Ate Lolkes & 1744 Hieslum Bregje Jans

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Margreet Huisman

Re: Ate Lolkes & 1744 Hieslum Bregje Jans

Bericht door Margreet Huisman »

Carla, waarom komt Sijbout eigenlijk waarschijnlijk uit het eerste huwelijk van zijn vader - en niet uit het tweede waar ook Tjerk uit voortkomt?
er is geen eerder huwelijk van hem, wat zou suggereren dat hij ouder is.
Wonseradeel, huwelijken 1688
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 28 januari 1688
Man : Wybren Goitiens afkomstig van Hieslum
Vrouw : Richt Eeltjes afkomstig van Abbega
Trouwregister Gerecht Wonseradeel 1683-1693
Inventarisnr.: 786

Wonseradeel, huwelijken 1699
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 2 juli 1699
Man : Wijbren Goytsen
Vrouw : Itske Tjercks
Trouwregister Hervormde gemeente Parrega Hieslum Greonterp 1612-1744, Hiaat 1670-1686
Inventarisnr.: 818
Alle Tjerks (van die nr 10) heb ik als broer van die Itske in mijn bestand.

Voor de volledigheid - Ouders Brechtje:
Hennaarderadeel, huwelijken 1702
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 22 januari 1702 in Wommels
Man : Jan Sijmens afkomstig van Wommels
Vrouw : Trijntie Auckes afkomstig van Wommels
Hennaarderadeel, dopen, doopjaar 1709
Dopeling: Brechtie
Gedoopt op 7 april 1709 in Wommels/Hidaard
Dochter van Jan Symons en niet genoemde moeder
Hij kreeg ook Neeltje 1713, x 1737 - (misschien in navolging van Neentie Neents en Neentye in eerdere generaties )
misschien was die mee als doophefster of getuige en kwam ze zo als moeder Neeltje in het doopboek terecht.

groet Margreet
embe

Bericht door embe »

Margreet,
Nog voordat dit onderwerp ter sprake kwam, had ik Sybout Wybrens al uit het eerste huwelijk en Tjerk uit het tweede. Geen idee hoe ik eraan ben gekomen…
Zou het ergens al eens besproken kunnen zijn?
Groetjes,
margo
embe

Bericht door embe »

en wat goed van Jan Symens x1702 Trijntje Aukes :D
was er gisteren al naar op zoek, maar er wordt een tweede Bregtje geboren:
Hennaarderadeel, dopen, doopjaar 1711
Dopeling: Brechtie
Gedoopt op 19 april 1711 in Wommels/Hidaard
Dochter van Jan Symons en niet genoemde moeder
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Wommels en Hidaard, doop 1627-1733
Inventarisnr. : DTB 402
groetjes,
margo
embe

Bericht door embe »

welke nr 10 bedoel je hier?
Margreet Huisman

Hoi,

blz 1- 10.28
Hieslum nummer 1. Ate Lolkes van 1748-1751 vertrekt in 1752 naar Oosthem
In 1753 is hij echter al weer terug en komt dan op nummer 10. In 1756 gaat hij naar Heeg en komt jawel
Alle Jarigs op nummer 10.
Klinkt naar een speciecohier.

Ik had ook al het een en ander in bestand bleek - ze zijn eerder op het forum geweest:
Wybren Goyties Stemnummer 11 Hieslum
http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?f ... ilit=itske
Ik heb de 2 blz niet geheel doorgeworsteld,
kwam slechts tegen - uit 2 huwelijken de volgende kinderen: Sybolt, Tjerk, Hielke, Rigt oid
misschien wordt het later meer uitgewerkt?

groet Margreet
embe

Bericht door embe »

ok, maar sorry
zal wel aan mij liggen, mar kan niets vinden en heb Itske nog steeds ouder-,broer- en zusterloos in mijn bestand... :?
groetjes,
margo
Margreet Huisman

languit staat er toch:
en dan komt sjawel Alle Tjerks - die we kennen uit een ander onderwerp - op nummer 10 wonen.

andere onderwerp- 5 sept 2008: 8.58
O, ik had nog wat gezien.

