ze staan wel in het artikel, maar ergens anders. Interessant. Die Yke had ik tot dochter gebombadeerd omdat in die verkoopsacte Tiete Reins alleen verkoopt, mede namens Yke en Wikje. Het leek me daarom waarschijnlijk dat het een meisje was, maar dat was de enige reden om dat te besluiten. Een man dus.
Ik begin wel heel nieuwsgierig naar dat Buwa Wabba artikel te worden van Julius Junior. Ga meteen kijken als ik thuiskom. Ook als eens gebruikt in het Geeske Eiberts item.
Met deze informatie is jouw conclusie dat ze hier niet bij horen zeer terecht Margreet. Weer een voorbeeld van een zeldzaam lijkende naam die dat niet echt is.
Wie waren Fekke Lieuwes uit Gaast en Here Lieuwes uit Hartwerd
Carla
Jaarboekje 1999 blz 57 staat alles over Tierck Wabes
Lieuwe Jarigs,
zoon van Jarig Lieuwes. Lieuwe is overleden vóór 1698.
Stemkohier 1728 Gaast (Wonseradeel)
Stem nr. 9, aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Lieuwe Jarigs (JARICHS) kinderen, eigenaar; papist
Abe Poppes, gebruiker
Stemkohier 1728 Longerhouw (Wonseradeel)
Stem nr. 4, aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Here Lieuwes te Hartwerd, uit naam van zijn vrouw, eigenaar voor 5/24
Paulus Idses te Tjerkwerd, eigenaar voor 1/6
Fecke (FEKKE) Lieuwes te Gaast, eigenaar voor 11/24; papist
Schelte Sjoerds, gebruiker
Stemkohier 1698 Gaast (Wonseradeel)
Stem nr. 8, aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Grietman Tjaerd (TJEERD) van Aylva, eigenaar
Fecke (FEKKE) Lieuwes, gebruiker
Lieuwe trouwde op 20-02-1658 in Wonseradeel met Taed Rinckes.
Taed is overleden vóór 1728.
Kinderen van Lieuwe en Taeds:
1 Bauk Lieuwes. Volgt IV-a.
2 Jarig Lieuwes.
3 Wik Lieuwes. Volgt IV-b.
IV-a Bauk Lieuwes, dochter van Lieuwe Jarigs en Taeds Rinckes. Bauk trouwde op 23-01-1702 in Gaast met Dirk Poppes.
Hij is een zoon van Poppe.
Dirk is overleden op 13-09-1748 in Makkum.
Wonseradeel overlijden/begraven 1748
Overleden: Deurik Poppes
Datum : 13 september 1748
Kind van Bauk en Dirk:
1 Tettje Dirks. Zij is gedoopt op 24-04-1713 in Workum.
get. Wik Lieuwes (ovl. 1736).
V b Wik Lieuwes, Wik is overleden op 28-02-1736 in Gaast.
Getuige bij:
doop Sjoerd Obes (1727-vóór 1730)
24-04-1713 doop Tettje Dirks (geb. 1713)
Wik:
(1) trouwde op 27-04-1720 in Gaast met Abe Poppes.
Hij is een zoon van Poppe. Abe is overleden op 17-11-1729 in Gaast.
Stemkohier 1728 Gaast (Wonseradeel)
Stem nr. 9, aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Lieuwe Jarigs (JARICHS) kinderen, eigenaar; papist
Abe Poppes, gebruiker
(2) trouwde op 27-10-1731 in Wonseradeel met Gerrit Wopkes.
Notitie bij het huwelijk van Wik en Gerrit: Wonseradeel, huwelijken 1731
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 27 oktober 1731
Man : Gerrijt Wopkes afkomstig van Gaast
Vrouw : Wik Lieuwes afkomstig van Gaast
Opmerking : zij is weduwe van Abe Poppes
Trouwregister Gerecht Wonseradeel 1720-1734 Inventarisnr.: 789
Kinderen van Wik en Abe:
1 Poppe Abes, geboren omstreeks 1720. Volgt V-g.
2 Duttje Abes. Zij is gedoopt op 04-02-1725 in Makkum.
Hoezo afdwalen?????
Heb inmiddels ook een mailtje naar Jelle gestuurd…, wellicht kan hij ons hier wat meer over vertellen.
Toevallig kom ik op blz 27 van Jierboekje 1999 tegen in het artikel rond Buwa Wabbesz.
Quote:
generatie 1) Lieuwe Sybrens en Bauck Scholtedr. Zij ovl 1625 Ferwoude en is dan hertrouwd met Robijn Jacobs.
