Voorouders Wiersma, Hoekstra

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
G.Wiersma

Wiersma/Hoekstra

Bericht door G.Wiersma »

Hallo Wil,

En dan is er ineens weer een heel stuk informatie over de Wiersma´s.
Zoals je al schreef heb jij die informatie van internet, maar
zou jij je bronvermelding ook wat duidelijker willen/kunnen omschrijven?

Groeten Geertje.
wil

Bericht door wil »

Hallo Geertje,

Helaas kan ik je niet meer de bronvermelding geven want ik heb dit al een paar jaar geleden gevonden op een forum en was toen nog niet zo slim om de bron erbij te vermelden.

Deze gegevens kwam ik weer tegen bij mijn gegevens nu ik weer bezig ben mijn Eelkes site te updaten, want die werkt niet meer.

Ben er nog niet aan toe gekomen om deze gegevens te checken maar wilde het toch hier plaatsen want het kan zijn dat iemand hierdoor weer een verband kan leggen tussen de Wiersma's.

Groeten Wil.
G.Wiersma

Wiersma/Hoekstra

Bericht door G.Wiersma »

Hallo Wil,

Bedankt voor je reactie.
Jammer dat je de bronvermelding niet hebt, dan maar weer
´´ even ´´ verder puzzelen met de Wiersma´s.

Groeten Geertje.
Margreet Huisman

Bericht door Margreet Huisman »

Hallo allemaal,

Lang gewacht maar nu dan toch, zullen Wil de Jong en ik volgende week de krachten bundelen en eens kijken wat we in het archief kunnen vinden wat enig licht werpt op deze puzzel.
Duim voor ons, want het is wel errug ingewikkeld. We denken ook niet dat we meteen resultaat zullen hebben, maar er wordt dus aan gewerkt.

groet margreet
G.Wiersma

Wiersma/Hoekstra

Bericht door G.Wiersma »

Hallo Margreet,

Ik vind het geweldig dat jij je wilt gaan verdiepen in de puzzel ''Wiersma'' en wens jouw en Wil daarbij veel succes.

Groeten Geertje Wiersma.
Margreet Huisman

Hallo allemaal,

Wij hebben van alles wat nagekeken, en zijn tussendoor ook nog met van alles tegelijk bezig. Ik zal eens proberen of ik het met nummering overzichtelijk kan houden.

---------------------------------
1) Toen ik de gegevens overnam in een schriftje en het wat bij elkaar zette - struikelde ik over bij de een Uilke Rienks en bij de ander Hijlke Rienks, ofwel Uijlke/Hijlke - Uijlcke/Hijlcke.

Nu kun je misschien makkelijk een U en een H verwarren, dus hebben we het origineel er bij gehaald.
Floreen 1700 uit la 702 konden we niet lezen,
Maar 1718 leent zich errug voor U/H verwarring. Wil heeft foto's gemaakt, die kunnen we jullie toemailen.
Want dat blijft wellicht doorgaan in lidmaten- en trouwboeken en andere documenten.

2) Ymkje Sytzes staat in het FAF-lidmatenboek van Abbega:
Rienk Hylkes getrouwd met Ymkje Sytses, zij wed. lid 1772, zij overleden.
Lidmaten boek Oosthem, Abbega en Folsgare.
Hier moet het origineel nog even nagekeken op de U/H.

3) We zijn op zoek gegaan naar het testament van Hiltje Rienks en Claas Harmens, die aan hun kleinkinderen nalaten. Wiersma stond er destijds, maar dat was een slip of the pen.
Hiltje ~ 1717 Nijland van Rienk Uilkes/Hijlkes. Laatst te IJlst.
Enerzijds leek dat te maken te hebben met de Harm-verwarring van Uiltje Foppes, en anderzijds stond er misschien meer over voorouders.
We hebben ook die kleinkinderen en hun latere achternamen getracht te vinden. Het kon zijn dat daar pas de vermelding van dat testament opduikt.
Hier gaat Wil eerst terug naar de bron, waar dat testament dan te vinden is dan wel waar het vermeld wordt.

