Huwelijk van 't Zet Amerika

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
catharina

Huwelijk van 't Zet Amerika

Bericht door catharina »

Ingewikkeld verhaal:

Zwaantje,( op geboorteakte) Sadie of Katie Draisma/Driesma. Geboren 30-08-1886 Rotterdam overleden 16-01-1931 Kalamazoo. Zij is overleden aan kanker.
huwt met
Arend Kloosterman, geboren in 1882 te Kommerzijl zoon van Douwe Kloosterman en Trijntje Hollenga
Arend gaat op 26 maart 1910 vanuit Rotterdam naar Noord Amerika.

Vraag 1. Waar en wanneer vond het huwelijk plaats van Arend en Sadie. Waarschijnlijk Nederland
Op 01-04-1914 vertrekken vanuit Rotterdam naar Amerika: Sadie en Arend, (als echtpaar) evenals de ouders van Sadie en haar 2 broers. ( ouders keren terug naar Nederland)
Hun zoon Douwe wordt geboren op 24-10-1914 in Chicago. Sadie was dus zwanger toen ze uit Nederland vertrokken.
Daarom denk ik dat ze ook in Nederland zijn gehuwd.
Douwe is waarschijnlijk de Dave Kloosterman die overledene is in Kalamazoo op 21-10-1990 (grafsteen)

vraag 2 Wanneer is Arend overleden

Sadie is na de dood van Arend hertrouwd met Douwe = George van ’t Zet.
Geboren 07-01-1874 Abbega. Overleden 27-04-1936 Kalamazoo.
Zoon van Tjerk Sjoerds van ’t Zet en Akke Scheepsma.
Heeft gewerkt als melkknecht in Duitsland, ging in dienst kreeg bewijs van goed gedrag en is op 12 maart 1901 naar Amerika gegaan
En definitief vertrokken op 14-04-1903 vanuit Rotterdam naar Sanborn.

Vraag 3. Is er een huwelijk te vinden in Douwe en Sadie in Amerika.

Douwe en stiefzoon Douwe konden niet met elkaar opschieten, maar toch, in zijn testament liet hij zijn boerderij na aan zijn stiefzoon, die alles snel verkocht en als een rijk man leefde

Ik ben benieuwd of iemand nog iets kan vinden
Carla van 't Zet
jacqueline

Re: Huwelijk van 't Zet Amerika

Bericht door jacqueline »

Hallo Carla,

Je hebt iig de goede Douwe Kloosterman te pakken

ovl Dave Kloosterman.jpg

Groeten van Jacqueline
Michiel

Bericht door Michiel »

Hi Carla,

Via FamilySearch het een en ander kunnen terugvinden.

Erand Kloosterman is overleden op 22 december 1924 in Illinois, US: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... d=M9S9-MM4. Hij is overigens geboren in 1887: https://www.allegroningers.nl/zoeken-op ... 32e3d4a992. In 1882 wordt in hetzelfde gezin ook een Arend geboren maar die overlijdt in 1884.

Bij de volkstelling van 1920 wordt hij als Aron Klosterman vermeld met als immigratiejaar 1910: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... 11&lang=nl. Bij Zwaantje lastig leesbaar; haar ouders en broers inderdaad 1914.

Nog geen huwelijk van Zwaante/Sadie kunnen vinden. Met Arend misschien aan boord naar Amerika?

Groet,
Michiel
catharina

Bericht door catharina »

Jaqueline en Michiel,

Excuses voor de late reactie, te warm/ heet. Ik mis wel onze superspeurders die niet meer onder ons zijn.
Maar fijn en bedankt voor de aanvullingen en het meedenken. . Ik was al blij dat ik de ouders van Arend had gevonden
Dank Michiel voor de wijziging.
Bij Familysearch moet je eerst een account aanmaken voordat je iets ziet en dat is niet mijn sterkste kant.

met dank en hartelijke groet
Carla van 't Zet - van Hoeve
Plaats reactie