Opzoekvraag Benjamin Cohen, 17-9-1909 Leeuwarden
-
esthervanremsdijkstra
Opzoekvraag Benjamin Cohen, 17-9-1909 Leeuwarden
Mijn opa Hetto Eeuwe Dijkstra werkte voor en tijdens de oorlog in de Galanterieenwinkel van Cohen (opgezet door Louis-Levy Cohen en vanaf 1929 door vrouw en oudste zoon Benjamin Cohen voortgezet)
Ik ben op zoek naar het overlijden van Benjamin Cohen (zou in de oorlog moeten zijn tegelijk met zijn vrouw (zelfmoord uit angst voor razzia).
Mijn opa heeft ze gevonden is het verhaal.
Kan iemand voor mij de gegevens van Benjamin Cohen, 17-9-1909 geboren te Leeuwarden, zijn huwelijk en zijn overlijden bekijken en overnemen en mailen??
(eventuele gegevens van zijn broer Izaak geboren 1914 ook van harte welkom.)
Dit is wat ik heb:
Persoonskaart van Benjamin Cohen
Benjamin Cohen is geboren op 17 september 1909 in Leeuwarden [bron: http://shum.huji.ac.il/Ëœdutchjew/gen ... en/595.htm], zoon van Louis-Levie Yehuda Cohen en Betje de Jong. Benjamin is overleden omstreeks 1943 in Leeuwarden, ongeveer 34 jaar oud. Bij de aangifte van het overlijden van Benjamin was de volgende getuige aanwezig: Hetto Dijkstra (1913-2003).
Beroep:
Galanterie (snuisterijen) zaak Leeuwarden van Cohen, op de Kelders 15
Groetsjes
Esther
Ik ben op zoek naar het overlijden van Benjamin Cohen (zou in de oorlog moeten zijn tegelijk met zijn vrouw (zelfmoord uit angst voor razzia).
Mijn opa heeft ze gevonden is het verhaal.
Kan iemand voor mij de gegevens van Benjamin Cohen, 17-9-1909 geboren te Leeuwarden, zijn huwelijk en zijn overlijden bekijken en overnemen en mailen??
(eventuele gegevens van zijn broer Izaak geboren 1914 ook van harte welkom.)
Dit is wat ik heb:
Persoonskaart van Benjamin Cohen
Benjamin Cohen is geboren op 17 september 1909 in Leeuwarden [bron: http://shum.huji.ac.il/Ëœdutchjew/gen ... en/595.htm], zoon van Louis-Levie Yehuda Cohen en Betje de Jong. Benjamin is overleden omstreeks 1943 in Leeuwarden, ongeveer 34 jaar oud. Bij de aangifte van het overlijden van Benjamin was de volgende getuige aanwezig: Hetto Dijkstra (1913-2003).
Beroep:
Galanterie (snuisterijen) zaak Leeuwarden van Cohen, op de Kelders 15
Groetsjes
Esther
-
margreet
EstherMa, ergens tussen nu en twee-drie week verder zal ik wel weer eens op het Leeuwarder archief komen. Ik zal even de yahoo herlezen dan, want er zijn de gewone burgerlijke stand en een register begravenen joods kerkhof - maar ik weet niet meer wat al geprobeerd is of dat er gewoon niemand tijd had.
Als iemand anders eerder kan, merken we dat wel.
Ma..ma.
Als iemand anders eerder kan, merken we dat wel.
Ma..ma.
-
esthervanremsdijkstra
geweldig!
hey Ma...
Dat zou ik echt super vinden! Ik kan namelijk nergens wat vinden over deze man, dus het verhaal van mijn opa heb ik nog niet bevestigd gehad.
Het verzetsmuseum in Leeuwarden kenden geen zelfmoorden in de oorlog in Leeuwarden. En op de dutchjewry site was hij afgeschermd voor privacy.......
Ik wacht het af!
Esther Ma...
Dat zou ik echt super vinden! Ik kan namelijk nergens wat vinden over deze man, dus het verhaal van mijn opa heb ik nog niet bevestigd gehad.
Het verzetsmuseum in Leeuwarden kenden geen zelfmoorden in de oorlog in Leeuwarden. En op de dutchjewry site was hij afgeschermd voor privacy.......
Ik wacht het af!
Esther Ma...
