Opzoekvraag Benjamin Cohen, 17-9-1909 Leeuwarden

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Carla

Bericht door Carla »

Hoi Esther, volgens mij bestonden de gasovens toen ook nog niet. Maar kolendampvergiftiging zou een voor de hand liggende mogelijkheid zijn.

Groetjes Carla
pappaharry

Bericht door pappaharry »

Já; in 1935 hadden wij een gas-haard, -fornuis én -geijser. Opa's visie lijkt me derhalve geen cruciaal punt..
Carla

Bericht door Carla »

Waarschijnlijk een zeldzaamheid dan want bij ons kwam dat pas in de jaren 50-60, zoals bij zovele mensen.
Gelukkig hadden we wel electra met van die muntjes.

Maar ja verschil moet er wezen toch? :D :D :D

Groet Carla
esthervanremsdijkstra

Florerende zaak

Bericht door esthervanremsdijkstra »

Tja, dikke kans (wat ik begrijp uit het Leeuwarder krantsje) was de zaak van Cohen behoorlijk florerend, ze hadden personeel (mijn oudoom Harrie werkte als vertegenwoordiger op de bakfiets voor de Cohens en mijn opa dus als boekhouder, dat was een dagtaak?!)
Ze verkochten alles wat los en vast zat en kunnen dus best al die modernigheidjes als gaskachels en gasovens hebben gehad.
Je hebt altijd pioniers en zo hebben ze zich misschien een heel naar lot bespaard.........(aardgas uit Groningen beter dan de gaskamers van Auschwitz!)

Goeienacht
Esther
Leven is het meervoud van lef!
Carla

Bericht door Carla »

Gelukkig waren sommige mensen in de mogelijkheid om dat extra's te kopen. Maar in jouw geval misschien niet zo gelukkig want ze hebben er zelf een beslissing ingenomen

Groet Carla
esthervanremsdijkstra

Niet gelukkig

Nee gelukkig zullen ze niet zijn geweest in de Tweede Wereldoorlog, maar dat geldt uiteraard voor alle Joden en volgens mij voor het overgrote gedeelte van de Nederlandse bevolking.
Moeder heeft overleefd, van broer weet ik niets, en Benno en zijn vrouw besloten niet de razzia af te wachten en het gruwellot wat volgde.
(ik heb 1 joodse tak aan de boom waar 160 loten van zijn vernietigd door de Nazimoordmachine)
Ik ben blij dat ik nooit in hun schoenen heb gestaan en wil dus graag weten wat met deze familie verder is gebeurd.

Esther
esthervanremsdijkstra

Kleine stap verder...

Benjamin Cohen was getrouwd met Grietje Nijholt (waar en wanneer onbekend) volgens dutchjewry.org. Hij heeft gewoond op Boerhaavestraat 10 en Kelders 15 en in Brussel. Dutch Jewry heeft hen niet gevonden op de joodse begraafplaats en boeken. wellicht was zij niet Joods.
Zijn broer Izaak Israel was getrouwd met S. Rosenberg en was winkelier in Amsterdam.
Moeder is voor de oorlog hertrouwd met Elias Dormits, geb. 1873.

Groetsjes
Esther
margreet

Bericht door margreet »

Esther,

Je meldde niet op graftombe gevonden .. Ik meen dat nog niet heel Leeuwarden af is, en verder kan het graf na 20 of 40 jaar geruimd zijn.
Bij de katholieken mogen zelfmoordenaars niet in gewijde grond, omdat het een zonde is. Er is een apart stuk grond voor, ook voor de ongedoopte doodgeboren kinderen - waar zij naamloos en meest zonder stenen liggen. Ik weet niet hoe dat in het jodendom voorgeschreven is - of als Grietje hervormd was bij hen.

Het is erg vreemd dat ovl.aktes, overgezet naar tafel en dan 10jarentafels niets opgeleverd hebben. Vermelding aangever moet toch ergens aan ontleend zijn.
Die tafels zijn boeken, alleen op het archief in te zien. Misschien is dat toch nog niet gebeurd.

Je Grietje Nijholt: er is een hele grote Nijholtsite, met oorsprong de Stellingwerven. Ze kan daar bij horen en misschien te vinden zijn. Ik weet even niet meer of ze alle andere Nijholt-families ook uitgezocht hebben.
Er trouwen dan wel krijgen kinderen 2 Nijholts in Leeuwarden
Grietje hoeft niet van 1909 te zijn, ze kan met een oudere man getrouwd zijn en is dan van ca. 1915-1920. Misschien is ze dan een kind van een van de zonen van Dirk Nijholt en Maria Brons.