Wonseradeel, dopen, doopjaar 1739 - Parrega Hieslum Greonterp
Dopeling: Eelke
Gedoopt op 26 april 1739
Zoon van niet genoemde vader en Peerkje Alles
Doopheffer: Alle Tjerks, grootvader

Wonseradeel, dopen, doopjaar 1733
Dopeling: Wijbren
Gedoopt op 11 januari 1733 in Tjerkwerd, Dedgum
Zoon van Hijlke Wijbrens en Engel Feijkes
Aanwezig: Alle Tjercks

Dat maakt hem broer van Itske Tjerks x Wybren Gooitsens.
Ik heb verder geen ouders of zuster.
Je moet even met controlF en wat namen door die blz springen, om een en ander te vinden
en de hallo allemaal bij bijvoorbeeld alle overslaan :(

We dwalen er weer reusachtig af,
en verklaren enkel Rigt en Tjerk Wybrens tot broer/zus door iets
de rest blijft onduidelijk uit welk huwelijk stammen voor zover ik kan zien - ik zie enkel autor rond de grootouders.
Wel grappig dat er een Sijbout broer van moeder Hylck was
en dat die een Pytrik had.

groet Margreet
catharina

Bericht door catharina »

Dames dames!!!

Alle Tjerks is geen Alle Jarigs
Hieslum nummer 1. Ate Lolkes van 1748-1751 vertrekt in 1752 naar Oosthem
In 1753 is hij echter al weer terug en komt dan op nummer 10. In 1756 gaat hij naar Heeg en komt jawel
Alle Jarigs op nummer 10.

Wonseradeel, huwelijken 1758
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 10 december 1758
Man : Alle Jarigs afkomstig van Hieslum
Vrouw : Sjoertie Sybrens afkomstig van Hieslum
Trouwregister Hervormde gemeente Parrega Hieslum Greonterp 1744-1811 Inventarisnr.: 819
Alle Jarigs is een zoon van Jarig Hylkes en Trijntje Alles (omstreeks 1725)
Jarig Hylkes is de broer van Aagh Hylkes en Tjerk Wiebrens ( 1734)
Aagh, Eelk, en Jarig zijn kinderen van Hylke Klases en Saapke Piers

Hylke Klases is een zoon van Claes Jarigs en Eelk Hylkes en
Claas Jarigs is een zoon van Jarig Lieuwes

Het komt wel in de buurt Alle Tjerks huwt met Yke Gatses en hun dochter Peerkje huwt met Jouke Hommes.
Jouke was getrouwd met de Rikstje Wiebrens. de zus van Sybold Wiebrens ( en Bregtje)
Hielke en Tjerk Wiebrens

Carla
Margreet Huisman

oei ..................:(
Geen wonder dat Margo het niet kon vinden ....
en dat ik niet-eigen voorouders in al het namentumult door de war haal.
Sorry Margo, voor onnodige zoektijd.

Misschien is het toch handig, Carla, als je zelf even alle links bij alle namen zet
we komen wel vaker halverwege erachter dat iets al eerder geweest was.

Waarom komt Sybolt uit het eerste huwelijk?
zit dat nog in die 1/3 delen in het andere onderwerp misschien?

groet Margreet
Litsehimmel

Bericht door Litsehimmel »

Hoi Hoi :wink:

Tussen het regelen van de gerechtelijke papieren (stiefkinderen), het praten met de leerplichtambtenaar (recalcitrante zoon) en het houthakken (5 x 1,5 kuubs kisten vol die kleiner gemaakt moeten worden ) vind ik toch éven tijd ...

Dit vond ik op internet (of course, zou ik bijna zeggen)

Dedgum
Gatse Tjernes
erven
Alle Tjercks

Is dit dezelfde? Er staat nog een link naar het oorspronkelijke document:

http://tjaart-egge.nl/Wonseradeel/1712/ ... 022web.jpg

Hebben jullie hier wat aan, of zit ik er weer mijlen naast?

Greetz, LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
catharina

Bericht door catharina »

Na lang zoeken vond ik weer het verhalenschrif van Tjerk van 't Zet.( uit de 80er jaren)( In welke map ook al weer opgeborgen in de computer)Daaruit het volgende met betrekking tot Sybold en Bregtje en Ate en Bregtje.

In Wommels de 10e en 17e en de 24e Jan 1734 zijn de houwelijksgeboden van Sybolt Wijbrens tot Hieslum en Brechtje Jans tot Wommels over onze kerk geproclameert en zijn met attestatie vertrokken om tot Parrega te trouwen.
Zij hebben de vier weken niet vol gemaakt maar zijn op de 17e Januari al getrouwd. Wommels was toch ver weg.

