"Nieuw" op dit forum
-
Martijn Pijnenburg
- Contacteer:
"Nieuw" op dit forum
Hallo allemaal,
Ik stel me hierbij even voor op dit forum. Heb een tijd geleden al een vraag gesteld, maar wil me hier wat actiever gaan opstellen. Al bijna tien jaar ben ik bezig met het onderzoek naar mijn familie (aan het begin niet zo serieus als nu), waarvan een kwart uit Friesland afkomstig is. Mijn opa Bauke Huitenga (1914-1989) werd geboren in Harlingen, zijn voorouders zijn bijna allemaal Fries, m.u.v. enkele Groningers. Ik heb ook een website, http://www.peijnenborch.nl, waar mijn onderzoeksresultaten op staan. Ik hoop dat ik mensen kan helpen die net beginnen, en dat ik ook geholpen kan worden met mijn vragen.
Groeten,
Martijn Pijnenburg
Ik stel me hierbij even voor op dit forum. Heb een tijd geleden al een vraag gesteld, maar wil me hier wat actiever gaan opstellen. Al bijna tien jaar ben ik bezig met het onderzoek naar mijn familie (aan het begin niet zo serieus als nu), waarvan een kwart uit Friesland afkomstig is. Mijn opa Bauke Huitenga (1914-1989) werd geboren in Harlingen, zijn voorouders zijn bijna allemaal Fries, m.u.v. enkele Groningers. Ik heb ook een website, http://www.peijnenborch.nl, waar mijn onderzoeksresultaten op staan. Ik hoop dat ik mensen kan helpen die net beginnen, en dat ik ook geholpen kan worden met mijn vragen.
Groeten,
Martijn Pijnenburg
- Everardus Rollema
Welkom Martijn op het forum van Tresoar.
Wellicht kunnen wij een steentje bijdragen aan jouw openstaande vragen.
Heb jij ook in je bestand, naar ik meen niet op jouw site, gegevens van Pennenburg in de omgeving van Stompwijk Zuid-Holland uit de 18e eeuw en afkomstig uit Noord-Brabant als Peijnenburg. Zij komen n.l. voor in mijn kwartieren.
Gr.
Everardus Rollema
Wellicht kunnen wij een steentje bijdragen aan jouw openstaande vragen.
Heb jij ook in je bestand, naar ik meen niet op jouw site, gegevens van Pennenburg in de omgeving van Stompwijk Zuid-Holland uit de 18e eeuw en afkomstig uit Noord-Brabant als Peijnenburg. Zij komen n.l. voor in mijn kwartieren.
Gr.
Everardus Rollema
-
Martijn Pijnenburg
- Contacteer:
Hallo Carla (en anderen),
Ik ben bezig met het uitzoeken van mijn kwartierstaat, en met een aantal genealogieën/parentelen. Ik ben nog bezig met het verifiëren van een aantal gegevens, heb de laatste tijd niet zoveel tijd gehad voor de hobby. Daarom nog geen echte lijst met "missing links", heb al wel eens een begin gemaakt voor Friesland. De nummers voor de personen zijn mijn kwartiernummers. Hier zijn er alvast twee:
99. Aafke Sytses, geboren rond 1768, overleden te Wirdum op 1 maart 1810, gehuwd met Jacob Gerbens (Hoekstra). Haar geboorte en voorouders.
193. Baukje Tjerks, geboren omstreeks 1720, overleden te Baijum op 13 februari 1794, gehuwd met Hoite Iepes. Nageslacht heette Hoitinga. Haar geboorte en voorouders.
Over het algemeen zijn dit mijn Friese voorouders (8 overgrootouders van mijn opa):
- Huitenga (Franeker, eerder Hoitinga: Dronrijp, Baijum, Winsum enz.)
