Hendrick van Brunsvelt, Schout bij Nacht
Hendrick van Brunsvelt, Schout bij Nacht
Hallo,
Ik heb een scheepsjournaal van bovengenoemde Hendrick van Brunsvelt vertaald (zie ook Hvnf, De Sneuper). Nu ben ik nieuwsgierig geworden en ben ik ben op zoek naar informatie van Hendrick van Brunsvelt (Bruynsvelt, Bruinsvelt), Schout bij Nacht, en wel de periode tot hij mee gaat naar de Sont in 1658/1659. Ik heb op internet al hier en daar gekeken, maar niets wat op een document/registratie was te herleiden. Heeft iemand informatie over hem?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Theunie.
Ik heb een scheepsjournaal van bovengenoemde Hendrick van Brunsvelt vertaald (zie ook Hvnf, De Sneuper). Nu ben ik nieuwsgierig geworden en ben ik ben op zoek naar informatie van Hendrick van Brunsvelt (Bruynsvelt, Bruinsvelt), Schout bij Nacht, en wel de periode tot hij mee gaat naar de Sont in 1658/1659. Ik heb op internet al hier en daar gekeken, maar niets wat op een document/registratie was te herleiden. Heeft iemand informatie over hem?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Theunie.
-
jacqueline
Re: Hendrick van Brunsvelt, Schout bij Nacht
Hallo Theunie,
Eerst even het huwelijk in 1667 van de schout bij nacht, ruim na 1658/59
Is dit dan de zoon uit 1672?
groeten van Jacqueline
Eerst even het huwelijk in 1667 van de schout bij nacht, ruim na 1658/59
een zoonHarlingen, huwelijken 1667
Vermelding: Attestatie afgegeven op 26 oktober 1667
Bruidegom: Hendrik Brunsvelt afkomstig van Harlingen
Bruid: Johanna Adius afkomstig van Leeuwarden
Opmerking : elders getrouwd, schout bij nacht
Trouwregister Gerecht Harlingen 1661-1680
Inventarisnr.: DTB 316
Leeuwarden, huwelijken 1667
Vermelding: Ondertrouw op 1 november 1667
Bruidegom: Hendrick Bruynsvelt
Bruid: Johanna Adius
Opmerking : hij is schout bij nacht
Trouwregister Gerecht Leeuwarden 1663-1672
Inventarisnr.: DTB 903
Leeuwarden, huwelijken 1667
Vermelding: Derde proclamatie op 10 november 1667
Bruidegom: Hendrick Bruynsvelt
Bruid: Johanna Adius
Trouwregister Gerecht Leeuwarden 1663-1672
Inventarisnr.: DTB 903
Dit zou dan Hendriks doop moeten zijn? Ik begrijp dat dat de vraag nog is?Harlingen, dopen, doopjaar 1672
Gedoopt op 26 oktober 1672 in Harlingen
Dopeling: Theodoris, zoon
Vader: Hendrick Brunsvelt, kaptitein en schout bij nacht
Moeder: Joanske Adyus
Bron:
Herv. gem. Grote Kerk Harlingen, doop 1651-1675
Inventarisnr. : DTB 323
De andere dopen van doctor Dirck BruinsfeltLeeuwarden, dopen, doopjaar 1609
Gedoopt op 17 februari 1609 in Leeuwarden
Dopeling: Henderick
Vader: Dirck Bruinsfelt, doctor
Moeder:
Bron:
Herv. gem. Leeuwarden, doop 1603-1612
Is hij dit ook?Leeuwarden, dopen, doopjaar 1604
Gedoopt op 4 april 1604 in Leeuwarden
Dopeling: Gerritien, dochter
Vader: Bruinswelt, doctor
Moeder:
Bron:
Inventarisnr. : DTB 925
Leeuwarden, dopen, doopjaar 1606
Gedoopt op 24 september 1606 in Leeuwarden
Dopeling: Jan
Vader: Dirck Bruinswelt, doctor
Moeder:
Bron:
Leeuwarden, dopen, doopjaar 1611
Gedoopt op 11 januari 1611 in Leeuwarden
Dopeling: Frans, zoon
Vader: Bruinsfelt, doctor
Moeder:
Bron:
Transporten onroerend goed 1540-1811
Straat: Bagijnestraat Adres 1808:
Verkoper: Pastou erven, Dr. J.
