Ate Lolkes & 1744 Hieslum Bregje Jans

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Margreet Huisman

Re: Ate Lolkes & 1744 Hieslum Bregje Jans

Bericht door Margreet Huisman »

aha,
daar vertoefde er nog eentje:
Wonseradeel, huwelijken 1692
Vermelding: Derde proclamatie op 24 april 1692
Man : Jacob Tjernes afkomstig van Idsegahuizum
Vrouw : Attje Piers afkomstig van Witmarsum
Opmerking : getrouwd te Idsegahhuizen

Gestandaardiseerde namen: JAKOB TJERNES en AATJE PIERS

Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Witmarsum 1683-1811
Inventarisnr.: 828
wordt wel een vreemde gezinsuitbreiding zo, als die allemaal van dezelfde Tjerne Gatses zouden zijn.

Ik ben nog wat duf om veel te schrijven, we zijn nu alle 3 ziek hier,
en het is cookingtime - maar ik heb wel 4 Tjernes Parrega, waarvan 1 met een kleinzoon ook in Allingawier,
dat wordt nog wat ze uit elkaar te halen/houden.

groet Margreet
Andries Koornstra

Re: Ate Lolkes & 1744 Hieslum Bregje Jans

Bericht door Andries Koornstra »

Toch geen Mexicaanse griep, hoop ik?

Na een hele tijd zoeken had ik iets aanvullends dat jij deels ook al vond:
WON Y14, folio 138. Obe Gatses, te Makkum, bbc op de koop van 1/3 van een perceel sayland, en van 4 pm greidland, gelegen te Idsegahuizum, zoals het door verkopers wijlen schoonvader Tierne Gatses is aangekocht. Gekocht van Dirck Hoites, wonend te Menaldum, als man en voogd over zijn vrouw Tryntie Tiernes, voor 400 cgl. Niaarkoop ratione sanguinis, 8 nov 1684, op Gatse Tiernes, te Idsegahuizum, voor hem en namens zijn broeder, Jacob Tiernes.
Dus hebben we nu de vader, Tierne Gatses, met drie kinderen, Jacob, Gatse en Trijntje, en meer zijn er ook niet, want er wordt 1/3 van iets onroerends verkocht.

En het lijkt er sterk op dat ze niet direct hier verwant aan zijn:
WON S17, nr.8, 26 feb 1616. Inventarisatie en scheiding ten sterfhuize van Tyerne Gerloffs en Gepck Alledr, in leven echtelieden huislieden te Piaam. Kinderen: Gerloff (7) en Meynsck (1) Tyernes. Moeders voorkind bij Wopcke Haucx is Jayts Wopckes. Scheiding op 5 aug 1616. Gepck voornoemd testeerde 24 jan 1616.
Of Tyerne Gerlofs heeft nog een voorkind dat hier niet wordt genoemd, dat dan vader of moeder van Tierne Gatses is. Die vader/moeder van rond 1605; Tierne Gatses geboren rond 1630, zijn drie kinderen rondom 1660, wat dan weer klopt met de drie huwelijken: 1680, 1683 en 1692. Qua tijd kan dat dus wel. Maar dan ontbreken er heel veel puzzelstukjes. En wie zit er op te wachten? Ik ga eerst maar weer eens met mijn eigen projectjes aan de slag.

groetjes, Andries.
Plaats reactie