de vrouw van hendrik jans wout

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
ria van bessen

Bericht door ria van bessen »

Hallo Margreet, alweer hartelijk bedankt!
De scans zijn goed overgekomen. Ik ben nog nooit zo snel aan gegevens gekomen, handig hoor!

Doordat ik er mee bezig was kwam ik tot de ontdekking dat het klopt dat Albert Hendriks gehuwd met Margien Ruardi niet de zoon is van Hendrik Jans Wout - maar van die Hendrik Jans en Heltjen Jans uit Kuinre.

Regnerus dient een verzoek in op 20-02-1749 fol 65v [nr. 390 blad 66 auth.boeken W.stellingwerf ] vanwege het overlijden van de grootvader van vaderszijde Hendrik Jans.

Hendrik Jans uit Kuinre legateert aan zijn kleinkinderen Jan en Regnerus Alberts kinderen van zijn zoon Albert Hendriks 1800 gulden [een duijsent en agt hondert car.glds] en aan zijn vrouw Heltjen Jans een obligatie van 600 car.gld die ten laste van de provincie Vriesland, voor het overige is verder Heltjen Jans universeel erfgenaam [Bron Kuinre invnr. 2898 f 187v dd 28-11-1748]

Ik heb de akte opnieuw gelezen en het is dus Regnerus ipv Renger - de naam zat precies in het midden van het boek en was dus half gefilmd, omdat je daar vaak een heuveltje krijgt als je die dikke boeken neerlegt - Als je dan ook nog naar de datums kijkt - Hendrik Jans maakt een testament op 28 november 1748 - en het verzoek door Regnerus Ruardi is een paar maanden later- dan moet dit wel kloppen.

In jouw gegevens heb ik een aantal 'bewijzen' gevonden die toch wel aangegeven dat vriend ook in Friesland familie is.

Het viel me op dat dat vaak in een 2e voogdijstelling of erfscheiding/deling werd gedaan, omdat er al in een eerdere akte de familieverhouding was vermeld.

Je stuurde me een indice van folio 107 dd 17-12-1689 betr. een onmondige zoon Hans Ruwardi - zijn vader is ds. Regnerus Ruardi [overleden] Voogd wordt de oudere broer van Hans:
nl ene Gerarduis Ruwardi. Maar Gerardus heeft meer broers en zussen vlgs deze akte.
Gerardus is ook schoolmeester en gehuwd met Margien Jans ook vlgs internet.

Volgens jouw gegevens zijn deze personen beide overleden voor 3-2-1692 folio 121 [auth.W.stellingwerf no 53] betr. voogdijstelling over niet genoemd onmondig kind van Gerardus Ruwardi - bloedverwanten zijn Gerrit Peters uit Blankenham, Sijcke en Regnerus Ruwardi en Cornelis Tijmens. Dan hoort bij deze lijn nog een Tieske en een Grietje. Dit zijn allemaal kinderen van ds Regnerus Ruardi predikant te Leeuwarden en overleden in 1689 te Scherpenzeel en zijn vrouw Taetske Hanses. Dit laatste heb ik weer van internet.

Op dezelfde site heb ik gegevens gevonden over Regnerus Ruardi [z.v. de hierboven vermelde dominee] hij is schoolmeester van 1687 - 1751 in Munnekeburen en gehuwd met ene .. Klazen
- uit dit huwelijk een zoon Regnerus [overleden ongev. 1771 te Munnekeburen X 1e vr. Grietje Jans en 2e vr. hendrikje Aukes [Hinke] - uit het 1e huwelijk: Claas Regnerus - Margje [zij huwt met Jan Klaasen] - Auke - Gerrit - Regenerus : uit het 2e huwelijk: een Jan een een Klaas.

Op die site laten ze dus Margien huwen met Jan Klazen.
Is het mogelijk dat Margien eerder gehuwd was?

Regnerus Ruardi uit Spanga - zoon van Gerardus Ruwardi of van Hans Ruwardi ?
Volgens jouw gegevens - folio 008 dd 21-10-1713 is deze Regnerus Ruardi uit Spanga voogd over de kinderen van Heine Reins en Frouckjen Cornelis uit Langelille onder Munnikeburen, beide overleden.