Koper: Bruijnsvelt, D. Th.
Niaarnemer:
Jaar: 1603
Opmerkingen:
z.z.; tegenover de Westerkerk
Bron: Decreetboek Folio: 103r
lidmaten Leeuwarden
Naam man: BRUNSVELT, Dirck -
Naam partner:
Opmerkingen:
bel 20 mei 1608;Ds
Pagina: 021[/i]
Database Schoorsteengeldregister 1606
Espel: Noord-Oldehoofster Espel
Volgnummer: 97
Naam eigenaar: Bruinsvelt Beroep eigenaar: dr.
Naam bewoner: Bruinsvelt Beroep bewoner: dr.
Aantal schoorstenen: 5
En Hendrik - ?diverse bestanden stadsarchief Leeuwarden
Aktenummer: Res-1614/12/26d
Soort bron: Resoluties
Samenvatting: Dr. [waarschijnlijk Theodorus] Bruinsvelt, geconfineert ten sijnen huise, tot nader dispositie plus inlegering van twee dragers.
Aktenummer: Res-1618/11/16
Soort bron: Resoluties
Samenvatting: Dr. Theodorus Brunsvelt aangesteld als stadsmedicus ten dienste van de armen.
Aktenummer: gg022-48a
Soort bron: Hypotheekboeken
Samenvatting: Stijntie van Elburgh, Baginestraat, binnen Leeuwarden, weduwe van wijlen Dr. Theodorus Bruinsvelt, in leven burger -Baginestraat- binnen Leeuwarden. 1 September 1626: Hypotheek (ƒ150.-.-), op één aan bovenstaand persoon toebehorende en door haar bewoonde huysinge, staende en gelegen in de Baginestraat, binnen Leeuwarden. N.B. Deze acte is geroijeert 29 November 1639.
Aktedatum: 1626-09-01
en deze - uit het niets:lidmaten Leeuwarden
Naam man: BRUNSVELT, Hendrick -
Naam partner:
Opmerkingen:
ing 11 mei 1655
Pagina: 091
burgerboeken Leeuwarden:
M227, p. 139 1655/12/29 Hendrick Brunsvelt
Geboorteplaats: Leeuwarden
Betaalt: 6 g.g.
Verder al eerder in Amsterdam, met ook weer een zoon Dirk:Leeuwarden, dopen, doopjaar 1658
Gedoopt op 6 januari 1658 in Leeuwarden
Dopeling: Hendrick
Vader: Hendrick Bruynsvelt
Moeder:
Herv. gem. Leeuwarden, doop 1654-1667
Inventarisnr. : DTB 931
Ik kan de gegevens in de ot-akte niet goed lezen, de bruidegom komt van een plaats met een L - het is heel verleidelijk daar Leeuwarden in te zien maar er kan net zo goed iets anders staan, ik heb geen flauw idee. Ik stuur je 'm via een pb.inschrijvingsdatum:25-01-1631
naam bruidegom:Bronsvelt, Hendrik
naam bruid:Jans, Geertruijt
naam eerdere man:Claess, Pieter
bronverwijzing:DTB 437, p.56
kind:, Dirck
doopdatum:09-03-1632
kerk:Nieuwe Kerk
godsdienst:Hervormd
vader:Brunsvelt, Henrick
moeder:Brunsvelt, Geertruijtje
bronverwijzing:DTB 41, p.183
Doopregister: NL-SAA-24551047
kind:, Judith
doopdatum:01-10-1634
vader:Bruijnsvelt, Henrick
moeder:Jans, Giertruijt
bronverwijzing:DTB 41, p.337
Doopregister: NL-SAA-24746965
doopdatum:07-04-1637
vader:Brunsvelt, Henrick
moeder:Jans, Geertje
bronverwijzing:DTB 42, p.18
Doopregister: NL-SAA-24648621
kind:, Joannes
doopdatum:12-10-1638
vader:Bruijnsvelt, Henrick
moeder:Jans, Geertruijt
bronverwijzing:DTB 42, p.106
Doopregister: NL-SAA-24692221
doopdatum:08-01-1640
vader:Bruijsvelt, Henrick
moeder:Jans, Geertje
bronverwijzing:DTB 42, p.173
Doopregister: NL-SAA-24417184
Is dit dan de zoon uit 1672?
