Voorouders Wiersma, Hoekstra

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Jeroen

Re: Voorouders Wiersma, Hoekstra

Bericht door Jeroen »

Beste onderzoekers Wiersma,

graag heropen ik dit item op het forum.
Ik zelf stam af van Emke Rientzes Rienstra, gedoopt Parrega 2-4-1769 als zoon van Rienk Rienks en Houkjen Jans.
Deze Rienk Rienks lijkt mij een zoon van Rienk Uilkes en Ymkje Sytses.
En dus een broer van Pytter Rienks Wiersma.
Qua vernoemingen past dit ook mooi, Rienk Rienks en Houkje Jans hebben onder meer een zoon Rienk, een zoon Sytze en een dochter Ymkje.
Rienk Rienks woont van 1749 t/m 1751 te Westhem (bron: reelkohieren en lidmatenboek] Hun (waarschijnlijk) eerste kind wordt daar ook geboren. Westhem ligt in de buurt van Abbega.

Voor dat ik verder wil discusieren over de afstamming van Rienk Uilkes, wil ik graag van jullie horen of jullie het met bovenstaande eens zijn. Want het bezitsverloop van Rienk Uilkes en Pytter Rienks Wiersma is niet geheel helder en verklaarbaar.
(ik heb trouwens de personele kohieren van wymbritseradeel nog bekeken, daar komt Rien Uilkes weduwe in 1782 voor als wed met een bezit van f9000,-. In 1793 is deze post in de kohieren nog niet verdeeld, dus de personele kohieren bevatten geen definitief uitsluitsel over de kinderen van Rienk Uilkes.)

Graag jullie reactie.

met vriendelijke groet

Jeroen
Laatst gewijzigd door Jeroen op woensdag 19 aug 2009 10:03 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Margreet Huisman

Bericht door Margreet Huisman »

Dag,

Volgens mij hebben we die al lang toegevoegd, Wil kwam er mee.
12 kinderen kregen ze, Emke kreeg er vervolgens 10 en Sytze Rienstra 9.
Voor Emke heb ik geen doop, mogelijk is hij Ymkje 1769. (gezien zijn leeftijd bij ovl).

ik zal morgen wel even zoeken waar we het er over hadden,
als je het dan zelf nog niet teruggevonden hebt.

groet Margreet
Jeroen

Bericht door Jeroen »

Margreet,

Mooi dat jullie Rienk Rienks ook al hadden gekoppeld, dan komen we los van elkaar tot dezelfde verbinding, heel mooi.

Zoals jullie al schreven is de vader van Rienk Uylkes een Uylke Rienks.

Is de volgende doop de door mij gezochte Rienk?:
Doniawerstal, dopen, doopjaar 1687
Dopeling: Rienk
Gedoopt op 24 juli 1687
Kind van Ulke Rienkx en niet genoemde moeder
met groet

Jeroen
Johan

Bericht door Johan »

Hallo Jeroen,

Ik vind deze Uilke zo gek nog niet mede omdat hij, behalve een Rienk in 1687, ook een Pyter in 1685 laat dopen.
Ik weet niet of in de voorgaande discusie een Pyter als broer van Rienk is genoemd maar ik heb Pieter , met een vraagtekentje, als broer staan.
Deze Pyter Uikes trouwt met Lykeltje Sybrens, waar en wanneer onbekend, en laat in Oosthem drie kindeen dopen:

Akke Pieters 26-09-1723
Aettie Pieters 24-12-1724
Heltie Pieters 12-01-1727, deze Heltie of, zoals je wilt, Hilje komt ook weer terug bij Rienk Uilkes. Mogelijk is de moeder van Rienk en Pieter dus een Hiltje.

Met vriendelijke groet,

Johan
rdebruin

Bericht door rdebruin »

Jeroen schreef:Margreet,

Mooi dat jullie Rienk Rienks ook al hadden gekoppeld, dan komen we los van elkaar tot dezelfde verbinding, heel mooi.

