"Nieuw" op dit forum
-
Sible Hettinga
Kwartieren Martijn.
Beste Martijn,
Al enige tijd had ik niet op het forum gekeken en dus ook niet gereageerd op vragen. Mijn "achte freon" Maikel maakte zich enige tijd gelden al zorgen omdat hij niets van mij hoorde. Maar dat is dus niet nodig, alles gaat goed en nu heb me voorgenomen weer met regelmaat op het forum te kijken en ik blijk niet de enige te zijn die met de neus in de boter valt.
In het verleden hebben wij al eens contact gehad over onze gemeenschappelijke voorvader de Konig van Wartena. Ik wil niet met Margreet in de slag wie de meeste gemeenschappelijke voorouders met jou heeft, maar uit de uitdraai van de kwartierstaat van jouw grootvader Bauke Huitenga die ik uit mijn bestand maakte blijkt dat er veel meer gemeenschappelijke voorouders zijn dan de Koning van Wartena.
Allereerst in mijn bestand heb ik als ouders van Aafke Sytses, zonder enige bron overigens: Sytse Arents van Dijk en Anna Maria Engelen, die op 27 april 1765 te Franeker (gerechtelijk, hij van Franeker en zij van Dronrijp, hij is pruikenmaker) in ondertrouw gingen. Zij laten te Harlingen (r.k.) een (andere?) dochter dopen.
Een belangrijke aanvulling op jouw kwartieren vind je in het Genealogysk Jierboek 2005 in het eerste deel van de kwartierstaat van pater Titus Brandsma door Henk Zeinstra. Het is het eerste deel van de kwartierstaat, namelijk de kwartieren van pater Titus zijn grootvader, Hendrik Mevis Brandsma. Hendrik is een oudvader van mij, ik stam uit diens eerste huwelijk met Trijntje Obes Popma. Alweer gemeenschappelijke voorouders dus via de Brandsma's.
Blijkens jouw kwartierstaat trad jouw betovergrootvader Tjerk Johannes Hoitenga op 13-jarige leeftijd, als wees en met medeneming van een kat als enig bezit, in dienst van Jan Zeinstra te Herbaijum. Deze Jan is een van mijn betovergrootvaders, maar wat je, naar ik aanneem niet bekend is, dat deze Jan een bloedverwant van je is.
Jan Dirks Zeinstra is een zoon van:
Dirk Willems Zeinstra en Baaye Jans Hollander (zij waren achterneef en -nicht). Baaye haar moeder was fel tegen het huwelijk, mogelijk vanwege de familierelatie, maar blijkens de overlevering omdat zij een betere partij voor haar dochter wilde. Zij kocht een schip voor Dirk met de hoop uit het oog uit het hart, maar het heeft niet mogen baten.
Dirk was een zoon van Willem Jans Zeinstra en Foekje Jans Jorna (Foekje stamt naar ik waarschijnlijk acht uit de familie Jorna van Jornahuizen onder Warga, maar dat is nog niet aangetoond).
Willem was een zoon van:
Jan Willems en Pijttie Jacobs.
Jan was een zoon van:
Willem Harmens en Antje Claases Winckel, in jouw kwartierstaat de nummers 388 en 389. Antje was een dochter van Claas Jans Winckel en Maike Jans, die huwden te Edens (gereformeerd) op 11 augustus 1695. Dus via dit bericht in ieder geval twee nieuwe voorouders.
Aardigheidje: Antje Winckel had een zuster Trijntje, die op 10 augustus 1725 te Welsrijp (gereformeerd) huwde met Hermanus Langwarden. Hermanus en Antje lieten te Dronrijp (r.k.) op 22 augustus 1726 een zoon Bartholomeus dopen. Bij deze doop is vermeld "pater Hermanus Langwaerden, gardenier op het slot van Gralda te Menaem, woonende op de poort alwaer noijt geen kind was geboren". Meter was de Weledele Mevrouw Veronica Dorothea geboren de Wolf maer nu genaemt de Weduwe Camminga woonagtig op dat slot haar aangeerft van Bartol (Aluja?), haar grootvader.