2) Doedt Lieuwes ca. 1600-1630 x Goytsen Wabes ovl 1650.
Doedt heeft in 1625 een broer Jarich Lieuwes, en 2 zusters Eelck en Dou. Ze had een broer Sybren die overleden is.
In 1650 zijn Jarich Lieuwes en Eeck Robijns ooms en curatoren over het weeskind Bauck die dan 20 is.
3) Bauck Goytsens, 1630-? x Wouter Reins ca. 1630->1670.
In 1664 ziijn Bauck en Wouter e.l. te Gaast 100 cg schuldig aan Lieuwe Jarichs en Taed Rintiesdr., e.l. aldaar.
In 1625 en 1650 dus sterfhuisinventarisaties waarbij alle andere namen vallen. We mogen denk ik wel aannemen dat Lieuwe de neef van Bauck is, de zoon van haar oom Jarich.
Dus hebben we hier wel te maken met de voorouders van Lieuwe Jarichs en dus ook van Sible.
groetjes,
margo
Margo, stem 2 (Wabe ...) en stem 26 (Wabe..) van Winsum dreigden er doorheen te gaan lopen, even doorassocierend op Buwa Wabesz en dan naar Wabe Fookles op 26 en Tierckien Wabes kinderen op 2. In de veronderstelling dat Wabe zeldzaam is, en dat alle Wabes dus familie zijn.
Maar dat gevaar is al geweken
--------------
Ik weet niet wie Fekke Lieuwes is, een broer ligt voor de hand ivm curatorschap, maar er zitten meerdere Fecke- en Lieuwe- in Gaast/Ferwoude e.o. waar hij van af kan stammen, waarna hij misschien via zijn vrouw ook nog familie kan zijn - Fecke Feckes bv.
2 in de dtb, ik weet niet of het dezelfde is: Bolsward, huwelijken 1690
Vermelding: Ondertrouw op 24 mei 1690
Man : Fekle Luwes afkomstig van klokslag Bolsward
Vrouw : Ebel Poppes afkomstig van Bolsward
Opmerking : jongeman en jongedochter, aangegeven door Andrys Poppes, voor het gerecht te proclameren
Wonseradeel, huwelijken 1708 - Gerecht
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 16 juni 1708
Man : Fecke Lieuwes afkomstig van Gaast
Vrouw : Trijntje Jans afkomstig van Oudega
Here kan een toevallige Lieuwes zijn - hij staat er meer namens zijn vrouw dan als broer van Fekke Lieuwes lijkt me: Wonseradeel, huwelijken 1705
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 8 februari 1705 in Hartwerd
Man : Hero Lieuwes afkomstig van Hartwerd
Vrouw : Hiltje Hilles afkomstig van Nijland
Allen bedankt voor deze afdwalingen, zeer nieuwsgierig allemaal.
Ik heb nog wel wat aanvullingen,en bewijzen, zal deze even netjes verwerken en dan plaatsen.
Maar graag eerst even de aandacht naar de oorspronkelijke vraag:
Ik ben op zoek naar de voorouders van Jarich Lieuwes en de voorouders van Sietske Jarichs
Ik ben het ermee eens dat Jarich Lieuwes een zoon is van Lieuwe Jarichs en Taed Rinckes, de vernoeming van de (eerste) dochter Teetske (x 1719) past daar ook in.
Maar graag hoor ik nog wat meer argumenten dat Sietske Jarichs eigenlijk Sijdtske Thijsses is, en daarbij ook wie haar eventuele ouders zouden kunnen zijn.
Andries jij schreef:
Dit is wat ik zo snel even vond, ik kom er later op terug
Weet je misschien nog meer?
Ik zit nog met de vernoemingen van de kinderen uit het huwelijk van Jarich en Sietske:
{er wordt ook geen Thijs vernoemd....}
1 IJkke Jarigs {misschien is hij vernoemd naar de 2e vrouw van Jarich Lieuwes, maar hij is wel een man...}
2 Rintje Jarichs, Getuige: Trintie Wipkes {de Rintje naam komt bij de familie van Jarich niet voor, komt dus misschien van moederszijde, ditzelfde geld denk ik voor Trintie Wipkes}
3 Jeltie Jarichs. {misschien vernoemd naar de 1e vrouw van Jarich Lieuwes}
Getuige: Tryntie, Opm.: Getuige in plaats van Teetie Jarigs {dit is dan Teetie uit het 1e huwelijk van Jarich Lieuwes}
4 Antie Jarichs. {misschien vernoemd naar de moeder van Sietske???}
Getuige: Geertie Baukes {geen link naar familie kunnen vinden, misschien familie van Sietske}
5 Wikie Jarichs. Zij is gedoopt op 30-11-1719 in Bolsward (RK). {vernoemd naar zuster van Jarich}
Getuige: Tiettie Jarix
6 Teetie Jarichs. Zij is gedoopt op 16-05-1723 in Bolsward (RK)
Getuige: Grittie Leeuwes {is zuster van Jarich}
Wie waren Fekke Lieuwes uit Gaast en Here Lieuwes uit Hartwerd
Carla
Ik heb nog geen aanwijzingen over verwantschap tussen Fekke en Here kunnen vinden.
