Voorouders Wiersma, Hoekstra
-
van der Spek
Wiersma/ Hoekstra
Wat als een "eenvoudig" vraagje begon, is, geloof ik, een beetje uit de hand gelopen. Ik was alleen op zoek naar wat voorouders, dat deze ook nog opgespoort konden worden door middel van eigenaars delen en erfenissen was ook mij bekend, maar dat het zo'n inslag had kon ik niet bedenken. Nog steeds benieuwt hoe de familie lijn nu in elkaar steekt
Ik laat het nog maar even open en wacht af.
Margreet, ik kan je geen raad geven wat eerst wat laatst, maar ik heb vertrouwen dat je de juiste beslissing neemt
( soms houden dingen gewoon op )
GROET, Raymond
Ik laat het nog maar even open en wacht af.
Margreet, ik kan je geen raad geven wat eerst wat laatst, maar ik heb vertrouwen dat je de juiste beslissing neemt
( soms houden dingen gewoon op )
GROET, Raymond
-
G.wiersma
Wiersma
Raymond, Bij de aktes van notaris Waslander Nauta te IJlst vond ik dit:
Antje Sjerps Twijnstra te Abbega weduwe van Hylke Pieters Wiersma,gehuwd met Wybe Aukes Zijlstra, voor zich en in kwaliteit, tevens als moeder van en voogd over Harmen????,Sjoukjen,Pieter,Sjerp,Baukjen,Rients,Sytze en Trijntje Hylkes Wiersma. Heb Harmen nog niet kunnen vinden!!
Groeten G. Wiersma.
Antje Sjerps Twijnstra te Abbega weduwe van Hylke Pieters Wiersma,gehuwd met Wybe Aukes Zijlstra, voor zich en in kwaliteit, tevens als moeder van en voogd over Harmen????,Sjoukjen,Pieter,Sjerp,Baukjen,Rients,Sytze en Trijntje Hylkes Wiersma. Heb Harmen nog niet kunnen vinden!!
Groeten G. Wiersma.
-
g.wiersma
meedenk vraagje over de familie Wiersma
Rienk Uilkes Wiersma tr. met Ymkje Sietzes.
Deze krijgen 8 kinderen.De naam Sietse komt twee keer voor, dus is er 1 overleden.Totaal nog 9 pers.
Uit de Quotisatie kohieren 1749: Rienk Uilkes Abbega (wym.)
Welgestelde boer.
Gezin: 5 volwas. en 1 kind.
Als dit dezelfde Rienk Uilkes is, zou het misschien kunnen zijn dat de andere 3 jongens ook overleden zijn en Pieter de jongste en nog enigst zoon daarom op de boerderij komt???
Pieter tr. met Baukje Uilkes dochter van Uilke Hylkes en Anna?
Baukje had nog 4 broers.
Ik had gehoopt via de broers van Baukje meer te weten te komen wat betreft de moeder Anna?. Maar ,Teke (Teeke) Oosthem tr. met Attie Jetzes Westhem 18-01-1750 , geen kinderen nog gevonden en Ulbe tr. met Trijntje Tymens
27-06 1751 en deze krijgen een Baukje,Evertje,Uiltje,Anna en Maaike.
De andere broers Locke geb. 1727 Abbega en Fedde geb. 1729 Oosthem heb ik nog niet kunnen vinden.
Heeft iemand nog een tip, wat betreft de naam Locke?
Alvast heel hartelijk dank aan diegene die met mij mee wil denken en die dat al hebben gedaan.
Hr. gr. G. Wiersma
Deze krijgen 8 kinderen.De naam Sietse komt twee keer voor, dus is er 1 overleden.Totaal nog 9 pers.
Uit de Quotisatie kohieren 1749: Rienk Uilkes Abbega (wym.)
Welgestelde boer.
Gezin: 5 volwas. en 1 kind.
Als dit dezelfde Rienk Uilkes is, zou het misschien kunnen zijn dat de andere 3 jongens ook overleden zijn en Pieter de jongste en nog enigst zoon daarom op de boerderij komt???
Pieter tr. met Baukje Uilkes dochter van Uilke Hylkes en Anna?
Baukje had nog 4 broers.
Ik had gehoopt via de broers van Baukje meer te weten te komen wat betreft de moeder Anna?. Maar ,Teke (Teeke) Oosthem tr. met Attie Jetzes Westhem 18-01-1750 , geen kinderen nog gevonden en Ulbe tr. met Trijntje Tymens
27-06 1751 en deze krijgen een Baukje,Evertje,Uiltje,Anna en Maaike.