Zoals jullie al schreven is de vader van Rienk Uylkes een Uylke Rienks.

Is de volgende doop de door mij gezochte Rienk?:
Doniawerstal, dopen, doopjaar 1687
Dopeling: Rienk
Gedoopt op 24 juli 1687
Kind van Ulke Rienkx en niet genoemde moeder
met groet

Jeroen

Gewist ivm dubbele post.
Laatst gewijzigd door rdebruin op vrijdag 7 dec 2012 6:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Genealogisch onderzoek naar de families: de Bruin-Lammertsma en Rienstra-Bergsma
rdebruin

Bericht door rdebruin »

Jeroen schreef:Beste onderzoekers Wiersma,

graag heropen ik dit item op het forum.
Ik zelf stam af van Emke Rientzes Rienstra, gedoopt Parrega 2-4-1769 als zoon van Rienk Rienks en Houkjen Jans.
Deze Rienk Rienks lijkt mij een zoon van Rienk Uilkes en Ymkje Sytses.
En dus een broer van Pytter Rienks Wiersma.
Qua vernoemingen past dit ook mooi, Rienk Rienks en Houkje Jans hebben onder meer een zoon Rienk, een zoon Sytze en een dochter Ymkje.
Rienk Rienks woont van 1749 t/m 1751 te Westhem (bron: reelkohieren en lidmatenboek] Hun (waarschijnlijk) eerste kind wordt daar ook geboren. Westhem ligt in de buurt van Abbega.

Voor dat ik verder wil discusieren over de afstamming van Rienk Uilkes, wil ik graag van jullie horen of jullie het met bovenstaande eens zijn. Want het bezitsverloop van Rienk Uilkes en Pytter Rienks Wiersma is niet geheel helder en verklaarbaar.
(ik heb trouwens de personele kohieren van wymbritseradeel nog bekeken, daar komt Rien Uilkes weduwe in 1782 voor als wed met een bezit van f9000,-. In 1793 is deze post in de kohieren nog niet verdeeld, dus de personele kohieren bevatten geen definitief uitsluitsel over de kinderen van Rienk Uilkes.)

Graag jullie reactie.

met vriendelijke groet

Jeroen
Hallo Jeroen en andere stamboomonderzoekers,

Mijn naam is Rudy de Bruin en ik ben ook de stamboom van mijn familie aan het onderzoeken. Ik ben met hulp van mijn ouders, andere familieleden en
het internet al een heel eind gekomen maar zit nu even vast.
Ik stam dus ook af van de Rienstra's, mij moeders vader is Ruurd Rienstra zijn ouders zijn Riemer Rienstra en Trijntje Hoogeveen. Riemer zijn ouders zijn
Ruurd Rienstra en Grietje van der Zee enz. enz. Nu kom ik uiteindelijk uit bij Rienk Uilkes en Ymkje Sytses waar jij ook over praat in je forumbericht.
Ben jij of is iemand anders nog verder gekomen met de speurtocht? Laatste forum berichten zijn van 2009 dus hoop dat iemand me nog kan helpen.

Groet,

Rudy de Bruin
Genealogisch onderzoek naar de families: de Bruin-Lammertsma en Rienstra-Bergsma
bauke wiersma

Bericht door bauke wiersma »

Het is een lange tijd stil geweest aan de Wiersma kant. De koppeling naar Rienk Uilkes lijkt me juist. Ik ga er nog steeds van uit dat hij met Hiltje Pieters trouwde. Geen bewijs maar wel afleidbaar van de naamgevingen. Dat is wel zoeken geblazen. De vader van deze Hiltje Pieters moet dan Pieter Algers geweest zijn, de 1e eigenaar van de Hofstede waar de Wiersma's woonden. De moeder van deze Uilke Rienks moet een dochter Hylkes geweest zijn en dan kom je weer bij dubbele families terecht hetgeen in Abbega wel vaker voor kwam. Immers de naam Uiltje en Hylke (met diverse schrijfvarianten) kwam zowel van de Pieter Rienks (broer van Rienck Rienks) kant als van de kant van zijn vrouw Baukje Uiltjes.
Naar mijn idee is dit het meest waarschijnlijke en het strookt redelijk met de geschriften van Uiltje Foppes alleen moet Uiltje zich dan 2 generaties vergist hebben. Het blijft gissen, voor mij is dit hoofdstuk zo goed als gesloten maar ik ben benieuwd naar de discussies van de nieuwe generatie.
rdebruin

