De ouders van Bauk Siebolt

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Johan

De ouders van Bauk Siebolt

Bericht door Johan »

Geacht Forum,

In mijn kwartierstaat loop ik onder andere vast bij Bauk Siebolts

Bauk Sibolts. Bauk is overleden op zondag 17 januari 1773. Bauk trouwde op zondag 11 mei 1721 in IJlst met Aucke Hindricks, 47 jaar oud. Aucke is een zoon van Hendrik Aukes en Eelcke Eelckes. Hij is gedoopt op donderdag 16 november 1673 in Heeg.
Kinderen van Bauk en Aucke:
1 Sybolt Aukes. Hij is gedoopt in 1722.
2 Eeltje Aukes. Hij is gedoopt in 1723.
3 Wybe Aukes. Hij is gedoopt op zondag 1 oktober 1724 in Abbega.

Er van uitgaand dat de kinderen mooi vernoemd zijn, een Hendrik is al uit het eerste huwelijk van Auke geboren, is de vader van Bauk een Wijbe.

Ik kan eigenlijk maar één huwelijk vinden wat in aanmerking komt

Wonseradeel, huwelijken 1689
Vermelding: Derde proclamatie op 11 mei 1689
Man : Sybolt Syboltsz afkomstig van Heeg
Vrouw : Tryntje Wijbes afkomstig van Tjerkwerd
Opmerking : getrouwd voor het nedergerecht Wymbritseradeel,
zij is weduwe, zij is aangegeven door haar
zwager Jelle Gerben

Siebolt Siebolts is, volgens het stemkohier in 1698, boer tussen Heeg en Oudega.

Verdere aan wijzigingen kan ik via internet niet vinden, vanwege een kwetsuur is een bezoek aan Tresoar momenteel niet mogelijk.

De vraag is eigenlijk simpel, wie weet meer over Bauk en vooral over haar ouders

Met vriendelijke groet,

Johan
Andries Koornstra

Re: De ouders van Bauk Siebolt

Bericht door Andries Koornstra »

Hallo Johan,

ik kom niet uit jouw vraag, er zijn veel dingen waar ik niet uit kom.
Zo vind ik maar één doop van het drietal dat jij opgeeft, namelijk die van Wybbe, doop Abbega 1 okt 1724. Auke Hendriks leeft nog als welgestelde boer te Oosthem in 1749.
In de volkstelling van 1744 staat Auke Hendriks in Heeg genoemd, niet in Abega, Oosthem en Folsgare. Maar het echtpaar is daar wel lidmaat. In 1749 staan ze ook onder Oosthem genoemd. Het lijkt zeker dat het één persoon is (ik dacht heel even dat er twee waren, er is geen authorisatie ten tijde van het tweede huwelijk).
Wel is deze er:
WYM N2, folio 8, 27 mrt 1753. Authorisatie van Minne Sybrens, huisman te Abbega, H.H. Siesling, en Eeltie Aukes te Oosthem, tot curatoren over Grytie, Auke en Hylke Hendriks, nagelaten kinderen van wijlen Hendrik Aukes bij Luitske Hylkes. Betreft de goederen van de grootvader Auke Hendriks, overleden, in leven huisman te Oosthem.
Het sterfjaar is dus 1753 denk ik.
Al typend begin ik het iets beter te overzien. Auke wordt drie keer genoemd als meier van een zate van 114 pondematen te Heeg (WYM T1, folio 68: 7 mei 1737, folio 164: 24 mrt 1741, en folio 194: 9 feb 1742). Het zal hier om Heeg 35 gaan:
Stemkohier 1728 Heeg (Wymbritseradeel)
Stem nr. 35, aantal stemmen: 1

