CORNELIS RUURDS DE BOER EN RINSKE JANS
CORNELIS RUURDS DE BOER EN RINSKE JANS
Cornelis geboren 1803 Sexbierum zijn vrouw Rinske Jans in 1744 in Sint Jacobs Parochie, ovl 1819 Wonstradeel. Cornelis is de zoon van Ruurd Cornelis en Dieuwke Ijsbrands en Rinkse is de dochter van Jan Pieters en Doetje Gerrits. allemaal volgens bijlagen huwelijksakte bij het huwelijk van zoon Gerrit Cornelis de Boer in 1829 in Barradeel.
maar ik kan de ouders en grootouders niet vinden in Tresoar. wat doe ik fout?
bedankt Arthur
maar ik kan de ouders en grootouders niet vinden in Tresoar. wat doe ik fout?
bedankt Arthur
-
joke andriessen
Hallo Arthur,
Je bedoelt waarschijnlijk dat Gerrit in 1803 is geboren?
En wanneer is zijn vader geboren?
Een doop in 1744 in Sint Jacobi Parochie zul je niet vinden
Je bedoelt waarschijnlijk dat Gerrit in 1803 is geboren?
En wanneer is zijn vader geboren?
Een doop in 1744 in Sint Jacobi Parochie zul je niet vinden
Groet, JokeHet Bildt - Hervormde gemeente - St. Jacobiparochie
122. Doopboek, 1748-1812. Indices: DTB nr. 130c.
123. Trouwboek, 1650-1772. Indices: DTB nrs. 130a en 130b.
124. Lidmatenboek, 1760-1850.
Index: DTB nr. 130e.
N.B. Zie ook: Copie elders 6164 op de studiezaal.
Er is een zeer uitgebreide huwelijksakte van Gerrit Cornelis de Boer omdat hij voor de tweede keer op 41 jarige leeftijd huwde. Zo worden zijn grootouders van vaders en moederszijde genoemd.
Er staat alleen in dat Ruurds Cornelis en Dieuwke IJsbrands beide voor vele jaren te Sexbierum zijn overleden en Jan Gerrits en Doetze Pieters beide voor vele jaren te Oosterbierum overleden.
Maar ik begrijp dat de doopboeken en de trouwboeken uit de vermoedelijke jaren niet langer bestaan. mvgr Arthur Fickel
Er staat alleen in dat Ruurds Cornelis en Dieuwke IJsbrands beide voor vele jaren te Sexbierum zijn overleden en Jan Gerrits en Doetze Pieters beide voor vele jaren te Oosterbierum overleden.
Maar ik begrijp dat de doopboeken en de trouwboeken uit de vermoedelijke jaren niet langer bestaan. mvgr Arthur Fickel
- Andries Koornstra
Hallo,
ik constateer dat een echtpaar Cornelis Ruurds en Rinske Jans vanaf 1772 te Berlikum laten dopen: Ruurd (1772), Jan (1774), Doede (1776), Frans (1778) en dan nog in Arum: Froukje (1778). Dat verklaart waarom het huwelijk niet is te vinden: Berlikum begint pas in 1772. Waarom er geen doop van Gerrit is valt moeilijker te bevatten. In dit geval verwacht je een acte bij de bijlagen van dat huwelijk in 1829 waar dat wordt verklaard.
Ze hebben een redelijk goed geheugen, want moeders ouders zouden hier trouwen:
Deze is er nog net wel:
Opmerkelijk dat de vier gebroeders Jan, Doede, Frans en Gerrit Cornelis na elkaar de familienaam de Boer aannemen in Arum in 1811. Maakt het wel zeker dat Gerrit er bij hoort. Geen van vieren getrouwd.
Gerrits eerste huwelijk?:
mvg, Andries.
ik constateer dat een echtpaar Cornelis Ruurds en Rinske Jans vanaf 1772 te Berlikum laten dopen: Ruurd (1772), Jan (1774), Doede (1776), Frans (1778) en dan nog in Arum: Froukje (1778). Dat verklaart waarom het huwelijk niet is te vinden: Berlikum begint pas in 1772. Waarom er geen doop van Gerrit is valt moeilijker te bevatten. In dit geval verwacht je een acte bij de bijlagen van dat huwelijk in 1829 waar dat wordt verklaard.
