Sakema: Wanswerd/Lemmer/Lollum
-
Margreet Huisman
Ik kwam ook in Brantgum, maar ik laat het graag aan je over te copy-paste, Andries.
Verder heb ik een Sakema sate te Akkerwoude gevonden, maar nog geen voorouder daar.
En enkel een dominee, die van Wanswerd beroepen is te Lollum, maar dat is nadat jouwes/jullies daar al getrouwd is.
groetjes margreet
.
Verder heb ik een Sakema sate te Akkerwoude gevonden, maar nog geen voorouder daar.
En enkel een dominee, die van Wanswerd beroepen is te Lollum, maar dat is nadat jouwes/jullies daar al getrouwd is.
groetjes margreet
.
- Hinke Westra
- Contacteer:
Jullie hebben al weer heel wat bijelkaar gezocht/gevonden zie ik, prachtig.
En zou dit het overlijden van Pietje Gerrits kunnen zijn?
Overlijdensakte Lemsterland (mairie Lemmer), 1815
Aangiftedatum 27 juli 1815, blad nr. 12
Pietje Gerrits, overleden 26 juli 1815, vrouw
Oud 77 jaar
Opm.: Overleden in het huis van haar dochter, wonende te
Wommels
Al weet ik niet of er destijds een dochter in Wommels woonde, voorzover mij bekend woonden zowel Lisabet als Baukje in Lemmer.
Hinke.
En zou dit het overlijden van Pietje Gerrits kunnen zijn?
Overlijdensakte Lemsterland (mairie Lemmer), 1815
Aangiftedatum 27 juli 1815, blad nr. 12
Pietje Gerrits, overleden 26 juli 1815, vrouw
Oud 77 jaar
Opm.: Overleden in het huis van haar dochter, wonende te
Wommels
Al weet ik niet of er destijds een dochter in Wommels woonde, voorzover mij bekend woonden zowel Lisabet als Baukje in Lemmer.
Hinke.
- Andries Koornstra
Hallo allen,
Hier dan het Pietje Gerritsverhaal waar Margreet ook al op doelde. Ik heb er een genealogietje van haar grootvader van gemaakt, met de zijtakjes erbij die ik op dit moment weet, aldus:
groet, Andries
Hier dan het Pietje Gerritsverhaal waar Margreet ook al op doelde. Ik heb er een genealogietje van haar grootvader van gemaakt, met de zijtakjes erbij die ik op dit moment weet, aldus:
En dan gaan we nu even door naar de Pietje Gerrits van Hinke. Zij is in 1815 overleden op de leeftijd van 77 jaar. Geboren 1738 dan, als het klopt dat ze die leeftijd had. Dat betekent dat ze net zo oud als onze nieuw ontdekte dopeling Pietje Gerrits was! En kijk er staatI Arjen Clases, wagenmaker, wonende te Minnertsga en te Holwerd.
DTB 758, lidmaten Holwerd. Lidmaat op belijdenis 26 jul 1679 Gerbrigh Tiallings, vrouw van Arien Claasses wagenmaker.
Hij is getrouwd te Minnertsga op 27 november 1672 met Gerbrich Tjallings.
Uit dit huwelijk:
1 Claas Arjens, gedoopt te Minnertsga op 7 september 1673.
2 Tialling Arjens, gedoopt te Holwerd op 10 oktober 1675.
3 Dirkie Arjens, gedoopt te Holwerd op 30 juni 1678.
4 Dirckjen Arjens, gedoopt te Holwerd op 30 januari 1681.
5 Tjallingh Arjens, gedoopt te Holwerd op 22 april 1683.
6 Jan Arjens, gedoopt te Holwerd op 16 november 1684.
7 Gerrit Arjens, gedoopt te Holwerd op 9 januari 1687, volgt onder II.
8 Johannes Arjens, gedoopt te Holwerd op 8 december 1689.
9 Sara Arjens, gedoopt te Holwerd op 17 januari 1692.
II Gerrit Arjens, gedoopt te Holwerd op 9 januari 1687, zoon van Arjen Clases (I) en Gerbrich Tjallings.
