Anke Roelofs ged. 13/07/1727: een zoon of en dochter?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
atlinhein
Contacteer:

Anke Roelofs ged. 13/07/1727: een zoon of en dochter?

Bericht door atlinhein »

Eerder dit jaar was er een interessante discusie op dit Forum onder de titel: Waar is Boele Roelofs geboren?
(http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?t=1795)
Naast de oorspronkelijke vraag ontstond er een discusie over wie de ouders zouden kunnen zijn van Boele Roelofs en zijn broers Aebele en Anne. Als zijnde een directe mannelijke afstammeling van Aebel Roelofs wekte dit mijn interesse op.
Egbert Lantinga schreef toen in antwoord op mijn vraag:
"Het leek mij dat de Roelof Abels die erft van zijn oom Anne Roelofs onder supervisie van zijn andere oom Boele Roelofs de Roelof Abels is die is geboren op 04/05/1761 (ged. 14/05/1761 in Wijnjeterp, Duurswoude en Bakkeveen). En later getrouwd met Robberdina Gasingjet"
In 1756 "komt" het echtpaar Roelof Abels en Aafje Annes met attestatie van Donkerbroek naar Oldeholtpade [lidmatenboek]. Volgens de Speciekohieren woonden zij daar echter al vanaf 1754 en in 1766/7 zijn ze overleden. Nieuwe hoofdbewoner in 1768: Boele Roelofs (!).
Dit echtpaar lijkt mij de ouders van jouw A[e]bel[e] Roelofs en bovenstaande Anne en Boele Roelofs.
Hoewel ik het met Egbert eens ben dat dit een waarschijnlijke konnektie is, kleeft er nog wel een probleem aan en met name de vraag of kind Antje een zoon of een dochter is.
(Deze vraag werd ook al gesteld in de vorige posting door Anna maar werd eigenlijk niet beantwoord: Is het oudste kind Anke een zoon of een dochter?
Roelof Aebeles en Aafke Annes hadden 7 kinderen volgens het doopboek van Oosterwolde: Anke (ged. 13/07/1727), Abel (ged. 28/08/1729), Kind (=Boele, ged. 25-04-1734), Tisdkien (ged. 25/08/1737), Jan (ged. 20/12/1739), Jelte (ged. 30/09/1742) en Johannes (ged. 16/08/1744).
We weten dat Abel’s zoon Roelof erft van zijn oom Anne Roelofs onder supervisie van zijn andere oom Boele. Wie is nu deze Anne? Is dat het eerste kind Anke? Dan is hij later getrouwd met Aaltien Egberts.
Het Oosterwolde doopboek geeft geen uitsluiting en noemt alleen “kind”, niet zoon of dochter.
De Vraag: Is deze Anke een zoon of een dochter? , blijft dus.
De Tresoar transcriptie geeft als “Gestandaardiseerde” naam voor Anke: Anne of Antje.
Diverse personen geven in hun parentelen (internet) aan dat een Antje Roelofs (vrouwelijk) van Oldeholtpade trouwt op 18/05/1750 in Oldeholtpade met Alt Klaasen Liemburg en geven als ouders van Antje “onze” Abel Roelofs en Aafje Annes.
Maar is dit correct?
Zo ja, dan gaat de konnektie tussen Boele, Anne en Abel met Roelof Aebeles en Aafje Annes wat op lossere schroeven staan. Immers er is geen Anne (mannelijk) in het doopboek waar de andere kinderen van dit echtpaar staan.
Zo nee, dan is de Antje Roelofs opgevoerd als bruid in diverse parentelen niet een dochter van dit echtpaar.
Graag commentaar en/of aanvullingen
Met hartelijke dank en vriendelijke groeten
Hein de Vries
Majoh
Contacteer:

Re: Anke Roelofs ged. 13/07/1727: een zoon of en dochter?

Bericht door Majoh »

Dit is geen antwoord.. maar

Gezien vernoemingsregels zou je verwachten:
het echtpaar Roelof Aebeles en Aafke Annes, 1e zoon naar haar vader = Anne, 2e zoon naar zijn vader = Abel.

Hoe zit het met de Anne Roelofs die met Aaltien Egberts trouwt? En komt er een Antje bij alle andere kinderen van Roelof Aebeles en Aafke Annes voor?

Vaak kun je daaraan wel afleiden hoe de naamsvernoemingen 'zouden-moeten-zijn'

Groeten Rietje
Cor

Bericht door Cor »

Hein,

ook geen echt antwoord van mij.
Anke ken ik alleen als meisjes naam.
Maar ik ben niet alwetend.
Ooit een buurmeisje Anke gehad.

Meertens instituut schrijft:
Anke
Geslacht:
m/v
verklaring:
Variant van Ane. Als m. naam vooral in Fri., als vr. naam vooral in Ost-Fri.. In Ov. en Gron. ook variant van Anna (vr.).

Gr.
Cor Seinstra
tabepap
Contacteer:

Bericht door tabepap »

Ik ben weer eens in dit geslacht gedoken en kwam allereerst deze doop van Anne tegen:
Ooststellingwerf, dopen, doopjaar 1732
Dopeling: Anne
Gedoopt op 31 januari 1732 in Donkerbroek
Kind van Roelof Ebels en niet genoemde moeder
Opm.: De ouders zijn van Haule
Binnenkort hoop ik na het doornemen van een nieuwe stapel microfiches van het Nedergerecht Oosstellingwerf verder over het voorgeslacht te kunnen berichten.
Groet,
Egbert Lantinga
atlinhein
Contacteer:

Bericht door atlinhein »

Hallo Egbert,
Ik zie met erg veel belangstelling uit naar je bevindingen.
Ik ben nog niet veel verder gekomen en zeker hier in het noorden van Canada
ben ik afhankelijk van de "experts" voor nieuwe gegevens.
Groeten vanuit Atlin BC
Plaats reactie