Voorouders Wiersma, Hoekstra
Wiersma/Hoekstra
Hallo Allemaal,
Vandaag naar Tresoar geweest en o.a. het hypotheekboek ingezien.Een groot,groen en moeilijk te lezen boek, maar met hulp van Sietske en een vergrootglas ging het beter.Ben begonnen bij 1709 en de namen Uilke Rienks en later Rienk Uilkes en verder nog Pijter Rienks
tot 1803.Maar zonder resultaat tot nu toe.
Maar misschien ook nog zoeken op andere namen???
Groeten Geertje
Vandaag naar Tresoar geweest en o.a. het hypotheekboek ingezien.Een groot,groen en moeilijk te lezen boek, maar met hulp van Sietske en een vergrootglas ging het beter.Ben begonnen bij 1709 en de namen Uilke Rienks en later Rienk Uilkes en verder nog Pijter Rienks
tot 1803.Maar zonder resultaat tot nu toe.
Maar misschien ook nog zoeken op andere namen???
Groeten Geertje
Wiersma/Hoekstra
Johan,
Gisteren in het Zijlstraboek gelezen:In 1818 heeft Bauke mogelijk met zijn zwager Hylke Pieters Wiersma een boerderij gebouwd, resp. verbouwd in de kromming van de weg bij Piekezijl.Deze boerderij werd bewoond door zowel Bauke en Ymkje als ook door Hylke Pieters Wiersma en vrouw en kinderen.Er stond een foto ( 1990) bij die kwam uit 125 jaar onderwijs te Abbega.De boerderij werd vroeger genoemd'' het huis van alle mensen''
Ik heb verder niet gekeken of de bronvermelding er ook bij stond, maar weet jij hier iets meer over?
In de gegevens van Uiltje Foppes Wiersma staat dat Hylke en Antje bij hun trouwen bij Rienk Pieters Wiersma inkwamen en later in een huis woonden dat stond aan de binnenweg naar de Abbegaasterketting.
Groeten Geertje
Gisteren in het Zijlstraboek gelezen:In 1818 heeft Bauke mogelijk met zijn zwager Hylke Pieters Wiersma een boerderij gebouwd, resp. verbouwd in de kromming van de weg bij Piekezijl.Deze boerderij werd bewoond door zowel Bauke en Ymkje als ook door Hylke Pieters Wiersma en vrouw en kinderen.Er stond een foto ( 1990) bij die kwam uit 125 jaar onderwijs te Abbega.De boerderij werd vroeger genoemd'' het huis van alle mensen''
Ik heb verder niet gekeken of de bronvermelding er ook bij stond, maar weet jij hier iets meer over?
In de gegevens van Uiltje Foppes Wiersma staat dat Hylke en Antje bij hun trouwen bij Rienk Pieters Wiersma inkwamen en later in een huis woonden dat stond aan de binnenweg naar de Abbegaasterketting.
Groeten Geertje
dag allemaal,
Eigenlijk hoop ik op een zaterdag met regen. Kan een mens eens rustig naar tresoar ipv druk te doen met tuin en boot.
Margreet
[
Geertje
Ik weet welke boerderij het is. Maar ken geen verdere bijzonderheden. Heb gebeld met een kennis in Pykesyl. De boerderij staat nog bekend als "het huis van alle mensen".
Ik was in de veronderstelling dat de boerderij aan de Rigedyk dezelfde was als Folsgare. Nee dus
Nog even over Folsgare.
1728 Uilke Rienks eigenaar. Hinne Hotses???? gebruiker
1738 Rienk Uikes eigenaar. Siemen Heins gebruiker.
Deze Siemen is getrouwd met Trijntje Rienks op 02-04-1736 te Abbega Oosthem Folsgare. Zus van Pieter Rienks???
Vernoeming kinderen klopt niet Hein, Tjetske, Botte, Sibbeltje, Sybe en Sytse. Geen Ymkje en Rienk
Groeten Johan
Eigenlijk hoop ik op een zaterdag met regen. Kan een mens eens rustig naar tresoar ipv druk te doen met tuin en boot.
Margreet
[
Ja, dat heb ik hier geen Wiersma's meer.Had jij Floreen Nijland na 1728 nog bekeken Johan?]
Geertje
Ik weet welke boerderij het is. Maar ken geen verdere bijzonderheden. Heb gebeld met een kennis in Pykesyl. De boerderij staat nog bekend als "het huis van alle mensen".
Ik was in de veronderstelling dat de boerderij aan de Rigedyk dezelfde was als Folsgare. Nee dus
Nog even over Folsgare.
1728 Uilke Rienks eigenaar. Hinne Hotses???? gebruiker
1738 Rienk Uikes eigenaar. Siemen Heins gebruiker.
Deze Siemen is getrouwd met Trijntje Rienks op 02-04-1736 te Abbega Oosthem Folsgare. Zus van Pieter Rienks???
