was de trigger die me toch nog even aan het antwoorden zette, want ik dacht dat de vraag al bijna voorbijgedreven was.Nog een onvermoed verband
De twee Cornelissen waar je mee bezig bent geweest zijn familie van elkaar (aangetrouwd weliswaar).
I. Cornelis Heeres trouwt vóór 1659 Moey Sjoerds Hoytinga. Het Risselada-artikel uit het Jierboek van 2003 meldt ze te Arum, in 1663, 64 en 66. Datzelfde verhaal kent vijf van hun kinderen, maar het zijn er acht! Ik kies er twee uit: ééntje die ook in het artikel wordt genoemd en één van de andere drie:
IIa. Sjoerd Cornelis trouwt Arum 1685 Lysbet Jans van Tzum (haar afkomst onbekend). Aanvankelijk woonachtig te Oosterlittens, maar vanaf circa 1688 te Tzum, aldaar mr.schoenmaker genoemd. Vijf kinderen, waaronder Moeike Sjoerds (zie IIIa)
IIb. Wouter Cornelis. wordt burger te Workum op 18 mei 1688, en is dan afkomstig van Arum. Getrouwd met Grietje Wytses. Negen kinderen, en één ervan heet Cornelis Wouters (zie IIIb)
IIIa. Moeike Sjoerds, gedoopt te Tzum 3 sep 1693, leeft nog in 1751. Zij trouwt Witmarsum 12 feb 1713 Cornelis Murks, afkomstig uit Witmarsum. Moeyke is een goede kerkgangster, waardoor we haar kunnen volgen: 1719 lidmate te Schraard, 1732 op attestatie te Witmarsum en daar in 1740 vertrokken naar Achlum, hier genoemd op de lidmatenlijst van 1751. Er is geen reden om te denken dat Cornelis niet steeds met haar meegaat. In ieder geval boert hij in 1749 te Achlum, en is ook nog welgesteld.
IIIb. Cornelis Wouters, gedoopt te Workum 17 feb 1695. trouwt Pietje Feddes, en duikt dus ook te Achlum op, tenminste zijn weduwe, in 1749 met zes kleine kinderen!
Grappig hè? Minder grappig is dat van beide Cornelis-en geen kinderen gedoopt worden gevonden. Doopsgezind, of ligt dat aan dat ellendige Arum? (vanaf 1748 pas)
Dan hebben we nog Cornelis Cornelis. Die is pas echt mysterieus. Ik vind hem in 1735 genoemd als meier van een zate van 102 pm te Achlum (FRL HH2, folio 178) en in 1747 als zijn vrouw Doetje Douwes samen met Welmoed en Tamme Douwes en nog anderen wordt genoemd als eigenaresse van een deel van een zathe te Achlum die met 32 floreen is belast (FRL HH2, folio 318). Dat zijn geen feiten om een dochter aan te kunnen plakken!
Groet Andries