- Hoekstra (Wijtgaard, Wirdum, Weidum)
- De Vries (Dronrijp, Winsum)
- Zijlstra/Hoekstra (Deinum, Leeuwarden, Roordahuizum)
- Hooghiemstra (Warga, Wartena)
- Wartena (Ameland, Warga, Wartena)
- Sleijfer (Kollum, verder Veendam, Groningen)
- Seversen (Aduard, Groningen)
Voor gedetailleerde informatie: zie de kwartierstaat onder onderzoek op mijn homepage op http://www.peijnenborch.nl
Groeten,
Martijn Pijnenburg
Ik ben bezig met het uitzoeken van mijn kwartierstaat, en met een aantal genealogieën/parentelen. Ik ben nog bezig met het verifiëren van een aantal gegevens, heb de laatste tijd niet zoveel tijd gehad voor de hobby. Daarom nog geen echte lijst met "missing links", heb al wel eens een begin gemaakt voor Friesland. De nummers voor de personen zijn mijn kwartiernummers. Hier zijn er alvast twee:
99. Aafke Sytses, geboren rond 1768, overleden te Wirdum op 1 maart 1810, gehuwd met Jacob Gerbens (Hoekstra). Haar geboorte en voorouders.
193. Baukje Tjerks, geboren omstreeks 1720, overleden te Baijum op 13 februari 1794, gehuwd met Hoite Iepes. Nageslacht heette Hoitinga. Haar geboorte en voorouders.
Over het algemeen zijn dit mijn Friese voorouders (8 overgrootouders van mijn opa):
- Huitenga (Franeker, eerder Hoitinga: Dronrijp, Baijum, Winsum enz.)
- Hoekstra (Wijtgaard, Wirdum, Weidum)
- De Vries (Dronrijp, Winsum)
- Zijlstra/Hoekstra (Deinum, Leeuwarden, Roordahuizum)
- Hooghiemstra (Warga, Wartena)
- Wartena (Ameland, Warga, Wartena)
- Sleijfer (Kollum, verder Veendam, Groningen)
- Seversen (Aduard, Groningen)
Voor gedetailleerde informatie: zie de kwartierstaat onder onderzoek op mijn homepage op http://www.peijnenborch.nl
Groeten,
Martijn Pijnenburg
-
Martijn Pijnenburg
- Contacteer:
Hallo Everardus,
Ik zal nog eens kijken. Ben er een keer mee bezig geweest, heb er een en ander over gehad. Zal de aantekeningen nakijken. Het moet bijna zeker familie zijn van de Pijnenburg'en in Brabant; alle Brabantse Pijnenburg'en zijn op de een of andere manier gelinkt, ik denk dat ze via Geertruidenberg/Dordrecht o.i.d. naar Holland zijn gegaan. Ik zal het nakijken. Deze lijn is nog niet door eerdere onderzoekers gelinkt aan de Brabanders, dus als het me lukt is dat weer een mooi resultaat.
Groeten,
Martijn Pijnenburg
Ik zal nog eens kijken. Ben er een keer mee bezig geweest, heb er een en ander over gehad. Zal de aantekeningen nakijken. Het moet bijna zeker familie zijn van de Pijnenburg'en in Brabant; alle Brabantse Pijnenburg'en zijn op de een of andere manier gelinkt, ik denk dat ze via Geertruidenberg/Dordrecht o.i.d. naar Holland zijn gegaan. Ik zal het nakijken. Deze lijn is nog niet door eerdere onderzoekers gelinkt aan de Brabanders, dus als het me lukt is dat weer een mooi resultaat.
Groeten,
Martijn Pijnenburg
- Everardus Rollema
- Everardus Rollema
Martijn,
Bij deze nu al:
O.a.:
184. Martinus Cornelisz. VAN DER TOGT [273], geb. Zoeterwoude,
ged.(rk) Zoeterwoude 25-8-1775 (Zoeterw. deel 6 pag. 218:
doopgetuigen: Barent Raaphorst en Marytje van Leeuwen),
1826 arbeider, overl. Veur 18-4-1853, ondertr./tr. [71]
Veur 20-4/6-5-1798
185. Joanna (Jannetje) VAN PENNENBURG [274], geb. en ged.(rk)
Veur 1-11-1774 (Getuigen: Japik Thoen en Ariaantje van
Rooije: Bron: RA Veur deel 1 pag. 137), overl. Stompwijk
27-12-1850.