Vernoeming kinderen klopt niet Hein, Tjetske, Botte, Sibbeltje, Sybe en Sytse. Geen Ymkje en Rienk
Groeten Johan
Wiersma/Hoekstra
Hallo allemaal,
Johan, voor alle duidelijkheid de boerderij genoemd''het huis van alle mensen'' is dat dan dezelfde als de Zijlstra boerderij Pikesyl 11?
Over Folsgare 1728 nr: 16 is Uilkes Rienks eigenaar en Hinne Hotses gebruiker en 1738 nr:16 Uilke Rienks eigenaar en Symen Hermanus gebruiker.
Jammer dat de namen niet kloppen, zou weer een stukje van de puzzel opgelost zijn.
Groeten Geertje
Johan, voor alle duidelijkheid de boerderij genoemd''het huis van alle mensen'' is dat dan dezelfde als de Zijlstra boerderij Pikesyl 11?
Over Folsgare 1728 nr: 16 is Uilkes Rienks eigenaar en Hinne Hotses gebruiker en 1738 nr:16 Uilke Rienks eigenaar en Symen Hermanus gebruiker.
Jammer dat de namen niet kloppen, zou weer een stukje van de puzzel opgelost zijn.
Groeten Geertje
-
Margreet Huisman
Hallo allemaal,
Ze heeft wel een Sytse ...
En ze dopen in wel 4 plaatsen, en er zitten gaten tussen de jaren.
Kijk eens, x 1777 IJlst:
IJlst, dopen, geboortejaar 1778, doopjaar 1778
Dopeling: Tryntje
Geboren op 28 februari 1778
Gedoopt op 8 maart 1778 in IJlst
Dochter van Rients Symens en Jetske Rintjes Post
Opm.: Doopheffer is Lijsbeth Baukes, gehuwd met Rintje
Holles Post
IJlst, dopen, geboortejaar 1786, doopjaar 1786
Dopeling: Ymkjen
Geboren op 26 oktober 1786
Gedoopt op 12 november 1786 in IJlst
IJlst, dopen, geboortejaar 1793, doopjaar 1794
Dopeling: Hein
Geboren op 19 december 1793
Gedoopt op 8 januari 1794 in IJlst
Kind van Rients Symens en Jetske Rintjes Post
IJlst, dopen, geboortejaar 1753, doopjaar 1753
Dopeling: Jetske
Geboren op 16 september 1753
Gedoopt op 30 september 1753 in IJlst
Kind van Rintje Holles Post, burgemeester en Lijsbeth Baukes
het hele rijtje:
1778 - trijntje
1779 - rintje
1781 - lijsbeth
1783 - symen
1786 - ymkje
1788 - sybe - dh is de grootmoeder lysbeth baukes
1790 - holle
1793 - hein
en dit de generatie daarvoor:
1737 hein folsgare
1739 tjetske oosthem
1743 botte ysbrechtum
1745 sibbeltje ysbrechtum, tjalhuizum, tirns
1752 sybe ijlst
1757 sytse ijlst
groet margreet
Ze heeft wel een Sytse ...
En ze dopen in wel 4 plaatsen, en er zitten gaten tussen de jaren.
Kijk eens, x 1777 IJlst:
IJlst, dopen, geboortejaar 1778, doopjaar 1778
Dopeling: Tryntje
Geboren op 28 februari 1778
Gedoopt op 8 maart 1778 in IJlst
Opm.: Doopheffer is Lijsbeth Baukes, gehuwd met Rintje
Holles Post
IJlst, dopen, geboortejaar 1786, doopjaar 1786
Dopeling: Ymkjen
Geboren op 26 oktober 1786
Gedoopt op 12 november 1786 in IJlst
IJlst, dopen, geboortejaar 1793, doopjaar 1794
Dopeling: Hein
Geboren op 19 december 1793
Gedoopt op 8 januari 1794 in IJlst
Kind van Rients Symens en Jetske Rintjes Post
IJlst, dopen, geboortejaar 1753, doopjaar 1753
Dopeling: Jetske
Geboren op 16 september 1753
Gedoopt op 30 september 1753 in IJlst
Kind van Rintje Holles Post, burgemeester en Lijsbeth Baukes
het hele rijtje:
1778 - trijntje
1779 - rintje
1781 - lijsbeth
1783 - symen
1786 - ymkje
1788 - sybe - dh is de grootmoeder lysbeth baukes
1790 - holle
1793 - hein
en dit de generatie daarvoor:
1737 hein folsgare
1739 tjetske oosthem
1743 botte ysbrechtum
1745 sibbeltje ysbrechtum, tjalhuizum, tirns
1752 sybe ijlst
1757 sytse ijlst
groet margreet
-
Margreet Huisman
en een aanvulling - 1811:
Post, Jetske Rintjes, won. op varend schip
k. Rintje 30, IJlst,
Symen 27, weduwnr, IJlst,
Lysbeth 25, IJlst,
Yemkje 24, Bolsward,
Sybe 23, won. op 't schip,
Hein 19, won. op 't schip
N.B. Te IJlst compareerde haar broer Age Rintjes Post. Heeft vanouds de naam Post.
