Fogelsangh / Oldendorp

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Nelleke

Fogelsangh / Oldendorp

Bericht door Nelleke »

Wie kan mij helpen met de volgende puzzel?
Balthasar Oldendorp, d.d. 2-8-1661, heeft als ouders Joost Oldendorp en Titia Rommerts Vogelsangh. Er zijn 2 echtparen die als ouders in aanmerking komen, maar het lijkt er sterk op dat dit één echtpaar is. Er zijn echter 2 huwelijksdata. Ook is niet duidelijk of de vader van Titia een Marcus is of een Rommert.

Ondertrouw Gerecht Sneek 3-2-1655: Joost Oldendorp, Haltern en Titie Marci Fogelsangh, Sneek.
Ondertrouw Hervormde gemeente Sneek 3-2-1655 Joost Oldendorp en Tietje Marcks Vogelsangh.
Ondertrouw 3-4-1658 Hervormde gemeente Sneek: Joost Baltasar van Oldendorp, Sneek en Tiedtje Rommerts Foegelsangh, Leeuwarden,
Ondertrouw 3-4-1658 hervormde gemeente Leeuwarden.: Joost Oldendorp, Haltern, en Titie Rommerts, Leeuwarden. Hij is zeem- en leertouwer.
Huwelijk 28-4-1658 hervormde gemeente Leeuwarden: Joost Oldendorp, Haltern en Titie Rommerts, Leeuwarden.

Op 4-5-1656 wordt te Sneek Balthasar gedoopt, zoon van Joost Oldenburgh en Tythie Marckes Vogelsangh
Op 17-4-1659 wordt in Sneek Balthasar gedoopt, zoon van Joost van Ulenburgh en Tydtie
Op 6-4-1660 wordt Rombertus gedoopt te Sneek, zoon van Joost Balsters en Tydtie Rommerts
Op 2-8-1661 wordt Balthasar gedoopt, zoon van Joost Balsters en Tydtie Rommerts.
Verder volgen nog te Sneek:
Aefke, doop 16-12-1664 (Joost Oldendorp en Tydtie Vogelsangh)
Agniet, doop 16-11-1666 (Joost Oldendorp en Tiedtje Rommerts)
Rombertus, 1-3-1668 (Joost Oldendorp en Tietje Rommerts)
Aeffke, 26-12-1671 (Joost Oldendorp en Tietje Rommerts)

Titia zou een dochter kunnen zijn van Marcus Assueris Fogelsangh Oosterbaan uit Sneek, die in 1623 huwde met Sioukjen Dirks. Zij zou dan gedoopt zijn op 1-4-1636 te Sneek.

Ik heb nergens een Rommert Vogelsangh kunnen vinden die een dochter Titia krijgt. Wel een Rombertus Wlenburg, die in 1605 in Leeuwarden een dochter Titia laat dopen, toevallig misschien?

Weet iemand hoe dit in elkaar steekt? Gaat het om 1 echtpaar of 2 echtparen met bijna dezelfde namen?
Zou de naam Fogelsangh bij Siouck Dirks vandaan kunnen komen? Is er iemand die meer weet van het geslacht Oldendorp/Oldenburg/Ulenborg?

Groeten, Nelleke
margreet

Bericht door margreet »

Hoi,

Wij waren met een andere Joost mogelijk van Sneek bezig, dus ik heb toevallig nog wel wat burgerboek - en beluidensboekaantekeningen voor je.

En deze :
Trouwregister Hervormde gemeente Suawoude Tietjerk, 1640
DTB nr: 723, 1632 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 16 november 1640, Suawoude
Man: Rombertus Hugo Vogelsangh, Suameer
Vrouw: Antye Focconisdr, Franeker

Gestandaardiseerde namen: ROMMERT HUIGS en ANTJE FOKKES
NB: Predikant te Suawoude-Tietjerk; naam staat hier niet vermeld
("ego ipse"), maar wel elders in dit register
Wellicht niet direct de goede vader, ze trouwt wel erg jong dan- maar wel een Rom.... Vogelsang, dus de naam kwam bij hen voor.
Het lijken me gewoon 2 huwelijken eigenlijk.