370. Pieter Pietersz. PENNENBURG [431], ged. Stompwijk
18-9-1738 (S. 2-119), overl. Veur, begr. Voorschoten
20-4-1784 (Ned ger. gemeente met als aantekening Roomsch
arme), tr. en tr.kerk(rk) [96] Stompwijk/Veur 11-2-1770
(RA Stompwijk deel pag. 142) (Samen met stiefmoeder:
Antje Leliveld) (RA Veur RK deel 1, pag. 151)
371. Marytje Claasdr. THOEN [432], ged.(rk) Veur 12-12-1746
(Getuigen: Conrades van 't Hof en Johanna Jans de Lange:
Bron Veur RA deel 1 pag. 66), overl. Leidschendam
31-1-1815.
740. Pieter/Petrus PENNENBURG (PEIJNENBURGH) [587], geb.
Heeswijk, ged.(rk) Heeswijk 1-2-1705 (afkomstig van
Heeswijk van Maasland in de Maire 's-Hertogenbosch),
ondertr./tr. [122] Stompwijk 13-2-1739/5-11-1741
741. Margaretha Antoniesdr. (Theunisdr.)
HANEGRAEF(HAENENGRAAF)< [588] (Vermoedelijk afkomstig van
Dinther bij Heeswijk), ondertr.(1) [1442] Stompwijk
12-4-1731, tr.kerk(rk)(1) Veur 2-9-1731 Cors/Christianus
Adrianusz. LELYVELD< [3628], overl. voor 5-11-1741.
Huw. S 2-209 en S 8-169.
1480. Petrus Hendrickx PEYNENBURG(PIJNENBORGH)< [2975],
ondertr./tr.(rk) [1123] Heeswijk 25-4/9-5-1694
1481. Maria MEEUSSEN< [2976].
Gr. Everardus
Bij deze nu al:
O.a.:
184. Martinus Cornelisz. VAN DER TOGT [273], geb. Zoeterwoude,
ged.(rk) Zoeterwoude 25-8-1775 (Zoeterw. deel 6 pag. 218:
doopgetuigen: Barent Raaphorst en Marytje van Leeuwen),
1826 arbeider, overl. Veur 18-4-1853, ondertr./tr. [71]
Veur 20-4/6-5-1798
185. Joanna (Jannetje) VAN PENNENBURG [274], geb. en ged.(rk)
Veur 1-11-1774 (Getuigen: Japik Thoen en Ariaantje van
Rooije: Bron: RA Veur deel 1 pag. 137), overl. Stompwijk
27-12-1850.
370. Pieter Pietersz. PENNENBURG [431], ged. Stompwijk
18-9-1738 (S. 2-119), overl. Veur, begr. Voorschoten
20-4-1784 (Ned ger. gemeente met als aantekening Roomsch
arme), tr. en tr.kerk(rk) [96] Stompwijk/Veur 11-2-1770
(RA Stompwijk deel pag. 142) (Samen met stiefmoeder:
Antje Leliveld) (RA Veur RK deel 1, pag. 151)
371. Marytje Claasdr. THOEN [432], ged.(rk) Veur 12-12-1746
(Getuigen: Conrades van 't Hof en Johanna Jans de Lange:
Bron Veur RA deel 1 pag. 66), overl. Leidschendam
31-1-1815.
740. Pieter/Petrus PENNENBURG (PEIJNENBURGH) [587], geb.
Heeswijk, ged.(rk) Heeswijk 1-2-1705 (afkomstig van
Heeswijk van Maasland in de Maire 's-Hertogenbosch),
ondertr./tr. [122] Stompwijk 13-2-1739/5-11-1741
741. Margaretha Antoniesdr. (Theunisdr.)
HANEGRAEF(HAENENGRAAF)< [588] (Vermoedelijk afkomstig van
Dinther bij Heeswijk), ondertr.(1) [1442] Stompwijk
12-4-1731, tr.kerk(rk)(1) Veur 2-9-1731 Cors/Christianus
Adrianusz. LELYVELD< [3628], overl. voor 5-11-1741.