4) Het stem 7 - stem 8 mysterie is er nog. Niet mee gefotografeerd, misschien weet Wil het nog?
Misschien was ik destijds ook in de war met reeel/floreen en la 702 of 704. We hebben nu enkel floreen 1718 gehad. Abbega op fiche 2 van 7.

5) We proberen een beetje na te lopen 'wat zegt iedereen en waar komt het vandaan ' Dus Gen 1077: Het Zijlstra-boek erbij gehaald:

Er staan maar 2 namen in de index en het ging maar terug tot 1757, wat wij konden vinden. Mag ik een blz.nr ? bij het citaat:
Uilke Rienks boer te Abbega circa 1680
Rienck Uylckes boer 1710 te Abbega 60 pondemaat FC 70 te Abbega tr Ymkjen Sydses.

Er was geen floreen 1710 - enkel 1700 - 1718 - 1728.
En bij de anderen duikt Rienk pas in 1738 op.
FC 70 is ook weer iets anders als stem 7 of 8.

Met deze gaan we volgende keer verder:
1788 FC 25 - ..... versus 7/8 en
In 1798 koopt Pyter Rienks samen met Wybes Aukes een kostelijke sathe landen aan de Hemdijk onder Abbega.
Het was toch al jaren eigendom? Waarom kopen als je kunt erven - koopt hij broers en zussen uit? toen pas stem 7 misschien ?- en meer van dat soort vragen.

6) Al dat andere moet nog - Rienk en Folsgare/ Uilke Rienks (ook al) in Nieuwland/Nijland. Dat voor de oudste kleinzonen, en de jongste Pieter naar Abbega???

7) Met de memorie 1810 van Rienk zijn we 1 stapje dichterbij. nr 149 is het - maar na half 5 halen ze niets meer op. Van de week hoop ik verder te komen.
De 2e helft 1809 (Sytse) is niet bewaard gebleven.

8) We gaan kijken of de autorisatie rond Pieter Hijlkes/Uilkes gebruiker in 1728, dd 1728 en 1730 met Uilke Rienks dan te Nijland nog relaties duidelijk maakt, dan wel nieuwe namen oplevert.
Er is oa een Claes Harmens curator, ontvanger Abbega - wellicht de vader van Harmen Clases x Hiltje Rienks. (van het testament). Vooralsnog de enige Harmen-s die er enigszins mee verband houdt. Is hij cur wegens thuis in financien, of wegens een familieband?

9) In het Zijlstra boek struikelde ik over Evertje Ulbes (dr Ulbe Uilkes, de broer van Baukje Ulbes- en Trijntje Tiemons)
x Jarig Thijssen - nageslacht Jaarsma, en xx Pier Sypersma. 7 kinderen.

Als niet de broers/zussen van Baukje met vernoemingen licht gaven over voorouders ... wat je toen probeerde, Geertje - dan misschien haar nichtjes wel? Nog niet echt:
Trijntje-tijs-lipkje-Antje-tietje-tiemen-rigtje-fokje.
Antje weer naar oma Anna denk ik. De rest van Trijntjes en Jarigs kant?

10) Uiltje Foppes (1835, boek 1880) en de zich 2 generaties vergist.
Dat kan wat mij betreft. Uilke Rienks van 1695/1700/1718 met de dochter van Pieter Algers - neemt de boerderij van schoonouders over. ipv kleinzoon Pieter Rienks.
Ik peins nog even over de rest.

11) Misschien trouwens kunnen we de Faf mailen, wie de lezing over het handschrift van Uiltje Foppes gegeven heeft - en waar het is.
Ik moet zelf nog even de familie in elkaar zetten, waar dan een Harmen voorkwam waar verwarring mee mogelijk is. De naam komt helemaal niet terug.