Uit het huwelijk van Hermanus en Trijntje nog meer:
Bartholomeus, * Menaldum, gedoopt (r.k.) Dronrijp 24 augustus 1727, doopgetuige was zijn halfoom Johannes Langwarden;
Mayke, * Dronrijp, gedoopt (r.k.) Dronrijp 1 februari 1733, doopgetuige was haar tante Antje Claases Winckel;
Albertus, * Dronrijp, gedoopt (r.k.) Dronrijp 13 februari 1734, doopgetuige was zijn behuwd-oom Willem Harmens;
Cornelis, * Zweins, gedoopt (r.k.) Dronrijp 21 april 1728, doopgetuige was Barber Jans.
De nummers 782 en 783 uit jouw kwartierstaat zijn Mattheus Yebs en Dieucke Wybes, zij zijn stamouders van de r.k. boerenfamilie Ypma. Ik stam tweemaal uit deze familie.
Verder zag ik jouw kwartierstaat in ieder geval een dubbele afstamming uit de Jorna's van Jornahuizen onder Warga, ook voorouders van mij, afgezien eventueel nog van voornoemde Foekje.
Ik zal aan de hand van jouw kwartierstaat nog wat verbindingen leggen met personen uit mijn bestand en jouw dan wel het resultaat toesturen buiten dit forum om, want dat wordt naar ik aanneem wat te uitgebreid.
Mijn bestand met betrekking tot de afstammelingen van de Koning van Wartena is inmiddels ook wat uitegbreider geworden, mocht je daar belangstelling voor hebben dan hoor ik dat wel.
Met vriendelijke groet,
Sible Hettinga.
Al enige tijd had ik niet op het forum gekeken en dus ook niet gereageerd op vragen. Mijn "achte freon" Maikel maakte zich enige tijd gelden al zorgen omdat hij niets van mij hoorde. Maar dat is dus niet nodig, alles gaat goed en nu heb me voorgenomen weer met regelmaat op het forum te kijken en ik blijk niet de enige te zijn die met de neus in de boter valt.
In het verleden hebben wij al eens contact gehad over onze gemeenschappelijke voorvader de Konig van Wartena. Ik wil niet met Margreet in de slag wie de meeste gemeenschappelijke voorouders met jou heeft, maar uit de uitdraai van de kwartierstaat van jouw grootvader Bauke Huitenga die ik uit mijn bestand maakte blijkt dat er veel meer gemeenschappelijke voorouders zijn dan de Koning van Wartena.
Allereerst in mijn bestand heb ik als ouders van Aafke Sytses, zonder enige bron overigens: Sytse Arents van Dijk en Anna Maria Engelen, die op 27 april 1765 te Franeker (gerechtelijk, hij van Franeker en zij van Dronrijp, hij is pruikenmaker) in ondertrouw gingen. Zij laten te Harlingen (r.k.) een (andere?) dochter dopen.
Een belangrijke aanvulling op jouw kwartieren vind je in het Genealogysk Jierboek 2005 in het eerste deel van de kwartierstaat van pater Titus Brandsma door Henk Zeinstra. Het is het eerste deel van de kwartierstaat, namelijk de kwartieren van pater Titus zijn grootvader, Hendrik Mevis Brandsma. Hendrik is een oudvader van mij, ik stam uit diens eerste huwelijk met Trijntje Obes Popma. Alweer gemeenschappelijke voorouders dus via de Brandsma's.
Blijkens jouw kwartierstaat trad jouw betovergrootvader Tjerk Johannes Hoitenga op 13-jarige leeftijd, als wees en met medeneming van een kat als enig bezit, in dienst van Jan Zeinstra te Herbaijum. Deze Jan is een van mijn betovergrootvaders, maar wat je, naar ik aanneem niet bekend is, dat deze Jan een bloedverwant van je is.
Jan Dirks Zeinstra is een zoon van:
Dirk Willems Zeinstra en Baaye Jans Hollander (zij waren achterneef en -nicht). Baaye haar moeder was fel tegen het huwelijk, mogelijk vanwege de familierelatie, maar blijkens de overlevering omdat zij een betere partij voor haar dochter wilde. Zij kocht een schip voor Dirk met de hoop uit het oog uit het hart, maar het heeft niet mogen baten.