Trouwens , wat betekent voogden p/g ?? - door het gericht aangesteld?

Ik hoop dat jij of iemand anders nog aanvulling c.q. verbetering heeft.

Want ik wil wel graag de juiste persoon volgen ivb met Cornelis Alberts Koopman voogd en aangetr. vriend van de kinderen van Albert hendriks en Margien Ruardi.

Groet Ria
margreet

Bericht door margreet »

Hoi,

Ik weet niet op welk site jij zat, ik zat hier - en daar hebben ze gewoon 2 Margjes:
http://home.planet.nl/~ruard005/index.htm
1 van Regnerus x Albert Hendriks Oosterkamp
en 1 van Regn de oude, met Jan Clazen.

In 391 is Jan Clazen bijsitter, en neef vz (=albert hendriks, maar kunnen ze mz bedoelen???)
Cornelis Alberts daar koopman en aangetr vriend.
en in 425 is Cornelis Alberts enkel toegevoegd cur.

Vriend is familie kan dan van alles zijn vrees ik, achterneef, oudoom, zwager van nicht.

In 93 1720 komt Regn. Ruardi voor, plus een Jan Clasen. zoon Wubbigje Alberts x Claas.
Niet duidelijk of dit de latere bijsitter dan wel de man van Margje wordt/is.
maar het zou een verklaring voor Ruardi's aanwezigheid kunnen zijn.

Tot zover kon ik het nu even ontwarren.

Heel misschien nog van belang:
http://home.wanadoo.nl/m.bourgonjen/Rom ... ster.htm#R
Ruardi: Dominicus 131 475 • Ruardi: Feite(o) 8 381 • Ruardi: Folkert 604 • Ruardi: Regnerus 654 • Ruardi: Theodorus 363

En meer nuttigs, voor mij althans:
http://members.lycos.nl/betsybajetto/hu ... t_1811.htm

http://home.hccnet.nl/j.buisman/genea/b ... kenham.htm
ria

Bericht door ria »

Hallo Margreet,

Ik zat op www.stellingwerven.dds.nl/makersite/genealogie.htm
- of ik heb niet goed gekeken maar ik kon geen 2e Margien ontdekken op deze site.

'Mijn' Regnerus is dus de zoon van Gerhardus.
Maar verdere gegevens ontbreken !!

In ieder geval leeft deze Regnerus nog in 1754 - en hij woont in Munnekeburen. [Blad 71 nr 425 fol 85v dd 11-04-1754]
Deze akte betreft een tussentijdse verantwoording van de voogden Jan Klasen en Cornelis Lamberts. Jan Klasen doet de administratie.
Regnerus is dan in 't 15e jr.
De andere zoon Jan - overleden ??
[hij was in 't 17e jr in 1749]

Regnerus wordt volwassen, want volgens f 402 dd 22 juni 1769 verkoopt hij in Kuinre aan Hendrik Jacob Pees een 3e part in de kleine Tilkamp groot 3 1/2 dagmaat gelegen in 't Ronde bedijkte broek, ten westen de Grote Tilkamp gelegen.

Het kan heel goed zijn dat ik door de bomen [aktes dus] het bos [ de lijn] niet meer zie, maar je hebt niets meer van deze Ruardi - geen eindafrekeing of bedanken van voogden door Regnerus? of i.d.

Groet Ria
margreet

Bericht door margreet »

Hoi,

Ik geloof dat er dan ook wel 3 of 4 Regnerussen Ruardi zijn.

Volgens mij heb je alles wat er is, maar daarom heb ik je de index R gestuurd - van 1675-1712 en van 1712-1808.
Je kunt dan zelf de nrs controleren of je compleet bent.

Ik moest ook even peinzen of hij nog wel uitgespit moest - Ruardi kwam in beeld wegens gezamenlijk met Hendrik Jans en Koopmans voorkomen.
Nu Hendrik een ander dan Wout bleek, kon Ruardi vervallen, leek me eerst.
Ik heb er uiteindelijk maar van begrepen dat je vanwege Jan Clazen en het mogelijk verband met Grietje Klazen, dan wel wegens samen met Koopmans hem en zijn familie nog in elkaar zet.