Zakelijk gerechtigden:
Rienk Jelles, uit naam van zijn vrouw, eigenaar, met
familie, voor 1/4
Watse Haenstra (HAANSTRA) erven, eigenaar voor 1/2
Sybren (SIEBREN) Minnes kinderen, eigenaar
Yte (IETE) Minnes kinderen, eigenaar
Wybe (WIEBE) Minnes, eigenaar voor 1/4 en een deel van nog
1/4
Auke Hendriks, gebruiker
Hij is dus honkvast, en veranderde alleen van kerk schat ik.
Zouden dit zijn broer en zus zijn? Moet toch haast wel?:
Stemkohier 1728 Tirns (Wymbritseradeel)
Stem nr. 6, aantal stemmen: 1

Zakelijk gerechtigden:
Aucke (AUKE) Hendriks, eigenaar voor 1/3
Jan Hendriks, eigenaar voor 1/3
Sydtske (SIETSKE) Hendriks, eigenaar voor 1/3
Hette Abes, gebruiker
Van Bauk Sibolts, waar het je om gaat, nog geen spoor.

groeten, Andries.
Andries Koornstra

Dat stukje uit Tirns trek ik terug: is een naamgenoot.

groeten, Andries.
Andries Koornstra

Drie keer is scheepsrecht. Het feest van Sibolt Sibolts x Tryntje Wibes gaat niet door helaas. Zie maar:
WYM Q14, folio 201, 22 nov 1693. Inventarisatie van het sterfhuis van Tryntie Wibes, vrouw van Sibolt Sibolts, haar tweede man. Gedaan op verzoek van Sioucke Lolles, te Wons, van Jelle Gerbens, te Hidaard, en van Wibe Dircx, als curatoren over Imcke Tieerdtszn, oud 11 jaar, Trynties kind uit het eerste huwelijk met Tieerdt Imckes, en ook over Hincke Sibolts, haar kind bij Sibolt Sibolts, die ook aangever is. Sibolt heeft een voorkind Luitsche (dr).
Geen Bauck dus vooralsnog.

gr. Andries.
Johan

Re: De ouders van Bauk Siebolts

Bericht door Johan »

Hallo Andries,

Jammer, maar toch bedankt.

Even ter info.
De familie Zijlsta van Pykesyl waar het hier om gaat, is uitgebreid beschreven door Klaas Zijlstra en Irene Swanborn in een prachtig boek.
Sinds kort ben ik in het bezit van dit boek en gedwongen thuis zittend probeer ik hier en daar nog wat aanvullend informatie te vinden.
De kinderen Sybolt en Eeltje Auke worden aangetoond in het "Zijlsträ boek".

Auke Hendriks begint zijn leven bij Heeg SC 49 (onder Osingahuizen)
In 1718 zit hij zoals je al schreef op Heeg SC35 (Draaisterhuizen bij Oosthem)
In 1735 schuift hij weer een stukje op, hij koopt dan Oosthem FC25 (Piekesyl tussen Abbega en Oosthem)
Dus hij verhuist wel een paar keer maar je kunt in een uur van Piekesyl naar Osingahuizen lopen.

Met vriendelijke groet Johan
Andries Koornstra

Hallo Johan,

nu pas dringt het tot me door dat Oosthem c.a. pas in 1723 begint. Daarom zijn die andere twee kinderen natuurlijk niet gedoopt te vinden!

groeten, Andries.
Andries Koornstra

Hallo,

nog even iets intrigerends:
WYM Z, folio 48, 22 mei 1753. Collateraalacte. Op die datum "heeft Bauk Sybolts, wede. wijl. Auke Hendriks, in leven huisman te Oosthem, alhier ter secretary van Wymbritseradeel, het Geregte te kennen te geven, en in de collaterale successie aangegeven, dat sij met de vier kinderen van wijl. Auke Hendriks, en dus voor een vijfte part volgens testament erfgenaam was van wijl: haare man voornoemt" De overledene staat op het cohier te Oosthem voor 2000 cgl aangeslagen.
Ik heb met opzet de tekst even als citaat uitgeschreven, alleen de comma's zijn van mezelf. Als ik dit zo leest, dan lijkt het er erg op dat er geen overlevende kinderen uit het tweede huwelijk zijn, en dat die vier uit het eerst komen. Maar helemaal zeker is dat natuurlijk niet, er kan nog een andere reden zijn voor het toekennen van een kindsdeel. Hoe het ook zij, in het "parenteel van Hendrik Aukes" (http://home.hetnet.nl/~johannesjurjen/H ... lstra).htm) staan vijf takken uitgewerkt, daar zal minstens één van moeten sneuvelen.

