Vandaag naar Oosterlittens en Jorwerd geweest! Mijn moeder kreeg ineens een voorouderlijke sneupbui en tja, daar zeg ik natuurlijk geen Nee! tegen. Volgende week wederom een afspraak daar, dan met de koster die een grote hoeveelheid informatie omtrent dominee Stellingwerff schijnt te hebben. Saillant detail: blijkt die man zijn zus 4 huizen verder van mij in de straat te wonen! Small world ...
De boerderij die ds Stellingwerff in 1647 kocht bestaat nog! Boerderij nr 8 staat net buiten Oosterlittens. Er is in de loop van de eeuwen heel wat aan toegevoegd, maar je kan onder al die nieuwe cosmetische lagen het oude basishuis nog goed zien. De dominee zelf is in de kerk - die echt een collectie van eeuwen bouwwerk is - begraven, volgende week mogen we binnen kijken. Dan natuurlijk direct naar het avondmaalzilver vragen, waar van hem een inscriptie in blijkt te staan.
De mensen die we in eerste instantie aanspraken met vragen over de kerk bleken niet alleen 50 jaar op de boerderij van Stellingwerf te hebben geboerd, maar de man komt oorspronkelijk óók hier uit Dongeradiel weg én hij was zo vriendelijk ons het boek Toponymy fan Easterlittens een week te leen te geven. Wat een dag!
De twee huizen waar Dirck Hettes vroeger op 'de Buorren' in Oosterlittens woonde - nummers 81 en 82 - stonden op wat nu It Plein heet. Daar staat ook de eeuwenoude herberg nog. Ik ga nu het boek even doorspitten, misschien dat ik nog wat vind.
En hoewel ik het met Margreet eens ben dat je altijd erg voorzichtig moet zijn met het 'adopteren' van wat de juiste voorouder lijkt te zijn zonder daar een goede bronbevestiging voor te hebben, heb ik net als Andries een gevoel dat we hier toch op het juiste spoor zitten. Nu hopen dat we gevoel en bronnen aan elkaar kunnen koppelen.
Later meer, groetjes, LH