Mairie IJlst, fol. 19v
groet margreet
Post, Jetske Rintjes, won. op varend schip
k. Rintje 30, IJlst,
Symen 27, weduwnr, IJlst,
Lysbeth 25, IJlst,
Yemkje 24, Bolsward,
Sybe 23, won. op 't schip,
Hein 19, won. op 't schip
N.B. Te IJlst compareerde haar broer Age Rintjes Post. Heeft vanouds de naam Post.
Mairie IJlst, fol. 19v
groet margreet
-
Margreet Huisman
Hallo allemaal,
De enige die ik kon vinden, en er trouwen geen anderen:
Er doopte in 1725 een Heijn Bottes in Oosthem.
De Sibbeltje Siemens die een Ymkje krijgt in IJlst is een ander, van Siemen Ekkes, zij x R(e)intje Hendriks Brugts.
Dit is de 'onze':
Trouwregister Hervormde gemeente Oosthem Abbega Folsgare, 1773
DTB nr: 879, 1723 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 31 mei 1773, Ylst
Man: Gooitsen Jentjes Bouma, IJlst
Vrouw: Sibbeltje Siemens, Abbega
3 Trijntjes. Hij hertrouwt nog 2 keer en is schipper in 1811.
Botte Siemens, IJlst x 1770 Antje Hiddes van Abbega - geen kinderen gevonden.
En Sytse Siemens, Idzega met Nanke Siemens van Oosthem, dr Siemen Douwes en Akke Gabes. 1 trijntje.
Beiden niet in 1811, en geen achternaam gevonden.
Ze blijven wel bij familie in de buurt dan, of de familie bij hen, met dat Parrega en IJlst en Idzega:) En allemaal andere beroepen.
groet margreet
De enige die ik kon vinden, en er trouwen geen anderen:
de 4 gedoopten plus Rients?1749: Symon Heyns, Wonseradeel
Plaats: Parrega
Omschrijving: gering herbergier
Gezin volw: 2 en kind: 5
Aanslag: 11-13-0
Verhoging:
Vermogen:
Bron: Wonseradeel, fol. 67
Er doopte in 1725 een Heijn Bottes in Oosthem.
De Sibbeltje Siemens die een Ymkje krijgt in IJlst is een ander, van Siemen Ekkes, zij x R(e)intje Hendriks Brugts.
Dit is de 'onze':
Trouwregister Hervormde gemeente Oosthem Abbega Folsgare, 1773
DTB nr: 879, 1723 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 31 mei 1773, Ylst
Man: Gooitsen Jentjes Bouma, IJlst
Vrouw: Sibbeltje Siemens, Abbega
3 Trijntjes. Hij hertrouwt nog 2 keer en is schipper in 1811.
Botte Siemens, IJlst x 1770 Antje Hiddes van Abbega - geen kinderen gevonden.
En Sytse Siemens, Idzega met Nanke Siemens van Oosthem, dr Siemen Douwes en Akke Gabes. 1 trijntje.
Beiden niet in 1811, en geen achternaam gevonden.
Ze blijven wel bij familie in de buurt dan, of de familie bij hen, met dat Parrega en IJlst en Idzega:) En allemaal andere beroepen.
groet margreet
Hoi allemaal,
Geertje.
Inderdaad dit is de boerderij op het huidige Pykesyl 11.
Er woont nu een Van der Zee.
Op deze boerderij is vanaf 1738 tot in iedergaal 1858 geboerd door een Zijlstra
Tussen Siemen Heins en Claas Harmens, beide schoonzoons van Pieter Rienks, boerde er een Sipke Abes op de Wiersma boerderij in Folsgare.
Deze Sipke Abes heb ik nog niet in de Wiersma familie kunnen plaatsen.
Misschien zien jullie hier weer een link.
Ga ik intussen de informatie van Margreet proberen te plaatsen
groeten Johan
Geertje.
Inderdaad dit is de boerderij op het huidige Pykesyl 11.
Er woont nu een Van der Zee.
Op deze boerderij is vanaf 1738 tot in iedergaal 1858 geboerd door een Zijlstra
Tussen Siemen Heins en Claas Harmens, beide schoonzoons van Pieter Rienks, boerde er een Sipke Abes op de Wiersma boerderij in Folsgare.
Deze Sipke Abes heb ik nog niet in de Wiersma familie kunnen plaatsen.
Misschien zien jullie hier weer een link.
Ga ik intussen de informatie van Margreet proberen te plaatsen
groeten Johan
-
Margreet Huisman
Hoi allemaal,
Kleine correctie:
Tussen Siemen Heins en Claas Harmens, beide schoonzoons van Pieter Rienks...
Siemen is een zwager, Claas is schoonzoon.