Goitjen en Trijntje de kinderen van Sibolt waren uitbesteed bij Claas Sybrens in Parrega na de dood van hun beide ouders ( of alleen Sibolt??) want de moeder leefde nog.
TJERK Wijbrens en een zekere Jouke waren waarschijnlijk aangesteld als voogden over de ‘wezen’ en moesten de visser in Parrega in elk geval geld betalenvoor het onderhoud van de kinderen.
Sibolt heeft eigendommen gehad waarvan de rente voor GOITJEN en TRIJNTJE was. Maar de heren waren slechte betalers geweest en moesten op het grietenij huis verschijnen om uitbetaling te verzekeren, 1 jaar zelfs na het opstellen van de obligatie. Misschien was ook Tjerk overleden Luister maar.
Op heden den 23 Juni 1747 de klock elf uur voor noen is alhier ter Secretarie om te registreren gepresenteert sekere obligatie luydende als volgt:
Wij ondergeschreven TJERK WYBRENS tot DEDGUM en JOUKE RIMMERTS tot Parraga als curatoren over TRIJNTJE en GOEYTTIEN SYBOLTS tot
HIESLUM in dien qualit bekennen wij schuldig en ten agteren te zijn aan Klaas Sybrens en Antje Sijmens, Egtelieden tot Parraga een soa=20 van hondert Cargls: van xx stuiver ‘t stuk ter sake opgeschoten penn. Tot nut en dienst tot onderhouding van voorgemelde kinderen ontfangen te hebben , daarom expres de exeptie van geen ontfangene penn: versoeke en beloven voor gemelde een hondert Car. Gls. Op de eerste aanmaninge weder op te zullen brengen voldoen en betalen aan voorgemelde egtelieden ofte hunne erven, die daar wettig regt toe hebben, met daar te boven jaarlijks voor intres drie gelijke gld: Alles in klinkende munten geen brieven of Landschapsobligatien welke intres of cours zullen houden tot de volle betalingen toe, voor welker nakomelinge wij Curatoren in dier glt: ten onder pand stellen alle de goederen van de voorgemelde pupillen en tot meerdere verzekeringen van voorgemelde Egtelieden of Crediteuren, stellen wij als Curatoren in, tot ware borgen voor alle wan of later betalinge als eigen schuld te zullen voldoen, onder verband van alle onze geen uitgesonderde goederen, met submissie van de Hove van Friesland Wonseradeel en alle Geregten ten eersten instantie regtbaar. In kennisse onse gewoone verteekeninge Actum den 17 febr. 1746
was getekent. TJERK WYBBRENS en JOUKE RIMMERTS.
Aldus gedaan en geregistreert ten overstaan van ons Mederegter en Secretaris Wan Elfele A. Castel.
Om meerdere zekerheid te hebben dat de betaling plaats zou hebben, werd bovenstaande obligatie op de secretarie geregistreerd, ruim een jaar na 23-6-1747 dat hij was opgesteld. ‘t Was misschien zeer gewenst, na de dood van TJERK.
Na de dood van SYBOLT WYBRENS ging BREGJE JANS weer hertrouwen.
Lees het volgende officiële stuk.
Bregtie Jans wed. van wijlen SYBOLT WIJBRENS tegenwoordig weder de bruid zijnde met ATE LOLKES woonagtig tot Hieslum als moeder en voogdesse over haare minderjarige kinderen TRIJNTJE en GOOIJTJEN SYBOLT bij Opgedagte haar man in egte Sweckt, gevoegt met de pr. G. Monsma requirante.
TJERK WIJBRENS huisman tot Dedgum . Volle oom vaders weesen van voren gemelde kinderen & JOUKE RIMMERTS Coopman te Parrega Requireerder.

‘t Geregte gehoort het verzoek van de requireerden authoriseert de Requireerden tot Curatoren over des Requirante voor kinderen
TRIJNTJE en GOOIJTSEN SYBOLTS boven genoemt; omwelke Curateel wel en na behoorte bedienen hebben De Requireerden den eed van Getrouwigheyd in handen van mij Commis & Gesworen gepresteert, waar op haar voors curateel gedicersteert, in forma Jnkennisse van mij Commis & Gesworen Clerq Actien
Bolsward den 4, 8 ber 1749
J. van Esselo J.A. Basseleur.
De procureest Fiscal van Wonseradeel requirant.
1747 Ocke Martens en Ate Lolkes huyslieden onder Hieslum requireerde.
‘t Geregte gehoort het versoek van de requirant in git’s consent van de req den
authoriseert deselve tot Curatoren & administratoren & de persoonsgoederen van TRIJNTJE en GOOYTSEN SYBOLTS minderjarige kinderen van van SYBOLT WYBRENS tot Hieslum en/of leeden in plaats van wijlen TJERK WIJBRENS en
JOUKE RIMMERTS en hebben de geregten om zulks getrouwelijk waar te nemen den eed daartoe staande in handen van de mederegter Sjoerd Tjerks Hoytinga als Sordineerde Commis, gepreesteer, waarop hen voors: curateele is gedecerneert in forma actum den 9 December 1747
S. Hoitinga J.A. Basseleur.