Na de voorjaars-school-vakantie volgende week gaan we nog een keer een dag samen, misschien kan ik tussendoor nog her en der wat kleins uitzoeken of nakijken. Zoals hoe Parrega in het verhaal komt.

groet margreet en wil.
Peter van der Woude

Bericht door Peter van der Woude »

aan de zijde van Grietje van der Woude heb ik inmiddels ook flink naar boven kunnen uitbreiden.
volg de grijze pijlen vanaf http://pvanderwoude.com/vanderwoude_09.html
voor de directe lijnen naar het voorgeslacht.
btw, Grietje van Geenst als moeder van Johanna Bouwhuis is fout.
Dit moet Grietje van Gunst zijn.
van der Woude (Eernewoude) -ten Wolde (Steenwijkerwold)
http://pvanderwoude.com/vanderwoude.html
wil

Bericht door wil »

4) Het stem 7 - stem 8 mysterie is er nog. Niet mee gefotografeerd, misschien weet Wil het nog?
Het was stem 8, stem 7 ben ik vergeten naar te kijken. Volgende keer maar stem 7 bekijken
Hier gaat Wil eerst terug naar de bron, waar dat testament dan te vinden is dan wel waar het vermeld wordt.
Helaas loopt dit spoor dood, de bron wist verder niets te vermelden over het testament.
G.Wiersma

Wiersma/Hoekstra

Bericht door G.Wiersma »

Hallo Margreet,
De lezing over het handschrift van Uiltje Foppes Wiersma werd gegeven door Dhr. A. Glastra van Loon uit Harlingen. (overleden)
Ik heb hierover contact gehad met zijn dochter.Deze had het echter niet zelf niet in haar bezit, maar misschien andere familie leden.Ik zal binnenkort contact met haar opnemen.

Nog wat informatie waar jullie misschien iets aan hebben???

Abma's pleats te Folsgare geeft in 1718 nr.15 een Auke Uilkes als gebruiker.In 1728 nr. 16 Uilke Rienks als eigenaar.
In 1738 nr. 15 een Auke Uilkes (gebruiker) en nr. 16 een Rienk Uilkes
eigenaar.
1748 dezelfde namen.In 1758 nr.16 Rienk Uilkes eigenaar.
In 1768 nr.16 Rienk Uilkes eigenaar en Harm Claes gebruiker.
in 1778 nr. 16 Rienk Uilkes widd. eigenaarster en Claes Harms gebruiker.
nr. 17 Harm Claeses eigenaar en gebruiker.
in 1788nr. 16 Rienk Uilkes dochter 1/2 part, Harm Claeses 1/2 part. nr.17 eigenaar en gebruiker Harm Claeses.
1798 nrs. 16 en 17 Claes Harms 1/2 part; Sytze -Rients-Sybe-Gatske en Trentie Harms elk 1/9 part .Claes Harms gebruiker.

Vanaf 1818 zijn het andere namen en komen deze niet meer voor.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Groeten Geertje.
Johan

Bericht door Johan »

Hallo Wiersma onderzoekers,

Ik heb een paar opmerkingen cq feiten.

Van het citaat uit het Zijlstra boek weet ik helaas geen pagina nr .
In 1700 is er een Uilke Rients boer te Abbega op FC 7 Dit is stem 8 bron Prekadastrale atlas Wymbritseradiel súd en Drylts Zie ook hisgis abbega fc 7
Ik heb eerder een lijst gegeven met eigenaars gebruikers van deze FC7, ik heb hier nog een keer naar gekeken en blijf er voorlopig bij dat deze lijst goed is Helaas weer vergeten het lade nr te noteren

Het eerste contact wat mij bekend is tussen Wiersma -Zijstra komt uit de Floreencohiers Van Oosthem FC25 (nu Pikesyl 12) is Auke Hendriks van 1738 tot 1768 eigenaar. In 1778 wordt de boel verdeeld. De jongste zoon Wybe krijgt 4/14 De weduwe van een zoon Sybolt krijgt 4/14 Dan krijgt éne Wybren Lolkes 3/14 dit is familie maar ik weet niet wat voor , mogelijk een zoon van de zijn half broer Lolke en Pyter Rienks 3/14 en wat die in deze erfenis doet is mij een raadsel

