Marten Engeles Nijehaske

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
vries7

Marten Engeles Nijehaske

Bericht door vries7 »

Ofschoon ik er deels van overtuigd ben dat marten Engeles de vader is van Engele Martens uit Nijehaske (Heerenveen), heb ik daarvoor nog steeds geen schriftelijk bewijs (doopakte)
Is geboren uit het 2e huwelijk van Marten Engeles (zoon van Engele Gerckes) met Trijntje Kornelis in 1711.
En heeft 5 kinderen uit het 1e huwelijk met Antje Jans Kapelle.
Lid van de Waterlandse doopsgezinde gemeente van Heerenveen-Knijpe.

Kan iemand mij adviseren?
Zou niet meer weten waar te zoeken.
Heb inmiddels Heerenveen, Leeuwarden en Den Haag overhoop gehaald.
Andries Koornstra

Re: Marten Engeles Nijehaske

Bericht door Andries Koornstra »

Wat er niet is, dat vind je niet. In een eerdere vraag van jou, viewtopic.php?f=3&t=4612, is best wel heel mooi aannemelijk gemaakt hoe één en ander in elkaar zit. Bij Doopsgezinden geen kinderdopen. Een enkele keer hielden ze geboorteboeken bij, maar dat is een uitzondering. Als die van Heerenveen dat hadden gedaan, en het ook nog bewaard was gebleven, dan was dat wel in de doopdatabase te vinden geweest.
Kortom: Goede Kerst, José, maar jouw wens kan niet worden vervuld.

groeten,

Andries.
simkos

Re: Marten Engeles Nijehaske

Bericht door simkos »

Geachte heer Vries7,

De gegevens uit de gemakkelijke bronnen zoals dtb's en ed zijn u door andere aangereikt of door u zelve geraadpleegd. Dan rest U nog één weg: de archieven van de Gerechtelijke instellingen van vóór 1811 door te nemen en de inhoud in excerpt vast te leggen. In testamenten, boedelscheidingen, conflicten waarbij zij eventueel zijdelings betrokken zijn, leveren misschien nog enig antwoord op.
The Mennonite Encyclopedia is online in te zien. De originele tekst is in het Engels, maar online ook in het Nederlands beschikbaar. Laat Google even zoeken op The Mennonite Encyclopedia.

Succes met uw verder onderzoek.

Groeten van Terkos
Plaats reactie