Land, Landt, van der Land.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
JankeNicolette

Land, Landt, van der Land.

Bericht door JankeNicolette »

Dit is geen vraag, maar een mededeling.

Gezien ik een directe afstammeling ben van Sietske Land uit Grootegast, dochter van Steffen Egberts en Grietje Poelman, ben ik al een tijdje met de familie Land in Friesland en Groningen bezig. Mocht iemand anders zich ook in deze familie interesseren, dan zou ik het prettig vinden ontdekkingen, zoektochten, en ideeen uit te wisselen. Ik ben niet op zoek naar kant en klare oplossingen.

Momenteel zit ik vast in Surhuisterveen bij Froukje Egberts, die de dochter van Egbert Loukes en Martje Iebeles kan zijn, maar voor wie nog wat vraagtekens bestaan. Vooral aangaande Egbert Land, die in Surhuisterveen overlijdt, en niet Egbert Loukes is.

Andere Land's zijn te vinden bij Ebel Egberts, maar daar zijn er ook weer meerderen van, met Doopsgezinde connecties. Pas bij de kinderen van Ebel Egberts en Froukje Jacobs zien we de naam Land te voorschijn komen. (Jacob, Eije, Derk, Klaas, Jan). Bij Froukje pas na overlijden.

Wat de naam "van der Land" betreft is er verder geen direct bewijs dat de families in het begin verwant zijn. Later worden ze echter wel steeds nauwer bij elkaar betrokken, door huwelijken in de zelfde families, zelfde woonplaatsen enz.
De familie van Lucas Lippes land is interessant vanwege het gebruiken van zowel "van der land" als "Land". De tak die "Land" aanhoudt huist in Burum.

Mijn tak en deze tak huwen later in de families Poelstra en Iwema.(o.a., ze komen elkaar vaak tegen).

Dit alle slechts ter informatie. Elders in dit forum is meer te vinden wat lopende discussies betreft.

Nicolette
Harm Poelman

Re: Land, Landt, van der Land.

Bericht door Harm Poelman »

Hallo Nicolette
Misschien een beetje brutaal maar Steffen en Grietje komen in mijn stamboek voor.
Uit dit huwelijk heb ik 6 kinderen.
Sietske was de oudste haar geboorte datum en plaats heb ik nl 06-07-1862 te Opende
(Grootegast), zij was gehuwd op 23-05-1891 te Grootegast met Freerk Riemersma * 28-09-1849 te Kollummerland en overleden 02-03-1923 te Dantumadeel, haar overlijdensdatum en plaats heb ik nog niet mag ik U vragen of U die gegevens heeft en die met mij wilt delen?
Uit dit huwelijk heb ik 7 geboortes waarvan 2 levenloos, Grietje jong overleden en Janke, Hendrik en Steffen
Ik zou er U zeer erkentelijk voor zijn.
Met vriendelijke groet;
Harm Poelman
DE achternaam van Wijk van mijn moeder is direkt verbonden met de plaats Haulerwijk (Ooststellingwerf), een voorouder van mijn moeder heeft zich als eerste gevestigd aan de wijk bij Haule waardoor de plaatsnaam zou zijn ontstaan
JankeNicolette

Hallo Harm,

Tuurlijk! 6 kinderen, klopt: Sietske, Egbert, Lamke,Tjitske ,Aafke, en 2e Tjitske.
Geboorte Sietske is correct, overlijden: 25 Oct 1944, te Akkerwoude.

Met Freerk Hendrik Riemersma slechts 5 kinderen, waarvan één jong gestorven. Ook één levenloos. Maar je kunt gelijk hebben voor de 7e, zelf schrijf ik levenloos niet altijd in.

dus: Janke, grietje, hendrik, Steffen, en 2e Grietje.

Wat Riemersma betreft zit ik ergens in 1700 vast; ze waren trouwens Plantenga, en hebben moeder's naam aangenomen. Niet dat dat veel uitmaakt in 1700...

Ben benieuw of U (jij..) meer hebt van Poelman? Of meer wil weten? via Eit Lucas ben ik vast komen zitten bij Lucas jans (1730).

"Mijn" Poelmans huizen in Groninger streken... welke tak zit jij?

Groeten,
Nicolette
JankeNicolette

p.s.

(Als u geen gegevens publiek wil mededelen kan het ook via de privémail.)

