Wie kan mij helpen met het volgende:
In 1689 trouwt Claes Jans Cuperus met Sytske Andles. Op het internet heb ik gevonden dat Sytske Andles een dochter is van Andle Buwes en Sytske Jans. Maar in Grafschriften van Menaldumadeel vond ik dat Claes Jansz. trouwt met Sytske Jans de weduwe van Andle Buwes.
Weet iemand ook hoe het precies in elkaar zit?
Trouwregister Gerecht Menaldumadeel, 1689
DTB nr: 498, 1588 - 1721
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 30 november 1689
Man: Claes Jansen Cuperus, Sint Annaparochie
Vrouw: Sytske Andles, Deinum
Gestandaardiseerde namen: KLAAS JANS en SIETSKE ANDELES
NB: hij is weduwnaar en zij is weduwe
Trouwregister Gerecht Het Bildt, 1689
DTB nr: 117, 1642 - 1717
Vermelding: Derde proclamatie van 11 november 1689
Man: Claes Jansen Cuperus, St. Annaparochie
Vrouw: Sytske Andles, Deinum
Gestandaardiseerde namen: KLAAS JANS en SIETSKE ANDELES
NB: hij is weduwnaar, zij is weduwe
Grafschriften Menaldumadeel:
Claes Jansz., kuiper, z. v. Jan Gysbertsz. en Ymck Tyercksdr. te Berlikum,
tr. 1. 30 Mrt. 1675 voor het gerecht van Men.deel (Procl.bk. A 18 blz. 261)
Aeltie Jansdr., weduwe van Johannes Sybesz. Andringa, 2. 4 Aug. 1679 a.v.
(Procl.bk. A 19 blz. 140) Sijke Nannesdr., van het Bildt, en 3. 30 Nov. 1689
a.v. (Procl. bk. J 1 blz. 338) Sytscke Jansdr., weduwe van Andle Buwesz.
te Deinum. Hij verkocht zijn kuipersbedrijf te Berlikurn en werd boer te
Deinum, waar hij in 1700 twee boerderijen huurde van Valerius van Glinstra
(samen 113 pondernaten groot); Nanne Claasz., een zoon uit het tweede
huwelijk, nam de huur van deze boerderijen naderhand over.
De nakomelingen van Claas Jansz. namen de geslachtsnaam Kuperus of
Cuperus aan.
Mettie.
Claes Jans Cuperus
- pappaharry
Met alle respect voor je gedegen bronnen-onderzoek lees ik het gewoon zo:
A. Andle Buwes was gehuwd met Sytske Jans, die (toen niet ongebruikelijk)
(ter onderscheiding van ándere Sytskes in de nabije omgeving) als toenaam
die van haar man voerde en dus ook als Sytske Andles door het leven ging.
Dat hun dochter Sytske het patroniem Andles kreeg doet er verder niet toe.
B. Claes Jansz., kuiper,
tr. (1) 30-03-1675 Aeltie Jansdr., weduwe;
tr. (2) 94-08-1679 Sijke Nannesdr., en had -in elk geval- een zoon Nanne Claasz
tr. (3) 30-11-1689 Sytscke Jansdr., wed. van Andle Buwes (bekend als Sytske Andles)
Je kon toch weten dat dit vóór 'de ófficiële achternamen-tijd' heel vaak voorkwam ..
A. Andle Buwes was gehuwd met Sytske Jans, die (toen niet ongebruikelijk)
(ter onderscheiding van ándere Sytskes in de nabije omgeving) als toenaam
die van haar man voerde en dus ook als Sytske Andles door het leven ging.
Dat hun dochter Sytske het patroniem Andles kreeg doet er verder niet toe.
B. Claes Jansz., kuiper,
tr. (1) 30-03-1675 Aeltie Jansdr., weduwe;
tr. (2) 94-08-1679 Sijke Nannesdr., en had -in elk geval- een zoon Nanne Claasz
tr. (3) 30-11-1689 Sytscke Jansdr., wed. van Andle Buwes (bekend als Sytske Andles)
Je kon toch weten dat dit vóór 'de ófficiële achternamen-tijd' heel vaak voorkwam ..
weetgierig, begripvol en geduldig...
Het zal wel "dom" van mij zijn maar daar had ik niet aan gedacht.
Maar ik bedoel dus dat ik op het internet vind dat hij getrouwd is met Sytske Andles de dochter van Andle Buwes en Sytske Jans en dat in Grafschriften wordt vermeld dat hij getrouwd is met de weduwe van Andle Buwes en ik vraag me nog steeds af hoe dat zit.
Mettie.