Fecke Lieuwes uit Gaast is vrijwel zeker een zoon van Lieuwe Jarichs en ook vrijwel zeker een (half)broer van Jarich Lieuwes,
daar heb ik de volgende bewijzen voor:
akte 1 uit de hypoth.boeken van wonseradeel:
Fecke Lieuwes old huisman tot Gaast oudoom en Obbe Jarigs huisman ald. Volle oom van Jarig Lieuwes in het 10e jaar, Fecke Lieuwes in het 8ste jaar en Hotske Lieuwes in t 3e jaar, nagelaten kinderen van hun wl. Vader Lieuwe Jarigs, il. Huisman tot Gaast, bij Dirkjen Pieters nagelaten wed., bekenden in en door kragte deeses aangegaan te hebben met Dirkjen Pieters dewelke haar op 2e huwelijk had begeven met Wijbe Hotses huisman aldaar, seekere akkoord van uitkoop. Als dat de requ. En haar man zullen voldoen de somma van 1300 cg. Als een ijder van de org. Requranten den ouderdom van 23 zal hebben bekomen, en sulks elk een derde part. Geteekend 6-12-1744.
Fecke Lieuwes overlijdt kinderloos in 1750. Misschien is Fecke (en Grietje, Wick en Baukje) Lieuwes geen volle broer van Jarich Lieuwes, maar dan in ieder geval wel een halfbroer. Daarvoor heb ik de volgende aanwijzingen:
Grietje Lieuwes overlijdt kinderloos voor 1731, haar post in de personele kohieren wordt als volgt verdeeld:
Jarich Lieuwes of nazaten worden dus niet genoemd.
Verder noemt Wick Lieuwes haar eerste dochter Duttie Abes, en geen Teetske of iets dergelijks, en als moeder van Abe Poppes (haar man) heb ik Geertje Abes, dus daar is de dochter ook niet naar vernoemd.
Meter: Cietske Tysen, gehuwd met Jarigh Lieuwes!!!
Dit schrijft/vindt Catharina op een gegeven moment. Dan denk ik: veel ondubbelzinniger kan het toch haast niet.
Verder moet ik heel eerlijk bekennen dat de vraag mij een ietwat over de schoenen loopt (wat een kromme beeldspraak, maar wel duidelijk toch?). Het niet meeërven dat we een paar keer tegenkomen kan om twee redenen zijn: uitsluiting bij testament of niet in aanmerking komen omdat volle broers ab intestato boven halfbroers erven. Voor mijn gevoel hebben we nog niet genoeg gegevens om de familie helemaal op de kaart te zetten.
Jeroen,
IJkke Jarigs is een vrouw en waarschijnlijk dus genoemd naar de overleden vrouw van Jarig
Carla
IJkke Jarigs is geboren omstreeks 1709,
dochter van Jarig Lieuwes en Sietske Jarigs.
IJkke:
(1) trouwde, ongeveer 25 jaar oud, op 20-10-1734 in Hennaarderadeel met Fedde Ruurds.
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 20 oktober 1734
Man : Fedde Ruirts afkomstig van Waaxens
Vrouw : Yke Jarigs afkomstig van Waaxens
Trouwregister Gerecht Hennaarderadeel 1656-1810 Inventarisnr.: 388
Wonseradeel, huwelijken 1734
Vermelding: Derde proclamatie op 17 oktober 1734 in Burgwerd
Man : Fedde Ruurds afkomstig van Burgwerd
Vrouw : Yke Jarichs afkomstig van Waaxens
Opmerking : met attestatie naar elders
Fedde is overleden vóór 1744.
(2) trouwde, ongeveer 35 jaar oud, op 30-01-1744 in Bolsward met Tjerk Johannes.
Het kerkelijk huwelijk vond plaats op 30-01-1744 in Bolsward. Bij het kerkelijk huwelijk van Tjerk en IJkke waren de volgende getuigen aanwezig: Impkje Hommes en Anna Mintes (ovl. 1763).