Dirk was een zoon van Willem Jans Zeinstra en Foekje Jans Jorna (Foekje stamt naar ik waarschijnlijk acht uit de familie Jorna van Jornahuizen onder Warga, maar dat is nog niet aangetoond).
Willem was een zoon van:
Jan Willems en Pijttie Jacobs.
Jan was een zoon van:
Willem Harmens en Antje Claases Winckel, in jouw kwartierstaat de nummers 388 en 389. Antje was een dochter van Claas Jans Winckel en Maike Jans, die huwden te Edens (gereformeerd) op 11 augustus 1695. Dus via dit bericht in ieder geval twee nieuwe voorouders.
Aardigheidje: Antje Winckel had een zuster Trijntje, die op 10 augustus 1725 te Welsrijp (gereformeerd) huwde met Hermanus Langwarden. Hermanus en Antje lieten te Dronrijp (r.k.) op 22 augustus 1726 een zoon Bartholomeus dopen. Bij deze doop is vermeld "pater Hermanus Langwaerden, gardenier op het slot van Gralda te Menaem, woonende op de poort alwaer noijt geen kind was geboren". Meter was de Weledele Mevrouw Veronica Dorothea geboren de Wolf maer nu genaemt de Weduwe Camminga woonagtig op dat slot haar aangeerft van Bartol (Aluja?), haar grootvader.
Uit het huwelijk van Hermanus en Trijntje nog meer:
Bartholomeus, * Menaldum, gedoopt (r.k.) Dronrijp 24 augustus 1727, doopgetuige was zijn halfoom Johannes Langwarden;
Mayke, * Dronrijp, gedoopt (r.k.) Dronrijp 1 februari 1733, doopgetuige was haar tante Antje Claases Winckel;
Albertus, * Dronrijp, gedoopt (r.k.) Dronrijp 13 februari 1734, doopgetuige was zijn behuwd-oom Willem Harmens;
Cornelis, * Zweins, gedoopt (r.k.) Dronrijp 21 april 1728, doopgetuige was Barber Jans.
De nummers 782 en 783 uit jouw kwartierstaat zijn Mattheus Yebs en Dieucke Wybes, zij zijn stamouders van de r.k. boerenfamilie Ypma. Ik stam tweemaal uit deze familie.
Verder zag ik jouw kwartierstaat in ieder geval een dubbele afstamming uit de Jorna's van Jornahuizen onder Warga, ook voorouders van mij, afgezien eventueel nog van voornoemde Foekje.
Ik zal aan de hand van jouw kwartierstaat nog wat verbindingen leggen met personen uit mijn bestand en jouw dan wel het resultaat toesturen buiten dit forum om, want dat wordt naar ik aanneem wat te uitgebreid.
Mijn bestand met betrekking tot de afstammelingen van de Koning van Wartena is inmiddels ook wat uitegbreider geworden, mocht je daar belangstelling voor hebben dan hoor ik dat wel.
Met vriendelijke groet,
Sible Hettinga.
-
Martijn Pijnenburg
- Contacteer:
-
Martijn Pijnenburg
- Contacteer:
Sible,
Dank voor de aanvullingen! Ik ben natuurlijk altijd geïnteresseerd in meer nazaten van Lolcke. Ik denk dat ik de bron was van Sytse Arends van Dijk x Anna Maria Engelen; die had ik namelijk ook, voordat Margreet met de juiste ouders aankwam. Een fout die ik vroeger wel vaker maakte, te snel aannemen dat iets waar zou zijn. Doe ik nu trouwens niet meer.
Ik zal zeker het Genealogysk Jierboek 2005 nakijken op de kwartierstaat van Titus Brandsma, ik stam dan natuurlijk via de neef van Brandsma die in 1811 Hoekstra aannam. Verhaal van Tjerk Johannes Hoitenga is ook leuk om te horen, van hem wil ik het liefst alles weten. Ik zal alles gaan aanvullen, je hoort nog van me.
Groeten,
Martijn Pijnenburg
Dank voor de aanvullingen! Ik ben natuurlijk altijd geïnteresseerd in meer nazaten van Lolcke. Ik denk dat ik de bron was van Sytse Arends van Dijk x Anna Maria Engelen; die had ik namelijk ook, voordat Margreet met de juiste ouders aankwam. Een fout die ik vroeger wel vaker maakte, te snel aannemen dat iets waar zou zijn. Doe ik nu trouwens niet meer.
