Voorouders Wiersma, Hoekstra

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
G.Wiersma

Wiersma/Hoekstra

Bericht door G.Wiersma »

Hallo Yntze, Hartelijk dank voor de reactie op mijn vraag.
Ik zal de site zeker proberen, heb hem meteen toegevoegd bij favorieten.

Groeten Geertje Wiersma
margreet

Bericht door margreet »

Wat had je gedaan, Geertje - zonder resultaten?
Ik had Theodore Piersma geprobeerd bij ancestry - 10 resultaten, merendeel kon ik niet mee verder zonder lidmaatschap, wel 2 ssdi wat misschien wat was, maar zonder de geboortedata ...
Omdat de mormonen wel de complete kaart gaven bij de Rondema's daar herhaald, en toen kreeg ik dezelfde data als Yntze, plus de woonplaatsen.

Toen enkel Piersma geprobeerd - (soc.sec. staan helemaal onderaan bij de mormonen dan) - een hele lange lijst met in elk geval Deward ertussen.
Toen Deward, Chester en Allen apart - en daar kreeg ik weer idem Yntze.

Nick gaf verwarrende resultaten.
Elsie gaf niets, ik weet niet onder wat voor schrijfwijze dan eventueel wel.

Enkel geb en ovl-data en woonplaatsen dus, geen huwelijken oid.
Die rechtstreekse van Yntze werkt wel prettiger.

margreet
Gast

Bericht door Gast »

Beste Geertje,

kwam ik toch nog een kind te kort van Bote,weer toegevoegd.

Vervolgens kwam ik op een site terecht van een fam. Twijnstra, (zie Friese namen/kwartierstaten) daar kwam ik Antje en haar ouders tegen, alleen is zij in 1811 26 jaar, hoe zeker ben jij van 1788 voor haar geb. jaar. (heb het geheel even gekopieerd) Het is maar een verschil van 2 a 3 jaar maar toch. De zelfde vraag heb ik ook maar even bij Gerrit Twijnstra neer gelegd.

16. TWIJNSTRA Sjerp/Sjeerp/Seerp Gerbens
*18.10.1762 Jorwert - + 02.11.1843 Ysbrechtum
nimt de namme "Twijnstra" oan, wennet te Baard en hat 8 bern: Antje 26 jr (Westhim); Sytske 21 jr (Húns); Willem 19 jr; Gepke 17 jr; Haaitske 15 jr; Grietje 13 jr; Gerben 11 jr
(* 16.08.1802 Baard) en Tietje 9 jr (1811); "huisman" (= boer) te Baard (Boazum)
(24.01.1816); boer te Baard (18.07.1826 en 12.04.1836); sûnder berop te Ysbrechtum
nr 16a (1843)
x 29.10.1786 Jorwert
17. GROU(W)STRA/SCHOU(W)STRA, Sjoukje(n)/Sjouwkje Willems * 14.07.1764 Jellum -
+ 21.05.1846 Dronryp (no. 23)
har broers Jentje (Hilaard) en Bauke (Weidum) nimme de namme "Groustra" oan
(1811); wennet te Baard (12.01.1816, 18.07.1826 en 12.04.1836)

(Wat een taaltje is dat Fries toch)

Gr. Raymond
G.Wiersma

Wiersma/Hoekstra

Bericht door G.Wiersma »

Margreet, Over je vraag, wat had je gedaan, zonder resultaten?
Ja, als ik dat wist, nu in ieder geval niet datgene wat resultaten geeft.
Maar, ik heb op de site van Yntze nu wel de Piersma´s gevonden, behalve Elsie.
Van Tetman Wiersma x Akke Postma ook niets gevonden.Geen data van overlijden, wat ik zocht.
Ik blijf het proberen op de site´s, met meer resultaat hoop ik.

Groeten Geertje Wiersma

Raymond,
Nu weer de Twijnstra´s in beeld.
Ik heb Antje geboren 11-07-1787 te Jorwerd en gedoopt op 22-07-1787 te Jorwerd d.v. Sjerp Gerbens Twijnstra en Sjoukje Willems Groustra
en Raymond FRYSK IS EEN TAAL!
Groetnis fan Geertje Wiersma
margreet

Bericht door margreet »

Raymond ea, naamsaanname '1811' is hier ook wel 'ns pas 1812 of 1813.
Dan klopt het wel beter (ik heb de anderen niet uitgerekend).

margreet
van der Spek

Bericht door van der Spek »

Beste Margreet,

HET MOMENT DAT IK O.K IN DRUKTE dacht ik: op wie zijn tenen zou ik nu weer staan. Nou, dat is inmiddels duidelijk :) maar toch SORRY

Ja, en hoe meer namen hoe meer vragen.