JN
Harm Poelman

Hallo Nicolette
Hartelijk dank voor de gegevens, nu heb ik dit gezin compleet.
Uw lijn gaat ongeveer Grietje-Tjeerd Eits-Eit Lucas-Lucas Jans.
Mijn lijn loopt ongeveer Harm-Lukas Lijkels-Lijkel Lucas- Lucas Eits-Eit Lucas Jans Die Harm ben ik dus niet).
Tjeerd Eits en Lucas Eits waren broers.
Voor wat betreft de ouders van Lucas Jans heb ik momenteel 3 personen gevonden die in aanmerking lijken te komen 1 Lucas Jans in kolderveen geboren 1741 ( lijkt mij haast niet de goede) en 2 in stad Groningen 1 Lucas Jansgedoopt 21-02-1721 over Herebrug te Groningen ouders Jan Lucas en Kunnechijn Jans en 2 Lucas Jans geboren op de bleek buiten de Oosterpoort gedoopt 03-09-1726 ouders Jan Lucas Geesien Luigies.
Verder heb ik het vermoeden dat Lucas Jans 2x gehuwd is geweest (1, Geeske KLaasens en 2 Aukje Eites Lenzes).
De meesten van de tak waar ik uit voortkom wonen ongeveer tussen Gem. Stadskanaal en de gem. Emmen ons gezin woond in regio Twente ( Overijsel).
Het rare is dat ik van de ouders van mijn opa en 3 kinderen nog geen verdere gegevens heb kunnen vinden dan hun geboorte data (van mijn overgrootouders wel de huwelijksdata en plaats), daar ben ik momenteel voor in Duitsland aan het zoeken.
Met vriendelijke groet;
Harm
DE achternaam van Wijk van mijn moeder is direkt verbonden met de plaats Haulerwijk (Ooststellingwerf), een voorouder van mijn moeder heeft zich als eerste gevestigd aan de wijk bij Haule waardoor de plaatsnaam zou zijn ontstaan
JankeNicolette

Hallo Harm,

Ik heb een huwelijk voor Lucas jans en Aukje Eites, Oct 1762, in Marum, Groningen. Haar ouders zijn Eite Lenzes en Sakijn Jans.
Ik heb een doop voor haar 13 Mei 1731, Marum.

Waarom denk je dat er een eerder huwelijk was? Is interessant, via welk spoor of kerkeboek?

Gezien Eit ook in Marum (Noordwijk) gedoopt wordt (15 Mei 1763) zie ik Lucas Jans niet zo heel ver weg komen, maar kan me vergissen.

Ik heb jouw tak inderdaad in mijn boom staan, we zijn verwant!! (of niet? Je zegt dat je Harm niet bent...) Even nagaan of ik 't goed heb; voor Asseltje Liekels Leidsma en Lucas Eites (huw in Marum) heb ik 7 kinderen (alleen lang levenden geteld): Aafke, Eit , Bauktje ,Liekel, Auktje ,Tjietske en Hendrikje; overl Lucas heb ik in Odoorn, Valthermond, in 1881.

Verder heb ik me niet met de tak bezig houden (je moet ergens een grens stellen...)

Omhooggaand heb ik voor het echtpaar Eit Lucas en Bauktje Tjeerts Bosklopper 6 kinderen: Aukje, Klaaske, Hendrik, Tjeert, Lukas, Lamke.

Zeg het als je meer hebt of anders....

In de Bosklopper lijn kom ik tot Berend Tjeerts Bosklopper, ben je het daarmee eens? Na hem Tjeerd Berends en Lamke Gerrits Wiggels.

Dit blijft allemaal netjes in Marum zitten.

Groeten,
Nicolette
Harm Poelman

Hallo Nicolette
Stad Groningen en Marum- Noordwijk liggen niet zo gek ver uit elkaar.
In Marum-Noordwijk wordt geen Lucas Jans rond 1721-1730 gedoopt dus komt hij van buiten Marum-Noordwijk en de twee genoemden lijken het meest voor de hand liggend.
Wat betreft een eerder huwelijk.
Ik vond 2 huwelijken van Lucas Jans in de DTB kerkenboek van Marum Noordwijk.
Op je vraag naar mijn afstammingslijn heb ik U een PB gestuurd.
Met vriendelijke groet;
Harm Poelman
Laatst gewijzigd door Harm Poelman op zondag 10 apr 2011 4:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
JankeNicolette

Hallo Harm,

Zoals al gezegd, ik heb wat moeite een "stadjer" te schuiven in al deze plattelandsmensen, Drenthe misschien?
Ik heb 1730 bij zijn (Lucas Jans) geboorte staan in mijn boom, maar zonder "source" vermelding, dus weet niet meer hoe ik daar ooit op gekomen ben....giswerk ongetwijfeld, tss, zal het nagaan in mijn archieven!

En Bosklopper, heb je die, en ben je het daar mee eens?

groeten
JankeNicolette

p. s.

Heb net de scan van het huw Lucas Jans nog eens bekeken, wat denk je daarvan? Alle groningers zet 22 Nov 1762 neer, maar in de scan staat geen datum! Een krabbel zonder datum boven een ander huwelijk 22 october, dus hou ik het op Oct 1762, heb jij een datum daarin kunnen lezen?
Wat opvalt is dat ze (later?) bijgeschreven zijn, duidelijk teogevoegd voor nummertje 1.