Een ander danHarlingen, huwelijken 1691
Vermelding: Ondertrouw op 23 mei 1691
Bruidegom: Theodorus van Brunsvelt afkomstig van Harlingen
Bruid: Geertruida van Knock afkomstig van Groningen
Ondertrouwregister Gerecht Harlingen 1690-1752
Inventarisnr.: DTB 307
ook een doctorLeeuwarden, huwelijken 1677
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 12 augustus 1677
Bruidegom: Theodorus Brunsvelt afkomstig van Leeuwarden
Bruid: Titia van Hottinga afkomstig van Leeuwarden
Opmerking : getrouwd te Swichum
Trouwregister Hervormde gemeente Leeuwarden 1671-1681
Inventarisnr.: DTB 980
al in 1651, lidmaten Leeuwarden:aktenummer: w007-158a
Soort bron: Autorisatieboeken
Samenvatting: Dr. Joannes Atsma, advocaat van de Hove van Friesland en Schepen deser stede, curator over zijn schoonvader Franciscus Brunsvelt, old rentmeester deser stede. Titia van Hottinga, weduwe van wijlen Theodorus Brunsveldt, medicinae doctor alhier ter stede, met dr. Paulus van Gemmerich.
Aktedatum: 1682-09-06
Ik weet niet of je er iets mee opschiet!Naam man: BRUINSVELT, Theodorus -
Naam partner:
Opmerkingen:
ing 17 jan 1651;doctor
Pagina: 082
Naam man: BRUNSVELT, Theodorus -
Naam partner:
Opmerkingen:
ing 18 nov 1675;Med.doct.
Pagina: 143
groeten van Jacqueline
Hallo Theunie,
Zie de genealogie bruinsvelt in genst nostra 1972 vanaf pagina 136
groet
Jeroen
Zie de genealogie bruinsvelt in genst nostra 1972 vanaf pagina 136
groet
Jeroen
-
jacqueline
Daar wordt hier ook naar verwezen
http://members.home.nl/bronsveld/Jan%20Bruinsvelt.htm
Hoewel het natuurlijk zonder meer verstandig is het artikel zelf te raadplegen vond ik de info via de website, waarvan gezegd wordt
B.v.
groeten van Jacqueline
http://members.home.nl/bronsveld/Jan%20Bruinsvelt.htm
Hoewel het natuurlijk zonder meer verstandig is het artikel zelf te raadplegen vond ik de info via de website, waarvan gezegd wordt
gisteravond dermate verwarrend en deels aantoonbaar onjuist, dat ik het om e.e.a. niet te gecompliceerd te maken maar even niet genoemd had.De meeste gegevens komen van Gens Nostra 1972, maar er zijn een aantal kleine aanvullingen. Ook zijn er een tweetal takken beschreven van mensen die in Utrecht en later in Amsterdam leefden. Het is lang niet zeker dat zij inderdaad van Jan Bruinsveld afstammen.
B.v.