Burgerboek: 18-10-1661 Joost Oldendorp van Halteren
ovl. boek:
1672 k van Joost Oldendorp
1676 k van Joost Oldendorp
1704 Joost Oldendorp m

Beluidensboek begint pas 1669, dus het overlijden van de 1e vrouw kun je dan niet vinden.
Nelleke

Bericht door Nelleke »

Bedankt Margreet,
Ik heb me waarschijnlijk jarenlang blind gestaard op al die overeenkomende namen en plaatsen, maar het kunnen inderdaad natuurlijk ook twee verschillende huwelijken zijn. Mogelijk zijn Titia en Titia nichten of op een andere manier verwant.
Gr. Nelleke
andries koornstra

oldendorp/vogelsangh

Bericht door andries koornstra »

Nelleke,

Ik denk dat Margreet gelijk heeft. Joost is twee maal getrouwd geweest met een Tytie Vogelsangh. De eerste Balthasar moet al voor het tweede huwelijk zijn overleden, anders was er wel een afhandeling van een weeszaak te vinden geweest.
Joost is overigens vier keer getrouwd, dat is tegenwoordig makkelijk op te zoeken.
Ik ben een kleine dertig jaar geleden met deze familie bezig geweest, nog voor alles mooi overzichtelijk in de computer kon worden gezet, dus kan ik je zo 1-2-3 geen bronopgave doen. Maar Tytie Rommerts' ouders kan ik je wel geven: Rommert Wypkes Vogelsangh (zv Wypcke Reyns en Ytje Rommerts Vogelsangh) en Aafke Jetses Pettertilla (dv Jetse Hiddes en Aafke Jans). In het Rechterlijk Archief van Leeuwarderadeel is het één en ander van deze families te vinden.
Als je meer wilt weten kan ik bij gelegenheid nog wel eens wat oude notitieboekjes doorlopen.
Als je meer van Joosts vader Balthazar uit Haltern kunt vinden houd ik me aanbevolen.
Vriendelijk groetend, Andries Koornstra
Ruurd Koopmans

Oldendorp/Fogelsangh

Bericht door Ruurd Koopmans »

Het echtpaar Joost Oldendorp en Titie Rommerts komt ook in mijn kwartierstaat voor en ik zat/zit met dezelfde vragen. Ik ben het er mee eens dat het om twee huwelijken gaat, maar het is niettemin opvallend dat beide bruiden Titie Fogelsangh heten, doch met verschillende patroniemen. Wat mij intrigeert is, hoe hun onderlinge relatie is en wat hun beider relatie is met de oude familie Fogelsangh uit Oosterwierum. Titie Marcus' zal de familienaam ontleend hebben aan haar grootvader Assuerus Fogelsangh Heeres Oosterbaan, de eerste uit de familie Oosterbaan die de naam Fogelsangh aan de zijne toevoegt. Vermoedelijk zal hij op zijn beurt die naam ontlenen aan zijn moeder (overnemen van de naam van de moeder was geenszins ongebruikelijk), maar wie was die moeder?

Omtrent Titie Rommerts heb ik een hypothese waarvan de (on)juistheid nader bewezen moet worden. De mogelijke stamlijn is als volgt:

1. Gerrit Janckes Fogelsangh + Hees Folckerts Hania.
2. zoon Dirck Gerrits Fogelsangh + Jouwer Bobbinga.
3. dochter Hes (Hiske) Dircks + Yscke Rommerts.
4. zoon Rommert Yskes + ?
5. dochter Ytje Rommerts + Wpcke Reyns.
6. zoon Rommert Wpckes + Aafke Jetses Pettertilla
7. dochter Titie Rommerts + Joost Oldendorp.

