouwde werd de voogdij opgeheven.
Het zou dus erg prettig zijn als je met de lezers wilt delen wat er in al die aktes staat - zoals misschien namen van voogden.

Uno achternaam dus ook nog: de Talsma's uit Katlijk.

en toen keek ik voor de aardigheid nog even of er geen andere heres kinderen trouwden in de scharren:
Doniawerstal, huwelijken 1619
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 15 april 1619
Man : Jan Tijaerdts afkomstig van Tjerkgaast
Vrouw : Aall Heredr afkomstig van Scharren
Wat denk je maikel - zouden die een here jans gekregen hebben, die een tjeerd kreeg?

groet margreet
Maikel Galama

Hoi Margreet,

ik wilde nu eigenlijk even op Piet wachten, misschien komen er nog enkele verduidelijkingen.

Maar ja, dan kom jij weer met een berichtje uit de grabbelton en een directe vraag waar ik niet omheen kan:
Quote:

Wat denk je maikel - zouden die een here jans gekregen hebben, die een tjeerd kreeg?
Verwacht je een eerlijk antwoord ? Nou ik denk het niet, de periode klopt niet, de plaats ook niet en de namen die worden zo raar geschreven, nee, we moeten nog maar wat verder zoeken.

:) :D :) :D :) :D :) Almost a mission impossible

Groetjes, Maikel.
Piet Heres
Contacteer:

Hallo Margreet en Maikel

Allereerst fijn dat jullie mij willen helpen.
Maar van een hoera stemming en trek de champagneflessen maar open zie ik op dit moment nog niet zitten.

Wat betreft of ik bewijzen heb, dan moet ik zeggen nee, ik heb voor 2 jaar terug alles aangeleverd gekregen van de eerste 3 generatie's van Yntze van der Honing.
Alles wat ik weet staat ook op mijn site vermeld: http://members.chello.nl/p.heres/ , onder de naam Heeres/Heres.

De naam Heeres later Heres werd ca in 1750 al gedragen.

nog een vraag, is in onderstaande 3e proclamatie de Ybeltie Uilckes dezelfde als de genoemde Ebeltien Uilkes ? De overlijdensdatum van Heere Jans zou dan vóór 03-07-1670 hebben plaatsgevonden.

Haskerland, huwelijken 1670
Vermelding: Derde proclamatie op 3 juli 1670 in Joure
Man : Eyse Uilckes afkomstig van de Scharren
Vrouw : Ybeltie Uilckes afkomstig van Joure Dit is dezelfde

je noemt nr. 5 onbetrouwbaar, bedoel je dat je geen bewijs hebt dat hij een zoon is van Heere Jans ? Of dat hij in 1670 is gedoopt ipv de door jou genoemde 1679 ? De kinderen nr. 1 t/m 4 zijn betrouwbaar
De datum 1679 is een tikfout van mij (dus 1670 is goed)
De andere 4 kinderen heb ik ook geen hard bewijs van (Yntze v d Honing)

Ik denk dat ik jullie niet veel verder heb kunnen helpen, ik hoop dat jullie wat voor mij kunnen vinden, en ik wil vanzelf sprekend jullie vragen zoveel mogelijk beantwoorden.

Met vr.gr. Piet Heres
Margreet Huisman

Hoi allemaal,

Misschien lust Yntze champagne?
Piet, Maikel plaagt even.

Uiteraard kregen Jan Tjeerds en Aaltje Heeres een Heere Jans.
misschien in 1625, en misschien eerder of later.

Als die zijn opa vernoemt krijg je een Tjeerd Heeres.
en als er ook een broer Tjeerd Jans was, die jong overleden is - krijg je ook een Tjeerd.

Als jouw informatie van Yntze komt zit het wel goed. Die is erg, erg streng op bronnen en bewezen. Die heeft ze heus niet uit zijn duim gezogen.
De namen van die 4 kinderen staan zeer waarschijnlijk in het weesboek - je geeft de bron erbij immers. Eigenlijk, Yntze geeft de bron erbij.

groet margreet
Maikel Galama

Hoi Piet,

géén champagne ?

Man, het is groot feest. Heb je Margreet haar Quote niet gelezen ? Je reageert er in ieder geval niet op. Dus nog maar een keer.

Quote:

En dit was de vraag:

wie weet wie de ouders zijn van Heere Jans

Piet, zou je bovenstaande nogmaals willen bekijken ?

Groetjes, Maikel.

P.S. En Margreet was me voor, het klopt, ik plaagde je. Sorry. De champagne heb ik dan ook niet verdiend, maar Margreet wel.
Piet Heres
Contacteer:

Hallo Margreet en maikel

Maikel jij zelf reageerde op de Quote Van margreet anders, vandaar dacht ik dat is niet goed.
Quote:

Verwacht je een eerlijk antwoord ? Nou ik denk het niet, de periode klopt niet, de plaats ook niet en de namen die worden zo raar geschreven, nee, we moeten nog maar wat verder zoeken.