Ik zal zeker het Genealogysk Jierboek 2005 nakijken op de kwartierstaat van Titus Brandsma, ik stam dan natuurlijk via de neef van Brandsma die in 1811 Hoekstra aannam. Verhaal van Tjerk Johannes Hoitenga is ook leuk om te horen, van hem wil ik het liefst alles weten. Ik zal alles gaan aanvullen, je hoort nog van me.
Groeten,
Martijn Pijnenburg
-
margreet
sytse arents van dijk
Waarde Sible,
Ha, daar ben je weer - welkom terug.
Wat de wedstrijd aangaat, die geen wedstrijd is .. Ik ga je maar bevorderen tot tweelingneef, zoveel delen wij. Met Martijn deel ik er vooralsnog 5 of 6. En na je verhaal ben je meer zijn neef dan ik zijn nicht lijkt het.
Wobbeltje deel je toch ook nog? Ik weet even niet meer of je van haar kleindochter Gertje of diens zus Wytske kwam, naast van Wobbeltjes broer Jan.
Ten vervolge:
Margreet,
votre-cousin-au-distance-longue.
Ha, daar ben je weer - welkom terug.
Wat de wedstrijd aangaat, die geen wedstrijd is .. Ik ga je maar bevorderen tot tweelingneef, zoveel delen wij. Met Martijn deel ik er vooralsnog 5 of 6. En na je verhaal ben je meer zijn neef dan ik zijn nicht lijkt het.
Wobbeltje deel je toch ook nog? Ik weet even niet meer of je van haar kleindochter Gertje of diens zus Wytske kwam, naast van Wobbeltjes broer Jan.
Ten vervolge:
Die had ik ook ooit van Martijn ter overweging gekregen. Het geval wilde echter dat dit de broer was van mijn Jan Anes van Dyk, dus ik had de hele familie uitgeplozen - zonen van Ane Piters en Janke Jans. Sytse krijgt 2 dochters Janke en Catharina en 1 zoon Antonius, en helemaal geen Aafke.Allereerst in mijn bestand heb ik als ouders van Aafke Sytses, zonder enige bron overigens: Sytse Arents van Dijk en Anna Maria Engelen, die op 27 april 1765 te Franeker (gerechtelijk, hij van Franeker en zij van Dronrijp, hij is pruikenmaker) in ondertrouw gingen. Zij laten te Harlingen (r.k.) een (andere?) dochter dopen.
Margreet,
votre-cousin-au-distance-longue.
-
margreet
veer
Hehe, Esther Ma.. Ik stort nog in onder het gewicht ... Ik hou van hard werken joh - dat scheelt maar weer. En voor mijn famylje moet ik wat over hebben, toch?
Maar het is wel waar.. dat zoeken en vinden is soms de moeite niet, maar alles naar het forum hevelen en overzichtelijk ook nog - *z-u-c-h-t* - ik wou dat ze daar nog eens iets voor uitvonden.
Ik heb trouwens inmiddels nog meer gevonden - zet ik maar weer bij het originele onderwerp. En de geboorte van de ma-nie kun jij vinden in het onderwerp Jacob Tjallings Bergsma.
Have a nice day, Ma..ma.
Maar het is wel waar.. dat zoeken en vinden is soms de moeite niet, maar alles naar het forum hevelen en overzichtelijk ook nog - *z-u-c-h-t* - ik wou dat ze daar nog eens iets voor uitvonden.
Ik heb trouwens inmiddels nog meer gevonden - zet ik maar weer bij het originele onderwerp. En de geboorte van de ma-nie kun jij vinden in het onderwerp Jacob Tjallings Bergsma.
Have a nice day, Ma..ma.
-
Sible Hettinga
Wobbeltje Anes
Beste Margreet,
Je hebt helemaal gelijk, ik stam zowel van Wobbeltje als haar broer Jan af.
De groetenis,
Sible.
Je hebt helemaal gelijk, ik stam zowel van Wobbeltje als haar broer Jan af.
De groetenis,
Sible.
