de vrouw van hendrik jans wout

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
margreet

Bericht door margreet »

Ria, je bedoelt dat ik die bladzij niet hoef te copien, want dat jij en Lidy die al van hem gekregen hebben?
Of heb je alleen deze mededeling?

En dat is dan trouwens wel een andere dan die van Everardus, want die had 3 kleine kinderen onder de twaalf in 1749.

Je krijgt nog een overzicht wat mij opviel in al die scans - want het extra kind voor Hendrik Jans Wout wat je me gister mailde, staat bevestigd of ook al in de akte daarboven middels de 'ovl gv.'

Het lijkt mij dus verstandig dat jullie wel nog alle mogelijke vermeldingen met dirk clasen krijgen, 3 paar ogen lezen meer dan 1.

groet margreet
ria

Bericht door ria »

Hoi Margreet, ik heb geen bladzijde - alleen de mededeling.
En ik ben het helemaal met je eens over die ogen.

Als er kleine kinderen zijn is de kans ook groter dat de weduwe hertrouwt en dat geeft vaak ook weer wat meer opheldering in de familieverhoudingen, dus hoop ik dat Everardus gelijk krijgt.

Groet Ria
margreet

Bericht door margreet »

Gast

Alle vragen van Lidy behalve Glanerbrug gaan over Koopmans
Alle vragen van Ria, die hier al 5 keer was gaan over Koopmans
Dat zijn nu zo'n 10 onderwerpen

we hebben daarnaast te maken met het fenomeen dubbelpost, waardoor driekwart van de info in overijssel staat

we hebben te maken met mail buiten het forum om - ik help dus allang

we hebben te maken met minstens 4 mensen inmiddels, die wisselend en door elkaar heen en naar gelang hun bui in tig constructies voor- en achteruit en opzij, in diverse dorpen, in 2 provincies, met ontbrekende boeken bezig zijn - en waar de info niet doorgegeven werd.

Beterschap.

---------------------
Ria, je vraag naar bewaard gebleven testamenten:
Of mensen uit Scherpenzeel aldaar terecht konden of naar een andere plaats moesten, dat weet ik niet.

Je kunt bij www.archieven.nl zoeken op 'Scherpenzeel' of op 'nedergerecht' of op 'Weststellingwerf' om te zien wat er bewaard is gebleven.
Via 'archiefonderzoek' in het menu van Tresoar kom je daar ook uit.

Margreet
ria

Bericht door ria »

Hallo Margreet,

Er staat boven jouw stukje - gast - geen naam.

Wat is het probeem eigenlijk? Dat er oproepen gedaan worden over de Koopmans - is dat dan vreemd?
Daar is o.a. dit Forum toch voor bedoeld? Om elkaar te helpen, inderdaad ook buiten het Forum om.

Dat doe ikzelf ook op het HCO - zowel op het Forum als buiten het Forum om. En ik heb al heel wat mensen op het juiste spoor kunnen zetten.

Ik ga nog verder - ieder week ben ik een dag in Zwolle om voor andere mensen te zoeken. Ik vind dat leuk om te doen. Bovendien houd ik van ingewikkelde zaken vandaar dat ik Lidy mijn hulp heb aangeboden.

Het is inderdaad juist dat er in Friesland en Overijssel wordt gezocht, dat is op zich niet erg - alleen wel lastig omdat er dus 2 verschillende archieven zijn.

En dat er ook gedoopt wordt zowel als in Friesland als in Overijssel is ook niet onoverkomelijk maar ook lastig.

Mijn bevindingen en alle gegevens die ik van wie dan ook heb ontvangen - zijn in bezit van Lidy.

Juist mijn jarenlange ervaring en ook een aantal publicaties mogen garant staan voor een gedegen aanpak. Dat ik daarvoor hulp van Tresoar nodig heb moge duidelijk zijn, omdat ik vanuit Gelderland niet zo 1,2,3 in Wolvega of nog verder Leeuwarden kan komen.

Dat ga ik pas doen als ik hier in Overijssel ben uitgezocht. Ik heb in Kuinre testamenten uit Sneek, Slijckenburg, en Blesdijk gezien. Zelfs een Jacob Willems Koopmans. Maar ook aktes over mensen die in in Noord-Holland wonen. Een heel interessant archief want er schijnt vroeger een veer te zijn geweest van Kuinre naar Enkhuizen. Maar dat ter zijde.