Misschien het lidmatenboek voor Sipke Abes? die 3 dopen 1739 jijtske, 1740jijtske en 1746tjeertje stroken niet echt met x 1693 en xx 1713 uitwellingerga, dus er zijn meerdere.
1749 redelijke boer Folsgare, 2vw en 4 knd.
Vervolgens trouwen te abbega-oosthem-folsgare:
1761 Jetske Sipkes x Uiltje Bokkes, kinderen IJlst, oa Pieter, Grietje en 2 Yke's - waarvan Abe Uiltjes x Baukje Tjallings Jorritsma, hun kinderen trouwen en ovl als de Vries - alles IJlst
en Bokke Uiltjes doopt Nijland en IJsbrechtum, wordt een de Boer en ovl te IJlst.
1766 Kornelis Sipkes x Richtje Tjallings, 1 dr Grietje 1768 wolsum/westhem.
1767 Botje Sipkes x Jan Tjallings, 1 zoon Tjalling Oosthem.
De Vries en de Boer zijn schippersknechten, of trouwen met een schippersknecht, Baukje was arbeidster.
Het lijkt er meer op dat hij er niet bijhoort en er tijdelijk zat tot de eigen groot genoeg was.
We kunnen wel leuk alle echte aktes bekijken zo, daar in IJlst.
mvg, margreet
Kleine correctie:
Tussen Siemen Heins en Claas Harmens, beide schoonzoons van Pieter Rienks...
Siemen is een zwager, Claas is schoonzoon.
Misschien het lidmatenboek voor Sipke Abes? die 3 dopen 1739 jijtske, 1740jijtske en 1746tjeertje stroken niet echt met x 1693 en xx 1713 uitwellingerga, dus er zijn meerdere.
1749 redelijke boer Folsgare, 2vw en 4 knd.
Vervolgens trouwen te abbega-oosthem-folsgare:
1761 Jetske Sipkes x Uiltje Bokkes, kinderen IJlst, oa Pieter, Grietje en 2 Yke's - waarvan Abe Uiltjes x Baukje Tjallings Jorritsma, hun kinderen trouwen en ovl als de Vries - alles IJlst
en Bokke Uiltjes doopt Nijland en IJsbrechtum, wordt een de Boer en ovl te IJlst.
1766 Kornelis Sipkes x Richtje Tjallings, 1 dr Grietje 1768 wolsum/westhem.
1767 Botje Sipkes x Jan Tjallings, 1 zoon Tjalling Oosthem.
De Vries en de Boer zijn schippersknechten, of trouwen met een schippersknecht, Baukje was arbeidster.
Het lijkt er meer op dat hij er niet bijhoort en er tijdelijk zat tot de eigen groot genoeg was.
We kunnen wel leuk alle echte aktes bekijken zo, daar in IJlst.
mvg, margreet
-
Margreet Huisman
Hallo allemaal,
Voor wie het gemist heeft, we waren even in het onderwerp 'Lolke Hylkes en zijn vrouwen, waaronder Luitske Wybrens' verzeild.
Maar dan gaan we hier weer verder met de Wiersma-tak.
Het Zijlstra-boek heeft veel dtb niet nagekeken, dat kon vroeger ook niet zo makkelijk als nu met alles online. De Wiersma's is veel ca. ca. - dus dat ze niet alle 'wie is wie' uitspit, zoals wij nu met die erfenis en met iedereen, zegt me dan niet zoveel.
Als ze het tegenspreekt en een andere constructie heeft is dat wel weer interessant, maar dan lichten we die ook nog even door.
Het kan trouwens nog ingewikkelder, want Hendrik Aukes ~ 1698 Heeg, zn Auke Hendriks en Grietje Lolkes, trouwt nergens (dus Oosthem???) krijgt Griet 1730, Griettje 1731 en Aucke 1736 in Heeg, en staat 1743 in het doopboek van Oosthem met Luirtske Hijlckes en een zoon Hijlcke (de zus van onze Uilke Hielkes (x Anna)). Luirtske en Uilke zijn kinderen van Hylke Hiddes en Rink/Rencke Lolkes, die de de zus is van Grietje Lolkes.
Hendrik is verdwenen in 1749, tenzij hij degene is die in IJlst met Trijntje Tjammes trouwt in 1747 en daar bootsgesel is in 1749 met 1 knd en 2 vw. Er wordt geen Hendrik van een Auke geboren daar, en zijn vader hertrouwde er.
Voor de zekerheid keek ik het even na met 'Grietje hendriks Lutske' want ze zal toch weer haar moeder vernoemen, en warempel : ze trouwen nergens, maar Sikke Bouwes met Grietje Hendriks, 6 kinderen Wolsum/Westhem vanaf 1760: bouwe, hendrik, luutske, hylke,jacob, pytie. Nageslacht de Boer, oa Gaastmeer, Ferwoude, Staveren en meer.