Dan de boerderij die Auke en Pieter kopen Auke en Pieter zijn bijna even oud . Beide de zestig gepasseerd. In 1803 trouwt een zoon van Wybe Aukes, Bauke, met Ymkjen Pyters dv Pieter Rienks. Hebben de beide heren voor hun zoon cq dochter een Zathe gekocht?
Met de gegevens die ik nu heb komt mogelijk Abbega FC 3 in combinatie met Oosthem FC 24 in aanmerking als Zathe welke Auke en Pieter hebben gekocht (Ik heb de tekst van de koop akte)
Bauke Wybes is boer op Oosthem fc 24 (nu pikesyl 11) in 1818/1832 mogelijk ook eerder maar hier heb ik nog niet naar gekeken.

Nog even iets over het overgaan van de boerderij van vader op zoon.
Lang niet altijd komt de oudste zoon op het ouderlijk bezit.
In het geval van de Zijlstra's gaat het ouderlijk bezit over op een jongere zoon en gaat de oudste, Auke aan een zwerftocht beginnen. Van de moerassen van Osingahuizen via Draaisterhuizen naar de klei van de middelzee bij PykeSYL, waar de schoonfamilie boerde.

Dan nog een vraag.
Om hoeveel boerderijen gaat het nu eigenlijk bij de Wiersma's
Je hebt Abbega FC7, deze is tussen Abbega en Westhem
Dan is er nog een boerderij aan de Hissedijk en ook nog één bij Folsgare of is dit dezelfde?
En dan Nijland nog?
Wie woonde waar en waneer?

Ik probeer zaterdag naar Leeuwarden te gaan en zal dan nog wat dingen opzoeken.
Oa de Floreencohiers nog eens doorlopen, en een blik in het Zijstra boek werpen.

Met vr gr Johan
Margreet Huisman

Duidelijk Geertje, en fantastisch dat je dat allemaal al hebt.
Genoeg Harmen-s voorhanden ook, leek me ineens, waar Uiltje Foppes mee in de war kan zijn geraakt?
Wat ook nog kan is, dat hij over eerdere voorouders van Baukje Uilkes heeft. Ze heeft een Ulbe en een Teeke-broer, en ik had me verschreven met de curator voor Pieter Uiltjes en Lykeltje, dat moet een Claes Teakes zijn, met waarschijnlijke zoon Harmen Clases, waar dan nu nog meer gezamenlijks mee is.

* Folsgare 1788-1798 en dan deze:
Sytze -Rients-Sybe-Gatske en Trentie Harms elk 1/9 part .
Wij konden vinden: dopen Idsegahuizum/Piaam:
hinke 1742/rienx dr 1744/teeke 1747/ymk 1749 en sybe1750.
1749 3 vw en 4 knd.
Dus ergens eerder getrouwd (Oudega ontbreekt tot 1772) en daar meer kinderen, of een eerder huwelijk? waarbij het sowieso logisch leek dat er een Claas Harms geweest is, en daar is hij al, jouw 1/2 eig.
Daar kan nu bij: Idzega/Oudega:
Sytse 1753 / ymk 1755 /gatske 1757 /trijntje 1761.
Dit voor het geval het testament en de kleinkinderen ergens bij deze mensen vandaan komt.

* Iemand had een lijst met Auck Piers als 1e eigenaar/gebr., nog voor 1695.
Als je uitgaat van de 1e Uilke Riencx plus de dochter van Auke Piers/Pieter Algers=Aukes?
is de Auke Uilkes in Folsgare nog een zoon?
Hij krijgt: janke folsgare 1727/ Pieter in 1729 oosthem/uilke 1732 folsgare en ype 1738 oosthem.
1749: Folsgare, gemene boer - 4 vw en 3 knd.