Huw. S 2-209 en S 8-169.
1480. Petrus Hendrickx PEYNENBURG(PIJNENBORGH)< [2975],
ondertr./tr.(rk) [1123] Heeswijk 25-4/9-5-1694
1481. Maria MEEUSSEN< [2976].
Gr. Everardus
-
Martijn Pijnenburg
- Contacteer:
Everardus,
De overlijdensdata heb ik gevonden in de begraafboeken.
Zijn de voorouders van Petrus Hendrickx jou ook bekend? Waar heb je de gegevens vandaan, niet uit de Kroniek van de geslachten Pijnenburg en Van den Brekel, of wel? Misschien staat er meer over deze Petrus Hendrickx in, ik ben de boeken nog aan het invoeren.
Groeten,
Martijn Pijnenburg
De overlijdensdata heb ik gevonden in de begraafboeken.
Zijn de voorouders van Petrus Hendrickx jou ook bekend? Waar heb je de gegevens vandaan, niet uit de Kroniek van de geslachten Pijnenburg en Van den Brekel, of wel? Misschien staat er meer over deze Petrus Hendrickx in, ik ben de boeken nog aan het invoeren.
Groeten,
Martijn Pijnenburg
- Everardus Rollema
-
margreet
nr 99 - a(a)fke sytses
hallo allemaal,
nr. 99 Aafke Sytses is een apart onderwerp geweest:
Geplaatst: maandag 1 mei 2006 3:31 pm Onderwerp: Aafke Sytses
Daar ook de kinderen en peters/meters.
Ik kan me niet herinneren of ik de huwelijksbijlagen ooit zelf bekeken heb, ik heb veel gegevens van mijn neef (ze is ook mijn voormoeder).
Ik verwacht er ook niet veel van, de vader kan nog toestemming geven, hij leeft nog, en is hertrouwd. Maar wie weet ..
Overlijdensdatum had ook ik uit de rk boeken. Meen dat ik verder ook de voogdij nagekeken had en niets gevonden had.
margreet
nr. 99 Aafke Sytses is een apart onderwerp geweest:
Geplaatst: maandag 1 mei 2006 3:31 pm Onderwerp: Aafke Sytses
Daar ook de kinderen en peters/meters.
Ik kan me niet herinneren of ik de huwelijksbijlagen ooit zelf bekeken heb, ik heb veel gegevens van mijn neef (ze is ook mijn voormoeder).
Ik verwacht er ook niet veel van, de vader kan nog toestemming geven, hij leeft nog, en is hertrouwd. Maar wie weet ..
Overlijdensdatum had ook ik uit de rk boeken. Meen dat ik verder ook de voogdij nagekeken had en niets gevonden had.
margreet
-
margreet
aanvulling
Hoi Ma .. rtijn,
Ik heb nog aanvullingen voor je.
nr. 847 Ytje Seerps, is een dochter van Seerp Gerlofs en Wobbeltje A(e)n(n)es, x 17-6-1677 Wirdum hv, beiden Wirdum.
Wobbeltje hertrouwt 5-2-1702 Gerecht Idaarderadeel met Sybren Harmens, beiden Warga en metert dan/daarom als 'Wobbeltje Sybrens" bij Witske Fedderiks - nr. 423.
Wobbeltje is volgens floreencohier 1700 en de Hisgis gebruikster Warga nr. 42.
Ze is zelf een dochter van Ane Jans en Beitske Doekes, x 12-2-1654 gerecht Baarderadeel, hij Jorwerd, zij Kubaard.
Ane Jans hertrouwt waarschijnlijk Baard 7-12-1674 met Aefke Hilles, omdat vanwaaruit later de andere kinderen trouwen. Naja, het ligt naast Jorwerd.
Which makes us family once more, want ik kom van Wobbeltjes broer Jan Anes.