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 30 januari 1744
Man : Tjerk Johannes afkomstig van Bolsward
Vrouw : Ycke Jarigs afkomstig van Bolsward
Opmerking : weduwnaar, Ycke is weduwe van Fedde Ruirds, getuigen: Anna Mintes, Impkie Hommes
Bolsward, huwelijken 1744
Opmerking : weduwnaar, Ycke is weduwe van Fedde Ruirds, getuigen: Anna Mintes, Impkie Hommes
Ondertrouwregister Gerecht Bolsward 1696-1749 Inventarisnr.: 132
Bolsward, huwelijken 1744
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Heilige Martinus
Bolsward 1710-1797 Inventarisnr.: 152
Tjerk is overleden vóór 1749.
Notitie bij Tjerk:
Quotisatiekohieren 1749
wed. Tjerk Johannes, Bolsward
Wijk: Noorder Haitsebaan
Omschrijving: wort geaIimenteert
Bron: Bolsward, fol. 71
Kinderen van IJkke en Fedde:
1 Jarig Feddes. Zij is gedoopt op 24-03-1735 in Bolsward. Bij de doop van Jarig was de volgende getuige aanwezig: Sjouk Beens.
Doop RK
Bolsward, dopen, doopjaar 1735
Dopeling: Jarig
Gedoopt op 24 maart 1735 in Bolsward
Kind van Fedde Ritses en Ieke Jarigs
Getuige: Siouke Beens
Opm.: Doopnaam Gorgonius, getuige in plaats van Rentie Jarigs
Getuige bij:
01-03-1764 doop Rintje Ypes Ketellapper (geb. 1764)
2 Syke Feddes. Zij is gedoopt op 09-08-1738 in Bolsward. Bij de doop van Syke was de volgende getuige aanwezig: Vrouke Hermens.
Bolsward, dopen, doopjaar 1738
Dopeling: Zyke
Gedoopt op 9 augustus 1738 in Bolsward
Dochter van Fedde Ruurds en Ieke Jarigs
Getuige: Vrouke Hermens
Opm.: Doopnaam Lucia, getuige in plaats van Vrouke Ruetz
Kinderen van IJkke en Tjerk:
1 Sietske Tjerks. Zij is gedoopt op 20-06-1744 in Bolsward. Bij de doop van Sietske was de volgende getuige aanwezig: Janneke Willems.
Doop RK
Bolsward, dopen, doopjaar 1744
Dopeling: Sietske
Gedoopt op 20 juni 1744 in Bolsward
Kind van Tjerk Johannes en Hikke Jarigs
Getuige: Jeanneke Willems
Opm.: Doopnaam Caecilia
2 Wickke Tjerks. Zij is gedoopt op 30-09-1746 in Bolsward.
Notitie bij de geboorte van Wickke: Bolsward, dopen, doopjaar 1746
Dopeling: Wickke
Gedoopt op 30 september 1746 in Bolsward
Kind van Tjerk Johannes en Hikke Jarigs
Getuige: Antie Renties
Opm.: Doopnaam Victoria, getuige in plaats van Teitie Ypkes
Hennaarderadeel overlijden/begraven 1722
Overleden: Teetje Jarighs
In leven gehuwd met Pier Allerts
Datum : 25 september 1722
Plaats : Tirns
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
R.K. Parochie Roodhuis, register van overledenen 1659-1696 en 1716-1751
Haar ouders krijgen in 1723 nog een Teetske
I Lieuwe Jarigs, is volgens mij een zoon van Jarig Lieuwes en Yeke Obbes.
Zijn eerste kind is Yke Lieuwes.
gedoopt op 07-09-1725 in Makkum.
Zijn vrouw, Aaltje Sjoerds is volgens mijn gegevens een dochter van:
Sjoerd Piebes. & 12-01-1695 in Wonseradeel met Trijntje Haantses.
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 12 januari 1695
Man : Sioerd Pijbes afkomstig van Gaast
Vrouw : Trijn Haantses afkomstig van Gaast
Trouwregister Gerecht Wonseradeel 1693-1702 Inventarisnr.: 787
Kinderen van Sjoerd en Trijntje:
1 Taetske Sjoerds. en Obe Jarigs
2 Gatske Sjoerds.
Getuige bij:
27-03-1730 doop Sjoerd Obes (1730-vóór 1731)