* Nav Wat doet Pieter in de erfenis Oosthem?
De mogelijkheden:Pieter Rienks x Baukje Uilkes, zij dr van Uilke Hijlkes -
dan wel dr van Uilke Ulbes en Anna Hijlkes ?:
en deze:
Wymbritseradeel, dopen, geboortejaar 1743, doopjaar 1743
Dopeling: Hijlke
Geboren op 16 februari 1743 in Oosthem
Gedoopt op 24 februari 1743 in Oosthem
Kind van Hendrik Aukes en Luirtske Hijlkes
Hendrik ontbreekt in 1749, overleden? Geen van beiden hertrouwt en van een Hijlke Hendriks niets terug te vinden.
Een ingewikkelde 'Pieter erft namens vrouw van Luirtske'?
Dan wel is er nog een verband met broer Lolke van Baukje Uilkes, waar we niets over konden vinden? Een gezamenlijke voorouder ergens en daarnaar vernoemd?

* Hoeveel boerderijen zijn er eigenlijk- Waar woont iedereen?
Ik heb mij gerealiseerd dat ik alle lijstjes automatisch las als 'kijk 3 eeuwen op dezelfde boerderij '- en de namen lijken op elkaar, dus alles vererft.
Dus er kunnen constructies overboord.
Daarom komt iedereen ook met die lijstjes. Om aan te tonen vererving, of Pieter enigst kind, of juist niet, of nog iets anders.
We hadden al eerder geconstateerd Abbegaaster Rige versus Hemdyk.
Dat zijn er al 2.
Het krante-lijstje heet ook al 'stem 7 en stem 8' - zonder onderscheid wie wanneer waar. En is wellicht bedoeld voor tig eeuwen Abbega, ook al zaten ze steeds ergens anders binnen dat Abbega.
FC betekent trouwens automatisch FloreenCohier.

In elk geval, blijken er steeds meer mensen bij te horen, en heeft iedereen ook nog elders bezit. We moeten dat eerst maar allemaal in kaart. Ooit zal het dan wel dagen hoe het allemaal zit.
Ik zal proberen zaterdag even tijd te maken om ook naar het archief. Het overlegt toch sneller in den lijve dan op papier.

groet margreet
wil

Bericht door wil »

Dit kwam ik nog tegen op internet, dit is de link:
http://archiver.rootsweb.com/th/read/GE ... 1090831510

Sent(entie) 12
> Rudolphi Uijlke Rienx .....?.... (= wsch. eiser)
> Rodenhuis Pijtter Clasen ......?..... (= wsch. gedaagde)
> Gesien bij den Hove van Friesland de procedueren voor
> den selven hangende tuschen dr Petrus Rudolphi hem
> draegende volmaght van Uylke Rienx huisman (=boer) tot
> ....begae (plaatsnaam) ...?.... (=eiser) ter eenre, op en tegens Tiberius
> Rodenhuis g'occupeert hebbende voor Pytter Clasen (huisman)
> [2]
> huisman tot Sponnum?, als g'authoriseerde Curator
> bonorum (=van de goederen) van Beijts Fetses, tot
> decisum? (=besloten, besluit?) op heden, dat
> borge onder renunciatie vant beneficie van .....?......
> et ..?...: Consulti Vell: voor Rienck Jans cum uxore (= met vrouw)
> tot Sneecq, in die glt. gererssumeert hebbende de pro-
> cedueren bij Bertske Fetses in S.. glt. in .... gesustineert?
> ...?... ter andere zijden, de ...?... comparerende voor
> den Hove van Frieslandt om te dienen van ...... ........
> alle salutaire ........len van reghte dat hen ter saake
> borghtoghte van de gese. competeerde, driehondert
> ....... cum ......., in klinckende munte sonder Lands
> obligatien tebetaelen, penningen opgeschoten aen
> Rienck Jans cum uxore, volgens acte alhier ........
> in auth. forma, waer teneffens de gese. tot betalinge
> was verdaghvaert (onder praesentatie om bij dese be-
> talinge tewillen geven t jus cessum soo hij t versoght,
> deselve praesentatie bij desen insisterende, doch in
> plaats van sulx, was desen, na handbekenninge
> versoght uit extract met ...?..., die dan tot haer coste
> wierd gelevert, Mits welken concl. ex d....?......
> et Vob. Cur. off. .....lend: contendeerde d ........
> ten eijnde de gese. ........... verschotene ....... aen
> Rienck Jans cum uxore geschult, solde worden gecon-
> demneert aen de........ tebetaelen volgens acte
> van borghtoghte van den 6 Jan(ua)rii 1721 in auth. copia
> (=in geautoriseerde copie)
> voorgeleght onder ... de somma van driehondert LL (pond)
> met de intre(reste?)n van dien, in klinckende munte

We weten er geen raad mee maar misschien dat iemand anders nog wat kan aanvullen.
De koppeling Abbega en Spannum is wel interresant.

