Beste medevorsers,
citaat van een eerder bericht :
- Pier trouwde in 1741 (?) met Hijke (Abes) Sjoukes, 17 of 18 jaar oud. Hijke is een dochter van Abe Clases en Jetske Aukes. Zij is gedoopt op zaterdag 14-08-1723 in Oldeboorn (Fr) [bron: Herv. gem. Oldeboorn en Nes]. einde citaat -.
Ik heb die doop op 14-08-1723 nog eens goed bekeken , maar ik lees geen Hykke , maar Hylk. (Zie bijlage).
Is Hylk een jongensnaam?
Met vriendelijke groet, Raymond
Hijke of Hylk?
-
jacqueline
Re: Hijke of Hylk?
Hallo Raymond,
Ja, Hylk is een meisjesnaam.
De namenthesaurus van Tresoar geeft Hijke en Hijlk (Hylk) als twee van de vele schrijfvormen van de naam Hielkje (de hoofdvorm).
Groeten van Jacqueline
Ja, Hylk is een meisjesnaam.
De namenthesaurus van Tresoar geeft Hijke en Hijlk (Hylk) als twee van de vele schrijfvormen van de naam Hielkje (de hoofdvorm).
Groeten van Jacqueline
Bedankt weer Jacqueline,
Tussen de informatie door heb ik wat vragen gedeponeerd. Wellicht willen medevorsers er zich nog eens over buigen.
Met onderstaande genealogie zitten er een hoop muurvast.
Hijke (Hylk) is dan een dochter van Abe Clases en Jetske Aukes. Zij is gedoopt op zaterdag 14-08-1723 in Oldeboorn-Nes) [bron: Herv. gem. Oldeboorn en Nes]. Hijke is overleden na 1783, minstens 60 jaar oud. Zij huwt een Pieter Gerrits. Ze vertrekken naar Terkaple.
Kinderen van Pier en Hijke zouden zijn:
1 Nieske Piers, geboren omstreeks 1741 in Terkaple, doopsgezind dus geen doop. Nieske is overleden vóór 1813 in Terhorne (Fr), ten hoogste 72 jaar oud. Nieske trouwde 22-02-1767 in Terkaple (Fr) met Oepke Pieters Bruinsma. Van deze Oepke is geen aanwijsbaar bewezen familie te vinden.
Op 01-02-1767 eerste proclamatie in Eesterga-Follega
( 21 dagen tussen proclamatie en huwelijk op 22-02) is dat niet wat lang? attestatie naar Terkaple (Attestatie , waar is die te vinden?)
Bruidegom Oepke Pieters woonde te Lemmer (ik kan verder niets van hem vinden). Hij gaat zich Bruinsma noemen, maar een sluitend bewijs , dat zijn voorouders die naam hadden kan ik niet vinden.
Bruid Nieske Piers wonende te Terkaple
Oepke Pieters (later Bruinsma) is geboren rond 1737. Oepke is overleden op vrijdag 05-08-1814 in Terhorne (Fr), 76 of 77 jaar oud.Ouders onbekend.
Notitie bij Oepke:
Bron: Naamsaanneming 1811
Plaats: Akkrum
Kind(eren): Pieter 46, Sjouke 38, Willem 34, Sybe 32, Roordahuizum, Gerbrig 41, Noordbroek, H i j k e*** 37, Goutum, Sjoukjen 24, Kleinkind(eren): Jan 10, Oepke 5, Sipkjen 16, Nieske 15, Janke 13, (van Pieter), Jan 8, Oepke 6, Nieske 5, (van Sjouke) Sijbren ½, Griettie 8, (van Sybe), Roordahuizum
Ingeschreven Oepke Pieters Bruinsma wonende te Terhorne
H i j k e*** Bruinsma (dv Nieske Piers en Oepke Pieters) geboren rond 1787 in Terkaple, later naar Goutum vertrokken is mijn voormoeder. Als je dan alleen de vrouwelijke genealogische lijn doortrekt naar het heden dan kom je bij mij uit.