Ze hebben een redelijk goed geheugen, want moeders ouders zouden hier trouwen:
De doop van Rinske is dan dus te vroeg, want voor 1748.Bildt, het, huwelijken 1738
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 7 april 1738 in St.
Jacobiparochie
Man : Jan Gerrits afkomstig van St. Jacobiparochie
Vrouw : Doedtje Pytters afkomstig van St. Jacobiparochie
Opmerking : beide zijn dienstbode
Gestandaardiseerde namen: JAN GERRITS en DOETJE PIETERS
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente St. Jacobiparochie
1650-1772
Deze is er nog net wel:
Te vrezen valt dat Ruurd Cornelis en Dieuwke Ysbrands ook in Berlikum zaten. Geen melding echter in 1749. Misschien ergens in het rechterlijk archief verneld? Er is ook nog een volkstelling uit 1744 op Tresoar. Zou je hem in ieder geval op zijn bestaan kunnen betrappen.Het Bildt, dopen, doopjaar 1748
Dopeling: Pijter
Gedoopt op 28 januari 1748 in St. Jacobiparochie
Zoon van Jan Gerrits en niet genoemde moeder
Opmerkelijk dat de vier gebroeders Jan, Doede, Frans en Gerrit Cornelis na elkaar de familienaam de Boer aannemen in Arum in 1811. Maakt het wel zeker dat Gerrit er bij hoort. Geen van vieren getrouwd.
Gerrits eerste huwelijk?:
Het enig wat je met dit antwoord opschiet is dat alle niet te vinden zaken verklaarbaar onvindbaar zijn. Een schrale troost.Huwelijksakte Wonseradeel, 1817
Man : Gerryt Cornelis de Boer
Vrouw : Riemke Gabes
Datum : 29 augustus 1817, akte nr. 46
mvg, Andries.
Bedankt voor je hulp. Er zijn veel huwelijkse bijlagen maar geen doopbewijs van de ouders alleen een beschrijving van ouders en grootouders
wel het doopbewijs van Gerrit geboren in Arum 7 aril 1788.
Het huwelijk dat je vond met Riemke Gabes was zijn eerste huwelijk in 1817.
Dat ik de ouders dus niet kan vinden komt omdat dit archief er dus niet (meer) is begrijp ik.
mvgr Arthur
wel het doopbewijs van Gerrit geboren in Arum 7 aril 1788.
Het huwelijk dat je vond met Riemke Gabes was zijn eerste huwelijk in 1817.
Dat ik de ouders dus niet kan vinden komt omdat dit archief er dus niet (meer) is begrijp ik.
mvgr Arthur
-
Margreet Huisman
Hoi allen,
Helaas is niet alles bewaard, je kunt hier nakijken welke boeken wel en niet:
http://www.tresoar.nl/dtbl.htm
De langzame route is:
Menu links > voorouders > hulpbronnen > dtbl-inventaris.
Heb je echt een doopbewijs bij dat huwelijk? een uittreksel (copie zeg maar) uit een doopboek?
want dat zou betekenen dat de doop alleen online mist, en wel in het originele boek staat.
Als er geen doopbewijs kon worden overlegd, zit er een Acte van Bekendheid bij, waar 4-8 getuigen vertellen wie de ouders zijn en waar en wanneer iemand geboren is.
Hervormd doopt niet altijd dezelfde dag, dus een doopbewijs met een geboortedatum moet 2 datums hebben, lijkt mij.
mvg margreet
Helaas is niet alles bewaard, je kunt hier nakijken welke boeken wel en niet:
http://www.tresoar.nl/dtbl.htm
De langzame route is:
Menu links > voorouders > hulpbronnen > dtbl-inventaris.
Heb je echt een doopbewijs bij dat huwelijk? een uittreksel (copie zeg maar) uit een doopboek?
want dat zou betekenen dat de doop alleen online mist, en wel in het originele boek staat.
Als er geen doopbewijs kon worden overlegd, zit er een Acte van Bekendheid bij, waar 4-8 getuigen vertellen wie de ouders zijn en waar en wanneer iemand geboren is.