De andere broers Locke geb. 1727 Abbega en Fedde geb. 1729 Oosthem heb ik nog niet kunnen vinden.
Heeft iemand nog een tip, wat betreft de naam Locke?
Alvast heel hartelijk dank aan diegene die met mij mee wil denken en die dat al hebben gedaan.
Hr. gr. G. Wiersma
-
margreet
-
G.Wiersma
Wiersma mee denk vraag.
Margreet, hartelijk dank voor je snelle reactie.
Uilke ged. op 19-03-1756 Sneek z. v. Teeke Uiltjes en Attie(Aatje )Jetses
Hylke ged. op 17-12-1758 Sneek
Huwelijk van Teeke Uiltjes met Iemkje Douwes op 28-06-1760
Kinderen:Douwe ged. 27-11-1763Sneek
Douwe ged.14-04-1765 Sneek
Jan ged.29-11-1767 Sneek en Anna ged.29-11-1767 Sneek.
Uiltje Teekes z.v.Teeke Uiltjes en Aatje Jetses ondertrouw 22-09-1780
aangegeven door de bruidegom en Johannes Voogd wegens de bruid.
Attestatie van zijn vader Teeke Uiltjes op 08-10-1780
getrouwd?kind:Taeke geb. 04-11-1781 en ged.op 18-11-1780
Deze Taeke tr. met Akke Annes v.d.Bergop op 30-06-1805 Bolsward.
de Naam van Taeke is dan Taeke Uiltjes Tuinstra.Als ik het goed heb is de achternaam van deze fam. Tuinstra geworden.
Gr. G.Wiersma.
Uilke ged. op 19-03-1756 Sneek z. v. Teeke Uiltjes en Attie(Aatje )Jetses
Hylke ged. op 17-12-1758 Sneek
Huwelijk van Teeke Uiltjes met Iemkje Douwes op 28-06-1760
Kinderen:Douwe ged. 27-11-1763Sneek
Douwe ged.14-04-1765 Sneek
Jan ged.29-11-1767 Sneek en Anna ged.29-11-1767 Sneek.
Uiltje Teekes z.v.Teeke Uiltjes en Aatje Jetses ondertrouw 22-09-1780
aangegeven door de bruidegom en Johannes Voogd wegens de bruid.
Attestatie van zijn vader Teeke Uiltjes op 08-10-1780
getrouwd?kind:Taeke geb. 04-11-1781 en ged.op 18-11-1780
Deze Taeke tr. met Akke Annes v.d.Bergop op 30-06-1805 Bolsward.
de Naam van Taeke is dan Taeke Uiltjes Tuinstra.Als ik het goed heb is de achternaam van deze fam. Tuinstra geworden.
Gr. G.Wiersma.
-
margreet
boedelbeschrijving 1830
Ik denk het ook G - ik heb 3 Tuinstra's in Sneek en 1 in Bolsward, met Douwes en Atjes en Jetses. Over de anderen geen aanvulling, en ook geen naam na 1811 gevonden.
Vandaag heb ik eerst die boedelbeschrijving 1830 nagekeken:
(in cursief wat ik niet snap):
De internet-vermelding bleek gemaakt niet naar aanleiding van deze boedelbeschrijving, maar nav het repertoire van de notaris, een rijtje namen en dan toch een soort samenvatting.
Het wordt voorgelegd of het uberhaupt mogelijk is uit te zoeken waar de fout zit, dan wel wat er moet of kan gebeuren als de fout duidelijk is. Ze kunnen weer moeilijk een officieel stuk zoals het repertoire gaan rectificeren denk ik, maar het is wel uitermate lastig dat je op het verkeerde been wordt gezet.
Hebben we tevens een nieuwe vraag omtrent kind Sjoukje Hijlkes, en de Pieters-kinderen. Het wordt nog ingewikkelder als we om de haverklap rekening met verschrijvingen moeten houden.
-------------------------
Ik heb verder maar een klein stukje floreencohier kunnen doen - Abbega 1728.
Er stond me eigenlijk bij dat we het oa over stem 7 hadden:
no 7 Pieter Sitds Rinderd. eigenaar - Sioerd Sioerds gebruiker
no 8 Hijl... Ri..uerds eig - Pieter Uijlkes wed. gebruiker
Volgende week maar mee verder.
