Hulp gezocht: ouders van Hinne Pijters uit Bolsward

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
aabuwalda
Contacteer:

Hulp gezocht: ouders van Hinne Pijters uit Bolsward

Bericht door aabuwalda »

Beste forumleden,

Al een paar jaar doe ik onderzoek naar uurwerkmakers families uit Bolsward en Sneek.
Uurwerkmaker was een echt familieberoep, wat vaak van vader op zoon werd doorgegeven.

Echter, het zoeken in begin 17e eeuw en eind 16e eeuw vind ik lastig.
Ik weet zeker dat er hier veel forumleden zijn, die hier veel bedrevener in zijn.

Om mijn hypothese van afstamming te controleren zou ik het heel erg op prijs stellen indien iemand van dit forum mij hierbij zou willen helpen.

Het gaat om de ouders van Hinne Pijters die op 8-11-1608 te Bolsward huwde met Anke Pyters. Hinne was hopman, mr. slotmaker en uurwerkmaker te Bolsward.
Op 20-11-1627 huwde hij te Bolsward voor de 2e keer met Simck SIpkes en voor de derde keer in 1649 met Griet Doedes, waarsch in Bolsward.

Mijn hypothese is dat hij een kind is van Pieter Andriessen en Reyn Tyessesdr., uurwerkmaker te Leeuwarden. Zij zullen omstreeks 1580 gehuwd moeten zijn.
In 1603 woont hij aldaar volgens de Quaclappen, evenals in 1619 volgens hyp.boeken.

Van ong. 1580 tot 1598 kom ik in kerkvoogdijboek Burgwerd een 'Pieter Slotmaker' en Pieter Uurwerkmaker' tegen. Vaak werd met slotmaker en uurwerkmaker hetzelfde bedoeld. Het kan hier dus volgens mij om dezelfde persoon gaan. Echter de vraag is of het hier dus om Pieter Andriessen uit Leeuwarden gaat.

Opvallend genoeg woonde er in 1575 een Andries Pieters te Bolsward, uurwerkmaker aldaar.
Ook hij komt voor in het kerkeboek van Burgwerd en wordt dan ook 'Andries Slotmaker' genoemd.

De namen komen dus wel goed overeen, maar of het klopt?

Voor wie een overtuigend genealogisch bewijs voor de ouders van Hinne Piters levert, ligt er een dinerbon klaar.

zie ook het gehele verhaal op : http://www.andrebuwalda.nl/uurwerkmaker ... ryslan.htm
jacqueline

Re: Hulp gezocht: ouders van Hinne Pijters uit Bolsward

Bericht door jacqueline »

Hallo André,

Geen antwoord op je vraag, maar had je deze ook gevonden?
Index diverse bestanden stadsarchief Leeuwarden tot 1811
Aktenummer: L849-20a
Soort bron: Certificaatboeken
Samenvatting: Andries Pieters, so men secht: overleden op een schip ten oorlogh en ter zee.
Zoon van: de echtelieden Pieter Andries (uijrwerckmaker) en Reijnsch Thijssedr, alhier.
Betreft: constituering van voornoemde Reijnsche tot volmacht van haar man, om te Amsterdam of elders, de erfgoederen van voornoemde Andries te vorderen.
Aktedatum: 1621-10-17
Groeten van Jacqueline
Plaats reactie