Hervormd doopt niet altijd dezelfde dag, dus een doopbewijs met een geboortedatum moet 2 datums hebben, lijkt mij.
mvg margreet
wat ik heb is:
Burgerlijke stand Grietenij Wonseradeel Arrondissement Sneek Provincie Friesland, Extract uit het register van gedoopten bij de hen woonende Gemeente Makkum, Den 25 Mei is gedoopt het kind van Cornelis Ruurds en Rinske Jans Egtel zijnde een Zoontje genaamd Gerrit geboren te Arum den 7 april 1788. voor Extract Conform De Grietman adenterum offcier van den burgeerlijken stand van Wonseradeel. Af gegeven te Boslward den 11 Maart 1829.
En dan een document van 2 kantjes met het hele verhaal van ouders en grootouders en akte bewijs van onvermogen, overlijden overleden echtgenoot. mvgr Arthur
Burgerlijke stand Grietenij Wonseradeel Arrondissement Sneek Provincie Friesland, Extract uit het register van gedoopten bij de hen woonende Gemeente Makkum, Den 25 Mei is gedoopt het kind van Cornelis Ruurds en Rinske Jans Egtel zijnde een Zoontje genaamd Gerrit geboren te Arum den 7 april 1788. voor Extract Conform De Grietman adenterum offcier van den burgeerlijken stand van Wonseradeel. Af gegeven te Boslward den 11 Maart 1829.
En dan een document van 2 kantjes met het hele verhaal van ouders en grootouders en akte bewijs van onvermogen, overlijden overleden echtgenoot. mvgr Arthur
-
Margreet Huisman
Apart, dat boek is er gewoon, Makkum hervormd. En de andere makkum-boeken ook.
Vergeten in te typen?
Je kunt dat vragen aan of melden bij: infodopen@tresoar.nl
Dan wordt het tzt nagekeken en gecorrigeerd.
Soms komt het voor dat een boek nog wel bestond ten tijde van het uittreksel,
maar dat het later door brand of overstroming verloren is gegaan. Dat lijkt hier niet het geval.
mvg margreet
Vergeten in te typen?
Je kunt dat vragen aan of melden bij: infodopen@tresoar.nl
Dan wordt het tzt nagekeken en gecorrigeerd.
Soms komt het voor dat een boek nog wel bestond ten tijde van het uittreksel,
maar dat het later door brand of overstroming verloren is gegaan. Dat lijkt hier niet het geval.
mvg margreet
Dit is ook nog interessant:
Memories van Successie
Kantoor Franeker 1827
Overledene : Jan Cornelis de Boer
Overleden op: 29 januari 1827
Wonende te : Hitzum
Tekst:
huisman; broer van
Doede, arbeider Arum,
Gerrit, idem Harlingen,
Dieuwke, naaister Arum,
Froukje, dienstmeid aldaar,
wijlen Ruurd (man van Grietje Sjoerds v.der Plaats, arbeidster aldaar; vader van minderjarige Rinske Ruurds de Boer) en wijlen Ruurd Cornelis de Boer (vader van minderjarige Cornelis Ruurds de Boer: voogd is oom Doede);
halfbroer van vaderszijde van Fouwke, arbeider aldaar en
wijlen Johannes Cornelis Stellingwerf (vader van Bartele Johannes Stellingwerf, timmerknecht aldaar). Saldo fl. 102,79.
Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap
vr.gr.
Attie
Memories van Successie
Kantoor Franeker 1827
Overledene : Jan Cornelis de Boer
Overleden op: 29 januari 1827
Wonende te : Hitzum
Tekst:
huisman; broer van
Doede, arbeider Arum,
Gerrit, idem Harlingen,
Dieuwke, naaister Arum,
Froukje, dienstmeid aldaar,
wijlen Ruurd (man van Grietje Sjoerds v.der Plaats, arbeidster aldaar; vader van minderjarige Rinske Ruurds de Boer) en wijlen Ruurd Cornelis de Boer (vader van minderjarige Cornelis Ruurds de Boer: voogd is oom Doede);
halfbroer van vaderszijde van Fouwke, arbeider aldaar en
wijlen Johannes Cornelis Stellingwerf (vader van Bartele Johannes Stellingwerf, timmerknecht aldaar). Saldo fl. 102,79.
Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap
vr.gr.
Attie
Ik doe onderzoek naar familie de Vries-van der Ley en familie de Jong-Ykema.