-----------------------------------------------------------------------------------
Het tweede wat ter sprake kwam ('onze' Uilke Hylkes is de broer van Lolke Hylkes, de vader van Lytse Wybren) heb ik even in een overzichtje gezet.
En kijk eens, jullie kunnen nog een generatie terug !!
Trouwregister Hervormde gemeente Heeg, 1596
DTB nr: 874, 1596 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 25 april 1596
Man: Foppe Diorres
Vrouw: Brecht Wybrens, Heeg
>Wybren Foppes x Grietje Takes, 1629 Heeg
>>Lutske Wybrens ~ 10-3-1637 Heeg x Lolke Hiddes ca. 1654
>>>Rink Lolckes ~ 14-4-1666 Heeg, trouwt als Rencke 1689 Hylke Hiddes, zn Hidde Hylkes ~ 25-1-1663 Heeg.
Maikel heeft net gevonden in het lidmatenboek dat Hidde getrouwd was met Brecht Wybrens, dr van dezelfde Wybren Foppes en Grietje Takes.
Hylcke Hiddes staat in de Hisgis 1700 te Oosthem.
>>>>Uilke Hylkes x Antje/Anna ca. 1718
>>>>>Baukje Uilkes ~ 3-1-1735 Oosthem, x Pieter Rienks.
Ik verhuis de vragen ook even:
Uiltje Hielkes trouwt Antje Hilles(Anna Hielkes?) in 1720?
kinderen:Hylke gedoopt 1719 te IJlst
Baukjen gedoopt 1723 Abbega
Teke gedoopt 1724 Abbega
Locke gedoopt 1727 Folsgare
Fedde gedoopt 1729 Oosthem
Ulbe gedoopt 1732 Oosthem
Baukje gedoopt 1735 Oosthem
Bij Locke eerst dopeling Locke (zn) daarna bij gestandaardiseerde namen ineens Lolkje dus dochter ?
Fedde zoon of toch Fedduw of Fetje? dochter?
*Het huwelijk maar op 1718 zetten?
*Wybren Foppes kreeg een Feddu, ene Sytse Takes (broer van Grietje?) kreeg een Feddu - beiden Heeg.
Er is een Fedduw Lolckes x IJlst 1698, zij van Oosthem (kan toch ook wel? net als Grietje in Oosthem geboren voor de aanvang van het doopboek).
Kan daarna vermannelijkt zijn tot Fedde bij gebrek aan een dochter.
*Locke zal ik even vragen in het dopenforum.
*Vanwaar komt de 'Antje Hilles (Anna Hielkes?)'
groet margreet
Voor wie het gemist heeft, we waren even in het onderwerp 'Lolke Hylkes en zijn vrouwen, waaronder Luitske Wybrens' verzeild.
Maar dan gaan we hier weer verder met de Wiersma-tak.
Ja Johan, ik ben helemaal om.Margreet, kunnen we het er over eens zijn dat Baukje en Grietje zusters zijn?
Nog ter aanvulling:
Wymbritseradeel, dopen, doopjaar 1696
Dopeling: Lolcke
Gedoopt op 19 januari 1696 in Heeg
Kind van Aucke Hindrickx en niet genoemde moeder (Grietje Lolkes)
Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : LOLKE of LOLKJE
Vader : AUKE HENDRIKS
Ik denk zelf van wel.
Irene Swanborn, auteur van het Zijlstra-boek, denkt er echter anders over.
Vandaar dat ik nog "waarschijnlijk" heb staan in mijn familie overzicht.
Als het werkelijk zusters zijn krijg je een ingewikkelde familie relaties.
Want vader Hendrik Aukes trouwt:
1) trouwde omstreeks 1671 met Eelcke Eelckes. Eelcke is overleden vóór 1681 in Heeg.
(2) trouwde met Bauck Lolckes. Het kerkelijk huwelijk vond plaats op donderdag 16 oktober 1681 in Heeg.
Notitie bij het huwelijk: Hendrik komt van Heeg,
Bauck komt van Oosthem
Zoon Auke Hendriks, uit het eerste huwelijk trouwt
(1) trouwde met Griettie Lolckes. Het kerkelijk huwelijk vond plaats op donderdag 21 januari 1694 in Heeg.
(2) trouwde met Bauk Sibolts. Het kerkelijk huwelijk vond plaats op zondag 11 mei 1721 in IJlst.
Voor mijn direkte voorouders maakt het niet zoveel uit
Wybe Aukes is weer een zoon van Bauk Sibolts.
Maar het is leuk om te weten
Groeten Johan
Hoe anders? of zegt ze er gewoon niets over?Irene Swanborn, auteur van het Zijlstra-boek, denkt er echter anders over.
Het Zijlstra-boek heeft veel dtb niet nagekeken, dat kon vroeger ook niet zo makkelijk als nu met alles online. De Wiersma's is veel ca. ca. - dus dat ze niet alle 'wie is wie' uitspit, zoals wij nu met die erfenis en met iedereen, zegt me dan niet zoveel.