Vandaag heb ik eerst die boedelbeschrijving 1830 nagekeken:
(in cursief wat ik niet snap):
De Harmen ontbreekt dus hier, dan wel stond hij elders teveel. Ik heb z'n doop of geboorte ook nergens kunnen vinden. Dus dat heb ik maar even nagevraagd.... Antje Sjerps Twijnstra .. wijlen Hijlke Pieters Wiersma, thans gehuwd met .. voogd over haar minderjarige kinderen met namen Sjoukjen Hijlkes Wiersma, dienstmeid te Abbega, Pieter, Sjerp, Boukjen, Rients, Sijtse en Trijntje Pieters Wiersma, allen zonder beroep bij de comparante inwonend en bij gemelde hare.. vorige echtgenoot in eerste verzoek, welke minderjarige kinderen alzo onbekwaam zijn om zich als erfgenamen te gedragen ieder voor een zevende gedeelte van wijlen hunner vader Hijlke Pieters Wiersma overleden .. december 1827.
Beschrijving inventaris ...
verder een 6e gedeelte van ... bestaande uit een huisinge en ruim 22 bunder greidland, bij Rienk Pieters Wiersma als mede-eigenaar in gebruik.
De internet-vermelding bleek gemaakt niet naar aanleiding van deze boedelbeschrijving, maar nav het repertoire van de notaris, een rijtje namen en dan toch een soort samenvatting.
Het wordt voorgelegd of het uberhaupt mogelijk is uit te zoeken waar de fout zit, dan wel wat er moet of kan gebeuren als de fout duidelijk is. Ze kunnen weer moeilijk een officieel stuk zoals het repertoire gaan rectificeren denk ik, maar het is wel uitermate lastig dat je op het verkeerde been wordt gezet.
Hebben we tevens een nieuwe vraag omtrent kind Sjoukje Hijlkes, en de Pieters-kinderen. Het wordt nog ingewikkelder als we om de haverklap rekening met verschrijvingen moeten houden.
-------------------------
Ik heb verder maar een klein stukje floreencohier kunnen doen - Abbega 1728.
Er stond me eigenlijk bij dat we het oa over stem 7 hadden:
Volgende week maar mee verder.
-
van der Spek
wiersma
Dag dames,
hier ben ik weer, terug uit het ziekenhuis met een zware hersenschudding. Kan slecht beeldscherm kijken vandaar mijn tijdelijke afwezigheid. ik heb net gelezen dat het erg rommelt rond de Wiersma's de Pieter's en de Baukjen's.
Vraag:Margreet, mag ik al aannemen dat Uilke Hylkes toch een vrouw had die Anna hete????
Vraag: G., Waar komt Anna vandaan, ofwel waar wordt zij vermeld???
Opmerking: is Harmen toevalig niet de zoon van Wybe Aukes Zijlstra uit een eerder huwelijk. (weer een verschrijving?)
gr Raymond
hier ben ik weer, terug uit het ziekenhuis met een zware hersenschudding. Kan slecht beeldscherm kijken vandaar mijn tijdelijke afwezigheid. ik heb net gelezen dat het erg rommelt rond de Wiersma's de Pieter's en de Baukjen's.
Vraag:Margreet, mag ik al aannemen dat Uilke Hylkes toch een vrouw had die Anna hete????
Vraag: G., Waar komt Anna vandaan, ofwel waar wordt zij vermeld???
Opmerking: is Harmen toevalig niet de zoon van Wybe Aukes Zijlstra uit een eerder huwelijk. (weer een verschrijving?)
gr Raymond
-
margreet
Dag Raymond,
Wat een pech, joh. Beterschap.
Je mag toch helemaal niet lezen als je hersenschudding hebt? Alleen voorgelezen worden, halfuurtje staat me bij slechts - anders is ook dat te inspannend.
[dag voorlezer/-ster]
Beeldscherm is helemaal af te raden, met die trillingen en flikkeringen. Alle secretaresses altijd hoofdpijn, pas maar op.
Wybe Zijlstra is in 1811 22 jaar, zegt zijn vader.
Hij trouwt 1813, 5 kinders, geen Harmen.
Dus nee, geen verschrijving uit die hoek.
Persoonlijk neem ik voor 1740-50-60 of misschien nog eerder nog niks aan.
Ik had steeds niet de paar uur die ik dacht nodig te hebben, maar het blijkt ook per 1 of 2 te kunnen - dus misschien schiet het nu wat op met nakijken.
Alhoewel, .........., hoe kan Johan nu dit lezen:
Abbega FC 7 (Wiersma)
1728 eigenaar Uilke Rienks gebruiker Uilke Rienks weduwe
en ik - hetzelfde 1728 en hetzelfde Abbega:
?????????????
