Roelof Roelofs (Bonte) x Oldeholtpade 1750 Trientjen Jansen
Roelof Roelofs (Bonte) x Oldeholtpade 1750 Trientjen Jansen
Beste mede-genealogen,
Uit het huwelijk van Roelof Roelofs Bonte en Trientjen Jansen, gehuwd te Oldeholtpade op 18 mei 1750, komen de navolgende kinderen:
Pieter Roelofs de Boer, ~ Ter Idzard 18 april 1751 en †Oldeberkoop 14 februari 1818.
Jan Roelofs Bonte, * Nijeholtwolde 28 januari 1752, ~ Wolvega en Sonnega 11 februari 1752 en †Vinkega 19 januari 1816.
Hiltje Roelofs Bonte, arbeidster, * Ter Idzard, ~ Ter Idzard 18 augustus 1754 en †Wolvega 8 april 1825.
Lammert Roelofs Bonte, * Boekelte, ~ Noordwolde en Boyl 4 juli 1756 en †Weststellingwerf vóór 12 februari 1812.
Loltje Roelofs Bonte, boerin, ~ Wolvega en Sonnega 9 februari 1759 en †Rottum 16 juni 1825.
Roelof Roelofs, ~ Oldeholtwolde 12 juli 1761.
Thijs Roelofs Bonte, arbeider, * waarschijnlijk Nijeholtwolde, ~ Ter Idzard 1 mei 1763 en †Wolvega 26 september 1826.
De vraag die mij al een tijdje bezighoudt, is naar wie het eerste kind - zoon Pieter - is vernoemd. In elk geval niet naar het patroniem van zijn ouders.
Echter ... de overlijdensakte van Hiltje Roelofs Bonte geeft, dat haar ouders heten:
Roelof Jans en Trijnje Pieters!!!
Zou zoon Pieter hiernaar zijn vernoemd?
Verder is het zo, dat Pieter voor de eerste keer huwt te Oldeberkoop op 12 mei 1776 met Stijntje Jans. Pieter Roelofs is bij huwelijk afkomstig van Nijeholtpade! Hij heeft bij haar een dochter Trijntje, geboren 1777!
Pieter Roelofs neemt in 1811 in Ooststellingwerf de familienaam 'de Boer' aan, terwijl de andere kinderen die in Weststellingwerf blijven, als familienaam 'Bonte' hebben.
Hoe moet ik de gegevens Roelof Roelofs en Trientjen Jansen met Roelof Jans en Trijntje Pieters zien? Ik heb geen huwelijk van laatstgenoemden gevonden!
Wie helpt verder?
Met vriendelijke groet,
Tjeerd Oenema.
Uit het huwelijk van Roelof Roelofs Bonte en Trientjen Jansen, gehuwd te Oldeholtpade op 18 mei 1750, komen de navolgende kinderen:
Pieter Roelofs de Boer, ~ Ter Idzard 18 april 1751 en †Oldeberkoop 14 februari 1818.
Jan Roelofs Bonte, * Nijeholtwolde 28 januari 1752, ~ Wolvega en Sonnega 11 februari 1752 en †Vinkega 19 januari 1816.
Hiltje Roelofs Bonte, arbeidster, * Ter Idzard, ~ Ter Idzard 18 augustus 1754 en †Wolvega 8 april 1825.
Lammert Roelofs Bonte, * Boekelte, ~ Noordwolde en Boyl 4 juli 1756 en †Weststellingwerf vóór 12 februari 1812.
Loltje Roelofs Bonte, boerin, ~ Wolvega en Sonnega 9 februari 1759 en †Rottum 16 juni 1825.
Roelof Roelofs, ~ Oldeholtwolde 12 juli 1761.
Thijs Roelofs Bonte, arbeider, * waarschijnlijk Nijeholtwolde, ~ Ter Idzard 1 mei 1763 en †Wolvega 26 september 1826.