De meest zekere lijn in de genealogie is immers de vrouwelijke. Derhalve vind ik deze genealogie erg interessant.
Via een leuke website op Facebook Werom in Terherne geheten, vond ik veel oude foto s van nazaten van de familie. Bruinsma, Santema, Hilverda, Hartmans Hoekstra, Luitzen de Groot en Rijpkema. Allemaal terug te voeren op voorvader Oepke Bruinsma en de familie van zijn vrouw Nieske Piers.
Ik ben bezig ze allemaal in kaart te brengen. Het was een hechte familie. Alleen jammer , dat Hijke mijn voormoeder Terhorne verliet naar Goutum vertrok en zodoende werd de band met het mooie Terkaple/Terherne snel minder. Helemaal toen haar nazaten naar Holland (Schiedam) vertrokken. ( het waren schippers).
Een broer van Nieske Piers , Abe Piers ging zich Santema noemen. Zoon Pier Abes werd gedoopt bij de Hernhutters in Akkrum. Over de Hernhutters heb ik veel uit kunnen zoeken, maar nooit een bewijs gevonden , dat de doopsgezinde Nieske Piers daar ook kerkte.
Groeten van Raymond
Tussen de informatie door heb ik wat vragen gedeponeerd. Wellicht willen medevorsers er zich nog eens over buigen.
Met onderstaande genealogie zitten er een hoop muurvast.
Hijke (Hylk) is dan een dochter van Abe Clases en Jetske Aukes. Zij is gedoopt op zaterdag 14-08-1723 in Oldeboorn-Nes) [bron: Herv. gem. Oldeboorn en Nes]. Hijke is overleden na 1783, minstens 60 jaar oud. Zij huwt een Pieter Gerrits. Ze vertrekken naar Terkaple.
Kinderen van Pier en Hijke zouden zijn:
1 Nieske Piers, geboren omstreeks 1741 in Terkaple, doopsgezind dus geen doop. Nieske is overleden vóór 1813 in Terhorne (Fr), ten hoogste 72 jaar oud. Nieske trouwde 22-02-1767 in Terkaple (Fr) met Oepke Pieters Bruinsma. Van deze Oepke is geen aanwijsbaar bewezen familie te vinden.
Op 01-02-1767 eerste proclamatie in Eesterga-Follega
( 21 dagen tussen proclamatie en huwelijk op 22-02) is dat niet wat lang? attestatie naar Terkaple (Attestatie , waar is die te vinden?)
Bruidegom Oepke Pieters woonde te Lemmer (ik kan verder niets van hem vinden). Hij gaat zich Bruinsma noemen, maar een sluitend bewijs , dat zijn voorouders die naam hadden kan ik niet vinden.
Bruid Nieske Piers wonende te Terkaple
Oepke Pieters (later Bruinsma) is geboren rond 1737. Oepke is overleden op vrijdag 05-08-1814 in Terhorne (Fr), 76 of 77 jaar oud.Ouders onbekend.
Notitie bij Oepke:
Bron: Naamsaanneming 1811
Plaats: Akkrum
Kind(eren): Pieter 46, Sjouke 38, Willem 34, Sybe 32, Roordahuizum, Gerbrig 41, Noordbroek, H i j k e*** 37, Goutum, Sjoukjen 24, Kleinkind(eren): Jan 10, Oepke 5, Sipkjen 16, Nieske 15, Janke 13, (van Pieter), Jan 8, Oepke 6, Nieske 5, (van Sjouke) Sijbren ½, Griettie 8, (van Sybe), Roordahuizum
Ingeschreven Oepke Pieters Bruinsma wonende te Terhorne
H i j k e*** Bruinsma (dv Nieske Piers en Oepke Pieters) geboren rond 1787 in Terkaple, later naar Goutum vertrokken is mijn voormoeder. Als je dan alleen de vrouwelijke genealogische lijn doortrekt naar het heden dan kom je bij mij uit.