3 Hans Sjoerds.
Getuige bij:
22-03-1731 doop Sjoerd Obes (1731-vóór 1749)
26-04-1732 doop Trijntje Obbes (1732-1792)
4 Aaltje Sjoerds. Volgt II-b.
tot nu toe hebben we het over de kinderen van Jarig en Sytske gehad, maar Lieuwe moet uit een eerder huwelijk zijn. Ik som zijn kinderen uit twee huwelijken even op omdat ik de getuigen erbij kan geven:
eerste huwelijk: Aaltje Sjoerds
1. Yke (meisje !!!!!!!!) g: Bauck Dirks
2. Sioert g: Jetske Sjoerds
3. Sioert g: Jetske Jelles ipv Obbe Jarigs
4. Jarich g: Bauk Dirks ipv Hans Sjoerds
tweede huwelijk: Dirkje Piers
5. Hotske g: Bauk Dirks ipv Klaaske Piers
6. Jarich g: Bauk Dirks ipv Jan Jarichs
7. Fekke g: Wietske Pieters ipv Fekke Lieuwes
8. Hotske g: Bauk Dirks ipv Wietske Pieters
9. Hotske g: Jantje Dirks ipv Sietske Pieters
En die acte 1. van Jeroen uit 1744 noemt dus de drie kinderen uit het tweede huwelijk die dan nog in leven zijn.
Dan kunnen we ook weer een paar mensen eromheen plaatsen. Obbe Jarichs wordt volle oom over deze kinderen genoemd: dus ook uit het tweede huwelijk met Yke? Trouwt al in 1723, dus dat zou wel eens kunnen. En hier ook een meisje Ike, te Workum RK, met Lieuwe Jarichs als peter, mooizo. En in 1749 een welgesteld boer te Ferwoude. Lieuwe is dan al overleden denk ik.
Margo verzocht mij te kijken naar het onderhavige onderwerp, dank daarvoor, want het levert voor mij heel veel nieuwe gegevens op. Dus ook dank aan de personen die deze informatie geleverd hebben. Maar ik heb zelf misschien ook wel wat nieuwe informatie voor jullie.
Een uitbreiding van de kwartierstaat van Obe Poppes Popma, als weergegeven in het bericht van Jeroen van 1 augustus, 8:09 pm:
1 Obe Poppes Popma ook genaamd Abe, boer, wonende te Gaast, is geboren te Gaast (Won.), is r.k. gedoopt op maandag 4 juni 1759 te Makkum (de doopgetuige werd vertegenwoordigd door Aaltje Obes, tante van de dopeling) (doopgetuige was zijn achternicht (5e graad) Geertje Dirks), is overleden op dinsdag 6 april 1813 te Gaast (Won.). Obe werd 53 jaar.
Obe neemt in 1811, wonende te Gaast, in de Mairie Tjerkwerd, folio 91, voor zich en zijn kinderen Lolke (12), Aaltje (21), Akke (19) en Trijntje (14) de familienaam Popma aan.
Obe trouwt op zaterdag 13 mei 1786 in Wonseradeel (met consent van de beide ouders) op 26-jarige leeftijd met de 20-jarige Klaaske Lolkes Lolkema, dochter van Lolke Feikes (boer) en Akke Sieuwkes Homminga. Klaaske, wonende te Westhem en te Gaast, is geboren te Greonterp (Won.), is gedoopt op dinsdag 24 september 1765 te Sensmeer (doopgetuige was haar grootmoeder Trijntje Sybes (Salverda)), is overleden op zaterdag 6 maart 1830 te Gaast (Won.). Klaaske werd 64 jaar.
2 Poppe Abes, boer, wonende te Gaast, is geboren 1721 of 1722, is overleden op zaterdag 16 mei 1795 te Gaast (Won.). Poppe werd hoogstens 73 jaar.
Quotisatie 1749: Poppe Abes te Gaast, rijk boer, gezin: 5 personen boven 12 jaar, aanslag 97-0-0, vermogen 12.000,=., Wonseradeel folio 219.
Ingevolge testament van Obe Jarigs worden op 12 juni 1749 als voogden over zijn kinderen Trijntje, in het 18e jaar, Yke, in het 15e jaar, en Aaltje, in het 12e jaar, geautoriseerd Age Thomas te Gaast en Reyner Johannes te Ferwoude. In verband met het overlijden van Age Thomas wordt in diens plaats op 29 november 1749 over Obes dochters als voogd geautoriseerd Poppe Abes, huisman te Gaast, die later trouwt met Trijntje.
Poppe trouwt op donderdag 6 juni 1754 in Wonseradeel, trouwt (kerk) (r.k.) op maandag 17 juni 1754 te Makkum (met dispensatie vanwege tweede- en derdegraads bloedverwantschap tussen bruid en bruidegom) op hoogstens 32-jarige leeftijd met zijn achternicht (5e graad) de 22-jarige
3 Trijntje Obes is r.k. gedoopt op zaterdag 26 april 1732 te Workum (doopgetuige was Hans Sjoerds), is overleden op donderdag 9 februari 1792 te Gaast (Won.). Trijntje werd 59 jaar.