Bedankt voor het antwoord, Margreet jij ook

Groetnis fan Raymond
van der Spek

Beste Geertje

(Ik vergat je er bij te zetten)

(moet naar bed)

Gr Raymond
van der Honing

Bericht door van der Honing »

Geartsje,

De SSDI befettet allinnich gegevens oer minsken dy't al ferstoarn binne. It giet yn haadsaak om minsken dy't sûnt 1962 ferstoarn binne.
Elsie gaf niets, ik weet niet onder wat voor schrijfwijze dan eventueel wel.
Elsie en har man libje noch.

Yntze
Laatst gewijzigd door van der Honing op dinsdag 12 sep 2006 7:50 am, 1 keer totaal gewijzigd.
G.Wiersma

Wiersma/Hoekstra

Bericht door G.Wiersma »

Yntze,
Tige tank foar dizze nije ynformaasje.Wat Elsie betreft, dêr ha ik net goed by nei tocht.Jo hienen it ommers al earder skreaun.

Groetnis Geertje Wiersma
van der Spek

Fries is een taal

Lieve allemaal,

De boodschap is duidelijk: FRIES is een taal, ik heb begrepen dat er dit jaar 26 mensen examen in hebben gedaan. Helaas was ik er niet bij.
Ik vraag daarom, in alle nederigheid, om toch maar weer over te gaan op nederlands zodat, ook ik de berichtgeving weer een beetje kan volgen.

Groetnis fan Raymond
G.Wiersma

Wiersma/Hoekstra

Bericht door G.Wiersma »

Raymond,
Je schreef taaltje en ik schreef dat het een taal was (als grapje,) is dus niet zo over gekomen. Het is uiteraard niet de bedoeling om verder te gaan in de Fryske taal en iemand buiten te sluiten.
Hartelijke groeten van Geertje Wiersma.
Gast

Wiersma

Bericht door Gast »

Raymond,
Met plezier alle reachties gelezen over m.n. de voorouders van Hielke Wiersma en Antje Twijnstra. De problemen die geschetst worden zijn me bekend. Zelf ben ik op het verkeerde been gezet door de aantekeningen die Uiltje Foppes Wiersma in 1880 maakte over zijn voorouders, het z.g. familieregister. Uiltje schrijft o.a. dat Pieter Rienks de zoon van Rienk Harms was en dat hij in Parraga werd geboren en dat deze Pieter Rienks trouwde met Boukje, de dochter van Ulbe en Anna. Verder schrijf hij dat Pieter Rienks het huis van zijn schoonouders overnam (de boerenhofstede aan de Abbegaaster Rige). Hij maakt ook een opsomming van de kinderen van Pieter Rienks en Boukje, in volgorde van ouderdom. Deze volgorde klopt niet, maar de schrijver heeft deze wel gebruikt om de voorouders van Pieter Rienks en Boukje te benomen. Overigens niet verwonderlijk om na meer dan 100 jaar de Hielkes, Hilles, Ulkes, Uiltjes en Ulbes uit elkaar te houden en dat zonder computer.
Ik denk zelf dat Uiltje Foppes zich met Rienk Harms twee generaties vergist heeft, hij moet deze info van zijn vader en/of grootvader gekregen hebben, welke dan ook over generaties terug vertelden.
Naar mijn mening is niet Rienk Uilkes (Harms) in het huis van zijn schoonouders getrouwd maar zijn grootvader Uilke Rienks met de dochter van Pieter Algers, de eerste eigenaar van de hofstede. Dit verklaart ook de naam Pieter Wiersma.
Als ik volgend jaar met pensioen ben, heb ik meer tijd om een en ander nog eens op een rijtje te zetten.

Johan,
Klaas Wiersma, gehuwd met Sjoerdje Veenstra, stamt ook af van Pieter Rienks en Boukje: Pieter Rienks 1734 en Boukje: Pieter Rienks 1734 - Hielke Wiersma 1774 - Pieter Wiersma 1812 - Hielke Wiersma 1835 - Klaas Wiersma 1875. Klaas werd genoemd naar zijn grootvader van moeders kant "Klaas Ringnalda"

Onlangs heb ik wat foto's gemaakt van de boerenhofstede aan de Abbegaaster Rige. Op de steen in de gevel staat: RIENK PIETERS WIERSMA lag deze eerste steen den 3 april 1852. Deze Rienk Pieters is me bekend maar ik weet niet ter gelegenheid waarvan deze steen werd gelegd, ik heb horen zeggen: Herbouw na een brand. Wie helpt me verder?