De vraag die mij al een tijdje bezighoudt, is naar wie het eerste kind - zoon Pieter - is vernoemd. In elk geval niet naar het patroniem van zijn ouders.
Echter ... de overlijdensakte van Hiltje Roelofs Bonte geeft, dat haar ouders heten:
Roelof Jans en Trijnje Pieters!!!
Zou zoon Pieter hiernaar zijn vernoemd?
Verder is het zo, dat Pieter voor de eerste keer huwt te Oldeberkoop op 12 mei 1776 met Stijntje Jans. Pieter Roelofs is bij huwelijk afkomstig van Nijeholtpade! Hij heeft bij haar een dochter Trijntje, geboren 1777!
Pieter Roelofs neemt in 1811 in Ooststellingwerf de familienaam 'de Boer' aan, terwijl de andere kinderen die in Weststellingwerf blijven, als familienaam 'Bonte' hebben.
Hoe moet ik de gegevens Roelof Roelofs en Trientjen Jansen met Roelof Jans en Trijntje Pieters zien? Ik heb geen huwelijk van laatstgenoemden gevonden!
Wie helpt verder?
Met vriendelijke groet,
Tjeerd Oenema.
Al jaren bezig met stamboomonderzoek, o.a. de genealogie en de kwartierstaat.
Re: Roelof Roelofs (Bonte) x Oldeholtpade 1750 Trientjen Jansen
Tjeerd,
Pieter Roelofs en Stijntje Jans krijgen in het jaar 1778 een dochter met de naam Hiltje.
Ik zag wel dat deze familie zijdelings mijn familie aanraakt als deze Pieter Roelofs de Boer huwt met Hendrikje Jochums
De kwestie van 1 broer die een andere achternaam aanneemt is bij onze familie ook het geval, het kwam dus meer voor.
Het waarom is en blijft gissen.
Wat was het beroep van deze Pieter Roelofs? en zijn vader Roelof Roelofs.
Misschien dat de andere overlijdensakten nog iets kan staan over patroniem van van Roelof.
Helaas zijn die nog niet in te zien bij alle friezen.
Tjarda
Pieter Roelofs en Stijntje Jans krijgen in het jaar 1778 een dochter met de naam Hiltje.
Ik zag wel dat deze familie zijdelings mijn familie aanraakt als deze Pieter Roelofs de Boer huwt met Hendrikje Jochums
De kwestie van 1 broer die een andere achternaam aanneemt is bij onze familie ook het geval, het kwam dus meer voor.
Het waarom is en blijft gissen.
Wat was het beroep van deze Pieter Roelofs? en zijn vader Roelof Roelofs.
Misschien dat de andere overlijdensakten nog iets kan staan over patroniem van van Roelof.
Helaas zijn die nog niet in te zien bij alle friezen.
Tjarda
-
theaverhulst
op de overlijdensakte staan geen ouders.
wel het patroniem pieter roelofs de boer.
zie mormonen
wel het patroniem pieter roelofs de boer.
zie mormonen
niet geschoten altijd mis !
Hallo Tjarda en ook Thea,
Het klopt dat op de overlijdensakte geen namen van ouders staan.
Het beroep van Pieter Roelofs staat ook niet in de akte, maar zijn vrouw Hendrikje Jochems verkoopt in 1831 enige roerende goederen, waaronder een paar kalveren, een pink, een paard, een big, een onbeslagen boerenwagen en een kleerkast. - Misschien dat Pieter Roelofs boer was. Vandaar ook zijn familienaam?
Tjarda, je zegt dat het jouw familie raakt. Hoe? Via wie?
Van Roelof Roelofs heb ik ook geen beroep.
Met vriendelijke groet,
Tjeerd
Het klopt dat op de overlijdensakte geen namen van ouders staan.