-
Martijn Pijnenburg
- Contacteer:
Hallo Margreet en Sible,
Is het niet zo dat iedere katholiek met voorouders in en rondom Leeuwarden (Dronrijp/Wirdum/Wytgaard/Warga/Irnsum) een of meerdere aanknopingspunten heeft met de andere katholieken? Ik noem maar een Lolcke Gerrits of Bote Abes als voorbeeld, ik ben zeker niet de enige die hiervan afstamt.
Groeten,
Martijn
PS: Excuus voor de zeer globale plaatsbepaling. Ik weet dat Dronrijp-Irnsum een behoorlijk eind lopen is
Is het niet zo dat iedere katholiek met voorouders in en rondom Leeuwarden (Dronrijp/Wirdum/Wytgaard/Warga/Irnsum) een of meerdere aanknopingspunten heeft met de andere katholieken? Ik noem maar een Lolcke Gerrits of Bote Abes als voorbeeld, ik ben zeker niet de enige die hiervan afstamt.
Groeten,
Martijn
PS: Excuus voor de zeer globale plaatsbepaling. Ik weet dat Dronrijp-Irnsum een behoorlijk eind lopen is
Everardus Rollema schreef:Martijn,
Bij deze nu al:
O.a.:
184. Martinus Cornelisz. VAN DER TOGT [273], geb. Zoeterwoude,
ged.(rk) Zoeterwoude 25-8-1775 (Zoeterw. deel 6 pag. 218:
doopgetuigen: Barent Raaphorst en Marytje van Leeuwen),
1826 arbeider, overl. Veur 18-4-1853, ondertr./tr. [71]
Veur 20-4/6-5-1798
185. Joanna (Jannetje) VAN PENNENBURG [274], geb. en ged.(rk)
Veur 1-11-1774 (Getuigen: Japik Thoen en Ariaantje van
Rooije: Bron: RA Veur deel 1 pag. 137), overl. Stompwijk
27-12-1850.
370. Pieter Pietersz. PENNENBURG [431], ged. Stompwijk
18-9-1738 (S. 2-119), overl. Veur, begr. Voorschoten
20-4-1784 (Ned ger. gemeente met als aantekening Roomsch
arme), tr. en tr.kerk(rk) [96] Stompwijk/Veur 11-2-1770
(RA Stompwijk deel pag. 142) (Samen met stiefmoeder:
Antje Leliveld) (RA Veur RK deel 1, pag. 151)
371. Marytje Claasdr. THOEN [432], ged.(rk) Veur 12-12-1746
(Getuigen: Conrades van 't Hof en Johanna Jans de Lange:
Bron Veur RA deel 1 pag. 66), overl. Leidschendam
31-1-1815.
740. Pieter/Petrus PENNENBURG (PEIJNENBURGH) [587], geb.
Heeswijk, ged.(rk) Heeswijk 1-2-1705 (afkomstig van
Heeswijk van Maasland in de Maire 's-Hertogenbosch),
ondertr./tr. [122] Stompwijk 13-2-1739/5-11-1741
741. Margaretha Antoniesdr. (Theunisdr.)
HANEGRAEF(HAENENGRAAF)< [588] (Vermoedelijk afkomstig van
Dinther bij Heeswijk), ondertr.(1) [1442] Stompwijk
12-4-1731, tr.kerk(rk)(1) Veur 2-9-1731 Cors/Christianus
Adrianusz. LELYVELD< [3628], overl. voor 5-11-1741.
Huw. S 2-209 en S 8-169.
1480. Petrus Hendrickx PEYNENBURG(PIJNENBORGH)< [2975],
ondertr./tr.(rk) [1123] Heeswijk 25-4/9-5-1694
1481. Maria MEEUSSEN< [2976].
Gr. Everardus
-
Margreet Huisman
Martijn en Sylvia, at last dan toch nog
Dwz. ik wist niet recht meer welke huwelijksbijlagen ik na moest kijken, of kon- want ik zag enkel groninger, maar hier deze ovl:
Kan Johanna van de vooralsnog ongehuwde Agnes Stuivenwolt zijn, die later met Jacobus Seversen trouwt - en dat daarom die namen afwisselend gebruikt worden?
groet margreet
Dwz. ik wist niet recht meer welke huwelijksbijlagen ik na moest kijken, of kon- want ik zag enkel groninger, maar hier deze ovl:
Overlijdensakte Dantumadeel, 1889
Aangiftedatum 25 februari 1889, akte nr. 33
Johanna Gezina STUIVENWOLD, overleden 23 februari 1889, oud 79 jaar,
Weduwe
dochter van Agnes Mathijs STUIVENWOLD.