Dat kind (eerst 3, later zomaar nog maar 2) - miste ik ook, maar ik heb het niet langdurig bestudeerd. Hij kon overleden zijn, of volwassen zijn geworden en geen voogdij meer hoeven.

groet, margreet
ria

Bericht door ria »

Hallo Margreet, ik heb gedaan wat je voorstelde - de indexen controleren over Ruardi - hou me ten goede maar ik geloof dat ik nr 151 en 152 nog niet heb.
blad 133 - 1712 - 1805 - W.Stellingwerf 54-56

Groet Ria
margreet

Bericht door margreet »

Hoi,
Je hebt gelijk, ik heb ze ook niet. Heb ik er weer doorheen staan lezen en komt het me daarom de 2e keer bekend voor, en dan niet omdat ik hem al heb.
Ik haal ze morgen. (en voortaan alles wat ik al heb toch maar mee, om te controleren wat ik nog mis).
groet margreet
ria van bessen

Hallo Margreet,

Ik heb het volgende samengesteld aan de hand van jouw gegevens over Albert Clasen uit Scherpenzeel - en daarover wil ik graag even van gedachten wisselen.

[Hij werd borg voor Grietje Clasen wed. van Hendrik Jans Wout die vanuit het scholtampt van Oldemarkt naar het carspel van Blankenham is gekomen - dd 22-04-1746 ORA Kuinre
- dit even ter herinnering, ook voor de lezers van dit Forum]

Albert Clasen

blad 33 authorisatieboek no 54 [nr 187]
folio 99 dd 14-10-1726
Jacob Harms X Jacobjen Jans beiden overleden - w. in Scherpenzeel
uit dit huwelijk: Geertjen, 18jr, Claasjen 16jr, Froukje 8 jr en Harm 5 jr en Jacob 2 jr.
Curator: Hendrik Jans uit Spanga bloetverwant van Vaderszijde
Curator: Albert Clasen uit Scherpenzeel Oom

blad 45 authorisatieboek no 54 [nr 260]
folio 135v dd 22-12-1731
Jacob Harmens en Jacobjen Jans ouders - beiden overleden
Onm. kinderen: Geertje 24 jr, Froukjen, Harmen en Jacob
Curatoren : Jan Clasen uit Scherpenzeel en Jan Jansen Faber uit Munnikenburen bloedverwant [opn. rek]
Curatoren : Albert Clasen uit Scherpenzeel en Hendrik Jans uit Spanga [afl.rek.]

blad 53 authorisatieboek no 55 [nr 305]
folio 21 dd 11-05-1736
Jacob Harms en Jacobjen Jans ouders - beiden overleden
Onm. kinderen: Froukje, Harmen en Jacob
Curator: Peter Brouwer uit Scherpenzeel - = halfbroer
Curator: Johannes Samplonius = zwager
Curator: Albert Clasen = administratief voogd afl. rek.
Curator: Hendrik Jans uit Kuinre = toegevoegde curator

Ik mis nog -? de nrs. 106, 143 en 164 volgens index onder Albert Clasen
Tenminste,ik kan ze niet vinden.

Deze Hendrik Jans uit Kuinre [voorheen Spanga] lijkt me de vader van Albert Hendriks [X Margien Regnerus], dus de grootvader van Jan en Regnerus Alberts. Curator is dan Cornelis Alberts Coopman - aangetr. familie

Als Albert Clasen de broer is van Grietje Clasen - dan zou Cornelis Alberts inderdaad aangetrouwde familie zijn - [hij huwde Zwaantje Hendriks Wout, de dochter van Grietje Klasen en H.J. Wout ]
En dan zou Albert Clasen [genoemd als oom] een vrouw moeten hebben met het patroniem Harms of Jans

Graag jouw mening, [of van iemand anders]

Groet Ria
margreet

Bericht door margreet »

Hoi Ria,

Ik heb eerst de ontbrekende aktes gehaald - er zat wat Pracken, te Blokzijl en ovl 1718 oid tussen, vandaar eerder afgekeurd als zijnde anderen.
Ruardi copien die er gister bij inschoten heeft ook een interessante 152.
Vervolgens heb ik alle Albert Clasens compleet gemaakt, de Hendrik Jans, de Jacobjes - index Margjes - en doorgelezen van 1754 tot ergens 1780 of curator Ruardi ontslagen wordt. Ik heb het niet kunnen vinden.
Toen had ik nog tijd voor wat Margjes, Souwerts en Jan Clases, maar die laatste komt iets van 20 keer voor dus is nog niet compleet.
Scan alles in en mail het je.

