Beste forumleden,
In Grou wordt op 15 mei 1670 Hotske gedoopt.
Vader is ; de schipper , Sytse Cornelis BOCKSNIA (de enige vermelding van de naam Bocksnia, die ik gevonden heb).
Over de naam Bocksnia etc. kan ik dus verder niets vinden. Wellicht 1 van jullie?
Mvg,
Raymond
Bocksnia
Re: Bocksnia
Hi Raymond,
Misschien ook zoeken op Bocksma en varianten, wanneer de n en i mogelijk als een m gelezen kan worden?
Groet,
Michiel
Misschien ook zoeken op Bocksma en varianten, wanneer de n en i mogelijk als een m gelezen kan worden?
Groet,
Michiel
Hallo Michiel,
Dank voor het meedenken. Wat lees jij? , zie bijlage!
Mvg, Raymond
Dank voor het meedenken. Wat lees jij? , zie bijlage!
Mvg, Raymond
Hi Raymond,
Al ontbreekt de ervaring in oude handschriften, hier lees ik ook Bocksnia en tenminste een duidelijke i. Tot zover geen andere vermelding gevonden, dus zoek nog even door!
Groet,
Michiel
Al ontbreekt de ervaring in oude handschriften, hier lees ik ook Bocksnia en tenminste een duidelijke i. Tot zover geen andere vermelding gevonden, dus zoek nog even door!
Groet,
Michiel
-
h_smits@yahoo.com
- Contacteer:
Ik heb het google maar eens gevraagd wat hier staat, hierbij het antwoord:
Het handgeschreven woord op de afbeelding lijkt inderdaad sterk op
"Boerhsma" of mogelijk "Boehsmia", maar het is hoogstwaarschijnlijk een variant van de Friese achternaam Boersma.
Hier is een analyse van het handschrift:
B: De hoofdletter aan het begin is duidelijk een 'B'.
oe: De eerste twee kleine letters vormen de combinatie 'oe'.
h / k: De letter na de 'r' heeft een hoge lus. In dit specifieke handschrift lijkt het een 'h', maar in oudere schrijfstijlen kan een 'k' er soms vergelijkbaar uitzien. Voor "Bocksma" ontbreekt echter de duidelijke 'c'.
sm: De 's' en 'm' zijn vrij standaard geschreven voor die tijd.
ia / a: Het einde van het woord is wat onduidelijk. Het lijkt te eindigen op 'ia' of een 'a' met een uitschieter.
Conclusie:
Hoewel "Bocksma" een mogelijkheid is als de schrijver een zeer eigenzinnige 'k' had, is Boersma (geschreven met een extra 'h' of als 'Boerhsma') historisch gezien een veel vaker voorkomende naam die beter past bij de letters die we zien.
Gr. Harm (ook wel Harry)
Het handgeschreven woord op de afbeelding lijkt inderdaad sterk op
"Boerhsma" of mogelijk "Boehsmia", maar het is hoogstwaarschijnlijk een variant van de Friese achternaam Boersma.
Hier is een analyse van het handschrift:
B: De hoofdletter aan het begin is duidelijk een 'B'.
oe: De eerste twee kleine letters vormen de combinatie 'oe'.
h / k: De letter na de 'r' heeft een hoge lus. In dit specifieke handschrift lijkt het een 'h', maar in oudere schrijfstijlen kan een 'k' er soms vergelijkbaar uitzien. Voor "Bocksma" ontbreekt echter de duidelijke 'c'.
sm: De 's' en 'm' zijn vrij standaard geschreven voor die tijd.
ia / a: Het einde van het woord is wat onduidelijk. Het lijkt te eindigen op 'ia' of een 'a' met een uitschieter.
Conclusie:
Hoewel "Bocksma" een mogelijkheid is als de schrijver een zeer eigenzinnige 'k' had, is Boersma (geschreven met een extra 'h' of als 'Boerhsma') historisch gezien een veel vaker voorkomende naam die beter past bij de letters die we zien.
Gr. Harm (ook wel Harry)