Ynze Durks Stelma - Oudehaske

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
margreet

vernoemingen

Bericht door margreet »

Hallo,

Het is niet zo vreemd als je denkt, hoor - dat die eerste zoon niet prompt naar zijn vaders vader werd genoemd. In de helft van mijn bestand houden ze zich niet aan de zgn. 'streng gehanteerde vernoemingsregels'. En wordt om uiteenlopende redenen eerst vaders of moeders grootvader vernoemd. Of een jong overleden broer van een van beiden.

margreet
speurneus

Bericht door speurneus »

Dank je wel Margreet! Ik zal het in de gaten houden. Tot nu toe ben ik de naam Yntze verder nog niet tegengekomen. Misschien komt de naam voor in de tak van Dirk Andries, maar die heb ik nog niet gevonden. In het gezin van Wybe Ydes en Antje Watses (mogelijk de ouders van Lutske Wybes) komt de naam in ieder geval niet voor.

Wybe Ydes trouwde op zondag 18 juli 1734 in Kortezwaag met Antje Watses.
Kinderen van Wybe Ydes en Antje Watses:
1 Yede Wybes. Hij is gedoopt op maandag 11 april 1735 in Oudehorne.
2 Lutske Wybes. Zij is gedoopt op donderdag 13 december 1736 in Oudehorne. Lutske Wybes trouwde mogelijk met Dirk Andries.
3 Janke Wybes, geboren op vrijdag 19 december 1738. Zij is gedoopt op vrijdag 26 december 1738 in Kortezwaag.
4 Watse Wybes. Hij is gedoopt op zondag 25 december 1740 in Drachten.
5 Albert Wybes. Hij is gedoopt op zondag 30 juni 1743 in Drachten.
6 Albert Wybes. Hij is gedoopt op zondag 2 mei 1745 in Drachten.
7 Walle Wybes. Hij is gedoopt op zondag 23 maart 1749 in Oudehorne.
van der Honing

Bericht door van der Honing »

Beste Speurneus en Margreet,

Op jullie vraagje:
Tot nu toe ben ik de naam Yntze verder nog niet tegengekomen. Misschien komt de naam voor in de tak van Dirk Andries, maar die heb ik nog niet gevonden. In het gezin van Wybe Ydes en Antje Watses (mogelijk de ouders van Lutske Wybes) komt de naam in ieder geval niet voor.
kan ik antwoorden dat de naam Yntze hier afkomstig is uit de famiilie van Dirk Andries, timmerman in de Knipe (nageslacht ook Van der Schaaf). Hij was een broer van Sybe Andries en zij waren kinderen van Andries Sybes, mr. timmerman, en Janke Yntses in de Knipe. Janke Yntses was een zuster van Antje Yntses (gehuwd met Willem Oebeles, mr. schoenmaker in de Knipe, waaruit nageslacht Baas). Zij waren kinderen van Yntse Wobbes, timmerman in Nijkatlijk (d.w.z. het latere Bovenknijpe) en een mij onbekende moeder. Yntse Wobbes was een zoon van Wobbe Sybolts en Trijn Yntses, die op 1 september 1675 voor het gerecht van Schoterland gehuwd zijn (enkele nazaten zijn in elk geval tot eind 18e eeuw nog doopsgezind gebleven). Trijn was afkomstig van de Herenwal en volgens mijn gegevens een dochter van Yntse (Intie) Hettes en An Jetses op de Herenwal. Voor vermeldingen verwijs ik naar de archieven van het Nedergerecht Schoterland.

Met vriendelijke groeten,

Yntze van der Honing
Laatst gewijzigd door van der Honing op dinsdag 4 jul 2006 10:56 am, 1 keer totaal gewijzigd.
speurneus

Bericht door speurneus »

Beste Yntze,

Hartelijk dank! Je biedt me veel aanknopingspunten om weer verder te speuren. Leuk trouwens dat ik in mijn zoektocht naar Ynze Durks Stelma (zijn voornaam wordt steeds anders gespeld, ben er nog niet achter wat de juiste spelwijze is), antwoord krijg van een echte Yntze! :) Dat brengt mij tot de vraag: denk jij dat ik goed zit met mijn hierboven beschreven suggestie dat Ynze Durks Stelma (die in 1800 trouwde met Beertje Hendriks, zie hieronder) een zoon van Dirk Andries is, of komt Ynze Durks niet in jouw stamboomonderzoek voor?