4 Abe Poppes, wonende te Gaast, is geboren rond 1677, is overleden op donderdag 17 november 1729 te Gaast (Won.). Abe werd ongeveer 52 jaar.
Abe trouwt op zaterdag 27 april 1720 in Wonseradeel op ongeveer 43-jarige leeftijd met de ongeveer 32-jarige
5 Wikje Lieuwes, wonende te Gaast, is geboren rond 1688, is overleden op dinsdag 28 februari 1736 te Gaast (Won.). Wikje werd ongeveer 48 jaar.
Wikje trouwt op zaterdag 27 oktober 1731 in Wonseradeel (zij is weduwe van Abe Poppes), trouwt (kerk) (r.k.) op zondag 28 oktober 1731 te Makkum op ongeveer 43-jarige leeftijd (2) met de ongeveer 26-jarige Gerrit Wopkes, zoon van Wopke Gerrits en Klaaske Klases. Gerrit, boer, wonende te Gaast en te Midlum, is geboren rond 1705, is overleden op maandag 1 mei 1758. Gerrit werd ongeveer 53 jaar.
Quotisatie 1749: Gerrryt Wopkes te Midlum, welgestelde boer, gezin: 5 personen boven en 3 onder de 12 jaar, aanslag: 61-11-2, Franekeradeel, folio 23.
Gerrit was later gehuwd (2) met Tytje Hillebrands.<1..4>
Gerrit was later gehuwd (3) met Ymkje Martens.<5,6>
6 Obe Jarigs, boer, wonende te Gaast en te Ferwoude, is geboren rond 1703, is overleden op donderdag 29 mei 1749. Obe werd ongeveer 46 jaar.
Quotisatie 1749: Obbe Jarigs te Ferwoude, welgesteld boer, gezin 4 personen boven en 3 onder de 12 jaar, aanslag: 44-14-0, vermogen 1000, Wonseradeel, folio 212.
Ingevolge testament van Obe Jarigs worden op 12 juni 1749 als voogden over zijn kinderen Trijntje, in het 18e jaar, Yke, in het 15e jaar, en Aaltje, in het 12e jaar, geautoriseerd Age Thomas te Gaast en Reyner Johannes te Ferwoude. In verband met het overlijden van Age Thomas wordt in diens plaats op 29 november 1749 over Obes dochters als voogd geautoriseerd Poppe Abes, huisman te Gaast, de latere echtegnoot van Trijntje.
Obe trouwt (kerk) (r.k.) op zondag 20 januari 1726 te Makkum op ongeveer 23-jarige leeftijd met de ongeveer 21-jarige
7* Taetske Sjoerds, wonende te Gaast, is geboren rond 1705.
8 Poppe Dirks, wonende te Gaast, is geboren rond 1650 te Allingawier.
Op 24 juni 1671 verkoopt Poppe samen met zijn broer Reyn en zijn neven Wybe en Marten Poppes stem 13 te Allingawier aan Upco van Burmania.
Poppe trouwt op woensdag 16 december 1671 in Wonseradeel op ongeveer 21-jarige leeftijd met de ongeveer 21-jarige
9* Geertje Abbes is geboren rond 1650 te Gaast.
10* Lieuwe Jarigs is geboren rond 1635, is overleden voor 1698. Lieuwe werd hoogstens 63 jaar.
Lieuwe trouwt op woensdag 20 februari 1658 in Wonseradeel (hij van Ferwoude en zij van Gaast) op ongeveer 23-jarige leeftijd met de ongeveer 16-jarige
11 Taed Rinckes is geboren rond 1642.
12 Jarig Lieuwes, boer, wonende te Waaxens, is geboren rond 1665.
In 1698 en 1728 is Jarig gebruiker van stem 3 van Waaxens.
Jarig trouwt op vrijdag 9 december 1689 in Wonseradeel op ongeveer 24-jarige leeftijd (1) met de 24-jarige Jeltje Jans. Jeltje is geboren in 1665 te Waaxens, is overleden voor woensdag 27 mei 1699. Jeltje werd hoogstens 34 jaar.
Jarig trouwt op woensdag 17 oktober 1708 in Hennaarderadeel (beiden van Waaxens) op ongeveer 43-jarige leeftijd (3) met de ongeveer 28-jarige Sytske Thijsses. Sytske, wonende te Waaxens, is geboren rond 1680.