Bericht door rdebruin »

bauke wiersma schreef:Het is een lange tijd stil geweest aan de Wiersma kant. De koppeling naar Rienk Uilkes lijkt me juist. Ik ga er nog steeds van uit dat hij met Hiltje Pieters trouwde. Geen bewijs maar wel afleidbaar van de naamgevingen. Dat is wel zoeken geblazen. De vader van deze Hiltje Pieters moet dan Pieter Algers geweest zijn, de 1e eigenaar van de Hofstede waar de Wiersma's woonden. De moeder van deze Uilke Rienks moet een dochter Hylkes geweest zijn en dan kom je weer bij dubbele families terecht hetgeen in Abbega wel vaker voor kwam. Immers de naam Uiltje en Hylke (met diverse schrijfvarianten) kwam zowel van de Pieter Rienks (broer van Rienck Rienks) kant als van de kant van zijn vrouw Baukje Uiltjes.
Naar mijn idee is dit het meest waarschijnlijke en het strookt redelijk met de geschriften van Uiltje Foppes alleen moet Uiltje zich dan 2 generaties vergist hebben. Het blijft gissen, voor mij is dit hoofdstuk zo goed als gesloten maar ik ben benieuwd naar de discussies van de nieuwe generatie.
Goedenavond,

Op de volgende website heb ik nog e.e.a. gevonden. Misschien familie van u?
http://www.ottobwiersma.nl/genealog/wie ... rienks.htm

Ik heb de beheerder van de site een mail gestuurd met de vraag over hoe deze achter de informatie is gekomen vermeld op zijn website.
Ben wel benieuwd!

Rudy
rdebruin

Bericht door rdebruin »

rdebruin schreef:
bauke wiersma schreef:Het is een lange tijd stil geweest aan de Wiersma kant. De koppeling naar Rienk Uilkes lijkt me juist. Ik ga er nog steeds van uit dat hij met Hiltje Pieters trouwde. Geen bewijs maar wel afleidbaar van de naamgevingen. Dat is wel zoeken geblazen. De vader van deze Hiltje Pieters moet dan Pieter Algers geweest zijn, de 1e eigenaar van de Hofstede waar de Wiersma's woonden. De moeder van deze Uilke Rienks moet een dochter Hylkes geweest zijn en dan kom je weer bij dubbele families terecht hetgeen in Abbega wel vaker voor kwam. Immers de naam Uiltje en Hylke (met diverse schrijfvarianten) kwam zowel van de Pieter Rienks (broer van Rienck Rienks) kant als van de kant van zijn vrouw Baukje Uiltjes.
Goedenavond,

Op de volgende website heb ik nog e.e.a. gevonden. Misschien familie van u?
http://www.ottobwiersma.nl/genealog/wie ... rienks.htm

Ik heb de beheerder van de site een mail gestuurd met de vraag over hoe deze achter de informatie is gekomen vermeld op zijn website.
Ben wel benieuwd!

Rudy
Vandaag Reactie van de beheerder gekregen. Kon mij helaas niet aan de bron helpen. Gegevens zijn in verleden gevonden door familieleden...
Verder speuren dus...
Ulco Oskam

Bericht door Ulco Oskam »

Beste lezer,

Nadat ik al vele jaren heb gestoken in het uitzoeken van een zo groot mogelijke stamboom aan vader's kant, heb ik me nu dezelfde taak opgelegd betreffend mijn moeder's familie. Mijn moeder was Jetkse Wiersma, geboren 5 mei 1911 te Wommels. Mijn vader Teunis Oskam trouwde haar op 20 mei 1936.