Agnes van Tijs kan Agnes van Mathijs zijn, toch?Sape Sybrens Braaksma 40 jr. timmerknecht
Pieter Johannes Bos, 47jr. daglooner - beiden wnd. Murmerwoude
.. dat Johanna Gezina Stuivenwold, geboren Aduard, wonend Murmerwoude, weduwe van Hendrikus Johannes Slijver, dochter van Agnes Mathijs Stuivenwold, zijnde de vader onbekend, [datum uur] is overleden.
Kan Johanna van de vooralsnog ongehuwde Agnes Stuivenwolt zijn, die later met Jacobus Seversen trouwt - en dat daarom die namen afwisselend gebruikt worden?
groet margreet
-
reneremkes
Re: "Nieuw" op dit forum
In de overlijdensacte van Gesina Stuvenvold (zij sterft 15 december 1826 in Marum, 66 jaar oud) wordt geen plaats van herkomst vermeld. Haar ouders zijn dan Christoffer Stoevenvolt en Johanna Katrijna Jans.
Haar kinderen Jacob en Barbara krijgen haar achternaam: Stuivenwold. Deze Jacob zelf en twee van zijn dochters komen voor met de naam Seversen. Ik verwacht, dat deze naam afkomstig is van Gesina Stuvenvolds echtgenoot Evert Jacobs. Diens beroep is scharenslijper.
Gesina’s plaats van herkomst kon ik niet achterhalen, omdat zij waarschijnlijk in Duitsland gehuwd is. Het is echter aan te nemen, dat zij uit Stapelmoor afkomstig is.
Fredericus Stouvenvolt uit Stapelmoor huwt (Ned. Herv.) op 2 juli 1782 in Groningen met Adriana Jansen. Hij is de weduwnaar van Venna Scholtens. Dit huwelijk vond ik niet.
Catharina Stouvenvolt uit Stapelmoor huwt (Ned, Herv.) op 24 augustus 1779 in Groningen met Jannes van Delden uit Denekamp. Zij is de weduwe van Uninck Tjarens. Ook dit huwelijk vond ik niet.
Christianus Stüvenfeld uit Stapelmoor huwt (Ned. Herv.) op 16 februari 1783 in Veendam.
De familie was denkelijk katholiek, hoewel ik van de drie personen hierboven geen RK huwelijk vond. Catharina liet haar kinderen hervormd dopen. De kinderen van haar broers (?) werden katholiek gedoopt.
Veel leden van deze familie voerden een ambulant bestaan vanwege hun beroep als scharenslijper, koopvrouw of kramersche. In enkele gevallen bevielen vrouwen ver van hun woonplaats.
Leden van de familie trouwden met personen uit andere scharenslijpersgeslachten. Dit verschijnsel komt ook in andere beroepsgroepen voor, bijvoorbeeld scherprechters en volders.
Onderzoek in Duitsland moet nog duidelijk maken of de vier personen, waarvan zeker drie uit Stapelmoor stammen, tot een familie behoren. Het optreden over en weer als doopgetuige bij de kinderen wijst wel in die richting.
Er zijn aanwijzingen, dat de familie, voordat zij zich in Stapelmoor vestigde, uit het kerspel Löningen stamde.
Groeten, René Remkes
Haar kinderen Jacob en Barbara krijgen haar achternaam: Stuivenwold. Deze Jacob zelf en twee van zijn dochters komen voor met de naam Seversen. Ik verwacht, dat deze naam afkomstig is van Gesina Stuvenvolds echtgenoot Evert Jacobs. Diens beroep is scharenslijper.
Gesina’s plaats van herkomst kon ik niet achterhalen, omdat zij waarschijnlijk in Duitsland gehuwd is. Het is echter aan te nemen, dat zij uit Stapelmoor afkomstig is.
Fredericus Stouvenvolt uit Stapelmoor huwt (Ned. Herv.) op 2 juli 1782 in Groningen met Adriana Jansen. Hij is de weduwnaar van Venna Scholtens. Dit huwelijk vond ik niet.
