Ryns Annes - Greonterp of Ypecolsga?
- Andries Koornstra
Re: Ryns Annes - Greonterp of Ypecolsga?
Helemaal mee eens, ik begin na het lezen van de kinderen in het Jierboek, ook te twijfelen. En Harmen Foekema zal, zijn artikelen kennende, niet over één nacht ijs zijn gegaan.
Morgen nog maar eens verder naar kijken.
groetjes, Andries.
Morgen nog maar eens verder naar kijken.
groetjes, Andries.
Waar twijfelen jullie aan? Aan de ouders Nanne Gerbens x Dieuwke Meinerts? Of aan jierboekje?
Ben benieuwd naar dat vonnis in 1734 (WON 46-171v) waar ruim 60 namen genoemd worden.
Wat me ook opvalt is dat Tiertje Klases, die pas na 2 nov. 1752 overlijdt, en/of Geertje Nannes geen doopgetuige zijn bij Eelkje, Grietje, Meinert en Gerben Nannes en omgekeerd noch Eelkje, noch Grietje, noch Meinert, noch Gerben getuige zijn bij Geertje…
Als het artikel Foekema niet bestaan had, zouden we nooit de koppeling met Nanne Ulbes gemaakt hebben, toch????
Jammer voor Sible, maar ik ga ze ontkoppelen… en voorlopig met vraagtekens nieuwe ouders geven. Per slot van rekening kan ik het altijd weer terugdraaien, mocht blijken dat Nanne Ulbes toch hun vader is, maar de logica heeft bij mij nu de voorkeur!
Groetjes,
margo
Ben benieuwd naar dat vonnis in 1734 (WON 46-171v) waar ruim 60 namen genoemd worden.
Wat me ook opvalt is dat Tiertje Klases, die pas na 2 nov. 1752 overlijdt, en/of Geertje Nannes geen doopgetuige zijn bij Eelkje, Grietje, Meinert en Gerben Nannes en omgekeerd noch Eelkje, noch Grietje, noch Meinert, noch Gerben getuige zijn bij Geertje…
Als het artikel Foekema niet bestaan had, zouden we nooit de koppeling met Nanne Ulbes gemaakt hebben, toch????
Jammer voor Sible, maar ik ga ze ontkoppelen… en voorlopig met vraagtekens nieuwe ouders geven. Per slot van rekening kan ik het altijd weer terugdraaien, mocht blijken dat Nanne Ulbes toch hun vader is, maar de logica heeft bij mij nu de voorkeur!
Groetjes,
margo
In jierboekje 2003 geen kleinkinderen voor Meinert Nannes, maar dochter
Elisabeth trouwt
margo
Elisabeth trouwt
Hij is:Bolsward, huwelijken 1784
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 18 februari 1784
Man : Jacob Luitzes afkomstig van Bolsward
Vrouw : Lijsbert Meinderts afkomstig van IJlst
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht Bolsward 1723-1810
Inventarisnr.: 136
Ze krijgen o.a. een:Wymbritseradeel, dopen, doopjaar 1757
Dopeling: Jacob
Gedoopt op 19 maart 1757 in Blauwhuis
Kind van Lutse Sibrens en Jetske Hermes
Aanwezig: Reine Sibrants
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
R.K. par. Blauwhuis, doop 1704-1816
Inventarisnr. : 891
En een:Bolsward, dopen, doopjaar 1787
Dopeling: Henke
Gedoopt op 24 november 1787 in Bolsward
Kind van Jakob Luitjens en Liesbet Meinderts
Aanwezig: Jetske Simpkes
Opm.: Hisse Meinderts als tweede getuige
Bron:
R.K. par. H. Franciscus Bolsward, doop 1724-1811
Inventarisnr. : 153
Hisse/Hitse is:Bolsward, dopen, doopjaar 1790
Dopeling: Myndert
Gedoopt op 20 mei 1790 in Bolsward
Zoon van Jakob Luitjens en Liesbet Meinderts
Aanwezig: Hitse Meinderts
Bron:
Groetjes,Sneek, dopen, doopjaar 1745
Dopeling: Hesse
Gedoopt op 25 augustus 1745 in Sneek
Zoon van Meinderd Nannes en Hinke Wiebrens
Doopheffer: Godze Jenties
Bron:
R.K. par. Sneek, doop 1740-1811
Inventarisnr. : 679
margo
Andries,
Heb je hier een autor van?