Ik heb de voorgaande discussies uitgeplozen en er best veel aan gehad. Alleen dreigde ik zo hier en daar het overzicht te verliezen, dus ben ik eerst maar 's begonnen om alles waarvan ik toch wel een redelijk vermoeden van juistheid had, in een stamboom te plaatsen. Die heb ik direct maar op m'n servertje gezet en die is nu voor iedereen te zien op http://www.deossekamp.nl/extern/genwiersma/index.htm . Een ieder die daar verbeteringen in aan kan brengen is welkom, ik kan mij niet indenken dat ik alle informatie in één keer goed heb verwerkt.

Ook de familie van mijn vrouw ligt nu klaar om onderzocht te worden, want ik ontdekte tijdens mijn Wiersma geblader, dat die de roots (ook) in Wymbritseradeel heeft liggen.

Nou ben ik - zowel qua werk als qua afstand niet in de gelegenheid om "even" naar de Tresoar te gaan om zaken op te zoeken. Ik ben (dus) volledig afhankelijk van de websites.

Na deze "kennismaking" mijn vraag:
Op 5 october 1916, gem Wymbritseradeel, trouwt Sytse Wiersma, zn. van Pieter Wiersma en Corneliske Eisma met Ytje Wiersma, dr. van Tjeerd Wiersma en Yfke Hijlkema (of Hylkema, zo u wilt)... dit huwelijk liep uit op scheiding, 1918 te Haarlem.

Ik zoek naar alle waarschijnlijkheid verkeerd, maar ik kan van die Yfke Hylkema verder niets vinden. Ik ben vooral benieuwd of zij in verband te brengen in met Pier Hylkes Hijlkema die (vermoedelijk 1810) in Heeg trouwde met Wytske Sjoerds Jellema.

Weet iemand dit, of anders, (brutale vraag...) zou iemand me hiermee kunnen helpen?

Met vriendelijke groet,
Ulco Oskam
Maikel Galama

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Ulco,

het overlijden van Yfke Hylkema:

Overlijdensakte Wymbritseradeel, 1914
Aangiftedatum 29 juni 1914, akte nr. 81
Overleden: Yfke Hylkema, op 28 juni 1914, 59 jaar, vrouw
Gehuwd

Zie:

http://www.allefriezen.nl/nl/component/ ... oudig&lp=1

Een relatie met Pier Hylkes Hylkema zal er niet zijn, de ene familie Hylkema is katholiek. de andere protestant.

Groetjes, Maikel
Maikel Galama

Bericht door Maikel Galama »

M.b.t. de vraag van Ulco over de Hylkema's zie verder: viewtopic.php?f=3&t=5654

Ulco, wil je aub geen dubbele vragen meer stellen ?

Groetjes, Maikel
Ulco Oskam

Maikel,

Ik zal me de terechtwijzing aantrekken en de mogelijke vragen Hijlkema scheiden van Wiersma...

Desalniettemin: dank, ik zit intussen al te bladeren.

Groet Ulco
Ulco Oskam

Aan ieder,

Hopende dat dit topic nog 's actief kan worden:

Ik ben nu bezig met de Wiersma's, als gesteld: mijn moeders familie. Heb mijn uiterste best gedaan om te begrijpen wat er in dit topic allemaal is opgeschreven... heb hééééééél langzaam gelezen en heb zoveel mogelijk de voor mij begrijpelijke informatie verwerkt.

Kan iemand mij nu vertellen of mijn volgende "conclusies" de waarheid benaderen?

Rienk Uilkes *24 juli 1687 Langweer sterft ongeveer 1730 in Abbega, trouwt 18 december 1712 IJmke Sijtses, *9 juli 1685 Makkum. Ze krijgen samen 8 kinderen: Uiltje, Trijntie, Hiltie, 2 maal een Sytse, Rients (ook Rienk), Jetske en Pyter.