Catharina Stouvenvolt uit Stapelmoor huwt (Ned, Herv.) op 24 augustus 1779 in Groningen met Jannes van Delden uit Denekamp. Zij is de weduwe van Uninck Tjarens. Ook dit huwelijk vond ik niet.
Christianus Stüvenfeld uit Stapelmoor huwt (Ned. Herv.) op 16 februari 1783 in Veendam.
De familie was denkelijk katholiek, hoewel ik van de drie personen hierboven geen RK huwelijk vond. Catharina liet haar kinderen hervormd dopen. De kinderen van haar broers (?) werden katholiek gedoopt.
Veel leden van deze familie voerden een ambulant bestaan vanwege hun beroep als scharenslijper, koopvrouw of kramersche. In enkele gevallen bevielen vrouwen ver van hun woonplaats.
Leden van de familie trouwden met personen uit andere scharenslijpersgeslachten. Dit verschijnsel komt ook in andere beroepsgroepen voor, bijvoorbeeld scherprechters en volders.
Onderzoek in Duitsland moet nog duidelijk maken of de vier personen, waarvan zeker drie uit Stapelmoor stammen, tot een familie behoren. Het optreden over en weer als doopgetuige bij de kinderen wijst wel in die richting.
Er zijn aanwijzingen, dat de familie, voordat zij zich in Stapelmoor vestigde, uit het kerspel Löningen stamde.
Groeten, René Remkes
All,
Terug uit Argentinie en ben weer van de partij!
Generatie 01
Pierre
Terug uit Argentinie en ben weer van de partij!
Ik heb ook Aafke Sietses als een van mijn voorouders en met behulp van Magreet is deze Aafke Sietses gekoppeld aan de Jorna's. Misschien helpt dit overzicht (staat nog enigszins in de steigers). Ik zal een paar generaties hieronder weergeven. Wellicht dat het uitkomst biedt. Overzicht is een mix van Engels en Nederlands en hoop dat dit geen problemen oplevert.Allereerst in mijn bestand heb ik als ouders van Aafke Sytses, zonder enige bron overigens: Sytse Arents van Dijk en Anna Maria Engelen, die op 27 april 1765 te Franeker (gerechtelijk, hij van Franeker en zij van Dronrijp, hij is pruikenmaker) in ondertrouw gingen. Zij laten te Harlingen (r.k.) een (andere?) dochter dopen.
Generatie 01
MVGAafke Sietses Bosma. She was born in Wijtgaard in Mar 1768. She was baptized in Wijtgaard (RC Parish), on 11 Mar 1768. Her godmother was Icka Jacobs and Sibe Bauckis was the witness. At the age of 42, she died in Wirdum on 1 Mar 1810. An annotation was made in the civil registry of grieterij Leeuwarderadeel, that when she passed away, she was survived by eight children.
In 1796 when Aafke Sietses was 27, she married Jacob Gerbens Hoekstra. The marriage banns were announced in Warga in May 1796. The third proclamation of the marriage was registered in the registry of the DR congragation of Warga & Wartena and Warstiens on the 8th May 1796. An annotation was made that Jacob Gerbens was from Warga and that Aafke Sietses was from Wijtgaard. They married in Wijtgaard on 22 May 1796. The marriage was registered in the marriage registry of the RC parish of Wijtgaard.
They had the following children:
- Sytske Jacobs (1797-1886)
- Sijtze Jacobs (1798-1879)
- Tietje Jacobs (1801-1849)
- Gerben Jacobs (1802-1836)
- Akke Jacobs (1803-1871)
- Anna Jacobs (1804-1869)
- Johannes Jacobs (1805-1807)
- Johannes Jacobs (1808-<1810)
- Aafke Jacobs (1810-1856)
Pierre
All,
Generatie 02
Pierre
Generatie 02
MVGSietse Feytes. He was born abt 1730. In 1755 when Sietse was 25, he married Akke Idses Jorna. They married in Leeuwarden (RC parish Breedstraat), on 4 May 1755. This marriage was registered in the marriage registry of the RC parish of Leeuwarden Breedstraat. An annotation was made that they both were from Leeuwarden. They also married on 4 May 1755 in Leeuwarden. This marriage was registered in the marriage registry of the DR congragation of Leeuwarden. They married in the Galileeër church.