Als ze het tegenspreekt en een andere constructie heeft is dat wel weer interessant, maar dan lichten we die ook nog even door.
Het kan trouwens nog ingewikkelder, want Hendrik Aukes ~ 1698 Heeg, zn Auke Hendriks en Grietje Lolkes, trouwt nergens (dus Oosthem???) krijgt Griet 1730, Griettje 1731 en Aucke 1736 in Heeg, en staat 1743 in het doopboek van Oosthem met Luirtske Hijlckes en een zoon Hijlcke (de zus van onze Uilke Hielkes (x Anna)). Luirtske en Uilke zijn kinderen van Hylke Hiddes en Rink/Rencke Lolkes, die de de zus is van Grietje Lolkes.
Hendrik is verdwenen in 1749, tenzij hij degene is die in IJlst met Trijntje Tjammes trouwt in 1747 en daar bootsgesel is in 1749 met 1 knd en 2 vw. Er wordt geen Hendrik van een Auke geboren daar, en zijn vader hertrouwde er.
Voor de zekerheid keek ik het even na met 'Grietje hendriks Lutske' want ze zal toch weer haar moeder vernoemen, en warempel : ze trouwen nergens, maar Sikke Bouwes met Grietje Hendriks, 6 kinderen Wolsum/Westhem vanaf 1760: bouwe, hendrik, luutske, hylke,jacob, pytie. Nageslacht de Boer, oa Gaastmeer, Ferwoude, Staveren en meer.
-----------------------------------------------------------------------------------
Het tweede wat ter sprake kwam ('onze' Uilke Hylkes is de broer van Lolke Hylkes, de vader van Lytse Wybren) heb ik even in een overzichtje gezet.
En kijk eens, jullie kunnen nog een generatie terug !!
Trouwregister Hervormde gemeente Heeg, 1596
DTB nr: 874, 1596 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 25 april 1596
Man: Foppe Diorres
Vrouw: Brecht Wybrens, Heeg
>Wybren Foppes x Grietje Takes, 1629 Heeg
>>Lutske Wybrens ~ 10-3-1637 Heeg x Lolke Hiddes ca. 1654
>>>Rink Lolckes ~ 14-4-1666 Heeg, trouwt als Rencke 1689 Hylke Hiddes, zn Hidde Hylkes ~ 25-1-1663 Heeg.
Maikel heeft net gevonden in het lidmatenboek dat Hidde getrouwd was met Brecht Wybrens, dr van dezelfde Wybren Foppes en Grietje Takes.
Hylcke Hiddes staat in de Hisgis 1700 te Oosthem.
>>>>Uilke Hylkes x Antje/Anna ca. 1718
>>>>>Baukje Uilkes ~ 3-1-1735 Oosthem, x Pieter Rienks.
Ik verhuis de vragen ook even:
Uiltje Hielkes trouwt Antje Hilles(Anna Hielkes?) in 1720?
kinderen:Hylke gedoopt 1719 te IJlst
Baukjen gedoopt 1723 Abbega
Teke gedoopt 1724 Abbega
Locke gedoopt 1727 Folsgare
Fedde gedoopt 1729 Oosthem
Ulbe gedoopt 1732 Oosthem
Baukje gedoopt 1735 Oosthem
Bij Locke eerst dopeling Locke (zn) daarna bij gestandaardiseerde namen ineens Lolkje dus dochter ?
Fedde zoon of toch Fedduw of Fetje? dochter?
*Het huwelijk maar op 1718 zetten?
*Wybren Foppes kreeg een Feddu, ene Sytse Takes (broer van Grietje?) kreeg een Feddu - beiden Heeg.
Er is een Fedduw Lolckes x IJlst 1698, zij van Oosthem (kan toch ook wel? net als Grietje in Oosthem geboren voor de aanvang van het doopboek).
Kan daarna vermannelijkt zijn tot Fedde bij gebrek aan een dochter.
*Locke zal ik even vragen in het dopenforum.
*Vanwaar komt de 'Antje Hilles (Anna Hielkes?)'
groet margreet
Hoi allemaal,
Nee Margreet, Irene Swanborn heeft geen andere constructie.
Ze schrijft oa over de Lolckes familie:
" Bauck Lolkes, de tweede vrouw van Hendrik Aukes, kwam van Oosthem. Zij was een dochter van Lolke Hiddes en Lioets Wybrens. Een van haar broers, Wibren, was in 1725 o.m. bruiker van 25 pondm. nabij het Piekemeer, dat later in eigendom en gebruik kwam van haar stiefzoon Auke Hendriks. Verder waren in 1726 haar broers Hidde en Wibren Lolkes, samen met de stiefzoon Auke Hendriks testamentaire curatoren van Hendrik Aukes."
Even verder
"Griettie Lolkes kwam van Oosthem. Voorzover bekend was ze geen familie van haar stief-schoonmoeder Bauck Lolkes.
