Elisabeth Pieters, geb. ca. 1721 Vraag voor Margreet?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
lidy

Bericht door lidy »

Hoi Margreet, Soms heb je de hoop dat er bij een huwelijk ook een vader genoemd wordt, al is het niet Albert Jans. Dan had ik zeker geweten dat hij uit beeld was.
Groetjes Lidy
Margreet Huisman

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi allemaal,

Je kunt de akte wel kopen bij Genlias Lidy, als er niemand even wil/kan kijken, en misschien die erkenning 1877 ook wel bij het Amsterdam-archief. Het is toch ruim voor zijn huwelijk, en wie weet wat er nog in de bijlagen zit.

Even terug naar het onderwerp.

Max bedankt, ik wist het nog niet. Ik had enkel de weduwe Sieger Gerbens in 1749, 4 vw en 3k - en daarna teveel Siegers-mensen, dan dat ik er wijs uit kon wie erbij hoorde.

Lidy, ook bedankt voor allerlei aanvulling.
Je had nog wel andere voorouders, voor zover ik kan zien echter al getrouwd in 1699 - en dit hun enigst kind:
Harlingen, dopen, doopjaar 1704
Dopeling: Lamkye
Gedoopt op 29 januari 1704 in Harlingen
Kind van Pietter Jelles en Imkye Klaeses

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : .....
Vader : PIETER JELLES
Moeder : ..... KLASES
..... = naam of patroniem komt niet voor in de Thesaurus

Die kun je dus schrappen, en vervangen door Pieter Wiepkes en Ymkje Engels.

Ik heb me namelijk nog even met Jetske beziggehouden, en dan wordt Pieter Wiepkes nog wat steviger
Het begint hiermee, en daarna krijgt bijna elke generatie weer een Jetske, want dat is een Idske vaak:
Franekeradeel, dopen, doopjaar 1687
Dopeling: Idske
Gedoopt op 13 februari 1687 in Midlum
Kind van Engel Hylkes en niet genoemde moeder
Ymkje Engels met Pieter krijgt dan Jetske Pieters 1713 en Itske Pieters 1726,
en het eindigt dan met Jetske Pieters Luyten in 1786, welke naam niet van Lutske Gerbens kant komt.

Ik had notabene Romelia Jans en Minne Gerbens de Hoop al in mijn bestand. Dat komt omdat de wereld klein is, en Minne hertrouwt met Wobbigje Reinders Neef. Zij komt uit hetzelfde gezin als Jan Reinders Hoornstra, en die is voorvader van mijn man. Het is wel wat met al die verschillende achternamen.

Ik zal dus even wat extra's van Lidy hierheen copy-en, wat Max misschien nog niet had - want je weet maar nooit hoe het knoopt en wie erbij gebaat is.
Pieter Jans Luiten † 27-01-1812, oud 61 jaar, Mairie Wolvega, akte nr. 4.
Lutske Gerbens † 05-10-1827, oud 72 jaar, te Scherpenzeel, akte nr. 209

Lutske Gerbens is een dochter van Gerben Sijgers * 1720 te Terwispel als zoon van Sijger Gerbens en Wijb Wijbes en † na 1774 te Noordwolde en Berbertje Sybrens Visser * 1730 als dochter van Sijbren Jans en Minke Lubbers te Opeinde en † 15-01-1823 te Noordwolde. In het gezin Gerbens worden acht kinderen geboren. Lutske is het tweede kind.

De vader van Lutske was veenbaas bij de graverije van H.Hiddinga te Nijeholtwolde of Nieholtwolde. In 1774 leven beide ouders van Lutske nog en zijn lid van de Hervormde Gemeente te Nijeholtwolde.

Lutske Gerbens neemt ook de naam Luiten aan, zoals gebruikelijk in de schrijfwijze van die tijd, dus afhankelijk van degene die schreef. Zo komen in andere takken van de familie van Gerben Sijgers en Berbertje Sijbrens Visser, naast Luiten, ook andere namen voor. Zo laat de broer van Lutske zich inschrijven als Minne Gerbens de Hoop.
Hij trouwt in 1e huwelijk met Kornelia Jans, dochter van Jan Luytjens en Elisabeth Pieters. (dit moet dus Romelia zijn.)