Jan Bruijnsvelt en Gerrijtien Potters worden genoemd als ouders van Harman Jans Bruinsvelt, zilversmid (2/11/1624, Aestimatieboek, Z15; 184 nr. 564, GAL)
Hij had 8 kinderen :
Augustinus Bruinsvelt, gestorven in voor 30/11/1677 volgt C.1.1 :
Johan Bruinsvelt, geboren in Leeuwarden in 1608, gestorven in Brantgum op 26 November 1680 volgt C.1.2
Johannes Harmens Bruinsvelt, werd gedoopt in Leeuwarden op 16 Oktober 1611, gestorven voor 1637. Johannes Harmens Brunsvelt wordt genoemd in "merken van Friese Goud en zilversmeden (E. Voet Jr.)": Meester in 1633, Geboren: leeuwarden 16 oktober 1611, overleden voor 1637. In 1633 graveerde hij de afbeelding van de lijkstatie van Ernst Casimir van Nassau. Deze man?
Adriaen Bruinsvelt, werd gedoopt in Leeuwarden op 23 April 1617, gehuwd Cornelia Heyndrix, op 6 April 1636 in Den Haag. (Aantekeningen : Leerling goudsmid bij zijn vader, nadien bij Hans Christiaens te Leeuwarden tot 17/1/1633. Adriaan Harmens Bronsveld, silversmith trouwt (6/4/1636, Den Haag) )
Gercke Bruinsvelt, werd gedoopt in Leeuwarden op 24 Oktober 1620, gehuwd Claas Hendricx Randenraad, op 27 December 1640 in Leeuwarden. (Aantekeningen : ook genoemd: Geertje of Grietje, naar haar grootmoeder?)
Dirck (Theodorus) Bruinsvelt, werd gedoopt in Leeuwarden op 30 September 1623, predikant in Wetsum en Aalsum lees over hem in http://home.planet.nl/~n.boersma/brunsvelt1-nl.htm. Aantekeningen : Volgens de Wapenheraut (no.??, pag 555) trouwt Johanna Hettinga met Dirk Brunsvelt omstreeks 1640. Dirks zoon zou Hendrik Bruinsvelt zijn. Is dat deze Dirk?)
Gerrit Bruinsvelt, werd gedoopt in Leeuwarden op 29 Maart 1627.
In deze en andere bronnen wordt ook gerefereerd aan het feit dat de familie Bruinsvelt goud- en zilversmeden kende. Ik kwam ook een verwijzing tegen naar een Hendrik Bruinsvelt met dit beroep, nl in de inventaris van de Oude West-Indische Compagnie bij het nationaal Archief, maar het lijkt me dat dit een ander moet zijn?B.5 : Dirck (Theodorus) Bruinsvelt (ouders), geboren in 1575, gestorven in (ovl. voor 1626) in 1626, gehuwd (1°) Chriestijen Hendriksdr. van den Elborg, op 1 Oktober 1601 in Domkerk te Utrecht, (2°) Johanna van Hottinga.
(Aantekeningen : Stadsmedicus van Leeuwarden. Overleden voor 23-6-1618. Misschien ook getrouwd met Johanna Hiltinga (volgens familie document van dochter van Maria Johanna Bruinsveld (geb.23 aug 1699). Volgens de Wapenheraut (no.??, pag 555) trouwt Johanna Hettinga met Dirk Brunsvelt omstreeks 1640. Dirks zoon zou Hendrik Bruinsvelt zijn. Daar de overlijdings datum niet klopt lijkt het waarschijnlijker dat ze trouwt met Hendrik. Of de huwelijks datum klopt niet. Volgens het Stbk Fr. Adel II, p 58, 59. is Hendrik zoon van Dirc en Johanna van Hottinga.)
Ik ben benieuwd hoe het zit met die bruidegom in Amsterdam, cq: zijn er één of zijn er twee personen met de naam Hendrik Bruinsvelt die een zoon (en ws vader) Dirk/Theodorus hebben?Rekening (kopie), tevens kwitantie, van H. Bruijnsvelt voor Pieter Bas. 1646 november 30
Verklaring (kopie) van de goudsmeden Andries Ketelaer, Henric Bruijnsvelt, Johannes Curtenius en Pieter Verbeeck betreffende hun arbeid voor Pieter Jansen Bas als opziender van de munt.