Hij overlijdt in 1802:
Groetjes,
margo
Heb je hier een autor van?
Hij overlijdt in 1802:
En zij in 1804:Bolsward overlijden/begraven 1802
Overleden: Jacob Luutses
Datum : 8 januari 1802
Ontvangen 10-16-0 wegens kistgeld
Bron:
Register van de levering van doodskisten en ontvangen
kistgeld 1769-1803
Weeshuis Bolsward
Inventarisnr. AWB 283
Leven hun kinderen nog? Ik kan ze niet terugvinden……Bolsward overlijden/begraven 1804
Overleden: de vrouw van Jacob Luitjes
Datum : 29 november 1804
Ontvangen 10-16-0 wegens kistgeld
Bron:
Register van de levering van doodskisten en ontvangen
kistgeld 1803-1811
Weeshuis Bolsward
Inventarisnr. AWB 284
Bolsward overlijden/begraven 1804
Overleden: Lysbert Meinderts
In leven gehuwd met Jacob Lieutses
Datum : 5 december 1804
Plaats : Bolsward
Bron:
Gemeente Bolsward, register van overledenen 1794-1811
Inventarisnr.: 137
Groetjes,
margo
- Andries Koornstra
Hallo,
Foekema noemt wel wat dwarsverbanden tussen de kinderen van Nanne Ulbes (Deze kan overigens ook nog twee maal getrouwd zijn geweest, volgens mij oppert Margreet dat op zeker moment ook. Hij trouwt met Tjertje in 1701, maar is in 1697 al zelfstandig handelend). Grietje Nannes heeft bij Jacob Doekes een zoon Doeke die zich Foekema noemt. En Meinert en Gerben Nannes worden zijn ooms genoemd. Meinert Nannes komt in 1732 peteren bij een kind van Eelk Nannes (en Ate Hilbrands). Gerben Nannes en Grietje Nannes, vrouw van Jacob Doekes verschijnen in Roodhuis (1741 en 1744). Geeft toch allemaal te denken.
Nanne Ulbes c.s. worden in 1748 nog in Nijland genoemd als naastligger. Over dit bezit heeft Foekema het ook al. Als we kunnen vinden dat dit eigendom wordt verpatst, dan zouden we een heel stuk wijzer kunnen worden. Maar dat is veel werk, en als Foekema dat al heeft gedaan, en zo de kinderschaar van Nanne Ulbes in kaart bracht, is het zonde van de tijd om dat wiel opnieuw uit te vinden.
Groetjes, Andries.
Mijn antwoord: aan beide. Die Nanne Gerbens en Dieucke Meinerts zijn niet goed te duiden. Ze zouden in 1715 naar IJlst moeten zijn gegaan. Misschien is daar nog iets te vinden.Waar twijfelen jullie aan? Aan de ouders Nanne Gerbens x Dieuwke Meinerts? Of aan jierboekje?
Foekema noemt wel wat dwarsverbanden tussen de kinderen van Nanne Ulbes (Deze kan overigens ook nog twee maal getrouwd zijn geweest, volgens mij oppert Margreet dat op zeker moment ook. Hij trouwt met Tjertje in 1701, maar is in 1697 al zelfstandig handelend). Grietje Nannes heeft bij Jacob Doekes een zoon Doeke die zich Foekema noemt. En Meinert en Gerben Nannes worden zijn ooms genoemd. Meinert Nannes komt in 1732 peteren bij een kind van Eelk Nannes (en Ate Hilbrands). Gerben Nannes en Grietje Nannes, vrouw van Jacob Doekes verschijnen in Roodhuis (1741 en 1744). Geeft toch allemaal te denken.
Nanne Ulbes c.s. worden in 1748 nog in Nijland genoemd als naastligger. Over dit bezit heeft Foekema het ook al. Als we kunnen vinden dat dit eigendom wordt verpatst, dan zouden we een heel stuk wijzer kunnen worden. Maar dat is veel werk, en als Foekema dat al heeft gedaan, en zo de kinderschaar van Nanne Ulbes in kaart bracht, is het zonde van de tijd om dat wiel opnieuw uit te vinden.