Rienks ouders lijken te zijn Uilke Rienks en Hiltje Pieters. Zo ja, dan heeft hij toch een broer, Pyter Uilkes, *15 mai 1685 Langweer en +1728. Vreemd, maar niet onmogelijk: Pyter is dan de oudste.

Deze Pyter x Lykeltje Sybrens (waar ik niets van kon vinden), doch indien juist, dan is aan te nemen dat daarvan 3 kinderen worden gedoopt: Akke, Aettie en Heltie. Van Aettie lijkt behoorlijk zeker dat ze trouwde (1748) met Willem Jorrits uit Oosthem (Willem Jorrits x2 Atie Folkerts 1763) en daarmee in ieder geval 3 kinderen kreeg (2 maal een Jorryt en een Pyter). De jongste Jorryt Willems neemt als achternaam Jorritsma, trouwt met Bontje Jetses Hoekema van IJlst en krijgt twee kinderen (Willem en Geertje). Willem trouwt Eeke Heeringa en lijkt kinderloos te sterven (1868 Sneek), van Geertje verder niets gevonden. Deze tak lijkt dus ten einde.

Van Uilke Rienks (x Hiltje Pieters) worden als ouders aangenomen Rienk Jans en Baukjen Minks, maar dat is wel een heel dun conclusietje.

Terug naar het begin:
Rienk Uilkes x IJmke Sijtses, 8 kinderen: Uiltje, Trijntie, Hiltie, 2 maal een Sytse, Rients (ook Rienk), Jetske en Pyter. Bekende huwelijken bij die 8:
1- Trijntie Rienks x Symen Heins (1736), van Symen niets bekend, wel onder die naam tenminste 2 kinderen gedoopt (Hein en Tjetske) andere doopsels lijken niet te passen
2- Hiltie Rienks x Harmen Claesses (wordt aangenomen, wel veel discussie, maar ik heb niets kunnen vinden wat daarop lijkt), verder niets: geen data, geen kinderen.
3- Rients (ook Rienk) x Houkje Jans (geen trouwdatum bekend). Houkje moet rond 1725 zijn geboren, gezien haar overlijdensrecord 27 september 1806, Parrega. Ik heb niets logisch daaraan kunnen koppelen. Wel uit dit huwelijk 11 kinderen, die verder niet aan de orde zijn geweest (denk ik... ondanks langzaam lezen) en waar ik nu ook naar op zoek ben of daarbinnen nog huwelijken zijn geweest.
4- Pyter (Rienks) x Baukje Uilkes (1757). Van Baukje nog geen overlijdensdatum gezien. Wel 6 kinderen, waarvan de mannen allemaal als achternaam "Wiersma" aannemen.

Nou begin ik uit alles te begrijpen, dat Baukje Uilkes een aantal broers heeft gehad, die ook als Wiersma inschreven. Is daar sprake van een "kruisverband" dat ik nog niet heb herkend of is dat echt een andere Wiersma-tak? Anders gesteld: is haar parenteel terug te herleiden naar Uilke Rienks?

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Groet,
Ulco F. Oskam
Margreet Huisman

Bericht door Margreet Huisman »

Hallo,

die zaken die je niet kunt vinden komt vooral door missende doop- en trouwboeken.
je kunt ze nakijken in de DTBL-inventaris

Veel informatie komt ook uit het aerchief zelf, uit autorisatieboeken en floreencohieren of lidmatenboeken.
Dat staat nog niet online.

Je kunt in je browser een extra tabblad openen, of meerdere - en daar steeds weer het forum in openen.
via de zoek kun je dan de argumentatie terugvinden,
naam eventueel tussen haken, en vooral met wiersma erbij (naders krijg je teveel andere discussies).
Dan hoef je niet steeds te bladeren in 1 venster.