Q1749 WED. Gerrit Arjens te Brantgum, boer, gezin 3+1, aanslag: 51-3-12.
Hij was gehuwd met Baukje. Uit dit huwelijk:
1 Gerbrigje Gerrits, gedoopt te Brantgum op 10 januari 1723, volgt onder III-a.
2 Styntie Gerrits, gedoopt te Brantgum op 18 februari 1725.
3 Sara Gerrits, gedoopt te Brantgum op 18 mei 1727.
4 Dirkje Gerrits, gedoopt te Brantgum op 12 maart 1730.
5 Sara Gerrits, gedoopt te Brantgum op 7 oktober 1731, volgt onder III-b.
6 Arjen Gerrits, gedoopt te Brantgum op 21 maart 1734.
7 Pietje Gerrits, gedoopt te Brantgum op 31 augustus 1738, volgt onder III-c.
III-a Gerbrigje Gerrits, gedoopt te Brantgum op 10 januari 1723, dochter van Gerrit Arjens (II) en Baukje. Zij is getrouwd te Brantgum op 19 januari 1749 met Eelke Jans, smid, wonende te Brantgum. (misschien was hij weduwnaar van Saske Fetses.)
Uit dit huwelijk:
1 Baukjen Eelkes, gedoopt te Brantgum op 17 augustus 1749.
2 Eelke Eelkes, gedoopt te Brantgum op 17 maart 1754.
III-b Sara Gerrits, gedoopt te Brantgum op 7 oktober 1731, dochter van Gerrit Arjens (II) en Baukje. Zij is getrouwd te Brantgum op 22 oktober 1752 met Pyter Jans.
Uit dit huwelijk:
1 Baukjen Pyters, gedoopt te Brantgum op 10 december 1752.
2 Jan Pyters, gedoopt te Brantgum op 17 maart 1754.
3 Durkje Pyters, gedoopt te Brantgum op 15 februari 1756.
4 Gerrit Pyters, gedoopt te Brantgum op 20 januari 1760.
5 Durkje Pyters, geboren in het jaar 1764, gedoopt te Brantgum op 16 februari 1770.
6 Anne Pyters, geboren in december 1769, gedoopt te Brantgum op 16 februari 1770.
7 Bauke Pyters, geboren te Brantgum op 24 augustus 1777, gedoopt aldaar op 21 september 1777.
III-c Pietje Gerrits, gedoopt te Brantgum op 31 augustus 1738, dochter van Gerrit Arjens (II) en Baukje.
Zij is getrouwd te Wanswerd op 9 mei 1765 met Jelle Jetses, geboren voor 1735, zoon van Jetse Jelles en Liesbet Taekes.
Uit dit huwelijk:
1 Liesbet Jelles Sakema, gedoopt te Wanswerd op 19 maart 1769, wonende te Lemmer, overleden aldaar op 17 juli 1854, 85 jaar oud. Zij is getrouwd te Lemmer op 18 mei 1806 met Jacob Franses Visser, visser, later havenmeester, geboren te Lemmer op 8 juni 1770, wonende aldaar, overleden aldaar op 22 december 1857, 87 jaar oud, zoon van Frans Jacobs Visser (visser) en Rinske Stevens.
2 Baukje Jelles Sakema, geboren te Wanswerd op 1 maart 1774, overleden te Lemmer op 30 augustus 1829, 55 jaar oud. Zij is getrouwd te Lemmer op 3 december 1797 met Steven Franses Visser, timmerman, geboren te Lemmer op 14 december 1772, wonende aldaar, overleden aldaar op 23 november 1834, 61 jaar oud, zoon van Frans Jacobs Visser (visser) en Rinske Stevens.