De eerste drie (en nog vele andere gegevens) zijn te vinden in gepubliceerde kwartierstaten (via Google en Frysk Kertiersteateboek).
Rommert Yskes' weduwe komt voor in de afrekening van de ontvanger der kloosteropbrengsten 1606/1607 onder Oosterwierum, tesamen met Pieter Yskes en de weduwe van Dr Dirck Fogelsangh. Nummer vijf is een veronderstelling gebaseerd op familienaam en patroniem. Wie kan enig aanvullend licht op de zaak werpen?

Blijkens een bericht in het Friesch Dagblad van 2-11-2002 stond er toen een boek te verschijnen over de geschiedenis van het geslacht Fogelsangh, te schrijven door Postma, Van der Meer en Kuiken. Verwachte verschijningsdatum was juni 2003. Weet iemand of dit boek inderdaad is verschenen, en zo ja waar het te verkrijgen resp. in te zien is? Ik tref het niet aan bij Tresoar.
Gast

Bericht door Gast »

Auteur(s): Kuiken, K.; Postma, R.H.; Meer, D.J. van der
Van Fûgelsang tot Fogelsanghstate. De renaissance van een Friese boerenfamilie.

Uitgave: Banda B.V.
Kullum 2003
ISBN: 9080554588
136 p., ill.

dus o.a. bij het Centraal Bureau voor Genealogie te Den Haag.
Gr. Everardus
nelleke

Bericht door nelleke »

Bedankt allemaal voor de antwoorden. Ik heb nu weer een richting om verder te zoeken. Ruurd, je verhaal klinkt zeer aannemelijk, hopelijk kan het bewijs nog gevonden worden. Mocht je nog belangstelling hebben voor wat er in het boek staat, ik hoop binnenkort een exemplaar te kunnen lenen!

Ik heb 5 huwelijken gevonden van Joost Oldendorp:

1655 x Tietje Marcus Fogelsangh
1658 x Tietje Rommerts Fogelsangh
1673 x Femmetje Wybes, Steenwijk
1678 x Bottie Tijssen, Sneek, hij is Korporaal
1681 x Berber Clases Tilo van Leeuwarden, hij is mr. Zeembereider.

Ik weet niet of het logisch is dat een zeembereider ook korporaal is. Bijbaantje of carriere-switch? Uit de laatste 3 huwelijken heb ik geen kinderen kunnen vinden.
gast

fogelsangh

Bericht door gast »

Wat zijn de feiten? Het door Everardus genoemde Fogelsangh boek noemt geen Tietje Rommertsdr. Het bevat wel de volgende informatie.

Ds. Rombertus Hugozn. Fogelsangh, pred. te Suawoude 1640/1642 (1649?) en Son en Breugel 1648, overl. 1659, zn. van Ds. Hugo Petri en Jouwer Rommertsdr. Fogelsangh te Oosterwierum, tr. Suawoude 1640 Antje Focconisdr. Kinderen worden uit dit huwelijk niet genoemd.
(Er worden wel kinderen ged. te Suawoude tussen 1642 en 1649 maar geen Tietje.) Jouwer F. was een dr. van Rommert Yskesz. en NN.

Jouwers neef Ritske Pietersz. Fogelsangh, schepen en vroedsman te Sneek, overl. 1642, tr. 1 Rink Takesdr., overl 1636. Uit dit huwelijk onder meer een Tytje Ritskesdr. F., genoemd te Sneek 1646, 13 jaar oud.
(Ritske F. werd als schepen opgevolgd door Marcus Vogelzang.)

Marcus Sweersz. Vogelzang, kleermakersgezel en later zijdekoopman te Sneek, was een zn. van Sweer Sweersz. en Lientje Marcusdr. te Leeuwarden (1595). Marcus was schepen te Sneek 1640 en vertrok 1650 naar Harlingen. Tr. te Leeuwarden 1623 Sjouk Dirksdr. van Sneek (die niet in verband wordt gebracht met de Fogelsanghs).
Uit dit huwelijk onder meer een Tietje Marcusdr. Vogelzang, ged. Sneek 1636, belijdenis ald. 1655. Van haar wordt geen huwelijk genoemd.
(Marcus zijn kleindr. Sjoukje Assuerus V. tr. in 1697(!) een (Fonger Wybrensz.) Oosterbaan te Sneek.)
Het wapen van zoon Assuerus van Marcus was I Friese adelaar, II 3 vogels paalsgewijs, en niet gelijk aan dat van de Fogelsanghs (I Friese adelaar, II een zwaan). De auteurs hebben in de Sneker archieven geen familieband gevonden tussen V. en F.
gast

Fogelsangh

Bericht door gast »

Nog een aanvulling.

Het boek noemt ook Ytje Rommertsdr. Fogelsangh, dr. van Rommert Yskesz. en NN, tr. Upko Regneri Fogelsanck, notaris te Harlingen 1618 en Workum 1622. Dit echtpaar wordt hierboven genoemd.
Upko F. was niet aan te sluiten bij het geslacht F. Er worden in het boek geen kinderen genoemd, maar die waren er dus wel.
Ruurd Koopmans

Fogelsangh/Oldendorp

Bericht door Ruurd Koopmans »

Hallo Nelleke en anderen,

Ik heb inmiddels het boek zelf (met dank aan de informatie van "gast" hierboven). De gegevens daarin, gecombineerd met de informatie van Andries Koornstra hierboven, lijken mijn hypothese over het voorgeslacht van Tietje Rommerts te bevestigen.
Nelleke

Oorsprong Oldendorp

Bericht door Nelleke »

Voor wie ook op zoek is naar de oorsprong van de familie Oldendorp:

Op www.heimatvest.de/pdf/haltern-gebbriefe.pdf is o.a. terug te vinden dat Jobst Oendrupf, wohnhaft in Sneek, in 1655 om een "Geburtsbrief" vraagt in zijn geboorteplaats Haltern. Er is ook sprake van een Balthasar Oldendorp. Bij beide staan de ouders genoemd (Jobst Oendrupf x Agnes Schurmann en Balthasar Oldendorp x Agnes Schemans), maar dit lijkt een beetje twijfelachtig gezien de bijna identieke naam van de moeder. Herman Oendrup is een broer van Joost en dan is er ook nog een Johann..

Groeten, Nelleke
Sijtze Overdijk

Fogelsangh

Bericht door Sijtze Overdijk »

Hallo onderzoekers, ik ben ook rechtstreeks familie van een Fogelsangh.

Dat is Froukje Marcus Fogelsang uit Sneek, ze was getrouwd met Jochum Albertus Voogd (een dokter uit Sneek) op 25 april 1645 (te Sneek), ze kregen 8 kinderen (Albert, Marcus, Dirk, Rienk, Sjoukje, Klaas, Klaas en Trijntje). Via Sjoukje kom je op een gegeven moment weer bij Overdijk.

Ik heb een heel sterk vermoeden dat ze ook een dochter is van Marcus Assweri (of Swiers) Fogelsangh en Sjoukje Dirks waar jullie het in dit forum over heben, maar ik weet het niet 100% zeker.

Ik heb daarom een paar vragen:

vraag 1: Weet iemand wanneer Froukje Marcus Fogelsangh is gedoopt en waar?

vraag 2: En weet iemand ook wanneer haar vermoedelijke zussen zijn gedoopt en waar?
Het gaat dan om:
- Trijntje Marcus Fogelsangh;
- Aukje Marcus Fogelsangh;
- Lientje Marcus Fogelsangh.

Als iemand wat meer over deze mensen weet, dan hoor ik het heel graag.
Bij voorbaat dank: Sijtze Overdijk
Plaats reactie