Beste Lezers,
Wie van u kan mij helpen aan een PDF uit de volgende informatiebronnen? Voor mijn genealogisch onderzoek ben ik namelijk op zoek naar specifieke documentatie over de Joodse achtergrond van mijn voorvader Benne Simons Accama (geboren ca. 1590 in Emden, overleden 1651 in Leeuwarden) en de latere verbinding met de families Jellema en Cammenga.
Uit de database van Amoetat Akevoth en het onderzoek van ir. Chaim Caran (zoals vermeld in de herziene editie van De Joden van Leeuwarden, 2011) blijkt dat Benne Simons wordt aangemerkt als een 'Marraan' of 'Anous' (gedwongen bekeerling) uit Emden.
In de publicaties van Chaim Caran en op de website Akevoth wordt Benne Simons vaak genoemd in de context van de vroegste Joodse aanwezigheid in Friesland. De passage die zijn Joodse extractie onderbouwt, baseert zich op zijn patroniem en herkomst:
"Benne Simons, afkomstig uit Emden, wordt beschouwd als een 'Marraan' of een 'Anous' (gedwongen bekeerling), die in de Friese archieven opduikt als een christelijke burger, maar wiens wortels liggen in de Joodse gemeenschap van Oost-Friesland."
Kan iemand van u mij helpen aan de volgende PDF-documenten/PDF-kopieën:
1. De specifieke passage of voetnoot uit de 'Caran-files' (collectie Chaim Caran) waarin de Joodse extractie en de overgang naar de Hervormde Kerk
van Benne Simons Accama wordt onderbouwd, zodat ik een schriftelijk bewijs heb van de Joodse afkomst van mijn voorouder Benne Simons.
2. Informatie uit het familiedossier Accama / Jellema / Cammenga met betrekking tot deze Joodse wortels.
3. De herziene editie van 'De Joden van Leeuwarden' (2011) van Hartog Beem en Chaim Caran: Heeft iemand van u een PDF-kopie van de passage(s)
over Benne Simon en/of over de Joden uit Emden, die zich in Leeuwarden vestigden?
4. De heer Chaim Caran heeft zijn conclusies over de "verchristelijkte" Joodse families in Leeuwarden neergelegd in de reeks:
Titel: Bevolkingsoverzicht van de Joden in Friesland – Deel: Leeuwarden / Westelijk deel (0440).
Sectie: In de inleiding en de voetnoten bij de familie Accama (onder de vroege 17e-eeuwse registraties).
De passage: Hierin legt de genealoog Chaim Caran uit dat de combinatie van de herkomst uit Emden (een Joods centrum) en dat de namen
Benne/Simon wijst op een Joodse familie die zich als "nieuwe christenen" in de Friese hoofdstad vestigde om toegang te krijgen tot de gilden
(zoals het bakkersgilde). In de herziene editie (2011) van De Joden van Leeuwarden: geschiedenis van een Joods cultuurcentrum schrijft de heer
Caran een nieuw hoofdstuk waarin hij de vroege Joodse geschiedenis en de rol van 'nieuwe christenen' uit Emden behandelt. Wat ik begrepen heb
is dat de heer Caran in dit boek schriftelijk onderbouwt dat mijn voorgeslacht, de familie Accama zich om noodzakelijke redenen zich kerkelijk
dienden aan de te passen om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien.
Heeft iemand van u voor mij een PDF-kopie van deze tekst?
5. Herziene editie "De Joden van Leeuwarden" (2011). In het hoofdstuk dat de heer Caran toevoegde aan het boek van Hartog Beem, beschrijft hij
de vroege migratiegolven uit Duitsland. Pagina's: wilt u s.v.p. voor mij in het register op "Accama" of "Emden" zoeken? Inhoud: U beschrijft daar
hoe families met namen als Accama de Friese uitgang "-ma" aannamen om te assimileren, terwijl hun patroniemen (Simons/Bennes) hun Joodse
herkomst verraadden. Heeft iemand van u hiervan s.v.p. eveneens een PDF-kopie voor mij?
Voor al uw inzet en al uw hulp hierbij zeg ik u bij voorbaat mijn allerhartelijkste dank !
Met vriendelijke groet,
Anne Louis Cammenga
Verzoek om informatie over informatie over de Joodse extractie Benne Simons Accama / collectie Chaim Caran
-
A.L. Cammenga