Jarig trouwt op woensdag 27 mei 1699 in Wonseradeel (hij is weduwnaar) op ongeveer 34-jarige leeftijd (2) met de ongeveer 27-jarige
13 Ycke Obbes Inthema ook genaamd Idske, wonende te Arum, is geboren rond 1672, is overleden voor woensdag 17 oktober 1708. Ycke werd hoogstens 36 jaar.
16 Dirck Wybes is geboren rond 1612.
In 1640 was hij gebruiker en mede-eigenaar van stem 13 te Allingawier. Hij wordt in het stemcohier als papist vermeld.
22* Rincke.
24 Lieuwe Jarigs is geboren rond 1635, zie 10.
Lieuwe trouwt op woensdag 20 februari 1658 in Wonseradeel (hij van Ferwoude en zij van Gaast) op ongeveer 23-jarige leeftijd met de ongeveer 16-jarige
25 Taed Rinckes is geboren rond 1642, zie 11.
26 Obbe Jans Inthema, wonende te Waaxens, is geboren rond 1625.
Op 10 april 1678 wordt Foek Ewerts, stiefvader, benoemd tot curator over Bauke Obbes, 18 jaar, Jan Obbes, 14 jaar, Maaijke Obbes, 11 jaar, Edjer Obbes, ongeveer 8 jaar en Idske Obbes, ongeveer 6, jaar, kinderen van wijlen Obbe Jans en Doedtje Ulbes, die hertrouwd is met Foek Ewerts.
5 otober 1682. WON S 74 nr 41: Weesrekening vanaf circa april 1678 Foocke Everts, huisman te Arum, stiefvader van Bauke, Jan, Mayke, Edger en Idske Obbes Inthema, kinderen van Obbe Jans Inthema en Doetje Ulbes Sybranda.
Obbe trouwt op zondag 8 juni 1659 in Hennaarderadeel op ongeveer 34-jarige leeftijd met de ongeveer 24-jarige
27 Doetje Ulbes Sybranda, wonende te Waaxens, is geboren rond 1635.
Doetje trouwt op zaterdag 16 maart 1675 in Hennaarderadeel op ongeveer 40-jarige leeftijd (2) met de ongeveer 30-jarige Foeke Everts. Foeke, boer, wonende te Arum, is geboren rond 1645.
32 Wybe Poppes is overleden voor zondag 25 september 1633.
Zijn nalatenschap wordt op 25 september 1633 verdeeld.
Wybe was gehuwd met
33* Goyts Hayes is overleden na 1633.
52 Jan Sikkes, boer, wonende te Waaxens, is geboren rond 1590.
1618 Huuropzeggingen van voormalige kloostergoederen: Jan Sickes te Waaxens huurt (een sate), bestaande uit 57 pm. en 3 einsen kloosterland.
1640 Verkopingen van voormalige kloosterlanderijen: Jan Sickes huurt 57 pm. en 9 einsen en nog 3½ pm. kloosterland, samen belast met ƒ 19.
1645 (RA HEN I9 2.6.1645) zijn er nogal kwesties gerezen bij de afwikkeling van de nalatenschap van Sytse Clasen, overleden te Berkwerd onder Kubaard. Willem Wabes te Ylst, Folckert Hessels te Kubaard en Wybe Wabes te Workum en daarnaast ook Symon Harmens te Raard treden op voor de twee weeskinderen van Aeltie Sytsedr bij Taco Douwes, beiden overleden, voor 1/3 deel, Bae Anes te Hartwerd vanwege zijn twee kinderen bij wijlen Jidtie Sytsedr voor 1/3 deel en Jacob Sytses te Kubaard voor zich, bijgestaan door zijn schoonvader Jan Sickes te Waaksens, voor 1/3 deel erfgenamen van Sytse Clasen proberen tot een vergelijk te komen.
Jan trouwt op dinsdag 10 juni 1614 in Hennaarderadeel (hij is een zoon van Sicke Lijewis) op ongeveer 24-jarige leeftijd (1) met de ongeveer 19-jarige Hen Jacobs. Hen, wonende te Tjerkwerd en te Waaxens, is geboren rond 1595.
Jan trouwt op zondag 25 augustus 1641 in Hennaarderadeel op ongeveer 51-jarige leeftijd (3) met de ongeveer 51-jarige Trijntje Pykes. Trijntje, wonende te Hidaard, te Nijland en te Waaxens, is geboren rond 1590.