Groetjes, Andries.
- Andries Koornstra
Laatste embe-bericht: geen autorisatie van te vinden helaas. Misschien zijn de kinderen al overleden.
groetjes, Andries.
groetjes, Andries.
Heb ze
Een nieuwe achternaam erbij!
margo
Een nieuwe achternaam erbij!
Overlijdensakte Bolsward, 1812
Aangiftedatum 18 november 1812, blad nr. 39
Luitzen Jacobs Roma, overleden 16 november 1812, 27 jaar,
man
Ongehuwd
groetjes,Geboorteakte Bolsward, 1819
Aangiftedatum 26 maart 1819, akte nr. 38
Jacobus Roma, geboren 24 maart 1819
Zoon van Meindert Jacobs Roma en Engeltje Geeles van Hettema
margo
Zoon Johannes trouwt ook:
margo
Zij is:Geboorteakte Bolsward, 1824
Aangiftedatum 16 april 1824, akte nr. 49
Jacob Roma, geboren 14 april 1824
Zoon van Johannes Jacobs Roma en Aaltje Foppes Teernstra
Geboorteakte Bolsward, 1826
Aangiftedatum 13 maart 1826, akte nr. 29
Grietje Roma, geboren 10 maart 1826
Dochter van Johannes Jacobs Roma en Aaltje Foppes Teernstra
groetjes,Bolsward, dopen, doopjaar 1807
Dopeling: Altje
Gedoopt op 20 maart 1807 in Bolsward
Kind van Foppe Jans en Grietje Gerrits
Getuige: Acke Gerrits
Bron:
R.K. par. H. Martinus Bolsward, doop 1710-1811
Inventarisnr. : 152
margo
Vader leeft nog in 1811:
Hij overlijdt:Bolsward, deel 1 folio 31 verso
Roma, Jacob Lieutzes, Bolsward
Kinderen:
Lieutze 26, Meindert 21, IJlst, Johannes 18
Overlijdensakte Bolsward, 1821
Aangiftedatum 22 december 1821, blad nr. 37
Jacob Lieutzes Roma, overleden 21 december 1821, 67 jaar,
man
Weduwnaar
- Andries Koornstra
Voor de koppelaars onder ons: Buwa Wabba, Jierboek 1999, blz. 77. Daar staat ze, Hincke Wybrens, gedoopt te Workum op 10 dec 1710. Moest nog 17 worden dus toen ze op 23 sep 1737 trouwde met onze Meinert Nannes. Toch kan het niet missen:
groetjes, Andries.
Hier is bijvoorbeeld broer Bote op komen draven:WYM T2, folio 187 vso, 2 mei 1753. Botte Wybrens, huisman onder Ferwoude, voor hem en wegens zijn twee zusters Ock en Hinke Wybrens, cum maritis gesterkt, te IJlst en Woudsend, verkopen aan Sible Himmes, huisman te Oudega, 2 pm land aldaar, de koper ten W, en Fokke Rinties cum socys ten O. Verkocht voor 90 cgl.
Denkelijk is Jentje Wybrens (kind 2 bij onze Jelle de Jong) dan al kinderloos overleden. Jelle heeft in ieder geval geen kinderen of nageslacht met familienaam vermeld in zijn artikel. Maar Hinke en haar man en kroost kan hij bijschrijven.Sneek, dopen, doopjaar 1750
Dopeling: Claas
Gedoopt op 20 september 1750 in Sneek
Zoon van Meinderd Nannes en Hinke Wiebrens
Peter: Bote Wybrens
groetjes, Andries.
Zoon Wybren van Meinert Nannes x Hinke Wybrens trouw 1777 met Jetske Harmens uit IJlst (nog geen kinderen gevonden...). Zij hertrouwt 1785 Simme Popkes. Volgens mij is hij de Simke Popkes die in 1754 Trijntje Louws trouwt.