Groet Ria
margreet

Bericht door margreet »

Ria,

Midden in jouw vraag en onze antwoorden haalde een anoniem dan wel vergeten naam in te vullen iemand even uit - je wordt dan 'gast' genaamd.
Het misverstand - want dat is het denk ik - moest nog even rechtgezet, aangezien het momenteel al in een ander onderwerp weer verder leeft en door stapelt.
Dus dat was even niet tegen jou.

Ik vind het verwarrend dat de info over tig onderwerpen verspreid staat.
Ik had mijzelf met de akte-vraag naar het HCO-gegoogled, dus wist toen van de dubbelposten en jouw bestaan en alle info daar. Maar terwijl jij de Pieter Cornelis-constructie daar uitzocht, deed ik hier al de kerkvoogden van de Albert Lammers.

Jij houdt alle info wel bij omdat je zelf het onderzoek doet en de vragen stelt, ik ook. Ik snap dan wel in welke constructie je bezig bent en wat er nog moet gebeuren.
Maar lezers niet. Die weten niet allemaal van het HCO en krijgen verder hapsnap en zonder verband een aantal vragen.
Ook als je terug wilt zoeken 'hoe zat het ook weer' - moet iemand dus diverse onderwerpen langs.

Ik was nog niet aan de op- en aanmerkingen autorisaties en verder archiefbezoek toegekomen. Morgen hoop ik.

Groet, Margreet
ria

Bericht door ria »

Hallo Margreet,

Dank je wel, dat je al zo snel antwoordt en de situatie hebt uitgelegd; wat mij betreft is het helemaal duidelijk. Ik was niet zozeer beledigd maar eerder verrast en ik begreep het niet.

Dus het lijkt je beter om alles wat we weten en wat we nog zoeken in 1 bericht te plaatsen? Heb ik geen probleem mee, maar dan onder een andere 'kop' of gewoon hier?

Groet Ria
margreet

Bericht door margreet »

Hoi,

daar kwam ik niet uit - neig naar toch maar hier verder vanaf nu
margreet
lidy

Bericht door lidy »

Hallo Margreet en Ria, Vanaf een computer op mijn vakantie-adres even een reactie. Ik hoop toch niet dat ik moeilijkheden veroorzaak! Doordat de Koopmansen heen en weer wipten tussen Friesland en Overijssel plaatste ik de berichtjes op beide Forums, me niet realiserende dat daardoor mensen, die ontzettend veel werk verzetten waar mensen zoals ik, verschrikkelijk blij mee zijn, elkaar eventueel in het vaarwater zouden kunnen zitten bij het onderzoek. Als je vast zit met een onderzoek, zoals ik bij Kornelis Alberts, probeer je op diverse manieren toch nog een beetje verder te komen dan 1745. Margreet en Ria ik ben zo enorm blij met jullie hulp en daarom mijn oprechte excuses voor de problemen waarmee ik jullie kennelijk heb opgezadeld. Dat is beslist niet mijn bedoeling!!!
Groet, Lidy
margreet

Bericht door margreet »

Nee joh, ik heb het niet over vaarwater.
Als Ria veelbelovende mogelijke Pieter-Cornelis grootouders met familie in Overijssel natrekt, loop ik wat gewoon wat langzamer met mogelijke Albert Lammers-ouders en familie in Friesland. Idem tijdens 2-3 weken erve weeda, wegens een mogelijke dochter-zus-nicht-achterachternicht, wat misschien een sneller en makkelijker spoor is dan een ander.
Maar op zich moeten toch alle 'ook-mogelijk' uitgezocht, ook omdat het anders later toch gaat wrikken 'was het misschien toch .. 'etc.
En het is gewoon zo, dat de documenten dat iemand in Friesland familie is in Overijssel liggen en andersom - en dat je dan even moet wachten tot iemand daar geweest is. En dat er tussen die documenten plots nieuwe mogelijkheden opduiken, omdat ze ook albert, of cornelis of koopmans of een van de andere namen hebben.