Leven is het meervoud van lef!
-
esthervanremsdijkstra
Geen enkel geluk bij CBG
Bij het CBG konden ze geen gegevens van Benjamin Cohen, zijn ouders en broer vinden (tenminste voor de persoonskaarten)
Nu is mijn hoop dus op jou gevestigd lieve Ma...
Esther Ma...
Nu is mijn hoop dus op jou gevestigd lieve Ma...
Esther Ma...
-
margreet
EstherMa, 'er zijn nog 4 wachtenden voor u'
Maar daarna, zal ik mijn best doen. Men zou denken dat er wel iets was, want een aangever bij overlijden (op de PK) komt niet uit de lucht vallen.
Meen dat het al eerder geopperd was, de kans dat er een overlijdensoorzaak in de akte wordt genoemd is vrij klein.
Je enige houvast zou zijn dat het echtpaar op dezelfde dag overleden is.
Dus ik wil graag ook nog een keer de naam van zijn vrouw, want dan moet ik die akte ook even zien op te zoeken. (was nog niet aan herlezen toegekomen).
Margreet
Maar daarna, zal ik mijn best doen. Men zou denken dat er wel iets was, want een aangever bij overlijden (op de PK) komt niet uit de lucht vallen.
Meen dat het al eerder geopperd was, de kans dat er een overlijdensoorzaak in de akte wordt genoemd is vrij klein.
Je enige houvast zou zijn dat het echtpaar op dezelfde dag overleden is.
Dus ik wil graag ook nog een keer de naam van zijn vrouw, want dan moet ik die akte ook even zien op te zoeken. (was nog niet aan herlezen toegekomen).
Margreet
-
esthervanremsdijkstra
helaas helaas
Ik weet de naam van zijn vrouw niet, helaas.
Ik zal het nog eens via dutch jewry proberen.
De aangever zou mijn opa moeten zijn, maar dat kan ik helaas niet navragen (hij is in 2003 overleden), zijn zus weet er niets van (zij was toen zo jong dat men haar als net katholiek meisje niet hiermee wilden belasten).
Alvast bedankt en ik wacht het wel af, mocht ik intussen nog iets nieuws vinden, dan laat ik het je weten!
Esther Ma...
Ik zal het nog eens via dutch jewry proberen.
De aangever zou mijn opa moeten zijn, maar dat kan ik helaas niet navragen (hij is in 2003 overleden), zijn zus weet er niets van (zij was toen zo jong dat men haar als net katholiek meisje niet hiermee wilden belasten).
Alvast bedankt en ik wacht het wel af, mocht ik intussen nog iets nieuws vinden, dan laat ik het je weten!
Esther Ma...
-
margreet
- Everardus Rollema
Esther en Margreet,
Bev. registers bij het CBG gaan t/m 1922.
Periode 1904-1922 fiche 2, blad 174 deel 17: Cohen:
Levie Cohen, geboren Leeuwarden 12-11-1877, winkelier in galantariën, wonende 1922 Kelders L 177.
Betje de Jong, geboren Bolsward 26 april 1881 Bolsward, ingeschreven te Leeuwarden komende van Bolsward 22 november 1893.
Uit dit huwelijk 2 kinderen zoals bekend.
Benjamin 1909 en Izaak 1914.
----------------------
Gekeken Leeuwarden BS (joodse gemeente) geboorte en trouwen 1816-1942 klappers getypt.
Geen toegevoegde waarden aan bovenstaande gegevens.
Onder Levie staat vermeld het echtpaar:
Louis Cohen X Leeuwarden 11-11-1933 Rika de Jong.
Met als kind: 4 juni 1938.
In de klapper geen huwelijk t/m 1942 van Benjamin en/of Izaak.
--------------------------------------------------
Is de overl. akte van Benjamin zelf al bij Leeuwarden aangevraagd via de jaarlijkse tafel?
Gr. Everardus
Bev. registers bij het CBG gaan t/m 1922.
Periode 1904-1922 fiche 2, blad 174 deel 17: Cohen:
Levie Cohen, geboren Leeuwarden 12-11-1877, winkelier in galantariën, wonende 1922 Kelders L 177.
Betje de Jong, geboren Bolsward 26 april 1881 Bolsward, ingeschreven te Leeuwarden komende van Bolsward 22 november 1893.
