Janke OLBRANDTS

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
karst

Janke OLBRANDTS

Bericht door karst »

Beste mensen,

Hier een zogenaamde meedenkvraag.
Ik ben pas bezig met het zoeken naar mijn voorouders en heb inmiddels door hulp via diverse forums aardig inzicht gekregen in vernoemingen.
Maar ik loop tegen onderstaand probleemstelling aan.
En heb eigenlijk twee vragen:

Het gaat om Jancke OLBRANDTS.
Zij is op 19-12-1711 te Holwerd gehuwd met Jan Hendrix WILST ( 1685?).
Ik kreeg van een medeforumlid het gegeven dat Janke geboren is in Holwerd en haar vader vermoedelijk Piter BRANDTS was geb omstreeks 1660 te Holwerd.

Vraag 1:
Maar is het niet aannemelijker dat haar vader als voornaam Obrandt had.
Als ik dan een zoekopdracht geef in Tresoar kom ik uit op:
Vader Olbrand FEIES die met een niet genoemde moeder 3 kinderen heeft nl:
Janke, ged. 4-7-1675 Holwerd ( de mijne ?)
Jan, ged. in sept. 1676 Holwerd.
Tiete of Tietje , ged. 8-12-1678 Holwerd.

Als ik zoek naar Olbrands huwelijksdatum vind ik:
19 april 1663
Man: Olbrand FEIES en Tietje PIETERS.

Vraag 2:
Gezien de vernoeminge van eerder genoemd kind Tietje, is het dan aannemelijk dat dit haar ouders zijn.

Jullie zien dat ik nog steeds probeer het speuren in de archieven te snappen.

Vriendelijke groeten
Karst
Margreet Huisman

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi Karst,

Als je ons de namen van de kinderen van Janke en Jan Hendriks geeft, misschien dat ik dan 'de vernoeming van eerder genoemd kind Tietje' ook zie, want nu niet.

Je Janke heeft 3 vermeldingen van haar huwelijk: 1711 Holwerd en 2 in Leeuwarden 1711 en 1712. Hij Wilsma in Holwerd en zij Ulebrands in Leeuwarden.
Het lijkt mij ook logischer een Olbrand aan te houden als vader, zeker als ze in verschillende plaatsen zo vermeld staat.
Ze was dan wel eerder gehuwd, met Jacob Oenes in 1705 - ook te Holwerd.

Olbrand Feies was de zoon van Feye Olbrands en Janke Hendriks, x Ternaard, vandaar die dochter Janke.
Maar hij trouwt wel 3 keer.

1663 - Tietje Pieters - 1664 zoon Feye in Ternaard
1671 - Tjitske Eelkes
1674 - Antje Jans - met die 3 kinderen, waaronder 1676 Janke in Holwerd.

Jouw Janke zou dus eigenlijk een Antje moeten hebben. Die heeft ze ook, met Jacob.
Westdongeradeel, doopjaar 1706
Holwerd, Doop Herv. gem. 1656-1811
DTB: 756
Dopeling: Antje
Gedoopt op 29 augustus 1706 in Holwerd
Kind van Jacob Oenes en Jancke Olbrants

De Tiet(j)e van Olbrand kan verschillende redenen hebben - het kon ook de moeder van Antje Jans zijn.
Of de eerste vrouw vernoemd, maar waarom dan niet de tweede? te kort getrouwd, of toch geen kinderen?
Het is trouwens een man, Tiete, want hij trouwt 1704.

Als Janke een Tietje heeft, zoals je suggereert kan dat dus ook weer verschillende redenen hebben. Een oma (die misschien-moeder van Antje Jans),
Jan Hendriks' eigen moeder,
of haar dan overleden broer.
Die doopt na 1704 geen kinderen meer, dus zou overleden kunnen zijn.

groet,
margreet
karst

Bericht door karst »

Hoi Margreet,

Een aardig uitgebreid antwoord.
Wat de vernoeming betreft bedoelde ik eigenlijk dat de dochter van Olbrand vernoemd zou zijn naar haar moeder. Hierdoor zou ik dan bij de juiste moeder zijn uitgekomen.

De kinderen van Jan Hendrik en Janke zijn:
Jeltje werd geboren omstreeks 1712.
Hendrik, ged. 17 juni 1718 te Giethoorn,
Annigje, geb. omstreeks 1720 te Giethoorn
Grietjen, ged. 21 november 1721 te Giethoorn
Grietjen. ged. 20 juni 1723 te Giethoorn.

Dat ik bij Jelte en Annigje omstreeks bij geb. datum vermeld komt omdat ik exacte geb, datum niet kan vinden en moet rekenen vanaf hun trouwdata.

Je ziet hier kom ik qua vernoeming nog niet verder.
Bij Jan Hendrik WILST ( WILSMA) heb ik geen ouders dus dat schiet niet echt op.

Maar jouw antwoord roept bij mij weer een vraag op.
Je zegt dat Olbrand 3x is getrouwd. Hoe kan je in tresoar zien dat het dezelfde Olbrand is. Of moet je dan daadwerkelijk de registers zien.