Het beroep van Pieter Roelofs staat ook niet in de akte, maar zijn vrouw Hendrikje Jochems verkoopt in 1831 enige roerende goederen, waaronder een paar kalveren, een pink, een paard, een big, een onbeslagen boerenwagen en een kleerkast. - Misschien dat Pieter Roelofs boer was. Vandaar ook zijn familienaam?
Tjarda, je zegt dat het jouw familie raakt. Hoe? Via wie?
Van Roelof Roelofs heb ik ook geen beroep.
Met vriendelijke groet,
Tjeerd
Hallo Tjeerd,
Hier even het Hoe en het Wie?
Antje Jacobs Schreur huwt met Egbert Hendriks Brinksma
Hun dochter Grietje Brinksma huwt met Roelof Pieters de Boer.
Antje Jacobs Schreur heeft 1 broer Albert Jacobs die niet de naam Schreur aanneemt maar de naam de Boer.
Albert Jacobs de Boer is dan onze eerste voorvader die de naam de Boer draagt.
Albert is niet van beroep boer, maar schipper.
Tjarda
Hier even het Hoe en het Wie?
Antje Jacobs Schreur huwt met Egbert Hendriks Brinksma
Hun dochter Grietje Brinksma huwt met Roelof Pieters de Boer.
Antje Jacobs Schreur heeft 1 broer Albert Jacobs die niet de naam Schreur aanneemt maar de naam de Boer.
Albert Jacobs de Boer is dan onze eerste voorvader die de naam de Boer draagt.
Albert is niet van beroep boer, maar schipper.
Tjarda
Tjarda,
Bedankt voor jouw antwoord.
Groetjes Tjeerd
Bedankt voor jouw antwoord.
Groetjes Tjeerd
Overlijdensregister 1826
Soort registratie: BS Overlijden akte
(Akte)datum: 27-09-1826
Gecompareerd:
- Johannes Gerrits Oosterhof, oud 47 jaren, boer en
- Lambert Reinders Elsinga, oud 21 jaren, timmerknecht,
beiden woonachtig te Wolvega, geburen van de volgende overledene
Overledene: Thijs Roelofs Bonte, leeftijd 63 jaar, arbeider, wonende te Wolvega, geboren te
Nijeholtwolde, overleden op 26-09-1826 des namiddags ten vier ure in het huis nr, 29 te Wolvega
Gehuwd met: Antje Alberts
vader: Roelof Roelofs
Moeder: Trijntje Jans, beiden overleden
Bronvermelding:
Overlijdensregister 1826, archiefnummer 30-41, Burgerlijke Stand Weststellingwerf - Tresoar, inventarisnummer 3006, aktenummer 0181
Gemeente: Weststellingwerf, periode: 1826
https://allefriezen.nl/zoeken/deeds/509 ... d5c6b5797a
Soort registratie: BS Overlijden akte
(Akte)datum: 27-09-1826
Gecompareerd:
- Johannes Gerrits Oosterhof, oud 47 jaren, boer en
- Lambert Reinders Elsinga, oud 21 jaren, timmerknecht,
beiden woonachtig te Wolvega, geburen van de volgende overledene
Overledene: Thijs Roelofs Bonte, leeftijd 63 jaar, arbeider, wonende te Wolvega, geboren te
Nijeholtwolde, overleden op 26-09-1826 des namiddags ten vier ure in het huis nr, 29 te Wolvega
Gehuwd met: Antje Alberts
vader: Roelof Roelofs
Moeder: Trijntje Jans, beiden overleden
Bronvermelding:
Overlijdensregister 1826, archiefnummer 30-41, Burgerlijke Stand Weststellingwerf - Tresoar, inventarisnummer 3006, aktenummer 0181
Gemeente: Weststellingwerf, periode: 1826
https://allefriezen.nl/zoeken/deeds/509 ... d5c6b5797a
Bedankt voor de gegeven informatie.
Met hartelijke groet, Tjeerd
Met hartelijke groet, Tjeerd