3 Jetse Jelles Sakema, schipper, slagter en arbeider, geboren te Oudelije, Hallum op 16 februari 1777, overleden te Poppingawier op 22 juli 1846 (in huis 47), 69 jaar oud. Hij is getrouwd te Lollum op 1 maart 1807 met Akke Tjalles Sakema, geboren rond 1789, overleden te Hennaarderadeel op 12 april 1827, ongeveer 38 jaar oud, dochter van Tjalle Taekes en Klaaske Jans.
Daar lees ik dan: ze woonde zelf in Wommels, maar was op het moment van overlijden in het huis van haar dochter - te Lemmer dus bij Bauk of Lies. Die acte moeten we er toch maar eens even bij zoeken. Jammer dat er niet meer gegevens in de database staan, dan hadden we misschien nu al zekerheid gehad.Overleden in het huis van haar dochter, wonende te Wommels
groet, Andries
- Hinke Westra
- Contacteer:
Wauw, wat een mooi overzicht Andries. En het overlijden van Pietje is dus een kwestie van (anders) lezen
Heb nog even gekeken of ik nog een tweede overl. akte kon vinden op tresoar.nl maar die zag ik zo snel niet. Helaas deze week geen tijd om even naar Lemmer (woon ca 11-12km) van het gemeente huis, maar misschien na kerst even.
groet, Hinke
groet, Hinke
-
Margreet Huisman
- Andries Koornstra
Hallo Margreet,
als je wilt kijken, heel heel graag. Ik ben erg benieuwd. Ik denk dat we goed zitten met onze Pietje. Maar als er een overlijdensacte is waar in staat dat ze in Brantgum is geboren, met haar ouders erbij (want alleen een Baukje als moeder schiet ook niet op), zou dat toch grandioos zijn!
Die 4gb, bedoel je daar de geboortes van de kindertjes van Jetse en Akke mee?. Mogelijk staat daar ook iets in waar we wat mee kunnen. Maar het overlijden van Pietje is de belangrijkste acte.
Groetjes, Andries
als je wilt kijken, heel heel graag. Ik ben erg benieuwd. Ik denk dat we goed zitten met onze Pietje. Maar als er een overlijdensacte is waar in staat dat ze in Brantgum is geboren, met haar ouders erbij (want alleen een Baukje als moeder schiet ook niet op), zou dat toch grandioos zijn!
Die 4gb, bedoel je daar de geboortes van de kindertjes van Jetse en Akke mee?. Mogelijk staat daar ook iets in waar we wat mee kunnen. Maar het overlijden van Pietje is de belangrijkste acte.
Groetjes, Andries
Hallo medespeurders,
Pietje Gerrits is volgens mijn gegevens overleden op 26-7-1815 te Lemmer "in het huis van hare dochter", om 23.00 uur, wonende te Wommels, huisnr. 1, geboren te Brantgum.
Hoewel ik nu twijfel of huisnr. 1 in Wommels of Lemmer stond denk ik dat ik wel beide aktes heb bekeken, en helaas geen ouders heb aangetroffen.
Ik heb niet goed genoteerd welke gegevens uit welke bron komen, dus nog een keer nakijken kan geen kwaad. Mogelijk staat ook nog in de akten dat ze 77 jaar was, als geboortejaar heb ik "ca. 1738" staan.
Groeten, Nelleke
Pietje Gerrits is volgens mijn gegevens overleden op 26-7-1815 te Lemmer "in het huis van hare dochter", om 23.00 uur, wonende te Wommels, huisnr. 1, geboren te Brantgum.
Hoewel ik nu twijfel of huisnr. 1 in Wommels of Lemmer stond denk ik dat ik wel beide aktes heb bekeken, en helaas geen ouders heb aangetroffen.
Ik heb niet goed genoteerd welke gegevens uit welke bron komen, dus nog een keer nakijken kan geen kwaad. Mogelijk staat ook nog in de akten dat ze 77 jaar was, als geboortejaar heb ik "ca. 1738" staan.