De heren TJERK WIJBRENS en JOUKE RIMMERS hadden zich maar slecht van hun voogdijschap gekweten, vandaar dat JOUKE nu niet in aanmerking kwam voor de tweede keer.
TJERK was overleden, kwam dus niet meer in aanmerking.
Wij willen eens nagaan hoe het met de weduwe van SIJBOLT Wijbrens afliep. Voor zover wij kunnen nagaan. Het is met haar een wonderlijke zaak. In 1741 komt haar man te overlijden.
1741 Hieslum. Voor de Vermogensbelasting staat er:
SYBOLT WIJBRENS verstorven, nu de wed.
In 1743 op 26 Juni is het SIBOLT WIJBRENS erven.
Sibolt Wijbrens wed. is hier nog de aansprakelijke persoon die de boerderij runt en de belasting moet betalen.
In het najaar van 1744 verandert er iets.
In 1744 den 15e sept. Zijn Ate Lolkes en Bregje Jans beide te Hieslum voor de 1e maal geproclameert en 22 en 29 voor de 2e en 3e maal, en zijn den 6 den oktober in den Huwelijken staat bevestigt.
Er is haast geen twijfel mogelijk of Bregje Jans is de weduwe van Sibolt Wijbrens, Waarom dan de kindern uitbesteed waren bij Klaas Sijbrens in Parraga is raadselachtig.
Ate Lolkes neemt nu de leiding van de boerderij over en geldt voortaan als meyer oftewel huurder. Bij het aanbieden van geld in 1744 om aan de hoge belasting voor invoer een eind te maken komt in Hieslum op de lijst voor:
Ate Lolkes en zijn vrouw 2 kinders
aangeb. Capi. 10 4 personen.
In 1751 bij de personele goedschatting in Hieslum staat
Sybolt Wijbrens wed. 533-5 5-6-10
1751 Ate Lolkes 1000
vertrokken naar Oosthem in Wymbritseradeel.
Hij krijgt in Oosthem geen boerderij. Waren ze buiten gemeenschap van goederen getrouwd? Blijkbaar wel. Het land behoorde zeker aan de kinderen van Sibolt
Zij Ate en Bregje uit elkaar gegaan? Zij moet zijn achter gebleven want in de Goedschatting van 1754 te Hieslum staat:
Sibolt Wybrens wed. heeft onder Eede verklaard niets te bezitten.
Was zij door de veepest arm geworden? En had haar 2e man haar voordien al in de steek gelaten, met zijn 1000.—

Bij forumdiscussie over:
Wybren Goytis stemnr 11 te Hieslum
staat veel meer over de voorouders van Sybold.
In 2006 het ik de vraag gesteld of Itske Tjerks en Alle Tjerks broer en zus waren. Hierop heeft toen niemand gereageerd, maar dat is in de vraag over het stemnummer 11 te Hieslum nu bevestigd

Verder in de vraag van Jarig Lieuwes en Sietske Jarigs. Hier heb ik ook veel aanvullingen uit.

Met vriendelijke groet
Carla
Margreet Huisman

Carla, er staat volle oom bij Tjerk - realiseer ik mij ineens.
TJERK WIJBRENS huisman tot Dedgum . Volle oom vaders weesen van voren gemelde kinderen
dus dan komt Sybolt ook uit het huwelijk met Itske Tjercks.

Bij vaders weesen leeft de moeder nog lijkt me. Of zouden ze vaderskant bedoelen? wordt wel een vreemde zin dan.
Geen idee waarom ze uitbesteed werden, zieke of werkende moeder?

groet Margreet
Andries Koornstra

Bericht door Andries Koornstra »

Hallo,
TJERK WIJBRENS huisman tot Dedgum . Volle oom vaders weesen van voren gemelde kinderen
Als weesen wordt vervangen door weegen is de zin volkomen duidelijk. Zou er geen leesfout zijn gemaakt?

groeten, Andries.
embe

Bericht door embe »

