Albert (C)(K)lazes X Antje Jelles

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
jacqueline

Re: Albert (C)(K)lazes X Antje Jelles

Bericht door jacqueline »

Hoe kan ik het hier nu niet mee eens zijn?

Hier http://members.chello.nl/e.lantinga/bij ... htwsw.html
Nedergerecht Weststellingwerf
Informatieboeken
Index verklaringen van benadeelden en getuigen van zwaardere vergrijpen met namen, woonplaatsen, beroepen, leeftijden en familierelaties.
Nedergerecht Weststellingwerf, inventarisnummer 2 (RA 5240), Informatieboek 1743-1764.
En via http://vpnd.nl/fr/weststellingwerf_tel. ... ellingwerf
Register van huisgezinnen. Staat van gegevens over de gezinshoofden en hun solvabileit (klad).
N.B. Wegens klachten over de slechte handel en scheepvaart werd door de Staten overwogen of de havenpachten konden worden afgeschaft en of daarvoor in de plaats jaarlijks een quotisatie op de huisgezinnen kon worden geheven. Om de opbrengst daarvan van tevoren te kunnen beoordelen werden ingevolge de resolutie van 13 maart 1744 alle grietenijen en steden aangeschreven een lijst in te zenden, die bevatte de namen van de gesinshoofden, de grootte van de vrijwillig aangeboden bijdragen e.a.

"Register der huisgesinnen, wonende in de Grietenie van Stellingwerff Westeinde benevens de vrijwillige aanbodt der ingeseetenen om jaarlijks op termijnen aan den lande te contribueren in plaatse van de impositiën nu en seedert lange jaaren geheeven van de waaren en koopmanschappen, van buiten in deese provincie werdende ingevoert, met aanwijsinge der verdere huisgesinnen, die niets gepresenteert hebben, en nochtans tot eenige contributie in staat sijn; ook die onvermogende sijn of gealimenteert worden; benevens het getal der persoonen in ijder huisgesin, opgemaakt ende beschreeven, ingevolge de resolutie der Heeren Staaten van Frieslandt, in dato den 13den maart 1744 en daarop gevolgde aanschrijvinge van den selven dag."
Het laatste stukje staat bovenaan de lijst van Wolvega, daar ook de uitleg w.b. de kolommen – de eerste is namen der hoofden van de familien – waarom staat er een liggend streepje achter Alberts naam?
Idzard: Albert (Velthuis, neem ik dan maar aan dat hier staat) - -- -- -1- -- 4
Alles van Egbert!

groetjes van Jacqueline
tabepap
Contacteer:

Bericht door tabepap »

Beste Jacqueline,
Albert Veldhuis(en) werd gealimenteerd (1 gealimenteerde in de eennalaatste kolom) en kon daarom niet worden aangeslagen.
Wat is precies je vraag/probleem?
M vr gr,
Egbert
tabepap
Contacteer:

Bericht door tabepap »

Bron: Speciekohieren Weststellingwerf
1749 Nijeholtwolde nr. 041 Albert Velthuisen
1752-1772 Noordwolde nr. 071 Albert Velthuisen (overl. 1771/1772)
1751 Noordwolde nr. 96 Govert Velthuisen overl.
1776-1803 Noordwolde div. huisnrs.: Jan Alberts Velthuisen (vaart met zijn schip)
1805 Noordwolde nr. 192: Jan Velthuisen wedv.
1770-1797 Noordwolde div. huisnrs.: Claas Alberts Velthuisen (overl. 1796/1797)
M vr gr,
Egbert
jacqueline

Bericht door jacqueline »

Hallo Egbert,

Het was een reactie op een vraag van Martine; eerlijk gezegd zou ik de vraag moeten nalezen om te weten waar het precies over ging. En aangezien Martine niet meer heeft gereageerd en ik momenteel met een ander vraagstuk bezig ben, laat ik het maar even zo. Bedankt voor je reactie, wellicht kan Martine er toch haar voordeel mee doen.

groeten van Jacqueline
tabepap
Contacteer:

Bericht door tabepap »

Hallo Jacqueline,
Martine kan hier zeker haar voordeel mee doen want de door Andries en Margreet ingeslagen weg blijkt de juiste te zijn.
Groet,
Egbert
Martine Ottolander

Bericht door Martine Ottolander »

Sorry dat ik al zo lang niets meer heb laten horen.....Ik ben zeker blij met alle informatie betreft dit huwelijk en alles wat daar bij hoort.
Maar door vakantie en werkdruk even geen tijd gehad om sneller te reageren. Sorry daarvoor, en nogmaals hartstikke bedankt!!!!

Martine Ottolander
Hallo, Ik ben Martine Ottolander-Terhorst. Ik ben geinteresseerd in de families Terhorst/Ter horst(Leeuwarden/Lemmer) en Veldhuizen, m.n in Friesland, en het grensgebied richting Vledder (Drenthe) en Noord Holland(Haarlem,Amsterdam)
Plaats reactie