Uit dit huwelijk 2 kinderen zoals bekend.
Benjamin 1909 en Izaak 1914.
----------------------
Gekeken Leeuwarden BS (joodse gemeente) geboorte en trouwen 1816-1942 klappers getypt.
Geen toegevoegde waarden aan bovenstaande gegevens.
Onder Levie staat vermeld het echtpaar:
Louis Cohen X Leeuwarden 11-11-1933 Rika de Jong.
Met als kind: 4 juni 1938.
In de klapper geen huwelijk t/m 1942 van Benjamin en/of Izaak.
--------------------------------------------------
Is de overl. akte van Benjamin zelf al bij Leeuwarden aangevraagd via de jaarlijkse tafel?
Gr. Everardus
-
margreet
-
esthervanremsdijkstra
Dank en nee
Hey Everardus,
Dank je wel voor je genomen moeite, ik heb overigens nog niet het overlijden via de jaarlijkse tafel aangevraagd, ehhhhh ik weet niet eens hoe ik dat doe??
Hulp??
Groetjes
Esther
Dank je wel voor je genomen moeite, ik heb overigens nog niet het overlijden via de jaarlijkse tafel aangevraagd, ehhhhh ik weet niet eens hoe ik dat doe??
Hulp??
Groetjes
Esther
-
pappaharry
Van buitenaf kan ik niets opduikelen over Benjamin of Izaak.
Deze Louis zal er buiten staan; hij staat in 'Joods Monument'als volgt:
Gezin Louis Cohen » Leeuwerikstraat 27, Leeuwarden » Situatie in april 1942
Louis Cohen Leeuwarden, 23 december 1907 Extern kommando Gleiwitz, 31 december 1942 Gezinshoofd
Rika Cohen-de Jongh » Bolsward, 7 september 1912 Auschwitz, 2 november 1942 Echtgenote
Ester Cohen » Zwolle, 9 december 1934 Auschwitz, 2 november 1942 Dochter
Marianne Cohen » Leeuwarden, 4 juni 1938 Auschwitz, 2 november 1942 Dochter
Deze Louis zal er buiten staan; hij staat in 'Joods Monument'als volgt:
Gezin Louis Cohen » Leeuwerikstraat 27, Leeuwarden » Situatie in april 1942
Louis Cohen Leeuwarden, 23 december 1907 Extern kommando Gleiwitz, 31 december 1942 Gezinshoofd
Rika Cohen-de Jongh » Bolsward, 7 september 1912 Auschwitz, 2 november 1942 Echtgenote
Ester Cohen » Zwolle, 9 december 1934 Auschwitz, 2 november 1942 Dochter
Marianne Cohen » Leeuwarden, 4 juni 1938 Auschwitz, 2 november 1942 Dochter
-
esthervanremsdijkstra
Joodse bronnen
Tja, de Joodse bronnen die ik ken heb ik ook al opgebruikt (wij hebben een grote Joodse tak, maar elke nieuwe bron is uiteraard welkom)
het enige dat ik weet is uit overlevering. Mijn vader weet zeker dat zijn vader het echtpaar voor de gaskachel (hoe cru) heeft gevonden en dat ze geen kinderen daarbij hadden.
Vreemd blijft dat het verzetsmuseum te Leeuwarden geen zelfmoorden in Leeuwarden in de oorlog kent, bij hun weten is er geen geweest.
Ik blijf pluizen, wie weet dat ik met jullie hulp wat vind.
Esther
het enige dat ik weet is uit overlevering. Mijn vader weet zeker dat zijn vader het echtpaar voor de gaskachel (hoe cru) heeft gevonden en dat ze geen kinderen daarbij hadden.
Vreemd blijft dat het verzetsmuseum te Leeuwarden geen zelfmoorden in Leeuwarden in de oorlog kent, bij hun weten is er geen geweest.
Ik blijf pluizen, wie weet dat ik met jullie hulp wat vind.
Esther
-
esthervanremsdijkstra
verhaal
het blijft natuurlijk een verhaal uit de overlevering, misschien heeft opa het dramatischer gemaakt dan het was, bestonden gasovens al? Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben met die gaskachel! Kan je voor een kolenkachel zelfmoord plegen? Lijkt me van niet?
Groetjes
Esther
Groetjes
Esther