doopsgezinden nijehaske

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Hinke Westra
Contacteer:

Re: doopsgezinden nijehaske

Bericht door Hinke Westra »

José, ik denk dat je beter je vragen algemeen kunt stellen, hier is veel meer kennis dan wat ik in mijn eentje bezit. De gegevens uit de speciekohieren heb ik toevallig omdat ik die samen met een vriendin aan het indexeren ben, waar we overigens nog wel heel wat jaren mee bezig zullen zijn voordat alles gedaan is. In Haskerland beginnen de speciekohieren in 1749, mijn vriendin en ik zijn hier in januari mee begonnen en werken er zo'n 2 tot 2,5 uur per week aan. We hebben nu samen zo'n 5-6 jaren gedaan, dus het is ongeveer een 10 jaren plan denk ik :)

Maar als ik ergens mee kan helpen, dan doe ik dat uiteraard.

groet, Hinke.
vries7

Bericht door vries7 »

Ninke,
Ga ik zeker doen, bedankt voor de tip.

Groet José
Andries Koornstra

Bericht door Andries Koornstra »

Hallo allemaal.

Ik ben er bijna zeker van dat deze materie een tijd geleden ook ter sprake is geweest, maar kan dat met de zoekfunctie niet terug halen. Misschien op een ander forum?

In deze nieuwe opzet zegt Irene ergens op de eerste bladzijde het volgende:
Marten; Engels' vrouw ;1712/02/05;;; N.N.; ;
Antje; Jans Kapelle;1713/01/20;;; Marten; Engels ;
Marten; Engels ;1713/01/20;;; Antje; Jans Kapelle ;
De eerste regel daarvan staat ook in het genealogysk jierboekje 1961 (bladzijde 56 en verder). Gedoopt "de vrouw van Marten Engels".
Het echtpaar "Marten Engels en Antje Jans Kapelle van't H'veen" wordt volgens de transcriptie in dat jierboekje op 7 januari 1707 op belijdenis gedoopt. Dat maakt het wel héél waarschijnlijk dat Marten Engels steeds dezelfde persoon is, die twee keer trouwde, in 1697 met Antje Jans Kapelle, en in 1711 met Tryntje Kornelis. De woonplaats is overigens beide keren Heerenveen, en niet Herenwal (onder Nijehaske resorterende).

groeten, Andries.
Andries Koornstra

Hoi,

hier de aankoop van een huis op de Herenwal, dus denk ik dat ze vanaf dat moment aldaar, en dus onder Nijehaske woonden. Helaas staat de vrouw er niet bij:
HAS K7, folio 111 vso, 13 nov 1713. Johannes Ypes, wonende in de Fleeren te Bozum, verkoopt aan Marten Engles, wonende op de Heerenwal, een huis en stede cum annexis, staande op de Heerenwal, met de gemene twee roeden ten Z, de veenscheiding ten W, en de ontvanger Diurre Dirx ten N. Bezwaard met grondpacht (bedrag niet vermeld) aan de Heren Compagnons. Verkocht voor 310 cgl.
Altijd mooi, als er onroerend goed in bezit is. Het kan vererven op de nakomelingen, waardoor je afstamming zou kunnen bewijzen. Ik weet dat er in Heerenveen een maquette in het museum staat, en dat de werkgroep Oud Heerenveen veel gegevens over de panden bezit. Je zou er eens een mailtje of telefoontje aan kunnen wagen.

groeten, Andries.
Andries Koornstra

Drie keer is scheepsrecht. Hier het definitieve bewijs dat er één Marten Engeles is:
HAS O8, folio 51. 31 aug 1724, registratie van een extract dd. 13 apr 1719 uit het "ontscheidingeboek" van Schoterland. Op 21 nov 1711 scheiding tussen enerzijds Inte en Jan Capelle, beide op het Heerenveen woonachtig, als volle ooms, en Johannes Jacobs, te Bercoop, als aangetrouwde oom, tesamen comparerende voor de vijf minderjarige voorkinderen van Marten Engeles, bij hun wijlen zuster Antie Jans Capelle, met namen Gerke Martens, Anne Martens, Sibbeltie Martens, Jan Martens en Grietie Martens, veralngende uitwijzing van de moederlijke goederen, en ter andere zijde Marten Engles, wonend op't Heerenveen, zich tot een tweede huwelijk hebbende begeven met Tryntie Cornelis. Er wordt "in den minne" bepaald dat de kinderen in kost en kleding worden onderhouden, en ook dat zij ter schole kunnen gaan. Daarboven wordt er een bedrag van 825 cgl als afkoopsom bepaald, waarvan elk der kinderen 1/5 deel zal ontvangen.
Kennelijk zijn er problemen ontstaan de 825 cgl op te brengen, want HAS O8 is een hypotheekboek. En het is wonderbaarlijk dat dat uittreksel aan ons is overgeleverd, want dat "ontscheidingeboek" van Schoterland is er niet meer!!! Ik hoop dat dat het natrekken van dat vijftal kinderen uit het eerste huwelijk wat meer informatie kan opleveren.
En anders is er natuurlijk het huis nog. Tip: zoek het op in het reëelcohier van 1714 (inventarisnummer 3952 van het Statenarchief) en volg het in de tijd tot je een andere eigenaar tegenkomt - de erven als je geluk hebt.

groeten, Andries.
jacqueline

Bericht door jacqueline »

Mooi Andries! Het klopt, dat dit onderwerp al eerder aan de orde is geweest (José zegt het al als hij zijn vraag stelt), en ook dat dat op een ander forum was, zie
http://www.stamboomforum.nl/hulp/2/1968 ... ente_sneek
Niet dat ik me dit kon herinneren, ik vond het met google - en zag toen pas, dat Everardus en ondergetekende destijds een antwoord hebben gegeven. Voor mijn geheugen geef ik dus geen cent, i.t.t. voor dat van jou, waar ik steeds meer bewondering voor krijg (en ook wel wat afgunstig op ben)!

