Joodse wortels gezocht: Benne Simons Accama (Emden) en Poulus/Pinchas (Sneek)

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
A.L. Cammenga

Joodse wortels gezocht: Benne Simons Accama (Emden) en Poulus/Pinchas (Sneek)

Bericht door A.L. Cammenga »

Beste medegenealogen,

Ik doe onderzoek naar de vroege Joodse sporen in de families Jellema, Cammenga en Van Emmenes in Friesland. Volgens gegevens op Amoetat Akevoth en onderzoek van Chaim Caran is er een sterke Joodse lijn die teruggaat naar de 17e eeuw, maar ik zoek naar het "keiharde" bewijs in de Friese of Duitse archieven.

Ik ben met name geïnteresseerd in:
Benne Simons Accama (Ackema): Geboren ca. 1590 in Emden, getrouwd in 1625 in Leeuwarden met Siucke Hessels. Wie heeft hem in archieven (zoals het Bakkersgilde) gevonden met een expliciete verwijzing naar zijn Joodse herkomst? Zie voor nadere informatie de Joodse genealogische website Amoetat Akevoth: https://www.dutchjewry.org/genealogy/ndbeli/23280.shtml
Achza Andrias Poulus: Geboren in 1739 in Sneek. De naam Achza is een zeldzame Hebreeuwse naam. Ik vermoed dat haar vader, Andrias Poulus, in de Joodse gemeente bekend stond als Pinchas of Andries ben Pinchas. De vrouwelijke voornaam Achsa komt in totaal vier maal in mijn voorgeslacht voor. Heeft iemand indexen van besnijdenisregisters uit Sneek/Leeuwarden waarin deze naam voorkomt?

Vanwege mijn persoonlijke situatie (bijstandsuitkering) is het voor mij lastig om fysiek onderzoek te doen in Leeuwarden of elders in Friesland. Ik hoop dat er hier iemand is die al vaker met de families Accama/Ackema of de Joodse tak Poulus heeft gewerkt en mij verder kan helpen of tips heeft.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Anne Louis Cammenga
Plaats reactie