Of heeft hij het alleen over 1788, en komt de rest uit een gen-boekje?
Heeft iemand trouwens voor mij ook de (gen-) nrs van alle uitgezochte families met al die verschillende gegevens, voor zover die ook op Tresoar liggen?
groet, margreet
Wat een pech, joh. Beterschap.
Je mag toch helemaal niet lezen als je hersenschudding hebt? Alleen voorgelezen worden, halfuurtje staat me bij slechts - anders is ook dat te inspannend.
[dag voorlezer/-ster]
Beeldscherm is helemaal af te raden, met die trillingen en flikkeringen. Alle secretaresses altijd hoofdpijn, pas maar op.
Wybe Zijlstra is in 1811 22 jaar, zegt zijn vader.
Hij trouwt 1813, 5 kinders, geen Harmen.
Dus nee, geen verschrijving uit die hoek.
Persoonlijk neem ik voor 1740-50-60 of misschien nog eerder nog niks aan.
Ik had steeds niet de paar uur die ik dacht nodig te hebben, maar het blijkt ook per 1 of 2 te kunnen - dus misschien schiet het nu wat op met nakijken.
Alhoewel, .........., hoe kan Johan nu dit lezen:
Abbega FC 7 (Wiersma)
1728 eigenaar Uilke Rienks gebruiker Uilke Rienks weduwe
en ik - hetzelfde 1728 en hetzelfde Abbega:
?????????????
Of heeft hij het alleen over 1788, en komt de rest uit een gen-boekje?
Heeft iemand trouwens voor mij ook de (gen-) nrs van alle uitgezochte families met al die verschillende gegevens, voor zover die ook op Tresoar liggen?
groet, margreet
-
Gast
Hallo Magreet,
De gegevens van Abbega FC7 komen rechtstrreeks van de microfiches uit kast 22 , tweede lade van boven geloof ik. Ook in 1718 wordt Uilke Rienks of Rients hier als eigenaar genoemd
Een paar regels over de Wiersma's vindt je in gen 1077.
Hierin staat ongeveer (mijn aantekeningen zijn beroerd te lezen): Uilke Rients boer te Abbega circa 1680
Rienk Uijlckes boer 1710 te Abbega 60 pm nr 7 te Abbega trouwt IJmkje Sydses.
Pieter Rienks enigst zoon tr Baukje Uiltjes
Dat van enigstzoon is intussen wel achterhaald.
gr Johan
De gegevens van Abbega FC7 komen rechtstrreeks van de microfiches uit kast 22 , tweede lade van boven geloof ik. Ook in 1718 wordt Uilke Rienks of Rients hier als eigenaar genoemd
Een paar regels over de Wiersma's vindt je in gen 1077.
Hierin staat ongeveer (mijn aantekeningen zijn beroerd te lezen): Uilke Rients boer te Abbega circa 1680
Rienk Uijlckes boer 1710 te Abbega 60 pm nr 7 te Abbega trouwt IJmkje Sydses.
Pieter Rienks enigst zoon tr Baukje Uiltjes
Dat van enigstzoon is intussen wel achterhaald.
gr Johan
-
Gast
Margreet
Dit komt uit de HisGis:
FC Abbega FC7
jaartal 1700
eigenaren Uilcke Rienx c.so elx voor hun aenparte
gebruikers Auck Piers
oppervlakte 60 pondemaat
floreen 17-22-0
Nog even over dat genboek. Ik heb verder niks uit andere bronnen over genomen. Alleen dat "enigst zoon" wat ik ooit een keer geroepen heb, komt uit in het vorig bericht genoemde Zijlstra boek. De rest van mijn gegevens heb ik naar eer en geweten opgezocht via internet van tresoar of rechtstreeks uit Tresoar
gr Johan
Dit komt uit de HisGis:
FC Abbega FC7
jaartal 1700
eigenaren Uilcke Rienx c.so elx voor hun aenparte
gebruikers Auck Piers
oppervlakte 60 pondemaat
floreen 17-22-0
Nog even over dat genboek. Ik heb verder niks uit andere bronnen over genomen. Alleen dat "enigst zoon" wat ik ooit een keer geroepen heb, komt uit in het vorig bericht genoemde Zijlstra boek. De rest van mijn gegevens heb ik naar eer en geweten opgezocht via internet van tresoar of rechtstreeks uit Tresoar
gr Johan
-
margreet
cohieren
Hoi Johan,
Mijn gegevens komen uit la 70- 5 of 6. Dat is die met de hele brede laden bij het raam. Bovenin de dtb's, dan jierboekjes, nog iets en dan 2 laden floreen. En ernaast de brede laden kranten.