Wat een eerder huwelijk in 1744 betreft lijkt mij dat een te grote "afstand", 20 jaar tussen 2 huwelijken ...

groeten, JN
Harm Poelman

Hallo Nicolette
Bosklopper ben ik mee eens.
Wat Lucas Jans betreft de huwelijksdatum met Aukje Eites heb ik op de 22-10-1762 staan.
Voor wat betreft de twijvel over de 1e huwelijk ga ik nog eens een keer in het archief duiken.
De geboorte jaar 1730 kan ik nergens vinden wel in de stad Groningen een in 1721 en een in 1726 en verder in kolderveen (Drenthe) een in 1741 wordt een mooi puzzeltje om op te lossen maar wij zoeken verder.
Met vriendelijke groet;
Harm Poelman.
JankeNicolette

Hallo Harm,

Denk dat je toch wel gelijk kan hebben voor dat eerste huwelijk! had nog niet gezien dat Geeske klaasens in 1761 overlijdt, keurig netjes voor het 2e huwelijk....

http://www.allegroningers.nl/index2.php ... &Itemid=54

Maar ik zag geen kinderen voor hen, huwelijk van 20 jaar en kinderloos, en daarna krijgt hij met Aukje minstens 2 kinderen; hier nog even het huwelijk voor hen:

http://www.allegroningers.nl/index2.php ... &Itemid=54

laatste huw v 1761 is 22 Nov (datum verkeerd overgenomen in tekst Alle gron) en boven het eerste huwelijk in 1762 (24 Oct) staan zij bijgeschreven; 24 Oct dus kennelijk neem ik aan.

2 kinderen in Alle Gron, Eite (1763) en Klaaske (1768). Meer gevonden?

Gezien er hier geen Jan schijnt te zijn, kan het zijn dat er wel kinderen waren met Geeske, maar niet gedoopt, of elders, of in weggeraakt kerkeboek... want er zou een Jan moeten zijn, logischerwijs.

In dat geval is het ook logisch dat we zijn eigen doop niet hebben...

Groeten, JN
JankeNicolette

p.s.
00-00-1753 Noordwijk

Overledene Klaaske jans, dochter
Geslacht v

Vader Jan Lucas
Moeder Wempke Jannes

Bron Kerkeboek Marum en Noordwijk 1656-1811

Zou dit een zusje kunnen zijn? (naam Klaaske + Jan Lucas, in Marum).
02-06-1727 Marum

Dopeling Klaeske
Geslacht o
Geboorteplaats Noordwijk

Vader Jan Lucas

zelfde dus .
00-00-1758 Noordwijk

Overledene Jan Lucas
Geslacht o

Collectie DTB (toegang 124)

En neem aan dat je dit al had! ... Lijkt een mogelijke vader te zijn.

JN
Harm Poelman

Hallo Nicolette
Deze had ik nog niet, waarschijnlijk er overheen gekeken.
Ik had er wel 2 in stad Groningen gezien maar niet deze.
Ik had in van papier naar digitaal wel als ledematen gezien, Hendrik Jans en Lucas Jans.
Deze gegevens zijn zeer interesant neem ik mee in mijn onderzoek.
Ik heb tot nu toe niet meerdere kinderen kunnen vinden.
Wij blijven zoeken.
Hartelijk dank;
Harm Poelman
JankeNicolette

Begraven 06-03-1799 Marum

Overledene Lucas Lucas, diaken
Geslacht m

Dit is waarschijnlijk een oom; jongste broer v Jan Lucas, logisch.
JankeNicolette

Gezien dit een uitwisseling is met als titel "Land" vermeld ik hier even een overlijden dat ik tegenkwam terzijl bezig met Poelman,Lucas,in Marum. Het betreft een overlijden aangegeven zowel in Nuis, Marum (woonplaats) en Opende, Grootegast (overlijdensplaats) van Trientje Egberts, docht v Egbert Jans Land. Deze Egbert Jans kan evt zoon v. Jan Egberts, broer van Froukje Egberts zijn. In dat geval interessant dat hij in Marum huist, evenals neef Eije Ebbels Land, terwijl er dus ook verscheidene Lucassen woonachtig zijn in de streek....
Overlijden 13-03-1825 Nuis gem. Marum

Overledene Trientje Engberts
Geslacht v
Leeftijd 25 jaar

Vader Egbert Jans Land
Moeder Wietske Johannes Kuipers

Tevens vinden we later in Marum nakomelingen van zowel Land (kinderen v Eije Ebbels en anderen) als van der land (kindern v klaas en Jacob)

Nicolette
Plaats reactie