Groeten, Nelleke
-
Margreet Huisman
Hallo Margreet,
Sorry, beetje haastig een antwoord geformuleerd! Ik ging er van uit dat er twee akten waren (Wommels en Lemmer) maar waar ik dat vandaan haal? Ik kan inderdaad niks in Hennaarderadeel vinden op Tresoar. Dus zal ik alle gegevens wel uit de Lemster akte hebben, wat wel zal betekenen dat er inderdaad geen ouders in vermeld staan. Helaas! Gr. Nelleke
Sorry, beetje haastig een antwoord geformuleerd! Ik ging er van uit dat er twee akten waren (Wommels en Lemmer) maar waar ik dat vandaan haal? Ik kan inderdaad niks in Hennaarderadeel vinden op Tresoar. Dus zal ik alle gegevens wel uit de Lemster akte hebben, wat wel zal betekenen dat er inderdaad geen ouders in vermeld staan. Helaas! Gr. Nelleke
- Andries Koornstra
Tsjong,
ik begin steeds nieuwsgieriger naar die acte te worden. Wie zijn de aangevers bijvoorbeeld, de broertjes Visser? Als een Pietje Gerrits geboren te Brantgum in het huis van haar Lemster dochter overlijdt, dan weet ik hier en nu dat Pietjes afkomst met de kroontjespen kan worden bijgeschreven, ik heb geen twijfels meer. Wat een succes, een hele groep voorouders erbij (helemaal als je weet dat ik er vier keer uit stam!)
Bedankt ook Nelleke
groet, Andries
ik begin steeds nieuwsgieriger naar die acte te worden. Wie zijn de aangevers bijvoorbeeld, de broertjes Visser? Als een Pietje Gerrits geboren te Brantgum in het huis van haar Lemster dochter overlijdt, dan weet ik hier en nu dat Pietjes afkomst met de kroontjespen kan worden bijgeschreven, ik heb geen twijfels meer. Wat een succes, een hele groep voorouders erbij (helemaal als je weet dat ik er vier keer uit stam!)
Bedankt ook Nelleke
groet, Andries
-
Margreet Huisman
- Andries Koornstra
-
Piet de Haan
Hallo allemaal
Een kleine aanvulling
Gerrit Arjens zoals al genoemd gedoopt te Holwerd op 9 januari 1687, zoon van Arjen Clases en Gerbrich Tjallings, boer te Brantgum en gehuwd met Baukje.
Tijdens de grote runderziekte van 1744/1745 verloor hij in de periode voorjaar 1745 tot 1 september 1745 3 koeien, 3 hokkelingen en 2 kalveren.
In de periode 1 september 1745 tot 1 maart 1746 nog 2 koeien.
Bron: Streekarchivariaat Noordoost Friesland. Archief 1640-1816 voormalige gemeente Westdongeradeel nr 229
Groeten,
Piet de Haan
Een kleine aanvulling
Gerrit Arjens zoals al genoemd gedoopt te Holwerd op 9 januari 1687, zoon van Arjen Clases en Gerbrich Tjallings, boer te Brantgum en gehuwd met Baukje.
Tijdens de grote runderziekte van 1744/1745 verloor hij in de periode voorjaar 1745 tot 1 september 1745 3 koeien, 3 hokkelingen en 2 kalveren.
In de periode 1 september 1745 tot 1 maart 1746 nog 2 koeien.
Bron: Streekarchivariaat Noordoost Friesland. Archief 1640-1816 voormalige gemeente Westdongeradeel nr 229
Groeten,
Piet de Haan
- Andries Koornstra
Hallo allen,
Piet bedankt voor de info. Ik neem aan dat Baukjes patroniem niet wordt genoemd, anders had je dat wel vermeld veronderstel ik. Maar toch heel aardig om wat meer van zo'n voorouder te weten.
Ik heb nog even gekeken of er in Brantgum een Baukje is gedoopt die de onze zou kunnen zijn. Want zou het niet zo kunnen zijn dat de zoon van de wagenmaker een boerendochter aan de haak slaat wiens vader geen opvolgers heeft? Het leverde niet veel op. Er is maar één Baukje:
groet, Andries
Piet bedankt voor de info. Ik neem aan dat Baukjes patroniem niet wordt genoemd, anders had je dat wel vermeld veronderstel ik. Maar toch heel aardig om wat meer van zo'n voorouder te weten.
