Hoi Andries.
Even m.b.t. het Hofstra-boek: dat is in 1997 uitgebracht en ik heb al een aantal keren geprobeerd contact met de schrijver op te nemen, maar helaas. Een oplossing die wel wat tijd kost maar wat mij betreft geen probleem is, is gewoon de zaak stukje bij beetje inscannen en aan je opsturen. Heb je gelijk alles digitaal op de pc. Er staan heel veel foto's in en ontzettend veel info over afstammelingen na 1940, en mij lijkt dat je daar waarschijnlijk weinig aan hebt. Dus ... moet niet zo moeilijk zijn.
Over Dirck en Pyttie is helaas wat het boek betreft helemaal niets bekend. De eerste interessante gegevens komen pas ver na 1750. In 1781 is er overigens wel een link naar Lions
Trouwboek van Edens: "Pytter Hettes (kleinzoon van Dirck en Pyttie) van Spannum en Sytske Durks van Lions zijn den 29 april, 6 en 13 maij te Edens en Spannum onverhindert geproklameert, gelijk mede te Lions den 6, 13 en 20 maij, volgens ontvangene attestatie. En zijn den 27 maij te Edens in den huwlijken staat bevestigd."
Maar volgens mij is de Pietje die te Menaldum met Pyter Dirks trouwt niet dezelfde als mijn voormoeder. En degene die in 1704 belijdenis doet ook niet. Dit is volgens mij de doopakte van Pyttie
Menaldumadeel, dopen, doopjaar 1699
Dopeling: Pytje
Gedoopt op 22 januari 1699 in Marssum
Dochter van Ruirt Pieters en niet genoemde moeder
En die heb
jij Volgens mij zelfs aangedragen in mijn onderwerp
drie onvindbare voormoeders 
Nog even wat de onroerende goederen in de familie betreft, er zijn wel een aantal huizen die regelmatig terugkomen, voornamelijk als sterfhuis.
Edens
*huis nr. 5
sterfhuis van Lolkje Dirks Hofstra (1826) en echtgenoot Bauke Andringa (1835) als ook hun zoon Dirk (1827)
Spannum
*huis nr. 1
sterfhuis van Dirk Hettes (1829) en 2de echtgenote Antje Martens Kingma (1851)
*huis nr. 15
sterfhuis van Pieter Hettes Hofstra (1843)
*huis nr. 18
sterfhuis van Sijtske Dirks (1820)
Tja, niet erg behulpzaam denk ik. Overigens, heb jij niet ergens een familie Nijdam in het vizier gehad? Die trouwen namelijk ook in onze familie.
Sijds Jelles Nijdam, geb 20-05-1802 te Franeker, ovl 24-08-1858 te Franeker; trouwt 29-06-1828 met Trijntje Lammerts Hofstra, geb 28-11-1805 te Welsrijp, ovl 08-09-1859 te Franeker, dochter van Lammert Dirks Hofstra en zijn 3de vrouw yetske Ypes Ypma.
Shoot, ik moet mijn dochtertje van school halen! later meer, groetjes, LH