Zo bezien moet je vooral blz 8 nog eens doornemen.

Momenteel zijn er extra naamsaanname 1811, de memories en de scans bij http://www.allefriezen.nl,
dus je kunt nu veel meer nakijken.
Mogelijk zet ik wat daarvan in een later bericht.

Loop ik nu eerst alles nog eens met je door:

Rienk Uilkes *24 juli 1687 Langweer - is een goede mogelijkheid maar nog niet bewezen
sterft ongeveer 1730 in Abbega, trouwt 18 december 1712 IJmke Sijtses, *9 juli 1685 Makkum. - ze kwam bij huwelijk van Spannum, dus dat me lijkt een dubbelganger.
Ze krijgen samen 8 kinderen: Uiltje, Trijntie, Hiltie, 2 maal een Sytse, Rients (ook Rienk), Jetske en Pyter.

Rienks ouders lijken te zijn Uilke Rienks en Hiltje Pieters. - is waarschijnlijk, gezien 2 broers die allebei een Hiltje krijgen.
Zo ja, dan heeft hij toch een broer, Pyter Uilkes, - hij heeft een broer Pieter Uikes, genoemd in vaders testament wat de voogdij regelt.
*15 mai 1685 Langweer en +1728. - is een mogelijkheid, niet bewezen.
Vreemd, maar niet onmogelijk: Pyter is dan de oudste. Niet te streng de vernoemingsregels hanteren.
Bovendien kan er ongezien later nog een 2e of 3e Pieter zijn gedoopt.

Deze Pyter x Lykeltje Sybrens (waar ik niets van kon vinden), doch indien juist,
Klopt, niet online althans. De informatie komt uit het autorisatieboek in het archief.
blz 8, 24-2-2007, 9.11 uur.
dan is aan te nemen dat daarvan 3 kinderen worden gedoopt: Akke, Aettie en Heltie.
Van Aettie lijkt behoorlijk zeker dat ze trouwde (1748) met Willem Jorrits uit Oosthem (Willem Jorrits x2 Atie Folkerts 1763) en daarmee in ieder geval 3 kinderen kreeg (2 maal een Jorryt en een Pyter). De jongste Jorryt Willems neemt als achternaam Jorritsma, trouwt met Bontje Jetses Hoekema van IJlst en krijgt twee kinderen (Willem en Geertje). Willem trouwt Eeke Heeringa en lijkt kinderloos te sterven (1868 Sneek), van Geertje verder niets gevonden. Deze tak lijkt dus ten einde.
Dit hele verhaal kan denkelijk weg.
Lyckeltje kreeg alleen zonder man nog een Attje in 1730, dus Aettie Pieters is dan ovl.
Bovendien werd er nog een Atje Pieters gedoopt in Abbega 1723, maar dan van Pieter Anes - zij kan de bruid zijn, nog afgezien van missende doopboeken.
De Jorrit Willems Jorritsma is trouwens uit het 2e huwelijk.

Van Uilke Rienks (x Hiltje Pieters) worden als ouders aangenomen Rienk Jans en Baukjen Minks, maar dat is wel een heel dun conclusietje.
Als Uilke in Langweer gedoopt is, vervalt sowieso dit echtpaar.
Het zijn allebei mogelijkheden, omdat de doop- en trouwboeken van Abbega ontbreken.
Misschien zijn er nog wel meer mogelijkheden.
Je kunt zelf uitkiezen wat je aannemelijk lijkt.