Dit zouden de personen die vermeld worden kunnen zijn:

Trouwregister Hervormde gemeente Welsrijp Baijum, 1707
DTB nr: 400, 1622 - 1715
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 2 januari 1707,
Welsrijp
Man: Pieter Claessen, Welsrijp
Vrouw: Trijntie Baukes, Spannum

Gestandaardiseerde namen: PIETER KLASES en TRIJNTJE BAUKES
NB: hij met attestatie

Trouwregister Hervormde gemeente Edens Spannum, 1693
DTB nr: 390, 1693 - 1810
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 26 december 1693,
Edens
Man: Meindert Heeres, Dronrijp
Vrouw: Beitske Fetses, Holwerd

Trouwregister Hervormde gemeente Sneek, 1670
DTB nr: 669, 1616 - 1679
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 19 juni 1670
Man: Rienck Jans, Sneek
Vrouw: Bauckien Minckes, Sneek

Groeten Wil.
G.Wiersma

Wiersma/Hoekstra

Bericht door G.Wiersma »

Johan,

Je had het over een Wybren Lolkes, maar waarschijnlijk is dat deze persoon: Wybren Lolkes geb: ongeveer 1730 te Oosthem als z.v. Lolke Hylkes en Luitske Wybrens.Hij had een broer Hylke en een zuster Gatske.
Wybren Lolkes trouwde met Yetske Sikkes.

Wybren Lolkes was een '' beroemdheid'' d.w.z. hij was de kleinste man van Europa en even lang als zijn pijp staat er boven het stukje.
Hij was niet hoger dan 29 duim.
Het stuk over deze Wybren Lolkes staat in de LC van december 1970 ( woensdag 13 of 18 dec.) bij fries mozaiek.

Ik denk dat deze Wybren Lolkes familie was van Baukje Uilkes.

Geertje.
Margreet Huisman

Hoi Geertje, en Johan, en allemaal,
Auke Hendriks van 1738 tot 1768 eigenaar.
In 1778 wordt de boel verdeeld.
De jongste zoon Wybe krijgt 4/14
De weduwe van een zoon Sybolt krijgt 4/14
Dan krijgt éne Wybren Lolkes 3/14 dit is familie maar ik weet niet wat voor,

mogelijk een zoon van de zijn half broer Lolke

en Pyter Rienks 3/14 en wat die in deze erfenis doet is mij een raadsel
Hoe zit het dan met het halfbroer-schap, Geertje? of Johan?

Ik had nog gevonden Wybren Lolkes, Oosthem x Gatske Gatses, IJlst 30-10-1691 attest.
Luitske Wybrens kan ook hun dr geweest zijn, en dan nog steeds wegens dat Lolke ergens familie van Baukje.

Wegens ziekte kon ik helaas niet naar het archief.

groet margreet
Margreet Huisman

Ik kom nu gewoon uit op broers Lolke Hijlkes/Hylkes, met k Folsgare, waaronder Gatske 1727.
en Uilke Hijlkes, met k vanaf 1723 Abbega Oosthem, oa met Baukje en een Lolke.

Dan nog gevonden: Bauck Lolkes, Oosthem met Hendrik Aukes, Heeg - 16-10-1681.
en deze, Geertje:
Trouwregister Hervormde gemeente IJlst, 1698
DTB nr: 441, 1638 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 27 maart 1698
Man: Jan Ernstes, IJlst
Vrouw: Fedduw Lolkes, Oosthem

Dan was het mischien geen Fedde Uilkes ~1729, of de naam is vermannelijkt .

Er zijn wat al te veel om daar 1 groot gezin van te maken, maar misschien ..

margreet
Plaats reactie