(http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?t=1795)
Naast de oorspronkelijke vraag ontstond er een discusie over wie de ouders zouden kunnen zijn van Boele Roelofs en zijn broers Aebele en Anne. Als zijnde een directe mannelijke afstammeling van Aebel Roelofs wekte dit mijn interesse op.
Egbert Lantinga schreef toen in antwoord op mijn vraag:
Hoewel ik het met Egbert eens ben dat dit een waarschijnlijke konnektie is, kleeft er nog wel een probleem aan en met name de vraag of kind Antje een zoon of een dochter is."Het leek mij dat de Roelof Abels die erft van zijn oom Anne Roelofs onder supervisie van zijn andere oom Boele Roelofs de Roelof Abels is die is geboren op 04/05/1761 (ged. 14/05/1761 in Wijnjeterp, Duurswoude en Bakkeveen). En later getrouwd met Robberdina Gasingjet"
In 1756 "komt" het echtpaar Roelof Abels en Aafje Annes met attestatie van Donkerbroek naar Oldeholtpade [lidmatenboek]. Volgens de Speciekohieren woonden zij daar echter al vanaf 1754 en in 1766/7 zijn ze overleden. Nieuwe hoofdbewoner in 1768: Boele Roelofs (!).
Dit echtpaar lijkt mij de ouders van jouw A[e]bel[e] Roelofs en bovenstaande Anne en Boele Roelofs.
(Deze vraag werd ook al gesteld in de vorige posting door Anna maar werd eigenlijk niet beantwoord: Is het oudste kind Anke een zoon of een dochter?
Roelof Aebeles en Aafke Annes hadden 7 kinderen volgens het doopboek van Oosterwolde: Anke (ged. 13/07/1727), Abel (ged. 28/08/1729), Kind (=Boele, ged. 25-04-1734), Tisdkien (ged. 25/08/1737), Jan (ged. 20/12/1739), Jelte (ged. 30/09/1742) en Johannes (ged. 16/08/1744).
We weten dat Abel’s zoon Roelof erft van zijn oom Anne Roelofs onder supervisie van zijn andere oom Boele. Wie is nu deze Anne? Is dat het eerste kind Anke? Dan is hij later getrouwd met Aaltien Egberts.
Het Oosterwolde doopboek geeft geen uitsluiting en noemt alleen “kindâ€, niet zoon of dochter.
De Vraag: Is deze Anke een zoon of een dochter? , blijft dus.
De Tresoar transcriptie geeft als “Gestandaardiseerde†naam voor Anke: Anne of Antje.
Diverse personen geven in hun parentelen (internet) aan dat een Antje Roelofs (vrouwelijk) van Oldeholtpade trouwt op 18/05/1750 in Oldeholtpade met Alt Klaasen Liemburg en geven als ouders van Antje “onze†Abel Roelofs en Aafje Annes.
Maar is dit correct?
Zo ja, dan gaat de konnektie tussen Boele, Anne en Abel met Roelof Aebeles en Aafje Annes wat op lossere schroeven staan. Immers er is geen Anne (mannelijk) in het doopboek waar de andere kinderen van dit echtpaar staan.
Zo nee, dan is de Antje Roelofs opgevoerd als bruid in diverse parentelen niet een dochter van dit echtpaar.
Graag commentaar en/of aanvullingen
Met hartelijke dank en vriendelijke groeten
Hein de Vries