Recife 1647-06-26
groeten van Jacqueline
Hallo,
Iedereen heel erg bedankt voor de informatie! Ik zal zien of ik er wijs uit worden. Het is voor mij onduidelijk of Schout bij nacht Hendrick van Brunsvelt ook daadwerkelijk in alle gevallen de Hendrick is die wordt genoemt. Er zijn nogal wat losse eindjes. Volgens mij waren er meerdere takken Van Brunsvelt in die tijd.
Wellicht kan ik nu het ene naar het andere herleiden. Nogmaals bedankt!
Met vriendelijke groet,
Theunie.
Iedereen heel erg bedankt voor de informatie! Ik zal zien of ik er wijs uit worden. Het is voor mij onduidelijk of Schout bij nacht Hendrick van Brunsvelt ook daadwerkelijk in alle gevallen de Hendrick is die wordt genoemt. Er zijn nogal wat losse eindjes. Volgens mij waren er meerdere takken Van Brunsvelt in die tijd.
Wellicht kan ik nu het ene naar het andere herleiden. Nogmaals bedankt!
Met vriendelijke groet,
Theunie.
-
jacqueline
Hallo Theunie,
Is het bij het herleiden dan niet handig om de aktegegevens uit Amsterdam te kennen? Zie bijlage.
groeten van Jacqueline
Is het bij het herleiden dan niet handig om de aktegegevens uit Amsterdam te kennen? Zie bijlage.
groeten van Jacqueline
- Bijlagen
-
- huwelijk Van Bronsvelt.jpg (17.26 KiB) 7843 keer bekeken
Hallo Jacqueline,
Klopt het dat men bij Stadsarchief Amsterdam moet betalen om een akte in te kijken? Ik zou graag de akte van 1631 wat beter willen bekijken, maar men vraagt om een vergoeding.
Met vriendelijke groet,
Theunie
Klopt het dat men bij Stadsarchief Amsterdam moet betalen om een akte in te kijken? Ik zou graag de akte van 1631 wat beter willen bekijken, maar men vraagt om een vergoeding.
Met vriendelijke groet,
Theunie
-
jacqueline
Hallo Theunie,
Dat klopt.
Zoals ik in mijn eerste antwoord al zei, ik stuur je de akte graag toe. Heb je mijn pb van afgelopen zaterdag niet ontvangen?
Voor zover ik zie kan ik geen bijlages meezenden, maar als je je mailadres geeft (in een pb) kan ik je de akte sturen.
groeten van Jacqueline
Dat klopt.
Zoals ik in mijn eerste antwoord al zei, ik stuur je de akte graag toe. Heb je mijn pb van afgelopen zaterdag niet ontvangen?
Voor zover ik zie kan ik geen bijlages meezenden, maar als je je mailadres geeft (in een pb) kan ik je de akte sturen.
groeten van Jacqueline
Inmiddels het nodige ontvangen en gevonden. Hendrick van Brunsvelt is de zoon van Dirck van Brunsvelt. Dirck was stadsmedicus te Leeuwarden en broer van Harmen van Brunsvelt, mr goudsmid te Leeuwarden. Hendrick is bij Harmen in de leer geweest. Daarna naar Amsterdam vertrokken, daar gewerkt als goutwerker, gehuwd en vertrokken naar Brazilië in dienst van de WIC. In 1655 weer in Leeuwarden teruggekomen nadat Recife aan de Portugezen was overgegeven. In 1659-1660 mee gedaan aan de slag in de Sont bij Denemarken o.l.v. Michiel de Ruijter. Meer informatie staat op mijn facebookpagina over Van Brunsveld, schout bij nacht.