Ik zit nog met mijn hoofd bij Dirk Clazen en andere gezinnen, dus ik heb wat meer tijd nodig voor je Albert Clazen-vraag.
groet, margreet
ria van bessen

Hallo Margreet,

Ik heb opnieuw geprobeerd wat lijn in de aktes uit Spanga e.o. te krijgen.
Het lukt me nog niet erg om een spoortje te vinden.

folio 122 dd 19-03-1730 [auth.boeken 54 - index blad 41 nr. 233]
Betreft Jacob Jans int18e jr zoon van Jan Jacobs overleden en Grietje Roelofs.
Voogden worden : Hendrik Jans - aangetrouwde neef uit Spanga en Regnerus Ruardi als goede vriend idem uit Spanga. - ook Albert Jans genoemd als neef van moederszijde wonende uit Munnikenburen
De weduwe Grietje Roelofs hertr. Claas Meijen volgens deze akte

Claas Meijnen is de aangetrouwde oom wonende in Spanga en curator over de kinderen van overleden Peter Cornelis [z.v. Cornelis Dubbelt] en Geesjen Roelofs
- kinderen zijn: Jacob, Eijte, Luitjen [resp. int 14, 12 en 5e jr.
Broers van Peter Cornelis zijn: Dubbelt Cornelis - hij woont in Echt en Andries Cornelis, hij woont in Ossezijl.
volgens folio 22 dd 20-08-1736 [no 55 blad 53 nr. 307]

Neef van Peter Cornelis is Dubbelt Meinen- wonende in Spanga en beiden zijn curator over de kinderen van overleden Jantjen Jans en Jelle Gosses - dit echtpaar heeft 1 zoon Jan oud int 13e jr.
Ook curator is Geert Jacobs - wonende in Steenwijkerwold
Bijz. : Peter Dirx en zijn zoon Tijmen Peters wonende in Ijsselham hebben voorheen geweigerd de voogdij op zich te nemen. [zie fol. 109/110 dd 04/05-05-1728 auth.boek 54 blad 37 nr. 208 en 209]]

Bij curator Geert Jacobs wordt vermeld susterling! Weet iemand wat dit betekent?

Groet Ria
margreet

Bericht door margreet »

Hallo Ria, en Lidy, en iedereen

Je had net een neiuwe reactie zag ik, Ria. Ik was nog met je oude beziggeweest.
p/g is over personen en goederen, schiet me ineens te binnen.

Ik heb die Stellingwerven-site bestudeerd. Hendrik Jans Wout heeft daar 8 kinderen:
zwaantje-berbertje-femmigje-jantie-jan-grietien-claes-en hendrikje(=de hendrik 1742).
Zijn ouders Jan Hendriks en Femmigje Peters, dochter van Peter Peters en Hilligien Luigies/Lamberts.
Haar ouders dus misschien Claas x Swaantje, of x Berbertje.

Verder heb ik uitgezocht dat Koopjen bij Albert Koopmans vernoemd is naar de moeder van zijn vrouw Knelisien Jans, zij is dr Jan Hendriks x Koopgien Tjeerts.
Tevens Greetgien-Hiltjen-en Tyeert voor dit echtpaar, geen huwelijk gevonden nog. Alle 4 gedoopt Scherpenzeel ca.

En ergens was een losse vraag - of Kornelis Hendriks 1774 (hij of nageslacht de Boer) wel een Koopmans is?
Ja, want hij krijgt met Greetjien Bartels ook nog een Zwaantje 1786, en een Jantje 1795, in Oldelamer-Oldetrijne.

----------------------------------
Ik raak met je vorige vraag steeds het spoor weer bijster.
Ik heb inmiddels bedacht dat Hiltje Jans x Hendrik Jans, testament 1748 en GV ruardi-kinderen een zus kan of misschien zelfs moet zijn van Hendrik Jans Wout.
Dan klopt het ook dat er aangetr familie/vriend is in de persoon van Cornelis Alberts.
Zus kan zelfs kloppen, Wouts grootmoeder was een Hilligje. Zelfs eerst Spanga, later Kuinre maakt dat aannemelijker.