PS:
Naar aanleiding van jouw berichtje waarin ook bij Jancke de achternaam Ulebrands wordt vermeld zag ik onderstaand bericht.
Nu wil het geval dat Jan Hendrik omstreeks 1685 in Leeuwarden geboren moet zijn.

Westdongeradeel, doopjaar 1681
Holwerd, Doop Herv. gem. 1656-1811
DTB: 756
Dopeling: Jancke
Gedoopt op 20 november 1681 in Holwerd
Kind van Ulbrand Feyes en niet genoemde moeder

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : JENTJE of JANKE
Vader : ..... FEIES
..... = naam of patroniem komt niet voor in de Thesaurus

Het wordt steeds beter / anders / leuker?

Vriendelijke groeten
Karst
Margreet Huisman

Hoi,

Het eerste Antje met Jacob Oenes kan natuurlijk overleden zijn. In Giethoorn zal een opnieuw vernoemd Antje dan gauw een Annigje worden, het is in die contreien vaker -igjes ipv -kes en tjes. Tenzij je een An.. in zijn voorouders hebt?

Ik heb gezocht met feie* olbran* in geheel Friesland, dus alle regios's tegelijk - en dan is er maar 1 Olbrant gedoopt, en trouwen er 3 met vermelding Holwerd - in aaneensluitende jaren.
Dus kan er eigenlijk maar 1tje zijn, en niet dat het steeds een ander is.
Waar ik eerst dacht dat Jan de mannelijke vorm van Janke was, lijkt het nu logischer dat hij naar de de vader van Antje Jans was.
De officiele trouwvermeldingen geven soms nog getuigen, en daarbij zijn die soms familie, maar kunnen het net zo goed vrienden zijn of kerkmensen.

Jankes halfbroer Feie trouwt zo wel 4 keer, ook steeds vanuit Holwerd, maar ik heb van hem geen dopen gevonden.

Heb je ook een Jakob Oenes in Giethoorn te trouwen, als Janke daar tenminste bleef wonen en haar andere kinderen er ook trouwden?
Als hij wel bleef leven, zal hij immers meeverhuisd zijn.

Groet, Margreet
karst

Bericht door karst »

Hoi Margreet,

Antje zou inderdaad in een andere provincie Annigje kunnen worden.
Ik heb Jacob Oenes niet in Giethoorn kunnen vinden. Het lijkt me ook niet leuk om met je ex mee te verhuizen naar een andere provincie.

Ik begrijp nu hoe je op 1 Olbrand bent gekomen. Lijkt me nu ook logisch met jouw uitleg.

Vriendelijke groeten
Karst
Margreet Huisman

Ho Karst, slip of the pen en de namen omgedraaid. Janke krijgt 2 kinderen met haar eerste echtgenoot Jacob Oenes, die gewoon overleden zal zijn en geen scheiding.
Het Antje overlijdt wellicht, maar het zoontje Oene Jacobs zal meegegaan zijn naar Giethoorn, als hij wel bleef leven. Als ook hij overleed heb je nog kans dat hij hervernoemd is in de periode 1712-1718, een Oene Jans dus.

groet margreet
nb. ik zag nu pas je Jancke 1681 van Ulbrand. Ik had me ergens al verbaasd over haar late trouwen, gerekend vanaf 167.. maar zo klopt dat ook weer beter.
nb2. als het er wel twee zijn die trouwen (bv achterneven van dezelfde naam) ipv steeds dezelfde, dan zie je vaak dat de een nog aan het dopen is, terwijl de ander al trouwt. Dan krijg je dus overlap, ipv mooi opeenvolgend. Er moet toch eigenlijk minstens 1-2 jaar tussen de dopen zitten, en niet zoals dan bv. 2 maanden.
karst

Bericht door karst »

Hoi Margreet,

Ik zal nog kijken of ik die Oene nog ergens kan vinden.
Je hebt me in ieder geval fijn geholpen en ik ben daardoor weer wat wijzer geworden.

Ben nog wat verder gaan zoeken of ik de doop kon vinden van Feie Olbrandts de vader van Olbrand maar dat wordt lastig.

Afgaande op de trouwdatum vond ik een Feyte die gedoopt was op 11-10-1609. Zijn vader was Albert FEITES, moeder Aukje.
Albert zou verbasterd kunnen worden tot Olbrand.
Ik vind dit echter iets te vergezocht en kan het ook nergens mee onderbouwen. Dus laat ik het hierbij.

Het is trouwens leuk om te zien waar voorouders allemaal vandaan kunnen komen.
Grootmoeder van moederskant: Zeeland en een stukje Brabant.
Grootvader van moederskant: Overijssel, Drenthe en nu Friesland.
Mijn moederskant nu bijna kompleet voor zover je dat kan zeggen.

Nu nog mijn vaderskant ( Schneider ). Zal wel lastig worden. Overgrootvader komt via Belgie Nederland binnen. Uiteindelijk zal het wel ergens in Trier uitkomen.
Heb nog geen ingangen in Belgie en dat is via internet lastig begreep ik.

Nogmaal hartelijk dank voor je info.

Vriendelijke groeten
Karst
Plaats reactie