Margreet
esthervanremsdijkstra

aangever

Tja de aangever is mijn opa, tenminste daar ga ik vanuit.
Het verhaal is van mijn opa, hij zou ze hebben gevonden en dus neem ik aan dat hij dat heeft aangegeven, maar helaas kan ik het niet meer navragen.
Bij DutchJewry kreeg ik een mailtje dat Benjamin na de oorlog in Brussel zou zijn gaan wonen. Ik neem aan dat het een typo is en dat dat zijn broer Izaak was, maar misschien was dat hele verhaal wel een onderduikleugen? Maar ja dan hoeft opa dat toch na de oorlog niet meer te vertellen?
Ik zal die Nijholtsite eens zoeken.

Alvast weer bedankt voor het meedenken

Esther
Everardus Rollema

Bericht door Everardus Rollema »

Esther,

De vinder van een overledene hoeft absoluut niet de aangever te zijn bij de burgelijke stand. Een arts doet een schouwing (zelfmoord, natuurlijke dood of misdrijf) en b.v. een verzorger van de uitvaart kan aangifte doen. In 1945 heeft een direct familielid (RK) zichzelf om het leven gebracht en inderdaad ook door gas.
De overledene is normaal in gewijde grond op een RK begraafplaats begraven en het graf is in mijn bezit. Familie van de overledene hebben de overledene gevonden, maar hebben zelf niet de aangifte gedaan bij de gemeente.
De procedure is als boven geweest.
Een broertje van mij die dood werd geboren en niet gedoopt (RK) zou inderdaad op ongewijde grond begraven worden en is derhalve op de algemene begraafplaats begraven. Mijn ouders wilde hem niet weg moffelen in een hoekje op de RK begraafplaats.
Waarom niet gewoon de overlijdensakte op vragen bij de gemeente Leeuwarden?
Gr.
Everardus
esthervanremsdijkstra

kan dat?

Hai, ik heb alleen naam en geboortedatum, kan ik dan wel een overlijdensakte krijgen??
Ach je hebt gelijk, niet geschoten is altijd mis!!

Esther
Everardus Rollema

Bericht door Everardus Rollema »

Esther.
Draag zoveel mogelijk gegevens aan van de overledenen, wat je weet.
Inderdaad, plaats, geboortedatum, volledige namen, wie de ouders zijn en wanneer ze ongeveer zijn overleden.
Op het eind van het jaar werden klappers gemaakt, de zogenaamde jaartafels, zodat de ambtenaar snel een akte terug kon vinden.
De 10-jarige tafels waren klappers die gebundeld werden vanuit de 1 jarige tafel. De administratie en samenstelling van de klappers (10-jarige tafels) kan per provincie, gemeente verschillen bij de opmaak.Soms werden de ouders er bij vermeld. Hoe meer werd overgeschreven , hoe meer fouten er gemaakt konden worden.
Geef aan waarvoor je het wil weten. Het moet dan niet al te moeilijk zijn om de akte naar boven te halen.
Gr.
Everardus
esthervanremsdijkstra

Kost me minimaal 35 euro....

heb bericht van Leeuwarden, als zij het voor me opzoeken ben ik minimaal 35 euro kwijt.
komt iemand van jullie binnenkort nog in het archief en kun je voor me kijken?? Leeuwarden is hemelsbreed niet ver weg, maar praktisch gezien mijlen ver (met pup en twee kids en de bus............lijkt me niet!)

Esther
margreet

Bericht door margreet »

Esther, je stond op de planning, alleen heb ik even je akte-opvraag-verhaal afgewacht. 7,50 stond me bij, maar dit is ietwatje duurder.
Allemaal in een grote tas .. ? Kind in de bus gaat nog wel, kind in archief minder is mijn ervaring :)

Hoop er dus deze week aan toe te komen, anders volgende.
groet, margreet
esthervanremsdijkstra

Tassen in archief

Hi, zullen ze in het archief raar van opkijken al die grote wiebelende tassen, Jente (net 1) en Dhara (pup van 13 weken) passen nog in een tas, maar Tjores (3,5) zal toch in een hele grote shopper moeten.......
Ik wacht het af wat je vindt, geen haast, komt wanneer het komt!

Esther Ma...
Plaats reactie