Een vraagje

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Hedzer Hooijenga Sr

Een vraagje

Bericht door Hedzer Hooijenga Sr »

Ik kom in een huw. akte op "allefriesen" een akte tegen (Leeuwarden 26nov1904 nr. 250) Daar is een zekere Bernardus van Weemen van Noord getuige, hij is dan 78 jaar oud en ambtenaar ter secretarie gemeente Leeuwarden. Moesten de mensen in 1904 blijven doorwerken tot ze er letterlijk bij neervielen?

De man werd 82 jaar oud.
Overlijdensakte Leeuwarden, 1908
Aangiftedatum 24 november 1908, akte nr. 523
Bernardus van Weemen van Noord, overleden 23 november 1908, 82 jaar, man
Zoon van Hendrik van Noord en Sara Maria Anna van Weemen
Gehuwd
In minskensin, is in minskenlibben
embe

Re: Een vraagje

Bericht door embe »

Heb het even gevraagd aan de auteur van “Friezen gezocht” ( boek moet je zeker in je boekenkast hebben!!!):
Werken tot je er bij neerviel, ja, daar komt het eigenlijk wel op neer. Algemeen of staatspensioen is begonnen in 1947 met de Noodwet Ouderdomsvoorziening, waaraan de naam van de toenmalige premier Willem Drees is verbonden. Nog altijd zeggen oude gepensioneerden (en ik soms ook): ik trek van Drees. Het pensioen was destijds o.m. afhankelijk van het eigen inkomen. In 1957 volgde de AOW, ongeveer zoals we die nu nog kennen.
Rijke mensen legden vroeger geld opzij voor hun eigen oude dag, of ze verkochten hun bedrijf op een gegeven moment. Ze gingen dan dus rentenieren. Wie niet meer kon werken en geen kapitaal bezat verviel aan de burgerlijke of kerkelijke liefdadigheid, of moest bij de kinderen intrekken.
Groetjes,
margo
Plaats reactie