Nog een citaat van Irene over Hendrik Aukes, ovl 1753 x Lieutske Hylkes ovl. Oosthem 1778
Kinderen :
Gijtie Hendriks
Auke Hendriks
Hylke Hendriks
In de "weeskamerboeken"wordt vermeld , dat Auke Hendriks, huisman te Oosthem optreedt voor zijn kleinkinderen na het overlijden van hun vader in 1753.
Curatoren zijn Minne Sijbrens, huisman te Abbega
H.H Siesling, dorpsrechter te Oosthem
Eeltje Aukes te Oosthem
Irene had uiteraard niet de mogelijkheden zoals wij die nu hebben maar ze heeft er veel werk van gemaakt.
Groeten Johan
Nee Margreet, Irene Swanborn heeft geen andere constructie.
Ze schrijft oa over de Lolckes familie:
" Bauck Lolkes, de tweede vrouw van Hendrik Aukes, kwam van Oosthem. Zij was een dochter van Lolke Hiddes en Lioets Wybrens. Een van haar broers, Wibren, was in 1725 o.m. bruiker van 25 pondm. nabij het Piekemeer, dat later in eigendom en gebruik kwam van haar stiefzoon Auke Hendriks. Verder waren in 1726 haar broers Hidde en Wibren Lolkes, samen met de stiefzoon Auke Hendriks testamentaire curatoren van Hendrik Aukes."
Even verder
"Griettie Lolkes kwam van Oosthem. Voorzover bekend was ze geen familie van haar stief-schoonmoeder Bauck Lolkes.
Nog een citaat van Irene over Hendrik Aukes, ovl 1753 x Lieutske Hylkes ovl. Oosthem 1778
Kinderen :
Gijtie Hendriks
Auke Hendriks
Hylke Hendriks
In de "weeskamerboeken"wordt vermeld , dat Auke Hendriks, huisman te Oosthem optreedt voor zijn kleinkinderen na het overlijden van hun vader in 1753.
Curatoren zijn Minne Sijbrens, huisman te Abbega
H.H Siesling, dorpsrechter te Oosthem
Eeltje Aukes te Oosthem
Irene had uiteraard niet de mogelijkheden zoals wij die nu hebben maar ze heeft er veel werk van gemaakt.
Groeten Johan
-
Margreet Huisman
Hoi allemaal,
Irene was misschien ook niet met .. met z'n hoevelen zijn wij hier? Maar toch apart, Johan, dat ze zoveel bezit nakijkt en alle voogdij, en dan net niet de dtb ver genoeg.
Nu hebben we wel "voor zover bekend Pieter Rienks enigst kind", en "voor zover bekend Grietje Lolkes geen familie".
Eigenlijk heeft zij nog een slag om de arm, dat er misschien elders toch meer te vinden is, wat we dan ook doen. Maar hier ging het een eigen leven leiden: het zijlstraboek zegt enigst kind.
Ze heeft geen ouders voor Lieutske Hijlkes?
Minne Sijbrens lijkt van IJlst te komen, gedoopt 1708 moeder Sjoertje Tjaeaerds. Zijn vader was eerder getrouwd:
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 28 augustus 1701
Man: Sybren Minnes, IJlst
Vrouw: Geertie Gatses, IJlst
NB: hij is koopman
Misschien nog familie van Gatske Gatses, x Wiebren Lolkes?
Hendrik Harmens Sijsling/Siesling lijktvan Nijland te komen. Ik puzzel nog steeds met welke Harmen Uiltje Foppes in de war kan zijn geweest voor zijn ouder Rienk Harmens.
Hij kreeg oa een Hille in 1749.
groet margreet
Irene was misschien ook niet met .. met z'n hoevelen zijn wij hier? Maar toch apart, Johan, dat ze zoveel bezit nakijkt en alle voogdij, en dan net niet de dtb ver genoeg.
Nu hebben we wel "voor zover bekend Pieter Rienks enigst kind", en "voor zover bekend Grietje Lolkes geen familie".
Eigenlijk heeft zij nog een slag om de arm, dat er misschien elders toch meer te vinden is, wat we dan ook doen. Maar hier ging het een eigen leven leiden: het zijlstraboek zegt enigst kind.
Ze heeft geen ouders voor Lieutske Hijlkes?
Minne Sijbrens lijkt van IJlst te komen, gedoopt 1708 moeder Sjoertje Tjaeaerds. Zijn vader was eerder getrouwd:
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 28 augustus 1701
Man: Sybren Minnes, IJlst
Vrouw: Geertie Gatses, IJlst
NB: hij is koopman
Misschien nog familie van Gatske Gatses, x Wiebren Lolkes?
Hendrik Harmens Sijsling/Siesling lijktvan Nijland te komen. Ik puzzel nog steeds met welke Harmen Uiltje Foppes in de war kan zijn geweest voor zijn ouder Rienk Harmens.
