Erf van Grietje Sjerps wed †/Goosen Jacobs †

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Max

Erf van Grietje Sjerps wed †/Goosen Jacobs †

Bericht door Max »

In 1692 is er een inventarisatie en boedelscheiding van Grietje Sjerps †, laetst wed van Goosen Jacobs †, Weststellingwerf. De film begint in 1690, dus ik kan niet terug kijken of Goosen Jacobs de eerste of tweede man was van Grietje Sjerps - als dat al in een eerder Inventarisatiebk staat.
De "erffgenaemen en kinderen" zijn:

Jantje Jacobs/Hendrik Luitens
Antje Jacobs †/Hendrik Clasen, wedr, voor zijn kinderen
Jochem Jacobs
Jacobje Jacobs
Lourens Jacobs
Sjerp Jacobs
Jantje Jacobs

Er worden twee Jantje Jacobs genoemd en de erfgenamen zijn dus w.s. niet automatisch ook de kinderen. Wie hoort echter bij wie? Er zijn geen kinderen van Goosen bij, maar wellicht wel een zuster of broer. Alle erfgenamen kunnen zussen en broers zijn (patronymic Jacobs), maar dat denk ik niet. Er is geen plaatsnaam genoemd.

Grietje Sjerps kan de moeder zijn van sommige v.d. erfgenamen; zij zou dan weduwe geweest zijn van Jacob NN, toen zij Goosen Jacobs trouwde. Goed mogelijk, want:

* Lourens Jacobs is getrouwd met Mecke Jacobs, kinderen o.a. Sybrant, Jacob, Grietje
* Sjerp Jacobs is getrouwd met een Trijntje Sjerps; kinderen o.a. Jacob en Grietje.

Ik had allang het idee, dat Sjerp en Jochem Jacobs broers waren, met een moeder Grietje, dus dat zou passen. Ik dacht echter, dat Mecke Jacobs, de vrouw van Lourens Jacobs, een zus van die twee was. Dat is w.s. niet het geval, aangezien Lourens Jacobs alleen genoemd wordt en niet als man van Mecke; redelijk aan te nemen dat hij een broer is van Sjerp en Jochem i.p.v. zijn vrouw een zus.
Sjerp, Lourens en Jochem claimen boodeloon van der erfenis en het lijkt logischer dat zij voor hun moeder (en steevader) gewerkt hebben als voor een broer (Goosen).

(Grietje Sjerps en de vrouw van Sjerp Jacobs, Tryntje Sjerps, kunnen ook nog verwant zijn.)

Heeft iemand enig idee hoe dit in elkaar zit? Ik kom er niet uit met mijn aantekeningen en kan verder ook niets vinden op Tresoar Fryslân, FamilySearch and Google. Ik heb de vorige film (Inventarisatiebk) besteld, maar het kan nog lang duren voor die hier is, en inmiddels zit ik hier over te puzzelen. Ik heb geen huwelijk of dopen kunnen vinden voor Jochem Jacobs of voor de vrouwelijke erfgenamen. Er is een doop in 1682 in OSW voor een kind van Hendrik Klases, genaamd Maertie. Dat helpt dus niet. Het helpt ook niet dat dezelfde namen zo vaak voor komen.

Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is.

Mvg,

Max.
Ristcard
Contacteer:

Bericht door Ristcard »

Dag Max,

Dat is een moeilijke. Heb je uit de tekst van de scheiding kunnen halen wie wat kreeg? Dat is vaak een indicatie voor een familieverband, maar dat hoeft natuurlijk niet. Als er ook land bij zat, kun je misschien iets in de floreenkohieren vinden?
Ik bedenk me net dat je misschien heel moeilijk aan die kohieren kunt komen, 'down under'. Is dat zo?

Groeten van Richard
van der Honing

Bovenkamp (Noordwolde)

Bericht door van der Honing »

* Lourens Jacobs is getrouwd met Mecke Jacobs, kinderen o.a. Sybrant, Jacob, Grietje
Op uw vraag heb ik geen antwoord, maar nog een kleine aanvulling. Het betreft hier de familie Bovenkamp uit Noordwolde (Weststellingwerf). Deze geslachtsnaam was reeds begin 18e eeuw in gebruik.

Volgens mijn eigen gegevens hadden Lourens Jacobs en zijn echtgenote Mecke Jacobs ook nog een zoon Claas Lourens Bovenkamp die in 1731 huwde met Aaltje Rimmerts Drachtstra uit Oldeboorn. Grietje Lourens Bovenkamp was gehuwd met Jan Jans Verschuijl te Amsterdam en zij lieten daar in 1731 een dochter Anna Meckina dopen, ongetwijfeld vernoemd naar de grootmoeder. Misschien hebt u nog iets aan de naam Claas in verband met de vernoemingen.

Groet,

Yntze
Max

Bericht door Max »

Richard, ik heb vanmiddag de film weer kunnen bekijken en de akte van 1695 bevat jammer genoeg niet veel meer dan wat ik al schreef. Lourens en Jochem Jacobs nemen de goederen tot taxatie aan en na liquidatie en betaling v.d. schulden krijgen de erfgenamen ieder een klein bedrag uitbetaald. De akte is vrij kort en er staats niet in wat betreft onroerende goederen.
Ik heb echter mijn oude aantekeningen nog eens gechecked van de Stemcohieren 1640 en 1698, en de eigenaren van Vinkega 3 in 1640 zijn de erven van Lourens Jacobs †, same met Ebele Andries. In 1698 zijn de eigenaren heel andere mensen/families.
De eigenaar van Vinkega 1 is in 1640 Ebele Andries en in 1698 Jacob Lourens. Erg suggestief, maar niet genoeg om conclusies te trekken.
Helaas kan ik niet zomaar een film bekijken: het duurt van twee tot acht maanden voor een film binnenkomt en dan moet ik alles in een paar weken doornemen.

Yntze, ik wist van de Bovenkamp nakomelingen: ik was 5 jaar geleden een paar weken in Ned en heb dat toen in het RA gevonden. Had echter de Verschuyl dochter niet, dus dat is een meevallertje.

Allebei bedankt voor het reageren. Misschien komt er nog een posting over het weekend met de oplossing…

Max.
Plaats reactie