Terug naar het begin:
Rienk Uilkes x IJmke Sijtses, 8 kinderen: Uiltje, Trijntie, Hiltie, 2 maal een Sytse, Rients (ook Rienk), Jetske en Pyter. Bekende huwelijken bij die 8:
1- Trijntie Rienks x Symen Heins (1736), van Symen niets bekend,
= wrsch zoon van Heijn Bottes en Sibbel Symens,
die namen komen terug bij de kinderen.
wel onder die naam tenminste 2 kinderen gedoopt (Hein en Tjetske)
andere doopsels lijken niet te passen
- hij doopt nog IJsbrechtum en IJlst, Trijntje soms als Rinses te boek.
Rients, Sibbeltje en Botte/Bote trouwen IJlst, Sytse Symens 2 keer Oosthem -
nageslacht van Botte en Sytse heet Hiemstra.
Sibbeltjes kinderen overlijden blijkbaar, alleen de (hervernoemde) kinderen uit mans 2e huwelijk trouwen
en Rients neemt de naam van vrouw Jetske Rintjes Post over.
Kantoor Sneek, overl. jaar 1820

Overledene : Botte Simens Hiemstra
Overleden op: 24 mei 1820
Wonende te : IJlst
Tekst:
curator in vacerende boedel is Wiebrandus Tjeerd v.der Ley, notaris;
erfgenamen zouden zijn geweest
Rients Symens Post, schipper wonend in schip,
Symen Sytzes Hiemstra, te Idzega
en Sytske Symens? Hiemstra (vrouw van Bauke Sybrens v.der Velde, boer Heeg),
Marten Sytzes Hiemstra, te Idzega,
Lysbeth Hiddes (weduwe van Bauke Jans), te Ysbrechtum,
Jacob Heins van Slooten, varensgezel Sloten en
Trijntje Bouwes de Boer (vrouw van Sjirk Jacobs Haagsma, boer Abbega).
Nadelig saldo fl. 605,26.

Er behoorde onroerend goed tot de nalatenschap

2- Hiltie Rienks x Harmen Claesses (wordt aangenomen, wel veel discussie, maar ik heb niets kunnen vinden wat daarop lijkt), verder niets: geen data, geen kinderen.
vererving op blz 8- 26-2-2007 9.43 uur:
viewtopic.php?f=3&t=208&p=7888&hilit=%5 ... rsma#p7888
dopen 11 kinderen in diverse plaatsen, wel te vinden via [harmen klases] wymb* of wons* - en zn Klaas is van voor het doopboek.
Waarvan Sytse Harmens kinderen Glijza heten,
Trijntje Harmens Wiersma ovl 1826 Makkum x Uiltje Ulbes Wiersma ovl 1818 Wommels, die misschien naam van vrouw overnam,
en Gatske/Idske Harmens x Merten Freerks Bruinsma, moeders ovl en grootouders in trouwakte Harm 1827.

3- Rients (ook Rienk) x Houkje Jans (geen trouwdatum bekend). Houkje moet rond 1725 zijn geboren, gezien haar overlijdensrecord 27 september 1806, Parrega. Ik heb niets logisch daaraan kunnen koppelen. Wel uit dit huwelijk 11 kinderen, die verder niet aan de orde zijn geweest (denk ik... ondanks langzaam lezen) en waar ik nu ook naar op zoek ben of daarbinnen nog huwelijken zijn geweest.
Nageslacht heet Rienstra.

4- Pyter (Rienks) x Baukje Uilkes (1757). Van Baukje nog geen overlijdensdatum gezien. Wel 6 kinderen, waarvan de mannen allemaal als achternaam "Wiersma" aannemen.

Nou begin ik uit alles te begrijpen, dat Baukje Uilkes een aantal broers heeft gehad, die ook als Wiersma inschreven. Is daar sprake van een "kruisverband" dat ik nog niet heb herkend of is dat echt een andere Wiersma-tak? Anders gesteld: is haar parenteel terug te herleiden naar Uilke Rienks?

Nee. Ze was een dochter van Uilke Hylkes en Anna Hilles.
Tekes nageslacht heet Tuinstra.
Hylke, Lolke en Fedde heb ik niet uitgewerkt
alleen de kleinkinderen van Ulbe Uiltjes heten volgens mij dan Wiersma,
mogelijk daar het huwelijk Trijntje Harmens Wiersma x Uiltje Ulbes.

groet Margreet
Plaats reactie