Ik ben erg blij met Everardus' vondsten.
Ik was ooit begonnen aan mogelijke broers/zussen en (achter)neven op te sporen. Wie krijgen nog meer een Swaantje of een Fennichien in die contreien en (hoe) zijn zij familie? Met grietjes, jan en hendrik is dat een stuk lastiger, maar het kan mooi als het archief dicht is.
Daar was ik wat in blijven hangen, er waren ook wat teveel namen en 3 dubbelop denken van mans-vrouws- of in welke graad voorouderskant.
Ik wil daar wel mee verder, maar ga nu eerst de autor. boeken afmaken.

hoi margreet
margreet

Bericht door margreet »

Hallo Lidy ende Ria,
Ik heb 24 copien gemaakt, van index en aktes. Moet ze nog inscannen.
Margreet
ria van bessen

Bericht door ria van bessen »

Hallo Margreet, ik heb al je scans goed ontvangen, het ging perfect, ook de laatste twee. Ik heb al een aantal interessante dingen gezien.
Maar daar zal ik later op reageren

Ik wou graag nog een vraag stellen: kan ik ook gegevens krijgen over het volgende?
Cornelis Alberts nr 391 [die heb ik al] maar nog niet nummer 597 en 425 - ofwel ?

En dan wil ik het even over die voornoemde nr 391 hebben :
- Cornelis Alberts Coopman wordt als aangetrouwde vriend genoemd in folio 66 dd 20-02-1749 als voogd over de kinderen van Albert Hendriks en Margien Regnerus. Grootvader is Regnerus Ruardi. De andere voogd is Jan Clasen neef van vaderszijde. De kinderen heten Jan Alberts en Regnerus Alberts.

Meestal werden er voogden van beide zijden gesteld.
Cornelis zou dan van moederszijde zijn?

In eerste instantie dacht ik dat Albert Hendriks een zoon van Hendrik Jans Wout was en dat Cornelis de aangetrouwde zwager is, omdat hij gehuwd was met Zwaantje Hendriks Wout.

In Overijssel betekent vriend toen ook familie - maar was dat in Friesland ook zo?

Ik heb nl iets gevonden wat het tegendeel lijkt te bewijzen. In Kuinre zit een testament van ene Hendrik Jans gehuwd met Heiltjen Jansen - ze wonen in Kuinre. Hij testeert aan zijn 2 kleinkinderen van zijn zoon Albert Hendriks met name: Jan Alberts en Rengner Alberts - datum 28-11-1748

Wat vind jij - puur toeval of ... ?
margreet

Bericht door margreet »

Hoi,

597 is onderweg en 425 staat op blz 71 van de eerdere zending vorige week.
Dat is wel stug, dat Kuinre-testament.
Misschien hebben we wat te snel elke Hendrik Jans is een Wout aangenomen ...? Dubbele Alberts heb je snel, maar dubbele Rengners .. Ik moet het even wat langer bestuderen.

Soms lijkt het hele dorp familie van elkaar - Ik meen dat ik bij Wout al dacht aan neef-nicht huwelijk. Misschien moeten we eerst even wat gezinnen in elkaar zetten om mensen beter te kunnen onderscheiden.

Je 'meestal werden voogden van beide kanten ..'
Ik heb een aantal voogdijzaken waar bij 2e huwelijk enkel familie van de overledene kwam om de belangen van de kinderen te behartigen.
Ik heb vrij veel in familiekring opgelost en niet in de boeken gezet - dus daar weet ik helemaal niet wat de gewoonte of regel was..
En daarnaast maar net wie er nog in leven was. Als moeders fam overleden was, dan zwagers of andere familie van de andere zijde.
Of kennissen met verstand van zaken. Hendrik Jans en Albert lammers, maar ook Ruardi lijken in die rol veel voor te komen.
vriend=familie weet ik niet.

Ik had nu eerst een stel Clazen nagekeken en gecopied wegens Grietje Klazen. In de beoordeling to copie-waardigheid ging zoveel tijd inzitten, dat ik maar besloten heb tot alles en thuis bestuderen. Ik vrees dat ik anders ook niet onthoud o ja Blokzijl, o ja, verkeerd jaartal, hoeft niet - en dat ik of iemand dan later toch gaat denken dat er iets belangrijks in staat.
Het gevolg is dan wel nu al 24 copies en een aantal Cornelissen en Hendrik Jans nog te doen.

groet, margreet
ria van bessen

Bericht door ria van bessen »

Hallo Margreet, geweldig wat een gegevens!
Heb je dat allemaal zo in de kast liggen of zo?