De meest zekere lijn in de genealogie is immers de vrouwelijke. Derhalve vind ik deze genealogie erg interessant.
Via een leuke website op Facebook Werom in Terherne geheten, vond ik veel oude foto s van nazaten van de familie. Bruinsma, Santema, Hilverda, Hartmans Hoekstra, Luitzen de Groot en Rijpkema. Allemaal terug te voeren op voorvader Oepke Bruinsma en de familie van zijn vrouw Nieske Piers.
Ik ben bezig ze allemaal in kaart te brengen. Het was een hechte familie. Alleen jammer , dat Hijke mijn voormoeder Terhorne verliet naar Goutum vertrok en zodoende werd de band met het mooie Terkaple/Terherne snel minder. Helemaal toen haar nazaten naar Holland (Schiedam) vertrokken. ( het waren schippers).
Een broer van Nieske Piers , Abe Piers ging zich Santema noemen. Zoon Pier Abes werd gedoopt bij de Hernhutters in Akkrum. Over de Hernhutters heb ik veel uit kunnen zoeken, maar nooit een bewijs gevonden , dat de doopsgezinde Nieske Piers daar ook kerkte.
Groeten van Raymond
-
jacqueline
Hallo Raymond,
Misschien is dit huwelijk interessant
Groeten van Jacqueline
Misschien is dit huwelijk interessant
Als tenminste bruidegom Pijtter deze dopeling isSoort registratie: DTB Trouwen inschrijving
(Akte)datum: 13-05-1731
Plaats: Rauwerd
Soort akte: bevestiging huwelijk
BruidegomPijtter Ages
wonende te Rauwerd
BruidAntie Oepkes
wonende te Rauwerd
Bronvermelding
Trouwregister Hervormde gemeente Rauwerd Irnsum, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0582
Gemeente: Rauwerderhem
Periode: 1676-1811
Zijn overlijden:Soort registratie: DTB geboortes / dopen inschrijving
(Akte)datum: 17-03-1702
Plaats: Grouw
DopelingPeter
VaderAggaeus Bruinsma (oud-secretaris Idaarderadeel)
Bronvermelding
Doopboek Herv. gem. Grouw, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0422
Gemeente: Idaarderadeel
Periode: 1653-1811
Met Petrus Ages Bruinsma kun je nog wel een eindje verder terug maar het is wat voorbarig om e.e.a. hier nu al te plaatsen.(Akte)datum: 20-12-1768
Plaats: Grouw
Soort akte: Inscriptie
Bijzonderheden: Den 20 december 1768 is de heer Petrus Bruinsma i:u:d: secretaris van de ... gerechte van Ydaarderadeel oud 66 jaaren in den heere gerust en leit alhier begraven
Bron: Waarneming H. de Walle
Object: grafsteen
Genoemd Petrus Ages Bruinsma
leeftijd 66 jaar, overleden op 20-12-1768
Diversen: promotie Franeker 1726; grietenijsecretaris
Religie: N.H.
Kind van: Age Klases Bruinsma en Aafke Valcken
Bronvermelding
Verzameling Hessel de Walle, archiefnummer 0001, Inscripties en grafschriften - Hessel de Walle, aktenummer 2156
Periode: 1341-1901
Groeten van Jacqueline
Hallo Jacqueline,
Zeer interessante link die je legt!! Deze had ik nog niet gevonden...
De combinatie van Pieter Ages en Antie Oepkes die huwen in 1731 in Rauwerd met als eventuele vader van Peter; Aggaeus Bruinsma.
Ik ga het nader onderzoeken.
Zeer interessante link die je legt!! Deze had ik nog niet gevonden...
De combinatie van Pieter Ages en Antie Oepkes die huwen in 1731 in Rauwerd met als eventuele vader van Peter; Aggaeus Bruinsma.
Ik ga het nader onderzoeken.