DTBL regio 7: zuidoost Friesland, Trouwregister Hervormde gemeente Oudehaske-Haskerhorne, 1800, DTB nr: 356, 1697-1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 2 maart 1800, Haskerhorne - Oudehaske
Man: Inze Durks, Oudehaske
Vrouw: Beertje Hendriks, Rottum
Gestandaardiseerde namen: DIRKS en BEERTJE HENDRIKS
van der Honing

Bericht door van der Honing »

Speurneus,

In een eerder bericht van jullie stond vermeld:
Volgens de overlijdensakte is Ynze op 15 oktober 1768 geboren in "Kniepe bij 's Heereveen".
In dat geval is deze Yntze Durks volgens mij de enige kandidaat. Langezwaag en de Knipe liggen vlak naast elkaar. Ikzelf had van deze Yntze Durks verder nooit iets gevonden. Uit jullie berichten blijkt nu dus dat hij naar Haarlem verhuisd is en zich Stelma is gaan noemen. Om volledige zekerheid te krijgen of dit dezelfde persoon is, kun je eventueel aanvullend onderzoek verrichten in bijvoorbeeld de archieven van het Nedergerecht Schoterland, floreenkohieren, enz.

Ikzelf ben niet verwant aan deze personen. Veel succes met jullie verdere onderzoek,

Met vriendelijke groeten,

Yntze van der Honing
speurneus

Bericht door speurneus »

beste Yntze,

hartelijk dank voor je bevestiging en tips!
speurneus

Bericht door speurneus »

Op zoek naar de doopgegevens van Janke Annes Anninga, de vrouw van Yntzes broer Wybe Durks van der Schaaf (doop 27-08-1773), dacht ik even haar gevonden te hebben in:
Opsterland, doopjaar 1762
Langezwaag, Kortezwaag en Luxwoude, Doop Herv. gem.
1723-1811
DTB: 562
Dopeling: Jancke
Gedoopt op 7 februari 1762 in Langezwaag
Kind van Anne Brugts en Martjen Uilkes
Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling: JENTJE of JANKE
Vader : ANNE BRUCHTS
Moeder : MARTJEN UILKES
Maar zij kan dit onmogelijk zijn, want dan zou ze haar jongste kind op 59-jarige leeftijd gekregen hebben. Weet iemand meer over haar? Bij voorbaat dank!
Gast

Bericht door Gast »

Raadpleeg deze twee akten:

(1)
Huwelijksakte Opsterland, 1811
Man: Brugt Annes
Vrouw: Jitske Pieters
Datum: 12 juli 1811, akte nr. 27
NB: Bij Jitske werden gewonnen: 1) Martjen, 2) Janke, 3) Trijntje, 4) Anne en 5) Pietertje.

(2)
Overlijdensakte Opsterland, 1847
Aangiftedatum 30 juli 1847, blad nr. 35
Brugt Annes Anninga, man, overleden 29 juli 1847
Oud 73 jaar, gehuwd

Deze Brugt Annes Anninga moet een broer geweest zijn van Janke Annes Anninga. De ouders moeten in elk geval vermeld staan in de huwelijksakte.
speurneus

Bericht door speurneus »

dank voor het antwoord. Het is inderdaad waarschijnlijk dat Brugt een broer is. Ook zijn doopgegevens kan ik niet vinden. Wellicht was het gezin doopsgezind?
Gast

Bericht door Gast »

Ook zijn doopgegevens kan ik niet vinden.
Zijn geboortedatum moet te vinden zijn in een akte van bekendheid of akte van kennelijkheid die in de huwelijksbijlagen is opgenomen. Indien hij niet gedoopt is, waren de ouders ofwel doopsgezind ofwel hadden zij verzuimd het kind te laten dopen. In de huwelijksakte zelf staat doorgaans alleen de leeftijd vermeld.
Op zoek naar de doopgegevens van Janke Annes Anninga, de vrouw van Yntzes broer Wybe Durks van der Schaaf (doop 27-08-1773)
Indien dit het juiste gezin blijkt te zijn, is deze Janke waarschijnlijk een oudere, mogelijk jong overleden zuster van de door u gezochte Janke.
speurneus

Bericht door speurneus »

bedankt voor de uitleg! Ik begrijp dat het me digitaal, met behulp van de Tresoardatabase, niet gaat lukken. Ik zal deze onderzoeksvraag dus nog maar even laten liggen, totdat ik een keer in de gelegenheid ben om het archief te bezoeken.
Plaats reactie