Hij kreeg oa een Hille in 1749.
groet margreet
-
Margreet Huisman
Hallo Geertje en allemaal,
Tjerk zegt dat Locke een zoon was.
http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?t=1586
groet margreet
Tjerk zegt dat Locke een zoon was.
http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?t=1586
groet margreet
-
Margreet Huisman
Hallo allemaal,
Barry heeft wonderlijke bronnen, soms kloppen ze wel en soms niet.
Voor wie de andere onderwerpen niet volgt:
Dit lijkt te kloppen, waar het vandaan komt weet ik niet - uit een weesboek oid denk ik.
Uilke Hielkes heeft ook nog een zusje, Brecht. Zij x Sjoerd Hinnes, 4 kinderen met niet genoemde moeder in het online doopboek Oosthem, waaronder een Fetie. Sjoerd ovl 1736. Zoon Hylke Sjoerds gb en x Oosthem, krijgt een dochter Bregtje in IJlst.
Tenminste, dat lijkt mij een zusje, dr van Hylke Hiddes en Rinck Lolkes, en vernoemd naar Hylkes moeder, Brecht Wybrens.
Barry's bron koppelt er nog een Jakob Sjoerds ~1727 aan, niet in het doopboek te vinden, maar mischien in dat 'wees'boek?
Uilke is ovl 1762.
Misschien staat hier ook wat meer bij:
Moeder overleden (1741) = Rinck Lolkes
Vader overleden (1744) = Hylke Hiddes
groet margreet
Barry heeft wonderlijke bronnen, soms kloppen ze wel en soms niet.
Voor wie de andere onderwerpen niet volgt:
Dit lijkt te kloppen, waar het vandaan komt weet ik niet - uit een weesboek oid denk ik.
Uilke Hielkes heeft ook nog een zusje, Brecht. Zij x Sjoerd Hinnes, 4 kinderen met niet genoemde moeder in het online doopboek Oosthem, waaronder een Fetie. Sjoerd ovl 1736. Zoon Hylke Sjoerds gb en x Oosthem, krijgt een dochter Bregtje in IJlst.
Tenminste, dat lijkt mij een zusje, dr van Hylke Hiddes en Rinck Lolkes, en vernoemd naar Hylkes moeder, Brecht Wybrens.
Barry's bron koppelt er nog een Jakob Sjoerds ~1727 aan, niet in het doopboek te vinden, maar mischien in dat 'wees'boek?
Uilke is ovl 1762.
Misschien staat hier ook wat meer bij:
Moeder overleden (1741) = Rinck Lolkes
Vader overleden (1744) = Hylke Hiddes
groet margreet
Hoi allemaal,
Margreet schrijft in het Liuutske onderwerp:
Hoewel ik toch wel een beetje van dit onderwerp weet kost het mij de groooootste moeite jou, ik mag wel zeggen briljante constructies, te volgen. Hoe jij al die relaties vindt en weet te leggen is mij een groot raadsel. Ik verdwaal er soms hopeloos in.
Ik ben maar weer eens een boek ingedoken de Prekadastrale atlas fan Fryslan, Wymbritseradiel-sud.
Onder de Stimkohiers van Heeg kom ik een paar bekend klinkende namen tegen.
De eerste vindt ik zelfs logisch. Als mede eigenaar en gebruiker van stim 24 = FC 38 Hidde Lolkes, ouder van Lolke en Uilke
De tweede Take Uilkes stim50= FC73, mogelijk een relatie met Uilke Hylkes?? Uilke Hielkes x Anna krijgen een zoon Teke (22-10-1724)
Nee Margreet, geen ouders voor Lieutske Hylkes
Groeten Johan
Margreet schrijft in het Liuutske onderwerp:
Je kunt beter schrijven heeeeeeeeeeeeeeel l--a--n--g--z--a--a--m lezen.Alles is hier eerder gemeld, hoor - gewoon l-a-n-g-z-a-a-m lezen
Hoewel ik toch wel een beetje van dit onderwerp weet kost het mij de groooootste moeite jou, ik mag wel zeggen briljante constructies, te volgen. Hoe jij al die relaties vindt en weet te leggen is mij een groot raadsel. Ik verdwaal er soms hopeloos in.
Ik ben maar weer eens een boek ingedoken de Prekadastrale atlas fan Fryslan, Wymbritseradiel-sud.
Onder de Stimkohiers van Heeg kom ik een paar bekend klinkende namen tegen.
De eerste vindt ik zelfs logisch. Als mede eigenaar en gebruiker van stim 24 = FC 38 Hidde Lolkes, ouder van Lolke en Uilke
De tweede Take Uilkes stim50= FC73, mogelijk een relatie met Uilke Hylkes?? Uilke Hielkes x Anna krijgen een zoon Teke (22-10-1724)
Nee Margreet, geen ouders voor Lieutske Hylkes
Groeten Johan