- Fokje Sietses (Twin) (1756-1837)
- Ymke Sietses (Twin) (1756-?)
- Antje Sietses (1758-?)
- Jitske Sietses (1761-1824)
- Feike Sietses (1764-?)
- Aafke Sietses (1768-1810)
Akke Idses Jorna. She was born in Grouw in Jun 1724. She was baptized in Irnsum (RC parish), on 25 Jun 1724. Her godmother was Grietje Foppes.
Pierre
All,
Generatie 03: Ouders Sietse Feites
Pierre
Generatie 03: Ouders Sietse Feites
Generatie 03: Ouders Akke IdsesFeite Bokkes. He was born in Goutum. In 1718 Feite Bokkes first married Agatha Berends. She was born in Goutum. They married in Leeuwarden on 24 Apr 1718. This marriage was registered in the marriage registry of RC Parish Over de Koornmarkt. An annotation was made that Feite Bokkes and Agatha Berends were both from Goutum. They also married on 24 Apr 1718 in Leeuwarden. This marriage was registered in the marriage registry of the DR Congregation of Leeuwarden and DR congregation of Goutum and Swichum.
- Jacobus Feites (1719-?)
- Anna Agatha Feites (1723-?)
In 1726 Feite second married Fopkje Sietses. They obtained a marriage license on 6 Jul 1726 in Leeuwarden. This was registered in the civil registry of Leeuwarden. An annotation was made that Feite Bokkes was from Goutum and that Fopkje Sietses was from Huizum. Another annotation was made that they also obtained an marriage license in Goutum. They married in Leeuwarderadeel on 21 Jul 1726. This was registered in the marriage registry of DR congregation of Goutum and Swichum.
- Bokke Feites (~1728-?)
- Sietse Feites (~1730-?)
- Auke Feites (?-1787)
- Jacob Feites
- Jan Feites
MVGIds Limmes. He was born in Warga in 1688. At the age of 49, he died in Grouw on 4 Jul 1737. In 1716 when Ids was 28, he married Imke Juckes. They married in Irnsum on 12 Jan 1716. This marriage was registered in the marriage registry of the RC parish of Irnsum.
- Wiekse Idses (1716-?)
- Jouke Idses (1719-?)
- Antje Idses (1722-?)
- Akke Idses (1724-?)
- Jouewerke Idses (1728-<1729)
- Jouewerke Idses (1729-?)
- Antje Idses (1731-?)
Imke Juckes. She was born in Grouw. She died abt 1748.
Pierre
All,
Generatie 04: Ouders Ids Limmes
Pierre
Generatie 04: Ouders Ids Limmes
Generatie 04: Ouders Imke JuckesLimme Meintes. He was born in 1642. On 28 Dec 1684 when Limme was 42, he married Aafke Jetses in Grouw.
- Meynte (1685-?)
- Ids (1688-1737)
- Wybe (1691-?)
- Liesbeth (1695-?)
- Anna (1698-?)
MVGJucke Keimpes. He was born abt 1646. In 1675 when Jucke was 29, he married Jouwerke Simens. The marriage banns were announced in Hennaarderadeel on 17 May 1675. The third proclamation of the marriage was registered in the civil registry. An annotation was made that Jucke Keimpes was from Grouw and that Jouwer Siemens was from Oosterend. In 1677, Jucke Keimpes, skipper on a ferryboat, residing in Grouw and Jouwerke Simens borrow 182 cgl from Simon Reiners [IDA 74 11]. In 1685, Jucke Keimpes and Jouwerke Simens borrow 185 cgl from Willem Bolman, baker from Grouw ; they provide as a collateral 1/2 of the ferryboat which operates between Grouw and Leeuwarden and Sneek [IDA 74 241]. At the age of 48, he died in Grouw bef 1694. In 1694, Jouwerke Simens is a widow when she buys from Douwe Sietses a house at de Koemarkt in Grouw for 246 caroliguldens and 14 stuivers [IDA 56 589].
- Imke (?-~1748)
- Akke (?->1729)
Jouwerke Simens. She was born abt 1650. At the age of 72, she died aft Nov 1722.
Pierre