Maar ik bedoel dus dat ik op het internet vind dat hij getrouwd is met Sytske Andles de dochter van Andle Buwes en Sytske Jans en dat in Grafschriften wordt vermeld dat hij getrouwd is met de weduwe van Andle Buwes en ik vraag me nog steeds af hoe dat zit.
Mettie.
-
Margreet Huisman
Mettie,
Het zijn wel veel Sytskes steeds, het zou dan een dochter met dezelfde naam als haar moeder geweest moeten zijn, een betrekkelijke zeldzaamheid.
Dus ik denk met Pappaharry dat het internet niet gezien heeft dat je Sytske Andles die in 1689 dan hertrouwt moet lezen als "Sytske ...., die al 20-30 jaar met Andele gehuwd was en daarom Sytske Andles heet".
Je kunt info@tresoar.nl even vragen of ze deze na willen kijken:
de L moet een B zijn denk ik. (Marssum ligt naast Deinum)
Trouwregister Hervormde gemeente Marssum, 1651
DTB nr: 516, 1610 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 1 juni 1651, Marssum
Man: Anle Louwes, Marssum
Vrouw: Sijtske Jans, Marssum
Gestandaardiseerde namen: ANDELE LOUWS en SIETSKE JANS
Grafschriften zijn meestal wel precies.
groet margreet.
Het zijn wel veel Sytskes steeds, het zou dan een dochter met dezelfde naam als haar moeder geweest moeten zijn, een betrekkelijke zeldzaamheid.
Dus ik denk met Pappaharry dat het internet niet gezien heeft dat je Sytske Andles die in 1689 dan hertrouwt moet lezen als "Sytske ...., die al 20-30 jaar met Andele gehuwd was en daarom Sytske Andles heet".
Je kunt info@tresoar.nl even vragen of ze deze na willen kijken:
de L moet een B zijn denk ik. (Marssum ligt naast Deinum)
Trouwregister Hervormde gemeente Marssum, 1651
DTB nr: 516, 1610 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 1 juni 1651, Marssum
Man: Anle Louwes, Marssum
Vrouw: Sijtske Jans, Marssum
Gestandaardiseerde namen: ANDELE LOUWS en SIETSKE JANS
Grafschriften zijn meestal wel precies.
groet margreet.
Hallo Mettie,
Wat je op internet hebt gevonden lijkt sterk op een stuk dat heb ik overgenomen uit genealogie 1021, Kuperus van Marssum (en nog niet allemaal gecontroleerd). Deze staat op de studiezaal van Tresoar.
Als Andele Buwes en Sytske Jans in 1651 huwen (en dat klopt wel) kan Sytske Jans nooit in 1689 hertrouwen en dan nog 2 zonen baren (Minne en Andle, die in 1714 trouwde met Antje Scheltes).
In grafschriften staan doorgaans inderdaad geen fouten, het gaat hier echter om een toelichting/bewerking van van der Meer, en dus niet een officieel grafschrift. Ik denk dat het een foutje is in de bewerking. Dus ik houd het er voorlopig maar op dat Sytske Andles de derde vrouw is van Klaas Jans en de dochter van Andle Buwes en Sytske Jans, en dus niet de weduwe.
Groeten, Nelleke
Wat je op internet hebt gevonden lijkt sterk op een stuk dat heb ik overgenomen uit genealogie 1021, Kuperus van Marssum (en nog niet allemaal gecontroleerd). Deze staat op de studiezaal van Tresoar.
Als Andele Buwes en Sytske Jans in 1651 huwen (en dat klopt wel) kan Sytske Jans nooit in 1689 hertrouwen en dan nog 2 zonen baren (Minne en Andle, die in 1714 trouwde met Antje Scheltes).
In grafschriften staan doorgaans inderdaad geen fouten, het gaat hier echter om een toelichting/bewerking van van der Meer, en dus niet een officieel grafschrift. Ik denk dat het een foutje is in de bewerking. Dus ik houd het er voorlopig maar op dat Sytske Andles de derde vrouw is van Klaas Jans en de dochter van Andle Buwes en Sytske Jans, en dus niet de weduwe.
Groeten, Nelleke
Hallo Margreet en Nelleke,
Bedankt voor het meedenken.
Er zit inderdaad veel tijd tussen beide huwelijken en het is eigenlijk niet mogelijk dat het om dezelfde Sytske gaat. Dus ga ik er eerst ook maar vanuit dat derde huwelijk van Claes Jans met de dochter van Andle Buwes en Sytske Jans is.
Groeten Mettie.
Bedankt voor het meedenken.
Er zit inderdaad veel tijd tussen beide huwelijken en het is eigenlijk niet mogelijk dat het om dezelfde Sytske gaat. Dus ga ik er eerst ook maar vanuit dat derde huwelijk van Claes Jans met de dochter van Andle Buwes en Sytske Jans is.
Groeten Mettie.