Trijntje was eerder gehuwd (1) met Taeke Wouters.<7,8>
Jan trouwt op zondag 15 april 1618 in Wonseradeel op ongeveer 28-jarige leeftijd (2) met de ongeveer 18-jarige
53 Maaike Obbes Intema, wonende te Tjerkwerd en te Waaxens, is geboren rond 1600.
54* Ulbe Sjoerds Sybranda, boer en dorpsrechter, is geboren rond 1600, is overleden in 1650 te Exmorra (Won.). Ulbe werd ongeveer 50 jaar.
64 Poppe Gerloffs.
Poppe was gehuwd met
65* Rycht Aenes.
104 Sikke Lieuwes, boer, wonende te Waaxens, is geboren rond 1545, is overleden na 1606. Sikke werd minstens 61 jaar.
1580 (HEN K6 82): Sicke Lieuwez. huurt land van de Proostdij (op 't Sandt te Bolsward).
1590 (HEN K7 353): Sicke Lieuwez. huurt land van de Proostdij (op 't Sandt te Bolsward).
1606 Rekening betreffende de vroegere kloostergoederen: Sicke Lieuwes huurt (een sate), bestaande uit 115½ pm. kloosterland. De huur bedraagt 36 st. per pm.
Sikke was gehuwd met
105 Rieme Epes is geboren rond 1545, is overleden voor 1597. Rieme werd hoogstens 52 jaar.
106* Obbe Bauckes Intema is geboren rond 1570.
128* Gerloff Poppes.
208 Lieuwe Sikkes, boer, wonende te Waaxens, is geboren rond 1515, is overleden voor 1558. Lieuwe werd hoogstens 43 jaar.
1552: Monstercedul van Waaxens. Lyuwe Sickez.: speets en degen.
1558 (HEN K3 453): Pieter Sickez. te Wolsum is voormomber over de weeskinderen van wijlen Lyuwe Sickez. en Nies, echtelieden.
1559 (HEN K3 545, 457 en 562): Pieter Sickez. is voogd over de weeskinderen van wijlen Lyuwe Sickez.
Lieuwe was gehuwd met
209* Nies is geboren rond 1515.
210* Epe is geboren rond 1490.
416* Sikke Gerrits is geboren rond 1485.
Noten
1) Gerrit trouwt op zaterdag 10 mei 1738 in Wonseradeel (hij is weduwnaar) met Tytje.
2) Tytje trouwt op maandag 28 januari 1732 te Workum (gerechtelijk), trouwt (kerk) (r.k.) op maandag 28 januari 1732 te Workum met Lolle.
3) Lolle Taekes, zoon van Taeke Lolles en Sjoukje Harmens. Lolle is geboren te Workum, is r.k. gedoopt op donderdag 21 augustus 1704 te Workum (doopgetuige was Foeke Jelles).
4) Tytje Hillebrands ook genaamd Tjitske, dochter van Hillebrand Sybrens en Eelkje Fekkes. Tytje, wonende te Ferwoude, is r.k. gedoopt op woensdag 30 oktober 1709 te Workum (doopgetuige was Froukje Fekkes), is overleden in 1753 te Harlingen. Tytje werd 44 jaar. Tytje was eerder gehuwd (1) met Lolle Taekes.
5) Gerrit trouwt op donderdag 15 mei 1755 in Franekeradeel (hij is huisman, getrouwd op het raadhuis te Franeker), trouwt (kerk) (r.k.) op zondag 18 mei 1755 te Harlingen met Ymkje.
6) Ymkje Martens. Ymkje, wonende te Midlum, is geboren rond 1730.
7) Trijntje trouwt op zaterdag 10 maart 1612 in Hennaarderadeel met Taeke.
8) Taeke Wouters. Taeke, wonende te Nijland, is geboren rond 1590.
De gegevens betreffende de familie Popma komen uit een onderzoek van de heer Osinga naar deze familie en ik zie nu dat ik nog niet alle gegevens uit dit onderzoek heb verwerkt.
Wanneer iemand zonder achterlating van afstammelingen overlijdt, ik praat over de situatie voor 1923, en hij laat volle- en halfbroers en -zusters achter, dan erven de volle broers en zusters (het hele bed) de helft en de volle- en halfboers en -zusters (het halve bed), gezamenlijk, de wederhelft. Volle broers en zusters sluiten halfbroers en -zusters dus niet uit.
waarschijnlijk een typfout, huwelijk is op 7 juni en niet 17 juni
[/quote]Wonseradeel, huwelijken 1754
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 7 juni 1754
Man : Poppe Aabes afkomstig van Gaast
Vrouw : Trintjen Obis afkomstig van Gaast
Opmerking : met dispensatie vanwege de tweede- en derdegraads bloedverwantschap (5e graad) tussen bruid en bruidegom
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Makkum 1724-1811 Inventarisnr.: 834
[quote]