Groetjes,
margo
In 1787 is Jetske getuige bij de doop van:Wymbritseradeel, dopen, doopjaar 1726
Dopeling: Simke
Gedoopt op 15 april 1726 in Blauwhuis
Kind van Popke Johannes en Niske Johannis
Opm.: Johannes Hilles
Bron:
Klopt mijn veronderstelling?Bolsward, dopen, doopjaar 1787
Dopeling: Henke
Gedoopt op 24 november 1787 in Bolsward
Kind van Jakob Luitjens en Liesbet Meinderts
Aanwezig: Jetske Simpkes
Opm.: Hisse Meinderts als tweede getuige
Bron:
Groetjes,
margo
Wordt nog iets ingewikkelder…
De schoonmoeder van Elisabeth Meinerts (x Jacob Luitjens Roma) is ook een Jetske Harmens.
Ene Jetske Wybrens getuigt in 1780 bij:
(Nieske is dochter van Luitje Sybrens x1753 Jetske Harmens)
Toch wel, denk ik:
Groetjes,
margo
De schoonmoeder van Elisabeth Meinerts (x Jacob Luitjens Roma) is ook een Jetske Harmens.
Ene Jetske Wybrens getuigt in 1780 bij:
(Nieske is dochter van Luitje Sybrens x1753 Jetske Harmens)
Zou het kunnen? Jetske x(1) 1753 Luitje Sybrens, x(2) 1777 Wybren Meinerts en x(3) Simke Popkes???????Wymbritseradeel, dopen, doopjaar 1780
Dopeling: Hidje
Gedoopt op 19 mei 1780 in Blauwhuis
Dochter van Wiebe Joannis en Niske Lutzes
Meter: Ietske Wiebrants
Bron:
Toch wel, denk ik:
Wat zou ze anders hier doen??????Wymbritseradeel, dopen, doopjaar 1782
Dopeling: Johannis
Gedoopt op 6 mei 1782 in Blauwhuis
Zoon van Wiebe Joannis en Nijske Lutzes
Meter: Jetske, gehuwd met Wiebren Meinderts van IJlst
Bron:
Groetjes,
margo
- Andries Koornstra
Hoi,
ik heb het even een etmaaltje laten rusten, want ik wil geen reacties ontmoedigen (1). Maar nu ga ik het toch zeggen: het Foekema-artikel heeft het fout en Margo heeft gelijk met betrekking tot Nanne Ulbes.
Volgens Foekema zijn er uit het huwelijk met Tjertje Clases zes tot zeven kinderen, te weten: Geertje, Eelkje, Meinert, Grietje, Gerben, Ulbe, en misschien ook nog Hiltje.
Uit Rk-dopen en een enkele autorisatie blijkt dat de volgende vast en zeker broers/zussen zijn: Eelkje, Meinert, Grietje en Gerben. Qua vernoeming zouden die heel goed passen als kinderen van Nanne Gerbens en Dieuke Meinerts.
Tot nu toe (of tot gisteren, toen we er een telefoonsessie aan gespendeerd hebben) aarzelde ik heel erg om Margo te volgen, en wel vooral omdat de zoon Doeke van Grietje Nannes bij Jacob Doekes de familienaam Foekema gebruikt. Maar bij verder studeren in het artikel van de familie blijkt dat hij met een Foekema-heiress trouwt, en zo 1/3 van de zate in bezit krijgt! Nou dat was het laatste zetje dat ik nodig had: de naam komt niet van zijn moeder, maar van zijn vrouw.
Dus het artikel raakt wat mij betreft een aardig stuk kwijt. Als kinderen van Nanne Ulbes en Tjertje Klases handhaaf ik: Geertje (die ook de naam Foekema gebruikt, en een deel van de zate koopt met haar man), Ulbe (evident, voor het verhaal niet van belang want jong overleden) en misschien Hiltje.
Als er andere meningen zijn dan hoor ik dat heel, heel, graag.
groetjes, Andries.
(1) conform persoonlijk advies van Maikel Galama dd. 10-1-2009 in eetcafé "de Reunie" te Utrecht.
ik heb het even een etmaaltje laten rusten, want ik wil geen reacties ontmoedigen (1). Maar nu ga ik het toch zeggen: het Foekema-artikel heeft het fout en Margo heeft gelijk met betrekking tot Nanne Ulbes.
Volgens Foekema zijn er uit het huwelijk met Tjertje Clases zes tot zeven kinderen, te weten: Geertje, Eelkje, Meinert, Grietje, Gerben, Ulbe, en misschien ook nog Hiltje.