Hielke Wiersma en Antje Twijnstra hadden een zoon Pieter Hielkes Wiersma, geboren in 1812, gehuwd met Jiskje Boomsma. Van dit echtpaar bezit ik nog een foto en ook van enkele nazaten van dit echtpaar. Wie interesse heeft moet zich bekend maken, een afdruk is zo gemaild.

Bauke Hijlkes Wiersma
G.Wiersma

Wiersma/Hoekstra

Bericht door G.Wiersma »

Bauke,
Zoals ik begrepen heb bent u ook in het bezit van de aantekeningen opgeschreven door Uiltje Foppes Wiersma. Zelf ben ik al een poosje op zoek naar het orgineel, maar tot nu toe zonder resultaat.
Wat betreft de andere aantekeningen van Uiltje Foppes Wiersma over de familie en het dorp Abbega hoop ik dat die dan wel kloppen???
Wat betreft de foto van de boerderij aan de Abbegaaster rige is die van nr 6 of 8? Abbegaaster rige nr 8 is nu nog in het bezit van een Wiersma uit de familie.
Verder ben ik blij met deze reactie over de familie Wiersma en hoop dat de ouders en voorouders van Pieter en Baukje eens gevonden zullen worden.

Geertje Wiersma
van der Spek

Wiersma

Lieve nicht Geertje,

sorry voor de wat late reactie op de friese taal, (tijd /andere bezig heden) Het geheel is wel als grap binnen gekomen. Ik heb mij vermaakt met het geheel, met name het gedeelte waarin daad werkelijke over gegaan word op het Fries . De reactie was ook met een :wink: bedoeld, maar op schrift komt het niet altijd als zo over. Tot zo ver, wat mij betreft, de perikelen rond de Friese taal.

En dan hebben "we" een nieuwe gast. één die weer wat verwarring weet te zaaien in een een min of meer complete stamboom.
Mag ik u van harte welkom hete op dit forum, namens familie en overige belangstellende,

Beste neef Bauke,

Ook u doet me denken aan Fons Jansen: WIE werd WAAR geb. en door WIE werd hij HOE genoemd, :wink:.
Ik ga even kijken in mijn eigen overzicht of ik wat met deze namen kan.
Ik ben meer iemand van de tabellen, wie is wie, dan van een opsomming van namen waar in twee generatie worden weg gestreept (als ik het goed heb begrepen). Indien ik er niet uit kom wacht ik op een rijtje, volgen jaar. ( in de hoop dat, tegen die tijd, de pensioen gerechtige leeftijd niet omhoog is gegaan.)

Groetnis fan Raymond
wil

wiersma's

Bericht door wil »

Om het nog even moeilijker te maken het volgende wat ik op internet tegen kwam.

Het gaat om de kinderen van Rienck Uilkes en Ymkje Sytses.

3 Hiltie Rientses is gedoopt op zondag 14 november 1717 te Nijland, is
overleden na 1783, wonende te Idsega. Hiltie werd minstens 66 jaar, 1 maand
en 17 dagen.
Hiltie was gehuwd met Harmen Claases Wiersma, zoon van Klaas. Harmen is
geboren rond 1720, is overleden na 1783, wonende te Idsega. Harmen werd
minstens 63 jaar.

Volgens testament lieten Harmen en Hiltje na aan hun kleinkinderen. Niet
getrouwd in Wymbritseradeel.
Volgens de quotisatiecohieren van 1749 was Harmen Claases gemeen boer en
cooyman in Piaam, hij had 3 personen boven 12 jr. en 4 pers. < 12 jr. en
moest 43 gl 5 st. betalen. Niet getrouwd in IJlst. niet gehuwd Wonseradeel.
niet gehuwd Hennaarderadeel. Niet in Baarderadeel. Niet in HO. Niet gehuwd
Bolsward. Ze deden beide belijdenis oin mei 1741 te Piaam. Ze waren lidmaten
te Idsega in mei 1772 en zijn beiden naar IJlst vertrokken in jan. 1783

Hier komen dus een Klaas en Harmen voor, waarvan gedacht werd dat deze namen niet in deze familie zou voorkomen.

Daarbij is het ook erg vreemd dat Pieter Rienks de boerderij overneemt terwijl zijn oudere broer Rienk Rienks getrouwd is en kinderen heeft.
I Rienk Rienks. Rienk Rienks trouwde (waar en wanneer onbekend) met Houkjen Jans.
ze vertrekken op 16-11-1755 van Oudega (W) naar Wons. Rienk Rienks is
Diaken te Wons (1758, 1759, 1760) en ouderling te Wons. Zij kregen 10 kinderen.

Twijfels blijven omtrent geboorte en ouders van Pieter.
Plaats reactie