Hennaarderadeel ontbrak, dus daarvoor heb ik het reeelcohier gelezen uit de kast op pootjes met de kleine vakjes. Het nummer van die kast weet ik niet, hij staat schuin achter de dtb-laden - tegenover de nedergerechten (en daar weer naast de bevolkingsregisters). Daar liggen ook de speciecohieren.
Voortaan zal ik het fiche-nummer erbij geven, 33.467 oid was het nu.
Ik moest wel goed opletten, er stonden meerdere dorpen op 1 fiche, dat ik niet ineens in een ander dorp zat te lezen.
Ik weet niet of het iets oplevert als ik de gen-boekjes zelf ga lezen, het gaat me niet om (verkeerd) overgenomen en naar eer en geweten en zo. Ik hoop een klein beetje op dat het dan duidelijk wordt wie, wat, van waar waarom en eventueel dus verschillend geinterpreteerd heeft.
margreet
Mijn gegevens komen uit la 70- 5 of 6. Dat is die met de hele brede laden bij het raam. Bovenin de dtb's, dan jierboekjes, nog iets en dan 2 laden floreen. En ernaast de brede laden kranten.
Hennaarderadeel ontbrak, dus daarvoor heb ik het reeelcohier gelezen uit de kast op pootjes met de kleine vakjes. Het nummer van die kast weet ik niet, hij staat schuin achter de dtb-laden - tegenover de nedergerechten (en daar weer naast de bevolkingsregisters). Daar liggen ook de speciecohieren.
Voortaan zal ik het fiche-nummer erbij geven, 33.467 oid was het nu.
Ik moest wel goed opletten, er stonden meerdere dorpen op 1 fiche, dat ik niet ineens in een ander dorp zat te lezen.
Ik weet niet of het iets oplevert als ik de gen-boekjes zelf ga lezen, het gaat me niet om (verkeerd) overgenomen en naar eer en geweten en zo. Ik hoop een klein beetje op dat het dan duidelijk wordt wie, wat, van waar waarom en eventueel dus verschillend geinterpreteerd heeft.
margreet
-
Gast
Hallo Magreet,
Ik denk wel dat we dezelfde kast bedoelen. Als je op de site van tresoar naar de studiezaal gaat geeft hij bij de kast die ik bedoel nr 22.
Inderdaad is het goed opletten, voor je het weet zit je in Oosthem of zo.
Wybe Aukes heeft uit zijn eerste huwelijk 7 kinderen maar nog steeds geen Harmen
gr Johan
Ik denk wel dat we dezelfde kast bedoelen. Als je op de site van tresoar naar de studiezaal gaat geeft hij bij de kast die ik bedoel nr 22.
Inderdaad is het goed opletten, voor je het weet zit je in Oosthem of zo.
Wybe Aukes heeft uit zijn eerste huwelijk 7 kinderen maar nog steeds geen Harmen
gr Johan
-
margreet
cohieren
Hallo Johan,
Nou ja zeg
ik had de plattegrond erbij gezocht, maar de link werkte steeds niet. Nu wel - en jouw kast bedoel ik ook.
Voortaan ook maar kolom zoveel, zoveelste rij op de fiche erbij schrijven?
Ik kijk nog wel een keer, het blijft vreemd dat we verschillen.
Dat kan ik jou dus ook vragen, de medewerker wist het niet. Is er een index, en waar ligt die?
Ik had betrekkelijk mazzel dat ik Abbega op de 2e fiche uit 4 vond, maar het lijkt me een beetje tijdrovend om zo alle jaren en alle dorpen langs te moeten.
Margreet
Nou ja zeg
Voortaan ook maar kolom zoveel, zoveelste rij op de fiche erbij schrijven?
Ik kijk nog wel een keer, het blijft vreemd dat we verschillen.
Dat kan ik jou dus ook vragen, de medewerker wist het niet. Is er een index, en waar ligt die?
Ik had betrekkelijk mazzel dat ik Abbega op de 2e fiche uit 4 vond, maar het lijkt me een beetje tijdrovend om zo alle jaren en alle dorpen langs te moeten.
Margreet
-
g.Wierma
wiersma hoekstra mee denk vraag
Raymond,
Allereerst van harte beterschap gewenst.