Ik kan je niet altijd volgen in het koppelen van 390-391-425 de Ruardi's, aan de Jakobje en Jacob Harms 187-260 en 305.
Cornelis blijft eventueel familie ook zonder een broer Albert.
Albert komt in de Ruardi-aktes niet voor.
Vrouw Harms of Jans lijkt me op de Jakobje- aktes afgaand ook. De Hendrik is bloedverwant vz, als je van beide kanten voogden wilt zou Albert een Jans-vrouw moeten hebben. Ik heb niets over hem kunnen vinden.

Dat Hendrik Jans Spanga-Kuinre dan in al die 6 aktes de GV Ruardi is, lukt me soms wel, soms niet. Vreemd is dan dat de Gv enkel de ruardi-kinderen vermaakt en niet deze 4.
En er kan misschien nog een Hendrik Jans zijn, behalve Wout.

groet, margreet
ria van bessen

Hallo Margreet, er is inderdaad nog een Hendrik Jans = Huisman- hij woont in Blesdijke - en oom en curator samen met Jacob Harms Koopman uit Steggerda over de kinderen [Geertjen int 5e en Annegien int 3e jr.] van Arent Harms gehuwd met Trijntjen Clasen.
Trijntje Clasen hertr. met Andries Jochems.
vlgs folio 63v dd 25-10-1748 [auth. 55 blad 65 nr. 386]

Dat je me niet altijd kunt volgen, dat snap ik heel goed. Ik kan mezelf soms niet altijd volgen, het zijn ook steeds dezelfde namen: Klaas, Cornelis, Hendrik, Albert, Harm, Dirk en Jan.

Vandaar dus nog een verzoek, is er ook iets te vinden over Teunis Cornelis Koopman in Spanga in de authorisatieboeken.
Niet bekend met wie hij huwde - en alleen 1 dopen gevonden
DTB 775 West-stellingwerf
22-09-1737 Femmen d.v. Theunis Cornelis Coopman X NN

Misschien dat Teunis een spoortje geeft.

Groet Ria
lidy

Bericht door lidy »

Hallo Ria, Margreet en Everardus,
Terug van een hele tijd weggeweest acuut aan de studie met Kornelis Alberts Koopmans. Naar aanleiding van het laatste berichtje van Ria en het bericht van Everardus aan Ria d.d. maandag 24 juli het volgende.
Hendrik Jans Wout is eigenaar van Scherpenzeel 13 dat hij in 1730 zelf in gebruik heeft tot in 1733, dan worden als pachter/gebruiker genoemd Jannes GROEN en Theunis CORNELIS. Vanaf 1734 t/m 1742 is Theunis Cornelis pachter/gebruiker, in 1743 Hylke Aukes. In 1745 zijn er twee gebruikers nl. Hylke Aukes en KORNELIS ALBERTS. Eigenaar is dan Hendrik Jans weduwe. Kornelis Alberts ging in 1745 samen met Zwaantje Hendriks Wout met attestatie naar Scherpenzeel!
Dit om alles nog even ingewikkelder te maken en omdat ik in het bericht van Everardus de naam Groen tegenkom. Ook heb ik in de authorisaties Aukes gezien. Wordt het nu te gek of moeten we toch hiermee verder????
Groet Lidy[/b][/i]
lidy

Bericht door lidy »

Hallo allemaal, Dank zij het mooie weer, lekker buiten alle gegevens nog eens onder de loupe genomen. In het bericht van Margreet van maandag 14 augustus kom ik Hilligien Luigies/Lamberts tegen. Kan deze Hilligien een zus zijn van Albert Lamberts, mogelijke vader van Kornelis Alberts Koopman????????
Ook zag ik in 93 1720 een Wubbigje Alberts x Claas. Kunnen we hier iets mee: Pieter Cornelis uit Kuinre op 10-02-1664 getrouwd (Gerecht Weststellingwerf) met Wobbegien Alberts van Spanga. Wubbigje een kleindochter van Wobbegien en mogelijk een oudere zus of tante van Kornelis Alberts????????
Misschien heeft de hitte me te pakken, maar ik leg mijn probeersels toch maar voor aan het Forum.
margreet

Bericht door margreet »

Hoi Lidy, Ria en allemaal,

Om met het laatste te beginnen - de dochter van Hilligje trouwt ca. 1685, zijzelf dus van ca. 1640 of eerder. Ze lijkt me onmogelijk een zus van iemand wiens kind in 1740 trouwt.
Het is misschien wel verleidelijk om allerlei alberten en cornelissen maar aan elkaar te koppelen wegens naam-overeenkomst, maar het is niet verstandig en soms ook onmogelijk. Er zit voorlopig niks anders op vrees ik dan alles en iedereen uiteen te rafelen.

Een Pieter Cornelis (over-)grootvader met Wobbigje is ook nog maar 'een' mogelijkheid, dwars tegen een Albert Lammers of een andere in.
Ik had nu alle mogelijke wobbigjes erbij gedaan om te kijken of het gewoon een veel voorkomende naam is, net als antje of grietje elders - of dat er toch familiebanden zijn, onderling dan wel ook nog met de Koopmans. Of dat we Pieter kunnen schrappen ipv dat hij er om de haverklap weer tussendoor opduikt.
Wobbigje Alberts heeft meen ik 2 of 3 aktes met zonen, Siouwert en Rommert, die apart van elkaar elders ook weer opduiken. Zij is getrouwd geweest met Claas Jansen Luitjens.
Ik kan er verder nog weinig zinnigs over zeggen.

Je vorige bericht, Lidy: Half Scherpenzeel en Spanga hertrouwt heb ik de indruk, dus je komt iedereen uit de doop- en trouwboeken en cohieren ook tegen in de autorisatieboeken. Hetzij zelf of als voogd bij familie in diverse graden, kennissen en vrienden of buren.
Dat mensen bij elkaar woonden wil ook nog niet zeggen dat ze familie zijn.

Everardus opperde een misschien extra broer Johannes-Jannes (met nageslacht Groen) naast de Dirk en Albert Clazen voogden. Dat is voorlopig nog nergens aangetoond.

Kijk, als je zegt hij komt van Spanga bij huwelijk, dus is daar ook geboren dan zijn er volgens de autor. boeken meer Alberten aldaar. Albert Jochums, Albert Tijs, ...
Hij kan echter ook van een dorp ernaast komen, de Oldelamer attestatie kan nog duiden op voorouders aldaar. Zijn vader kan uit Overijssel gekomen zijn. of elders uit Friesland, of uit Drenthe.
Hij kan Kornelis heten naar zijn opa vaderskant, opa moederkant, overgrootvader, vervrouwelijkte Corneliske voormoeder - of kind 12 geweest zijn en naar overover-grootouder vernoemd zijn.
Er kan zoveel, en we moeten gewoon elke mogelijkheid langs. Ik vind het zelf erg lastig als er dan tegelijkertijd iets als 'ze trouwen vaak neef-nicht, dus nu ook, dus moet een claas zijn' doorheenspeelt. Ik probeer te ontwarren, niet meteen nieuwe knopen te leggen.

Ik was even gestaakt met scannen en versturen - het was zo'n berg al.
Ik had ook even tegenslag op het archief, copieermasjien bezet, boek 1675 bezet, indexen Toegangen onder water etc.
Er was echter geen Teunis Cornelis in de autorisatieboeken - en voogdij Lambert Cornelis 16 .. (nog) niet gevonden.
Wordt binnenkort vervolgd.
lidy

Bericht door lidy »

[size=18]Hoi Margreet, Je hebt volkomen gelijk,ik moet niet van alles proberen en vooral geen aannames doen. Het is zo verleidelijk als ik in jullie gegevens kijk. Ik los graag Sudoku's op (hebben grote cijfers, dus dat kan nog), met de stamboompuzzle zijn er géén 9 cijfers maar honderden. Een brug te ver dus. Ik wacht nu even af of jullie conclusies kunnen trekken uit de berg gegevens. Jullie kijken er natuurlijk ook met meer geoefende ogen tegenaan. Je weet dat ik heel blij ben met jullie hulp!
Hartelijke groet Lidy[/size]
Plaats reactie