Om even op je mailvraag terug te komen - in Overijssel zijn ook indices bijv. op naam of zaak van diverse invnrs.
Maar ook van een heleboel niet - waaronder Kuinre.

Dus dat is aktes lezen - 1 voor 1 - ; 1 tot 2 fiches per dag.
Ligt aan de grote van de aktes. Het 1e inventarisnummer van Kuinre bestaat uit 7 fiches - dus reken maar uit. En dan heb ik nog niet eens alles genoteerd. Ben dus voorlopig wel zoet te houden, maar ik vind 't ontzettend leuk om te doen. Dat gevoel van - Eureka ! Je snapt vast wel wat ik bedoel.

Dat allemaal familie van elkaar zijn kom je ook veel tegen in Zwollerkerspel. Het wordt nog erger als ze dezelfde namen blijven doorgeven. Heb je tig Albert Jansens bijv.

Ik ga alles over Regnerus Ruardi verzamelen.
Ik kom hem regelmatig tegen in jouw gegevens - hij woont in Spanga.
Regnerus heeft te maken met een Hendrik Jans, met Cornelis Alberts Coopman - genoeg reden dacht ik om dat eerst eens na te lopen.

In Kuinre zitten ook aktes van hem - heb ik alleen niet verder uitgewerkt - misschien is er ook nog wat te vinden op internet of weet iemand anders van dit Forum meer over deze Regnerus. Samen kom je verder, toch?

Groet Ria
margreet

Bericht door margreet »

Hoi,

Feest he? ware het niet dat ik in de namen versla en alles nog niet recht in de kast ligt. Ook nog niet alles, want ik haal elke keer wat op - maar net welke naam in de belangstelling staat.
Ik ben begonnen aan de lijst wat mij opviel - in zending 1 en inmiddels zending 2. Dat helpt.

Ik zal vandaag of morgen eerst dan de R-index en alle aktes Ruardi maar ophalen, hij lijkt me notaris oid. en voor het halve dorp voogd.
Jan/Johannes Clasen moet nog afgemaakt, en mogelijke voogdij Lambert Cornelis was ik nog vergeten.
Resterende Hendrik Jans moet ook nog.

Van de laatste zijn er 2, denk ik - 1 in combinatie met Jancke Jans, en 1 met een Jacobjen Jans. De 2e zal bij de C/Koopmans horen, misschien daarom ook een Koopgen later.

Van Dirk Clasen zijn er waarschijnlijk 3 of meer.
a- De 1748 met oudere kinderen in Amsterdam x Geesjen Hannes
b- die van Everardus, trouwt 1743 met Claasjen Jacobs.
de 3 kinderen van de wed. 1749 zijn de 2 gedoopten, plus het kind uit haar eerste huwelijk. (akte 351).
c- eentje in Kuinre, die voorkomt met een Rommert en die met meer Clasens. Dat lijken er zoveel te kunnen worden, dat het me onmogelijk 1 gezin lijkt. Ik weet nog niet of b=c.

Hoi, Margreet
NB. ik vroeg me later af waarom ik je/jullie de nummer-systematiek uitlegde - want dat spreekt hier eigenlijk voor zich. 2 banden, nummering loopt door, index in deel 2 en nummer bij de naam verwijst naar aktenr.
Maar er zijn regio's die autor. van diverse steden samenvoegden. 86 uit stad A houdt eigen nr. maar 86 uit dorp B en stad C krijgen een nieuwe.
Nrs in de index (soms een eigen per band) verwijzen dan naar de nieuwe, en niet naar de officiele aktenrs. Daar kun je dan niks aflezen als periode.
margreet

Bericht door margreet »

Ria, ik heb oa. de index R-Regnerus/ Ruardi gecopied, plus alle aktes waarin hij genoemd wordt.
Wellicht een vader/grootvader ertussen, want het begon in deel 1 1675-1712.
Ik stuur je dat eerst wel.
hoi margreet
Plaats reactie