Wat betreft ANNA ? (de moeder van Teeke, Locke, Fedde, Ulbe en Baukje)
komt nog nergens vandaan, ik heb haar nog niet kunnen vinden!!!
Maar gezien de namen van de kleinkinderen is het wel bijna zeker dat de naam van de moeder Anna is.Zowel Teeke als Ulbe en Baukje krijgen een kind met die naam.
Verder weet ik nog niets van ANNA, en incombinatie met de namen van de kinderen heb ik haar nog niet kunnen vinden.
Ook van Fedde heb ik verder nog niets, maar misschien is het een Fetje?
Ook van locke (Lolke/Lolkje) nog niet.
Dus die puzzel is nog niet opgelost.Wel heb ik nog een kind van Uilke Hielkes en niet genoemde moeder.Hylke gedoopt op 26-03 1719 te IJlst.
Ik hoop dat dit gezien de naam van de vader Uilke Hylkes klopt.
Wat betreft Harmen, die heb ik ook niet kunnen vinden, ook niet als een kind van broers of zusters van Antje, dus waarschijnlijk zoals Margreet ook al opmerkte is het een foutje.
Antje en Wybe krijgen nog wel een zoon.Mink geboren op 16-06-1831 te Abbega.
Groeten Geertje Wiersma.
Margreet, Hartelijk dank voor het uitzoeken van de akte,( waarin de boedelbeschrijving stond.) en voor het uitzoeken betreffende eigenaars en gebruikers van land.In de Landbouw krant van 07-10-1957 over de Wiersma´s stond: onder nummer 7 en 8 1698-1708 Uilke Rienks en Pieter Algers eigenaars en Uilke Rienks gebruiker. 1718 Hylke Rienks eigenaar en gebruiker en 1728 Hylke Rienks eIgenaar en Pijtter Hylkes gebruiker.Ik heb over eigenaars en gebruikers hiervan al eens geschreven, maar ben er zelf nog niet aan toegekomen, hoop dit binnen kort te doen.
Groeten Geertje Wiersma.
Johan, Ik heb een blik geworpen in het Zijlstra boek (mooi boek) en gelezen de informatie over de Wiersma´s. Later hoop ik hiervoor meer tijd te hebben.
Groeten Geertje Wiersma
Allereerst van harte beterschap gewenst.
Wat betreft ANNA ? (de moeder van Teeke, Locke, Fedde, Ulbe en Baukje)
komt nog nergens vandaan, ik heb haar nog niet kunnen vinden!!!
Maar gezien de namen van de kleinkinderen is het wel bijna zeker dat de naam van de moeder Anna is.Zowel Teeke als Ulbe en Baukje krijgen een kind met die naam.
Verder weet ik nog niets van ANNA, en incombinatie met de namen van de kinderen heb ik haar nog niet kunnen vinden.
Ook van Fedde heb ik verder nog niets, maar misschien is het een Fetje?
Ook van locke (Lolke/Lolkje) nog niet.
Dus die puzzel is nog niet opgelost.Wel heb ik nog een kind van Uilke Hielkes en niet genoemde moeder.Hylke gedoopt op 26-03 1719 te IJlst.
Ik hoop dat dit gezien de naam van de vader Uilke Hylkes klopt.
Wat betreft Harmen, die heb ik ook niet kunnen vinden, ook niet als een kind van broers of zusters van Antje, dus waarschijnlijk zoals Margreet ook al opmerkte is het een foutje.
Antje en Wybe krijgen nog wel een zoon.Mink geboren op 16-06-1831 te Abbega.
Groeten Geertje Wiersma.
Margreet, Hartelijk dank voor het uitzoeken van de akte,( waarin de boedelbeschrijving stond.) en voor het uitzoeken betreffende eigenaars en gebruikers van land.In de Landbouw krant van 07-10-1957 over de Wiersma´s stond: onder nummer 7 en 8 1698-1708 Uilke Rienks en Pieter Algers eigenaars en Uilke Rienks gebruiker. 1718 Hylke Rienks eigenaar en gebruiker en 1728 Hylke Rienks eIgenaar en Pijtter Hylkes gebruiker.Ik heb over eigenaars en gebruikers hiervan al eens geschreven, maar ben er zelf nog niet aan toegekomen, hoop dit binnen kort te doen.
Groeten Geertje Wiersma.
Johan, Ik heb een blik geworpen in het Zijlstra boek (mooi boek) en gelezen de informatie over de Wiersma´s. Later hoop ik hiervoor meer tijd te hebben.
Groeten Geertje Wiersma