(Dit verhaal heb ik laatst ook op yahoo gezet. Alles afgeleid uit vernamingen en over-en-weer p//meteren van broers en zussen.)
groet, Ma .. rgreet
Ik heb nog aanvullingen voor je.
nr. 847 Ytje Seerps, is een dochter van Seerp Gerlofs en Wobbeltje A(e)n(n)es, x 17-6-1677 Wirdum hv, beiden Wirdum.
Wobbeltje hertrouwt 5-2-1702 Gerecht Idaarderadeel met Sybren Harmens, beiden Warga en metert dan/daarom als 'Wobbeltje Sybrens" bij Witske Fedderiks - nr. 423.
Wobbeltje is volgens floreencohier 1700 en de Hisgis gebruikster Warga nr. 42.
Ze is zelf een dochter van Ane Jans en Beitske Doekes, x 12-2-1654 gerecht Baarderadeel, hij Jorwerd, zij Kubaard.
Ane Jans hertrouwt waarschijnlijk Baard 7-12-1674 met Aefke Hilles, omdat vanwaaruit later de andere kinderen trouwen. Naja, het ligt naast Jorwerd.
Which makes us family once more, want ik kom van Wobbeltjes broer Jan Anes.
(Dit verhaal heb ik laatst ook op yahoo gezet. Alles afgeleid uit vernamingen en over-en-weer p//meteren van broers en zussen.)
groet, Ma .. rgreet
- Everardus Rollema
-
margreet
Everardus ...ma,
Ik peins me suf, maar volgens mij heb ik ze niet nagekeken.
Ma..rtijn moet maar voor hemzelf praten.
Als je dat wilt doen heel graag - ik kom er even niet aan toe. Zo'n eerste vakantiedag kan ik maar niet ontaarde moeder gaan wezen en woon in het archief. De zomersluiting scheelt helaas ook heel veel tijd.
13-5-1824 Leeuwarderadeel akte 23: Sytse Jacobs Hoekstra x Rijkje Cornelis de Rijk
18-5-1826 Leeuwarderadeel akte 17: Tytje Jacobs Hoekstra en Wytze Abrahams de Groot
30-4-1828 Menaldumumadeel akte 16: Akke Jacobs Hoekstra x Hendrik Hendriks Wetting.
20-4-1838 Baarderadeel akte nr. 8: Afke Jacobs Hoekstra en Johannes Tjerks Hoitenga (deze kan misschien vervallen als Martijn die gehad heeft).
Aafkes zus Fokje Sytses heet in haar ovl-akte Dijkstra.
23-12-1837 Leeuwarderadeel, blad nr. 39 suppl. 1-3, 84 jr. wed.
Bij voorbaat dank,
Gr. M.
Ik peins me suf, maar volgens mij heb ik ze niet nagekeken.
Ma..rtijn moet maar voor hemzelf praten.
Als je dat wilt doen heel graag - ik kom er even niet aan toe. Zo'n eerste vakantiedag kan ik maar niet ontaarde moeder gaan wezen en woon in het archief. De zomersluiting scheelt helaas ook heel veel tijd.
13-5-1824 Leeuwarderadeel akte 23: Sytse Jacobs Hoekstra x Rijkje Cornelis de Rijk
18-5-1826 Leeuwarderadeel akte 17: Tytje Jacobs Hoekstra en Wytze Abrahams de Groot
30-4-1828 Menaldumumadeel akte 16: Akke Jacobs Hoekstra x Hendrik Hendriks Wetting.
20-4-1838 Baarderadeel akte nr. 8: Afke Jacobs Hoekstra en Johannes Tjerks Hoitenga (deze kan misschien vervallen als Martijn die gehad heeft).
Aafkes zus Fokje Sytses heet in haar ovl-akte Dijkstra.
23-12-1837 Leeuwarderadeel, blad nr. 39 suppl. 1-3, 84 jr. wed.
Bij voorbaat dank,
Gr. M.
-
Martijn Pijnenburg
- Contacteer:
-
Martijn Pijnenburg
- Contacteer: