Geachte Lezer/Lezeres,
In het kader van diepgaand genealogisch onderzoek naar mijn Joodse voorouders (bevestigd door o.a. de paternale haplogroep J-M67), wend ik mij tot u. Ik ben op zoek naar concrete schriftelijke bewijslast voor de Joodse achtergrond van mijn directe voorouders: Achza Andrias Poulus, geboren op 16 oktober 1739 in Sneek (later winkelierster in Grouw).
Wie kan mij helpen aan gegevens uit de volgende bronnen:
1. Doopboek Sneek (1739): De inschrijving van Achza, dochter van Andrias Poulus en Sijtske Jacobs. Ik zoek specifiek naar aantekeningen in de kantlijn die duiden op een Joodse herkomst of een "proselietendoop" (bekering).
2. Stadsrekeningen Sneek (ca. 1730-1750): Vermeldingen van haar vader Andrias (Andries) Poulus. Werd hij aangeslagen voor specifieke belastingen die golden voor Joodse inwoners of vreemdelingen?
3. Autorisatieboeken Sneek: Zijn er voogden benoemd voor Achza of haar broers/zussen waarbij getuigen met Joodse namen (zoals Pincas of Levi) worden vermeld?
Voor uw inzet en uw hulp hierbij zeg ik u bij voorbaat mijn allerhartelijkste dank.
Met vriendelijke groet,
De heer Anne Louis Cammenga
Verzoek om schriftelijke bewijslast Joodse herkomst – Achza Andrias Poulus (Sneek, 1739)
-
A.L. Cammenga
Re: Verzoek om schriftelijke bewijslast Joodse herkomst – Achza Andrias Poulus (Sneek, 1739)
Beste Anne,
Uit het doopboek van de Hervormde gemeente te Sneek (bron):

Hier staat als naam Aske. Ouders zijn Andries Poulus en Maike Gerbens. Geen vermelding van Sijtske Jacobs.
Uit het doopboek van de Hervormde gemeente te Sneek (bron):

Hier staat als naam Aske. Ouders zijn Andries Poulus en Maike Gerbens. Geen vermelding van Sijtske Jacobs.
-
A.L. Cammenga
Re: Verzoek om schriftelijke bewijslast Joodse herkomst – Achza Andrias Poulus (Sneek, 1739)
Beste Paul,
Heel hartelijk bedankt voor uw kopie van het doopboek uit Sneek. Heeft u misschien ook informatie over aantekeningen in de kantlijn van dit doopboek, die duiden op een Joodse herkomst of een "proselietendoop" (bekering)?
Met vriendelijke groet,
Anne Louis Cammenga
Heel hartelijk bedankt voor uw kopie van het doopboek uit Sneek. Heeft u misschien ook informatie over aantekeningen in de kantlijn van dit doopboek, die duiden op een Joodse herkomst of een "proselietendoop" (bekering)?
Met vriendelijke groet,
Anne Louis Cammenga
Er zijn op de gehele pagina geen aanvullende notities in de kantlijn te vinden.
-
jacqueline
Hallo Anne Louis,
Wb de laatste vraag:
Aangezien de naam van de moeder in de vraag verkeerd vermeld staat verwacht ik dat de Joodse achtergrond van vaders kant komt?
Heeft hij een naamgenoot of is hij dit ook?
https://archieven.tresoar.nl/maisintern ... micode=250
En misschien ook interessant
https://www.brekt.nl/de-joodse-gemeente-te-sneek-1/
Groet, Jacqueline
Wb de laatste vraag:
Goed leesbaar en in te zien via https://allefriezen.nl/zoeken/persons?s ... 1810%22%7DAutorisatieboeken
Oude inventaris: R3
Soort registratie: Nedergerechten inschrijving(Akte)datum: 1725
Vermeld
Nedergerecht Sneek invnr. 127 Autorisatieboeken 1725-1810
Bronvermelding
Autorisatieboeken, archiefnummer 13-35, Nedergerecht Sneek - Tresoar, inventarisnummer 127
Gemeente: Sneek
Periode: 1725-1810
Aangezien de naam van de moeder in de vraag verkeerd vermeld staat verwacht ik dat de Joodse achtergrond van vaders kant komt?
Heeft hij een naamgenoot of is hij dit ook?
en deze?Soort registratie: Burgerboeken Inschrijving(Akte)datum: 12-05-1741Plaats: Sneek
Vermeld Andris Paulis
Diversen: Laatst woonachtig te Franeker.
Bronvermelding
Burgerboek Sneek, archiefnummer 348, Verzameling copieën van elders berustende stukken - Tresoar, inventarisnummer 6109
Periode: 1612-1803
Maar vooral: deze?Soort registratie: DTB Trouwen inschrijving(Akte)datum: 23-01-1746Soort akte: bevestiging huwelijk
BruidegomAndries Paulis
wonende te Sneek
BruidUilkjen Heres
wonende te Sneek
Bronvermelding
Trouwregister Hervormde gemeente Sneek, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0670
Periode: 1679-1749
Via deze link de archieven van de joodse instellingen in Friesland:Soort registratie: DTB begraven inschrijving(Akte)datum: 01-01-1748
Beluid Andries Poulus
overleden te Sneek.
Diversen: Religie: R.K.
Bronvermelding
beluidensboek Sneek, archiefnummer 28, Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL) - Tresoar, inventarisnummer 0653
Periode: 1727-1755
https://archieven.tresoar.nl/maisintern ... micode=250
En misschien ook interessant
https://www.brekt.nl/de-joodse-gemeente-te-sneek-1/
Groet, Jacqueline