groeten, Andries.
Johan

Re: De ouders van Bauk Siebolts

Bericht door Johan »

Hallo Andries,

Lolke Aukes sneuvelt.
Lolke Aukes is rond 1730 kinderloos overleden.
Zijn weduwe hertrouwt in 1733 en zal wel niet meer mee delen.
Blijft over één zoon, Hendrik uit het eerste huwelijk, deze overlijdt rond 1753 maar laat kinderen na.
Dat zijn dan weer de kinderen uit een eerder bericht
WYM N2, folio 8, 27 mrt 1753. Authorisatie van Minne Sybrens, huisman te Abbega, H.H. Siesling, en Eeltie Aukes te Oosthem, tot curatoren over Grytie, Auke en Hylke Hendriks, nagelaten kinderen van wijlen Hendrik Aukes bij Luitske Hylkes. Betreft de goederen van de grootvader Auke Hendriks, overleden, in leven huisman te Oosthem.
En de drie zonen uit het tweede huwelijk waar bovengenoemde Eeltie Aukes er één van is.
Sybolt en Wybe zijn de andere twee.

Groeten Johan
Andries Koornstra

Ja, inderdaad, zo zal het zijn. Als Bauk overlijdt is er geen collateraalacte, zoals te verwachten was. En als die Oosthem FC25 nog eens wordt verkocht zal moeten blijken dat het voorkind 1/5 bezat, en de drie kinderen uit het tweede huwelijk elk 4/15 (hun eigen 1/5 + 1/15 van hun moeder).

Nu alleen nog de afkomst van Bauk Sybolts .....

groeten, Andries.
Johan

Bericht door Johan »

Hallo Andries,

Ik ben niet zo goed thuis in hoe men de boel verdeelde.
Van 1735 tot 1918 is fc 25 in het bezit van de familie Zijstra.
Wat ik uit de vroege periode van FC 25 weet is dat het volgens de flooreenkohier in 1778, dus na de dood van Bauk Sibolts, eigenaars zijn: Wybe Aukes en wed Sybolt Aukes ieder 9 pm, Wybren Lolkes en Pyter Rienks ieder 6 pm.

Wybren Lolkes is een zoon van Lolke Hylkes.
Pyter Rienks X Baukje Uilkes. Baukje is dv Uilke Hylkes.
Lolke en Uilke zijn broers van Lieutske de vrouw van Hendrik Aukes.

De vader van Lolke, Uilke en Lieutske, Hylke Hiddes is weer getrouwd met Rink Lolkes zuster van Grietje Lolkes de eerste vrouw van Auke Hendriks en zuster van de stiefmoeder van Auke Hendriks, Bauk Lolkes.
Hun boer Wybren Lolkes is weer pachter op FC25 voor Auke Hendriks dit in 25 februari 1735 koopt voor 1643 ggld en 21 st.
Maar Bauk Sibolts komt hiermee niet boven.

In het boek "drie eeuwen familie Zijlstra van Abbega" wordt geschreven;
Bauk Sibolts geboren ca 1690 te Oosthem. Maar ja, de doopboeken van Oosthem beginnen pas in 1723
Eén van de weinige die dan in aanmerking komt, als Bauk een boerendochter is tenminste, is de weduwe Sibolt Wopkes eigenaar in 1700 van Oosthem FC38

groeten, Johan
Plaats reactie