opzoek naar geboorte en overlijdensdata ca. 1750 Jellema

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Andries Koornstra

Bericht door Andries Koornstra »

Ha Margreet,
Nog een onvermoed verband
was de trigger die me toch nog even aan het antwoorden zette, want ik dacht dat de vraag al bijna voorbijgedreven was.
De twee Cornelissen waar je mee bezig bent geweest zijn familie van elkaar (aangetrouwd weliswaar).
I. Cornelis Heeres trouwt vóór 1659 Moey Sjoerds Hoytinga. Het Risselada-artikel uit het Jierboek van 2003 meldt ze te Arum, in 1663, 64 en 66. Datzelfde verhaal kent vijf van hun kinderen, maar het zijn er acht! Ik kies er twee uit: ééntje die ook in het artikel wordt genoemd en één van de andere drie:
IIa. Sjoerd Cornelis trouwt Arum 1685 Lysbet Jans van Tzum (haar afkomst onbekend). Aanvankelijk woonachtig te Oosterlittens, maar vanaf circa 1688 te Tzum, aldaar mr.schoenmaker genoemd. Vijf kinderen, waaronder Moeike Sjoerds (zie IIIa)
IIb. Wouter Cornelis. wordt burger te Workum op 18 mei 1688, en is dan afkomstig van Arum. Getrouwd met Grietje Wytses. Negen kinderen, en één ervan heet Cornelis Wouters (zie IIIb)
IIIa. Moeike Sjoerds, gedoopt te Tzum 3 sep 1693, leeft nog in 1751. Zij trouwt Witmarsum 12 feb 1713 Cornelis Murks, afkomstig uit Witmarsum. Moeyke is een goede kerkgangster, waardoor we haar kunnen volgen: 1719 lidmate te Schraard, 1732 op attestatie te Witmarsum en daar in 1740 vertrokken naar Achlum, hier genoemd op de lidmatenlijst van 1751. Er is geen reden om te denken dat Cornelis niet steeds met haar meegaat. In ieder geval boert hij in 1749 te Achlum, en is ook nog welgesteld.
IIIb. Cornelis Wouters, gedoopt te Workum 17 feb 1695. trouwt Pietje Feddes, en duikt dus ook te Achlum op, tenminste zijn weduwe, in 1749 met zes kleine kinderen!
Grappig hè? Minder grappig is dat van beide Cornelis-en geen kinderen gedoopt worden gevonden. Doopsgezind, of ligt dat aan dat ellendige Arum? (vanaf 1748 pas)

Dan hebben we nog Cornelis Cornelis. Die is pas echt mysterieus. Ik vind hem in 1735 genoemd als meier van een zate van 102 pm te Achlum (FRL HH2, folio 178) en in 1747 als zijn vrouw Doetje Douwes samen met Welmoed en Tamme Douwes en nog anderen wordt genoemd als eigenaresse van een deel van een zathe te Achlum die met 32 floreen is belast (FRL HH2, folio 318). Dat zijn geen feiten om een dochter aan te kunnen plakken!

Groet Andries
Margreet Huisman

Bericht door Margreet Huisman »

Kijk aan, doetje douwes
en later een doetje bij een jellema-zoon
Nu dan, hoewel ik er maar 8 kan vinden:
akke-harmen-gepke-tjettje-doetje-frans-antje-sikke
Doetje kan ik nog niet plaatsen.
en 2 D.C. lepels ... en ik me wild te zoeken om een Douwe Cornelis, die best bestaan kan hebben, maar dan ongehuwd bleef ..... of in het verdwenen boek staat.

Het is allemaal zo hachelijk, en vandaar dat ik maar bedacht had dat CC voor (of ook nog na Tietje Ydes?) getrouwd kaon zijn,
of dat Tietje of een andere naam dan als stiefmoeder in de boeken en boedel terecht kwam.

Er zit ook nog een Cornelis Cornelis in Midlum 1749, timmerbaas met 3 vw.

groet margreet
Andries Koornstra

Kijk, en dat vind ik nu zo leuk aan dit forum: elkaar aanvullen en zo tot prachtige oplossingen komen. Niet dat de oplossing hiervan nu al gevonden is. Ik had nog weer niet aan die kinderen gedacht. Mijn gevoel zegt me overigens steeds dat deze CC er meer mee te maken heeft gehad.
Eerder vanavond had ik nog even willen zeggen dat ik de Akke van Cornelis Sybrens (nog) niet meetel, zolang er geen broer Cornelis is gevonden. Sorry LH!

Groet Andries
Litsehimmel

Bericht door Litsehimmel »

Ahhhh, geef niet! :wink:

Ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf behoorlijk de draad aan het kwijtraken was. Maar goed, het is inderdaad zo dat door samen te brainstormen je vaak tot prachtige conclusies kan komen. Hopelijk gaat dat hier ook gebeuren, we zijn al een flink stuk op weg lijkt me.
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
Margreet Huisman

Hallo allemaal,

Douwe Tammes, die ik dan maar even voor de vader van Doetje en Tamme Douwes houdt, doopt wel. Het ging niet echt van harte maar toch ...
Franekeradeel, dopen, geboortejaar 1688, doopjaar 1689
Dopeling: Bauck
Geboren op 1688
Gedoopt op 26 april 1689 in Achlum
Kind van Douwe Tammes en Rixt Clases

Opm.: De dopeling is willigh een jaer
Waarna ik op het idee kwam dat een C.C. ook nog een Claas Cornelis kan zijn.
Die is er wel in Achlum, maar ik wist/weet niet wat er ik er mee aan moest.
Ik weet niet of dezelfde Douwe eerder in Franeker trouwde, 1655 Iebeltje Sybes.
Tamme Douwes x 1729 met een weduwe van Franeker - doopt nergens. En Welmoed kan ik niet vinden trouwen.

Toen heb ik even in navolging van LH de Hisigis bekeken.
Stemcohieren zijn toegevoegd !! 1640, 1698 - maar misschien ook wel meer.
Dat is luxe !! met kerkelijke gezindtes erbij notabene.
In 1698 staan te Achlum Douwe Tammes mennist, samen met Lolke Mincks (x Geertje Tammes van Achlum) ook mennist. Douwe heet er ook nog Stickenboer, verder heeft hij in 1700 nog bezit in Tzum.
Nog geen Cornelis aangetroffen, of Yde, of Oene.

groet margreet
Andries Koornstra

Hoi Margreet,

heel interessant. Je kunt 1640 ook bekijken. Daar staat de omvang van de zate: 103 pm, dat is heel groot, en wat belangrijker is: Cornelis Cornelis zit in 1735 op een zate van 102 pm, dat moet dezelfde boerderij zijn! En dan de naam Douwe Tammes, met een zoon Tamme Douwes als broer van Doetje Douwes. Die afstamming zal toch correct zijn!
Hebben we nog één bottleneck: hoe bewijzen we dat Acke en Cornelis kinderen van Cornelis Cornelis en Doetje Douwes zijn.

Later meer hoop ik, Andries
Andries Koornstra

Hallo Margreet, LH en wie het verder interesseert,

Alweer bijna een avond voorbij. Een avondje stem 3 te Achlum.
Eerst het stemcohier:

Code: Selecteer alles

1698. Vr.Deitsen van Roorda 1/2; Lolcke Minx 1/4 en Douwe Tammes 1/4. Douwe ook gebruiker.
1728. Douwe Tammes 3/4, Melle Scholtes nom.uxoris 1/4. Gebruiker Douwe zelf
1738. zelfde eigenaren. Rinse Douwes gebruiker.
Het blijkt geen voorouderlijke zathe te zijn. Het verloop van de aankoop is te volgen uit dit drietal actes:
FRL EE9, folio 8, 29 mrt 1694. Lolcke Mincks, huisman onder de klokslag van Franeker en Douwes Tammes, huisman te Achlum, bbc op koop van een halve zate, Sticklenboer genaamd, groot 100 pm bouw- en greidland, met huis etc, bezwaard met 32 floreen min 8 st. Gekocht van Magdalena van Wygara, vrouw van Harmen Rudolph Bussiers, capitein van een cie soldaten. Vrouw van Roorda bezit de andere helft.

FRL EE9, folio 146, 15 feb 1703. Kornelis Mincks en Geertie Botes, onder Welsrijp, bbc op de helft van een stemdragende zate lants van 100 pm, deze helft voor 100 ggl en een half lopen grauwe orten verhuurd aan Douwe Tammes (die de wederhelft bezit). Gekocht van Johan van Andla, residerend te Ried, capt van een compagnie infanterie, voor 2600 ggl.

FRL EE9, folio 178, 3 feb 1707. Douwe Tammes en Antie Martens, echtelieden te Achlum bbc op de koop van de helft van een zathe aldaar, Stickenboer genaamd, groot in het geheel 102 pm, door de kopers gebruikt, die tevens 1/4 deel bezitten. Lolcke Mincks cum uxore bezitten het resterende kwart. In het geheel belast met 30 floreen 20 st. (waarvan 3,5 te Tzum schietende). Gekocht van Cornelis Mincks en Geertie Botes, echtelieden te Welsrijp, voor 3770 cgl.
De gegevens spreken voor zich. De intermediair-rol van Kornelis Mincks en Geertie Botes zou je haast doen concluderen dat Lolcke en Cornelis Mincks broers moeten zijn. Daar wijst vooralsnog echter niets op. Lolcke Mincks is burger te Franeker geworden op 21 juli 1710, daar verklaart hij geboortig van Tzummarum te zijn. Hij is een zoon van Minck Jans, welke Mink nog vier zonen heeft: Pytter, Jan, Jelle en Liuwe, en een dochter Taetske. Geen Cornelis dus - tenzij later dat nog blijkt.
Het is nog een heel eind naar Acke Cornelis, maar het begin is er door deze koopacte:
FRL HH4, folio 20, 11 aug 1785. Anne Karsten, huisman te Achlum verkoopt aan Cornelis Cornelis, huisman te Tzum, 1/8 van een zathe met huis cum annexis, te Achlum, met een stem gerechtigd op no.3 van het kohier, groot in het geheel 103 pm 8 einsen 8 penningen 9 roeden 2 voeten, bouw- en greidland. Gebruikt door de verkoper tot mei en St.Petri 1785, en vanaf dan voor drie jaar verhuurd aan Eelke Bouwes cum uxore, voor 500 cgl per jaar. Bezwaard met 31 floreen 2 st. (28 floreen 6 st. te Achlum en 3,5 floreen te Tzum). De koper bezit reeds 1/8 deel. Verkocht voor 1700 cgl.
Dat is toch wel opmerkelijk te noemen. De oude zate wordt voor 1/8 deel gekocht door Cornelis Cornelis, die ook al 1/8 bezit. En meteen wordt Akke Cornelis boerinne gesteund door haar tweede man Eelke Bouwes! Met al die aanwijzingen denk ik toch wel dat het bewijs zo goed als rond is. Vermoedelijk is het met het volgen van de stem tussen 1738 en 1778 door middel van de stemcohieren mogelijk de zaak helemaal sluitend te maken. En daar wil ik dan maar mee afsluiten.

Groet, Andries
Margreet Huisman

Is dat een beetje een understatement, Andries? toch wel opmerkelijk...
Zeer zou ik zo zeggen. En ook dat dat daar zomaar ligt ... Dat heb je weer errug mooi uitgedokterd.

Ik had rechte lijn maar wat breed opgevat, en daarom was ik doorgegaan. Dat we gewoon niet alle broers en zussen in mekaar moesten gaan zetten, (zijlijnen) maar vader (en moeder ook) toch maar wel wat verder terug.

Tamme Douwes is trouwens in 1749 vermogende laakencooper in Franeker, zag ik nu.
Toch het lidmatenboek daar maar eens nazien.

Anne Karsten .. die ken ik - nog van toen ik met wijbe-wiepkje aan het knoeien was. Hij x Wiepkje Rinnerts
Franekeradeel, huwelijken 1778
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 6 december 1778 in Achlum
Man : Anne Karstens afkomstig van Achlum
Vrouw : Wijpkjen Rinnerts afkomstig van Achlum
en dat is deze:
Franekeradeel, dopen, geboortejaar 1746, doopjaar 1746
Dopeling: Wypkjen
Geboren op 28 september 1746
Gedoopt op 2 oktober 1746 in Tzum
Dochter van Rinnert Wybes en Klaaske Cornelis
Kregen oa een Tjietske in 1731.
1749 - zeer gemene boer, 6vw en 4knd.
Kwam Anne zo aan het 1/8e deel, dat CC het over zijn 1749-kinderen verdeeld heeft en Klaaske kind was? Of hoort ze bij je andere Kornelissen?

Cornelis Rinnerts nageslacht heet na 1811 Fynjus, zoon was geboren Tzum. Altijd handig, mensen die met 64 nog eens trouwen.

Beetje zijlijn dan, in Hessels boek straks dit:
Martinikerk Franeker Grafsteen Grafschriften Franeker
1719 den 25 november overleed Hein Jans Fetermaker ouste en
leeraar der doopsgesinde oud den 26 maart 62 jaar

1735 den 1 maart overleed Auckie Jetses wedu van Hein Jans oud 72
jaar en 5 maanden

1764 den 11 maij overleed Sijke Heins huisvrouw van Tamme Douwes oud den 29 april 58 jaar

1780 den 10 september overleed Tamme Douwes van Stickenboer
oud den 12 november 81 jaar

1796 den 14 december overleed Auckie Tammes oud den 8 september 54 jaar

1741 den 12 maij is geboren Douwe Tammes en overleeden den 7
october 1809 en is alhier begraven
en deze is ook wel intrigerend vanwege de Aete, en de Douwe Styckenbuir:
Ao 1585 den 26 februarij sterf de eerbare Maertzen Aete docr mr Willem Lambert zo Hoierius zijn wijf

Ao 1617 de 19 december sterf die eerbare Foekel Wyllems dr Hoyerius Hoeyte Douves Styckenbuir zijn wijf

groet margreet
Andries Koornstra

Ha Margreet,

mooie gegevens. Anne Karsten trouwt een paar jaar eerder ook al:
Franekeradeel, huwelijken 1775
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 9 juli 1775 in Achlum
Man : Anne Karstes afkomstig van Tzum
Vrouw : Antje Kornelis afkomstig van Achlum
.
Maar dat zal een toevallige Kornelis-dochter zijn hoop ik, want volgens deze lijn kan hij nooit zelf eigenaar zijn in 1785. Hoewel hoe gaat het als ze elkaar per testament als erfgenaam benoemen. Jouw route is de meest voor de hand liggende, denk ik. Heel voorzichtig stellen we dan dat Cornelis Cornelis x Doetje Douwes in ieder geval deze drie kinderen hadden: Cornelis ("de jonge"), Acke en Klaaske. Vraag is was er van dit echtpaar een deel van 3/4 zate te erven, of een deel van de hele zathe. Ach, dat is nu eigenlijk niet aan de orde, en bovendien komen we er wel achter als de stemcohieren worden nagelopen.

Nog een paar "opmerkelijkheden". Douwe Tammes is twee maal getrouwd geweest. Ik quote jouw quote:
Franekeradeel, dopen, geboortejaar 1688, doopjaar 1689
Dopeling: Bauck
Geboren op 1688
Gedoopt op 26 april 1689 in Achlum
Kind van Douwe Tammes en Rixt Clases

Opm.: De dopeling is willigh een jaer
En eentje van mezelf:
FRL EE9, folio 178, 3 feb 1707. Douwe Tammes en Antie Martens, echtelieden te Achlum bbc op de koop van de helft van een zathe aldaar
Daar zitten misschien mogelijkheden om nog ergens achter te komen!

Dan nog die Melle Scholtes die in 1728/38 een kwart namens zijn vrouw bezit van die zate Stickenboer:
Franeker, huwelijken 1707
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 27 december 1707
Man : Melle Scheltes Taeckema afkomstig van Franeker
Vrouw : Siouckjen Lolckes afkomstig van Franeker
Opmerking : zij woont te Erkens onder Franeker

Gestandaardiseerde namen: MELLE SCHELTES en SJOUKJE LOLKES

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Franeker 1683-1732
Siouck kon wel eens een dochter van Lolcke Mincks zijn natuurlijk. Is van deze lieden niet een zerkje bewaard gebleven?
Voor wie wacht op Friezen uit vroeger eeuwen. 16-11 was het klaar bij de drukker in Tsjechië. Nu is het onderweg naar Nederland
Hessel vermeldt er niet bij dat paard en wagen het meest gebruikte vervoermiddel is in het Oostblok, dus ik verwacht het boek deze week nog niet ... Ik kreeg de indruk dat jij al wat gegevens hebt, kun je niet even kijken, please?

groet, Andries
Margreet Huisman

Speciaal voor Hessel heeft Sint zijn paard uitgeleend, en je weet wat die kan .. er liggen al yahoo-mensen op de mat voor de brievenbus, die kan hij toch niet 2 weken laten liggen????

Intriguing. Je kunt zelf ook even kijken, speciaal voor wachtenden had Hessel al de index en echtparen op zijn site gezet:
http://www.walmar.nl/inscripties.htm

Hij had destijds al een site met verzamelde inscripties, de helft vrij leesbaar, de andere koopversie. Dus die heb ik mij toen al aangeschaft. Het boek is daar een forse uitbreiding van naar ik aanneem. Ik zal het zo eens binnenstebuiten keren.

Anne Karstens nageslacht heet ook Fynjus na 1811. Ik knoei nog even met verbasterd Wynia (met een Oene te Tzum), maar ben er nog niet uit.

groet margreet
Litsehimmel

Bericht door Litsehimmel »

Fynjus en Wijnia? Mijn interesse is weer gewekt! Deze namen komen nl ook in mijn stamboom voor. Ik zal eens zien wat ik in mijn databestanden aan relevante informatie kan terugvinden.
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
Margreet Huisman

Het spijt mij zeer Andries, ik heb gezocht met mincke, minke, lolke, lolcke, taeckema, takema, tackema, schelte, scholte, siouck, sjouck en sjouk -
maar ik kom niet verder dan dit:
Tjum: 16.. Dirck Lolckes burger in Franeker
16.. Tryntie Piters huisvrou van Dirck Lolckes

Met Achlum heb ik maar 6 of 7 inscripties, Hitsum/Hitzum iets meer - Tzum/Tjum nog wat meer - en Franeker staat hier ook wel:
http://home.wanadoo.nl/mpaginae/Franeke ... gieter.htm
met Stick en Styck wel allerlei oude stickenboer, maar tja, die zochten we niet.

groet margreet
Andries Koornstra

Dank je voor de moeite.
Daardoor vond ik nog deze:
A(nn)o 1648 de(n) 30 Januari sterf de(n) eersame(n) DOUWE HOEIJTES STYCKENBUIER [Onder 1648:] oldt 88 iaeren en(de) 81 daghen.
A(nn)o 1622 de(n) 23 Nov. sterf d'eerbare MAEIJKE DE BLOCQ zijn wijf, old 68 jaren.
Hoeft natuurlijk geen familie te zijn, want Douwe Tammes kocht de voorvaderlijke zate vanaf 1694. Ik heb helaas nog geen geschikte Tamme gevonden. Douwes zwager boert inderdaad onder Franeker, vast op Arkens (aan de oost-noord-oostkant van de stad):
FC Franeker FC6
jaartal 1700
eigenaren Burgmr. Wentholt tot Sutphen c.s.
gebruikers Lolcke Mincks
oppervlakte 101 pondemaat
floreen 31-0-0
Dat maakt het weer extra aannemelijk dat Siouck Lolckes die met Melle Scheltes trouwde een dochter is van hem.

groet, Andries
Margreet Huisman

Andries ...
http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?t=2037
(ik mis de hoofdpagina nog al eens ...)
Andries Koornstra

Thanks, ik had hem echter toevallig al gezien. Zullen we een poule starten? Ik zet in op dinsdag 27-11, niet eerder.
Andries
Plaats reactie