Heeft dit er nog iets mee te maken?
Stemkohier 1698 Oudehaske (Haskerland)
Stem nr. 44, aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Mintse (MINSE) Bonnes, eigenaar voor 3/4, gebruiker voor 't
geheel
Engle (ENGEL) Gerkes, uit naam van zijn kinderen, eigenaar
voor 1/4
Opm. De namen van de kinderen zijn Aaltje (een voordochter
van zijn vrouw), en Marten en Yde Engeles
groetjes, Jacqueline
Andries Koornstra

Hoi Jacqueline,

dat geheugen van mij valt tegen hoor. Ik had echter die Marten Engeles als "zwager" al in mijn bestand, overigens niet verder uitgewerkt.
Je vraagt:
Heeft dit er nog iets mee te maken?

Dat denk ik wel. De naam Gerke komt bij Martens (voor)kinderen terug, dus het zou me heel erg verbazen als dat zijn vader niet is, die Engele Gerkes. Hij heeft in elk geval een zoon Marten volgens die vermelding in het stemcohier.
Ik ga me er vanavond helemaal op storten, denk ik.
Stemkohier 1728 Oudehaske (Haskerland)
Stem nr. 44, aantal stemmen: 1

Zakelijk gerechtigden:
Bonne Mintses (MINSES) weduwe, eigenaar
Wybren (WIEBREN) Ulbes, gebruiker
Het kwart dat de familie bezat lijkt dus verkocht te zijn aan de eigenaar van de overige 3/4. Nog een aanknopingspunt er bij.

groetjes, Andries.
Andries Koornstra

Hallo,

ik laat het diepere verleden eerst even rusten. De aansluiting met De Vries/Krijgsman is ook nog niet helemaal bewezen. Dat moet eigenlijk toch eerst zeker zijn? Ik vraag me af of dit miscchien het overlijden van Anna Krijgsman zou kunnen zijn. Er wordt tot aan twee keer toe een Abraham gedoopt, dus wie weet:
Sneek overlijden/begraven 1782
Begraven: Antje Abrams
Datum : 3 juli 1782
Opm. : De overledene was gehuwd en laat een kind na

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Persoon: ANTJE ABRAHAMS

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Sneek, begraafboek 1767-1812
Er huwt te Sneek ook geen Antje Abrahams, en ook bij kinderdopen verder geen vermelding, dus op die manier is er geen naam-/tijdsgenote te ontdekken.
Eén kind, dat zou dan betekenen dat alleen Maarten/Marten Engeles de Vries in leven bleef? Die gaat weer terug naar Alkmaar, als ik het goed begrijp (x 26 apr 1789 Gezina van Wijk).

groeten, Andries.
Andries Koornstra

Oh,

ik zie het al, Abraham is waarschijnlijk ook in Alkmaar teruggekeerd, en trouwt op 14 juni 1789 met Johanna Lagerweij (kinderen: Anna Margaretha (17 nov 1790), Engeltje (1 sep 1793), Abraham (1 okt 1797) en Hendrik (4 mei 1800)).
Dan is die begraven Antje Abrahams dus niet Anna Krijgsman. Weten we dat ook weer.

groetjes, Andries.
Andries Koornstra

Hallo allemaal,

ik geloof dat ook wat mij betreft deze vraag verder als afgehandeld kan worden beschouwd. Ik ben zelf nog aardig wat over de vijf halfbroers en zusters van Engel Martens te weten gekomen, maar zie er van af om dat allemaal als antwoord te verwerken (het redigeren kost de nodige moeite, en stel je voor dat ik een spellingsfout maak, etc.)

Ik vond het wel een heel interessante materie, doopsgezinden in en rond Heerenveen en Joure, en heb er weer het één en ander van opgestoken. Dus dank aan de vragensteller voor het posten van deze kwestie!!!

groetjes, Andries.
vries7

Bericht door vries7 »

Andries en Jaqueline,
Ontzettend bedankt voor de uitgezochte informatie, waar ik heel veel aan heb.

Ofschoon ik nog steeds niet de link gevonden heb tussen Marten Engels en Engel Martens, kan ik er voor vrijwel zeker van uitgaan dat dit vader en zoon betreft. Waarvan vrijwel zeker Engel Gerkens de vader van Marten Engels was.

Inderdaad is Anna Krijgsman na het overlijden van Engel Martens de Vries te Sneek naar Alkmaar met haar kinderen teruggekeerd en aldaar gestorven.

Nogmaals bedankt en hopende in de toekomst een beroep op jullie te kunnen doem.

Groeten vanuit IJmuiden
José de Vries
Plaats reactie