Ik heb nog even gekeken of er in Brantgum een Baukje is gedoopt die de onze zou kunnen zijn. Want zou het niet zo kunnen zijn dat de zoon van de wagenmaker een boerendochter aan de haak slaat wiens vader geen opvolgers heeft? Het leverde niet veel op. Er is maar één Baukje:
Deze Bauck is véél te oud, en de volgende is veel te jong. Jammer, dat lukt dus ook al nietWestdongeradeel, dopen, doopjaar 1679
Dopeling: Bauck
Gedoopt op 1 juni 1679 in Waaxens, Brantgum
Kind van Gerben Ariens en niet genoemde moeder
Westdongeradeel, huwelijken 1669
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 25 april 1669 in Waaxens
Man : Gerben Arjens afkomstig van Holwerd
Vrouw : Tziets Lieuwes afkomstig van Brantgum
groet, Andries
-
Margreet Huisman
archief-oogst
Hoi allen,
ik had een mooie moeder Stijntje met dochter Bauck .. en met wat tweede-tweede huwelijken kwam ik precies in het dorp ernaast uit ...
echter een halve eeuw te vroeg, dus dat ging ook al niet door
De Lemmer-akte:
1813 Tjalle - gb Lollum, vader boer.
medegetuigen Hilbrand Jelles Bruinsma, 69jr. boer
en Fokke Lieuwes Altgera, 46jr. boer - beiden wonend Lollum.
1817 Sjoukjen - gb Lutkewierum, geen beroep vermeld.
medegetuigen Reinder .. Rispens en Age .. Agema.
(patroniemen moeilijk leesbaar, bij handtekeningen slechts 1 letter)
1820- Jeltje - gb Lutkewierum, vader slagter.
medegetuigen Mattheus Pieters Hauben, ketellapper
en Reinder ... Robijn, executeur van ... - beiden wonend Wommels.
De getuigen heb ik er bij gedaan voor mogelijk licht op de Sakema-naam. Is daar wellicht ook een sate Sakema?
Die andere familie Sakema met Marten Klazes ed. komt ook uit die hoek.
groetjes margreet
ik had een mooie moeder Stijntje met dochter Bauck .. en met wat tweede-tweede huwelijken kwam ik precies in het dorp ernaast uit ...
echter een halve eeuw te vroeg, dus dat ging ook al niet door
De Lemmer-akte:
De geboorte-aktes, de vader geeft ze aan:Symon Huismanes (het eind is moeilijk leesbaar, hij tekent Huinsma) oud 36 jaaren koopman
en Pieter IJbes Hottinga, oud 41 jaren, boer, buren
komen aangeven dat Pietjen Gerrits, oud 77 jaaren, geboren Brantgum en woonachtig te Wommels, thans bij hare dochter
op de 26e van de maand juli namiddag om 11 uur in huis no 1 is overleden.
1813 Tjalle - gb Lollum, vader boer.
medegetuigen Hilbrand Jelles Bruinsma, 69jr. boer
en Fokke Lieuwes Altgera, 46jr. boer - beiden wonend Lollum.
1817 Sjoukjen - gb Lutkewierum, geen beroep vermeld.
medegetuigen Reinder .. Rispens en Age .. Agema.
(patroniemen moeilijk leesbaar, bij handtekeningen slechts 1 letter)
1820- Jeltje - gb Lutkewierum, vader slagter.
medegetuigen Mattheus Pieters Hauben, ketellapper
en Reinder ... Robijn, executeur van ... - beiden wonend Wommels.
De getuigen heb ik er bij gedaan voor mogelijk licht op de Sakema-naam. Is daar wellicht ook een sate Sakema?
Die andere familie Sakema met Marten Klazes ed. komt ook uit die hoek.
groetjes margreet