Uit het huwelijk van Pieter Jans en Lutske zijn geboren

1. Jan Pieters * 18-02-1777 en gedoopt op 02-03-1777 te Nijeholtwolde, † voor 1796.
2. Minne Pieters Luiten * 07-04-1779 en gedoopt op 02-05-1779 te Nijeholtwolde.
3. Elisabeth (Liesbert) Pieters Luiten * 15-09-1781 en gedoopt op zondag 14-10-1781 te Nijeholtwolde, † op woensdag 19-04-1837 te Scherpenzeel op 55-jarige leeftijd.
4. Gerben Pieters * 31-12-1783 en † 01-02-1784 te Nijeholtwolde.
5. Jetske Pieters * 16-12-1786 en gedoopt op 25-02-1787 te Nijeholtwolde, † 10-08-1815 te Wolvega op 28-jarige leeftijd.
6. Gerben Pieters * 16-05-1790 en gedoopt op 27-06-1790 te Oldelamer.
7. Barbertje Pieters * 13-02-1793 en gedoopt op 10-03-1793 te Oldelamer, boerin. † 29-12-1862 te Gaast op 69-jarige leeftijd.
Barbertje (22) trouwt op 29-06-1815 in de gemeente Schoterland met Jurrit Jelkes Sytzema (42) * 12-12-1772 en gedoopt op 09-01-1774 te Terwispel, boer, † 16-06-1845 te Gaast op 72-jarige leeftijd, weduwnaar van Joukje Jacobs † 19-03-1811 te Wolvega.
Jurrit is een zoon van Jelke Sytzes en Lutske Jurrits.
8. Jantje Pieters * 17-05-1796 en gedoopt op 03-07-1796 te Oldelamer, arbeidster, gehuwd op 19-jarige leeftijd op 04-04-1816 in de gemeente Weststellingwerf met Jan Willem Kats (29) * 23-10-1786 en gedoopt op 03-07-1796 te Nijetrijne, † 21-02-1832 te Steggerda op 45-jarige leeftijd. Zij krijgen zes kinderen.
Jan Willem is een zoon van Willem Hendrik Kats, werkman, en Minke Gerbes Visser
9. Jan Pieters * 03-12-1798 en gedoopt op 27-04 1800 te Oldelamer.
---------------
Daarna kan ik enkel dit echtpaar vinden, ipv Sybren Jans en Minke Lubberts (Komen die namen uit de ovl-akte, Lidy?)
Smallingerland, huwelijken 1723
Vermelding: Eerste proclamatie op 15 januari 1723 in Oudega
Man : Severijn Wytses afkomstig van Zwartveen
Vrouw : Mincke Lubberts afkomstig van Zwartveen

Gestandaardiseerde namen: SEVERIJN WIETSES en MINKE LUBBERTS

Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Oudega Nijega Opeinde 1704-1811
Inventarisnr.: 628
Dat kan wel kloppen met dat Siberinus en zo in het doopboek, en vooral met deze:
Smallingerland, dopen, doopjaar 1732
Dopeling: Berberke
Gedoopt op 30 november 1732
Dochter van Severyn Wytses en niet genoemde moeder

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : BERBER
Vader : SEVERIJN WIETSES

Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Oudega, Nijega en Opeinde, doop 1708-1811
Inventarisnr. : 627
Je kunt dus het nodige bijschaven, Lidy.

Ik denk niet dat Wijb/Wypk(j)e Wybes iets van doen heeft met de Wiepke- van Pieter Wiepkes, Max. Meestal zijn het echte Wybes en echte Wypkes en is dat niet uitwisselbaar.

Omdat Engel Hylkes in Midlum de tweeling Antje-Idske en dan Ymkje krijgt, had ik dit nog gevonden:.
Harlingen, dopen, doopjaar 1659
Dopeling: Engel
Gedoopt op 25 september 1659 in Harlingen
Kind van Hylke Seerps en Antje Engels
en
Franekeradeel, dopen, doopjaar 1663
Dopeling: Syds
Gedoopt op 4 oktober 1663 in Midlum
Kind van Hylke Seerps, kalklasscher op Paals Baukes werk en niet genoemde moeder
Ze trouwden 1651, hij van Beetgum - en kregen verder nog een Seerp en Wybrich in Harlingen. Seerp Hielkes trouwde Midlum, met oa een Antje en ook een Imke.
Daarom dezen als ouders van Antje:
Harlingen, dopen, doopjaar 1619
Dopeling: Syds
Gedoopt op 24 januari 1619 in Harlingen
Kind van Engel Engels en Wybrig Sytses
Zoon Engel Engels trouwt in 1640.

Ben je toch een mooi eindje terug, Lidy! en de anderen.

Van Idske/Jetske-Jakob echtparen zijn er wel 4 in Harlingen, maar ze dopen niet even een Tjal helaas.
groet margreet
lidy

Bericht door lidy »

Hallo Margreet,
Bedankt voor de aanvullingen cq. wijzigingen. Ik ga aan de studie!
Overigens heb ik mijn allereerste gegevens van Harry Luiten uit Hengelo (O). Hij doet heel weinig met de computer, heeft alles in ordners. Ik zal hem de aanvullingen/wijzigingen per post sturen.
Zo zijn er toch weer meer mensen geholpen dan we soms voor mogelijk houden.
Groet Lidy
Max

Bericht door Max »

Erg bedankt voor al deze info, Margreet. What fun om dat allemaal nu na te trekken!
Max.
Jan Houthuis

Romelia en Dankert, kinderen van Jan Luitjes en Elisabeth Pi

Bericht door Jan Houthuis »

Beste Jan,

Je vroeg een tijdje geleden hoe de namen ROMELIA en DANKERT bij de kinderen van Jan Luitjes en Elisabeth Pieters zijn gekomen. Iemand heeft de suggestie gedaan, dat de namen inderdaad afkomstig zijn van het echtpaar Danker de Kempenaar en Romelia van Andringa, afkomstifg van Lemmer Huwelijk 13-5-1694 te Lemmer. De bruidegom was secretaris collegie ter Admiraliteit Harlingen.
Het beroep van Jan Luitjes wordt in het Quot.kohier 1749 omschreven als "varend persoon". Er is vermoedelijk op een of andere manier een relatie geweest tussen Jan Luitjes, varend persoon, gewoond hebbend te Harlingen, en de secretaris collegie ter Admiraliteit Harlingen. Die relatie zou dan voor Jan aanleiding zijn geweest twee kinderen te vernoemen naar Danker en Romelia. Ik vind die suggestie nog niet zo gek.

Groetend, Jan Houthuis.
Plaats reactie