Groeten Piet
Piet Heres
Contacteer:

Maikel en Margreet

Heb ik onderstaand nu zo goed????

Jan Tijaerdts is geboren omstreeks 1590 in Tjerkgaast. Jan is overleden. Jan trouwde, ongeveer 29 jaar oud, op maandag 15-04-1619 in Doniawerstal met Aall (Aaltje) Heredr (Heres), ongeveer 24 jaar oud. Aaltje is geboren omstreeks 1595 in buurtschap de Scharren (Gem.Doniawerstal). Aaltje is overleden.

Kind van Jan en Aaltje:
1 Heere Jans, geboren omstreeks 1625. Heere is overleden vóór donderdag 22-05-1670 in buurtschap de Scharren (Gem.Doniawerstal), ongeveer 45 jaar oud.
Notitie bij Heere: Heere Jans woonde in 1675 in de Scharren onder Nijega (gemeente
Doniawerstal).
Heere trouwde, ongeveer 25 jaar oud, omstreeks 1650 met Ebeltien Uilkes, ongeveer 20 jaar oud. Ebeltien is geboren omstreeks 1630 in Joure, dochter van Uilke??? en NN. Ebeltien is overleden vóór woensdag 29-05-1675 in buurtschap de Scharren (Gem.Doniawerstal), ongeveer 45 jaar oud [bron: Weesboek Doniawerstal 1661-1693, akte nr. 319, folio 568 d.d. 29 mei 1675]. Zij trouwde later in 1670 [bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)] met Eise Uilkes.
Notitie bij Ebeltien: Weesboek Doniawerstal 1661-1693, akte nr. 319, folio 568 d.d. 29 mei 1675: Inventarisatie ten sterfhuize van Ebel Uilkes (weduwe van Heere Jans) wonende in de Scharren (onder Nijega Doniawerstal). Tevens akte nr. 313 fol. 561 d.d. 3 augustus 1676, en nr. 341 folio 22 d.d. 16 april 1679.
Ebeltien Uilkes is na het overlijden van haar eerste man Heere Jans nog getrouwd geweest met Eise Uilkes

Waren er nog meer kinderen, toevallig???

Alletwee hardstikke bedankt voor jullie gegevens, ik ben hier ontzettend blij mee, hier heb ik 2 jaar op zitten wachten na diverse vraagstellingen op allerlei forums.

Groetjes, Piet Heres
Maikel Galama

Hoi Piet,

ik reageerde zoals ik reageerde omdat ik niet wilde dat Margreet naast haar schoenen ging lopen, maar onder ons gezegd en gezwegen, het was wel een heel erg mooie vondst !

Eind goed al goed zullen we maar zeggen.
M.b.t. je uitdraai van Jan Tijaerdts (of Jan Tjeerds) kan ik kort zijn, de genealogische opstelling klopt waarschijnlijk wel.

Toch nog drie kanttekeningen:

1) je vermeld diverse geboorteplaatsen die niet als zodanig vermeld mogen worden, je maakt van een woonplaats die bij het huwelijk genoemd wordt, een geboorteplaats. En dat mag natuurlijk niet.
2) een tekst als: Jan is overleden vind ik zeer irritant, lijkt mij duidelijk en kan derhalve weggelaten worden.
3) Heere Jans woonde in 1675 in de Scharren komt enigszins vreemd over als notitie bij iemand die vóór 1670 overleed.

Er waren vast nog meer kinderen, de zoektocht daarnaar laat ik graag aan anderen over, na een kleine cursus van Margreet zou je dat zelf ook heel goed kunnen. Ik zou op zoek gaan naar een Tjeerd Jans.

Enne, Maikel zou Maikel niet zijn als hij niet eindigde met: die champagne wordt denkelijk niets ?

Groetjes, Maikel.
Margreet Huisman

Hoi Piet en allemaal,

Misschien moet je de godsdienst ook even herzien. Gerecht kan ook rk inhouden - en de doopboeken van Katlijk zijn er gewoon en ze staan er niet in.

Gestandaardiseerde namen: JAN TJEERDS en AALTJE HERES

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht Doniawerstal 1601-1632
Inventarisnr.: 207
Je kunt nakijken wat er aan trouw- en doopboeken bewaard is bij www.tresoar.nl > voorouders > hulpbronnen > DTBL-inventaris.
Doe dat eerst maar, het voorkomt overbodige vruchteloze zoektochten in nietbestaande boeken.

Je kunt nog meer nakijken - als je in de aquabrowser linksboven nedergerecht intypt en daar doniawerstal of haskerland uitkiest, kun je zien wanneer de weesboeken en zo beginnen.

groet margreet
Plaats reactie