Ik probeer de bomen in het bos een beetje te vinden en sorry als ik wat afdwaal en/of als het al behandeld is…
In 1707 (WON 190, aktenr. 30, 14-06-1707) is Pier Tjalckes, ontvanger te Hieslum, samen met Wybren Goytsens aldaar curator over Eelck (gehuwd met Alle Tiernes), Lolke en Gerrit Gatses, kinderen van Gatse Tiernes cum uxore, in leven huisman te Dedgum.
Is deze Eelck (gehuwd met Alle Tiernes) eigenlijk gehuwd (1706) met Alle Tjerks?
En zijn haar ouders?
Wonseradeel, huwelijken 1683
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 8 september 1683
Man : Gatse Tiernnes afkomstig van Idsegahuizum
Vrouw : Perck Gerrits afkomstig van Dedgum
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht Wonseradeel 1683-1693
Inventarisnr.: 786
groetjes,
margo
catharina

Bericht door catharina »

Margreet, Andries en Margo.

Dank toch weer wat aangevuld.

Margreet,
je twijfel ten opzichte van Sybout was geheel juist. Wat is goed lezen toch belangrijk blijkt nu maar weer.
Alle kinderen heb ik dus nu uit het tweede huwelijk.
1. Rikstje genoemd naar de overleden 1e vrouw?
2, Sybout genoemd naar Sybout Sjoerds broer van Oma Hylk Sjoerds (van vaders kant)?
3. Tjerk, genoemd naar de vader van Idske
4. Hielke, genoemd naar Oma Hielk Sjoerds??
het is gissen.

Hylk Sjoerds en Gooitsen Wybrens
hun zoon:
Wybren Gooytsens, geb. omstr. 1664, † omstr. 1716, tr. 1e Wonseradeel 28 jan. 1688 Richt Eeltjes, † vóór 1699; tr. 2e Parrega/Hieslum/Greonterp 2 juli 1699 Itske Tjerks, † vóór 1730, .
Uit het tweede huwelijk:
1. Riktsje Wiebrens, geb. na 1699, † vóór 1734, tr. Wonseradeel 13 jan. 1731 Jouke Hommes, geb. omstr. 1701, zn. van Homme Klases en Lysbeth Joukes.
2. Sybout Wiebrens, geb. na 1699, † Hieslum omstr. 1741, tr. Parrega/Hieslum/Greonterp 17 jan. 1734 Bregtje Jans, ged. Wommels/ Hidaard 19 april 1711, dr. van Jan Symens en Trijntje Auckes.
3. Tjerk Wiebrens, geb. na 1699, † na 23 juni 1747, tr. Parrega/Hieslum/Greonterp 10 jan. 1734 Aagh Hijlckes, geb. Sandfirden, ged. Parrega dec. 1710, † omstr. 1775, dr. van Hylcke Claases en Saapke Piers.
4. Hielke Wiebrens, geb. na 1699, † vóór 1749, tr.(ondertr. Workum 10 juni) 1731 Engel Feikes, ged. Oosterend/Hennaard 22 febr. 1702, dr. van Feike Alefs en Jeltje Piers.

Andries,
De schriften waren geschreven en we zijn dagen bezig geweest om alles in de computer te zetten.
Het zal dus van ons een tikfout geweest zijn.

Margo,
Jouw citaat komt uit het genealogisch jaarboekje 1999
blz 52 VI 28.

Maar doordat jij het huwelijk geeft van
Man : Gatse Tiernnes afkomstig van Idsegahuizum
Vrouw : Perck Gerrits afkomstig van Dedgum
dan komen we uit bij Alle Tjerks of Alle Tiernes
Alle Tjercks, tr. Parrega/Hieslum/Greonterp 26 sept. 1706 Yke (Eelkje) Gatses, dr. van Gatse Tjernes en Pierkje Gerrits.
Uit dit huwelijk:
1. Peerkje (Pierkje) Alles, tr. Oosthem/Abbega/Folsgare 4 jan. 1750 Jouke Hommes, geb. omstr. 1701, zn. van Homme Klases en Lysbeth Joukes.
2. Tjerk Alles, ged. Dedgum 27 nov. 1707.
3. Antje Alles, ged. Tjerkwerd/Dedgum 21 mei 1719.
4. Gatske Alles, ged. Dedgum 29 maart 1723.
1. Pierkje genoemd naar de moeder van Eelkje
2, Tjerkje naar de vader van Alle
3. Antje ??? zou dit de moeder van Alle en Idske zijn?
4. Gatske naar de vader van Eelkje
met groet
Carla
Plaats reactie