Uit Rk-dopen en een enkele autorisatie blijkt dat de volgende vast en zeker broers/zussen zijn: Eelkje, Meinert, Grietje en Gerben. Qua vernoeming zouden die heel goed passen als kinderen van Nanne Gerbens en Dieuke Meinerts.
Tot nu toe (of tot gisteren, toen we er een telefoonsessie aan gespendeerd hebben) aarzelde ik heel erg om Margo te volgen, en wel vooral omdat de zoon Doeke van Grietje Nannes bij Jacob Doekes de familienaam Foekema gebruikt. Maar bij verder studeren in het artikel van de familie blijkt dat hij met een Foekema-heiress trouwt, en zo 1/3 van de zate in bezit krijgt! Nou dat was het laatste zetje dat ik nodig had: de naam komt niet van zijn moeder, maar van zijn vrouw.
Dus het artikel raakt wat mij betreft een aardig stuk kwijt. Als kinderen van Nanne Ulbes en Tjertje Klases handhaaf ik: Geertje (die ook de naam Foekema gebruikt, en een deel van de zate koopt met haar man), Ulbe (evident, voor het verhaal niet van belang want jong overleden) en misschien Hiltje.
Als er andere meningen zijn dan hoor ik dat heel, heel, graag.
groetjes, Andries.
(1) conform persoonlijk advies van Maikel Galama dd. 10-1-2009 in eetcafé "de Reunie" te Utrecht.
- Andries Koornstra
Afstamming van Nanne Gerbens?:
groetjes, Andries.
Dan heb ik hier een vervolgpuzzeltje:Stemkohier 1698 Loënga (Wymbritseradeel)
Stem nr. 7, aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Bavius Nauta weeskind, eigenaar voor 1/2
Opm. Curator: secretaris Egbertus Haubois
Jr. Tjallingh (TJALLING) van Sixma, eigenaar voor 1/2
Opm. Curator: grietman Tjaerd van Aylva
Gerben Nannes, gebruiker
VervolgensWYM Q14, folio 361, 15 okt 1694. Weesrekening door Eelck Clases, weduwe Thomas Johannes, van de administratie die haar overleden zoon, Claes Thomas, als curator over Tryntie Sybrens en haar goederen heeft gehad sedert zijn authorisatie op 8 apr 1690. Tryntie is de nagelaten dochter van wijlen Sybren Wybes, overleden te Offingawier. Opgenomen door de huidige curatoren, Hendrik Eelerts te Deersum, en Gerben Nannes te Loënga. Op dezelfde datum ook een rekening door Hendrik Elerts.
Opm.1. Sterfhuis is op 11 apr 1690 geïnventariseerd
opm.2. Het kind is voor de helft testamentair erfgename van haar grootmoeder Aefke Clases, weduwe Wybe Wybes, te Offingawier, die op 4 mrt 1690 testeerde. De andere helft wordt gedeeld door Thomas en Wybe Hendrix. Scheiding van deze nalatenschap vond plaats op 8 okt 1691.
opm.3 In de boedel een "coralen paternoster en een silveren crucifix.
Ik denk dat Eelck en Aefke Clases wel een zusters zouden kunnen zijn geweest. Hoe Gerben dan familie is kan ik nog niet achterhalen.WYM N1, folio 10, 6 okt 1694. Authorisatie van Gerben Nannes, te Loënga, in plaats van wijlen Claes Thomas, tot curator over de dertienjarige Tryntie Sybrens, dochter van Sybren Wybes, overleden te Offingawier.
groetjes, Andries.
Nog even voor het slapen gaan…
Dit vond ik nog in mijn bestand:
margo
Dit vond ik nog in mijn bestand:
groetjes,RA WYMBR 47 fol 243v dd 17.5.1639. Op 15.3.1632 is er geinventariseerd bij Claes Sybrens te Scharnegoutum t.v.v. Eme en Dirck Nannes curatoren ad actum divisionis over de 2 kinderen van Claes Sybrens voornoemd bij Siuw Nannes t.e.z. en Claes Sybrens, hertrouwd met Aegt Aegedr. t.a.z. Verder blijkt dat de kinderen Eelck en Aeffke Clases heetten. Aeffke was gehuwd met Wybe Wybes te Uitwellingerga, die de curator van zijn vrouw ontslaat.
margo