Hoi Speurneus,
het is mijn indruk dat tot rond 1850 familienamen werden opgeschreven zoals het klonk, veel verschillen waren daarvan het gevolg. Bedenk daarnaast dat het fenomeen
familienaam werd opgelegd door een vreemde natie die ons land had bezet ! Veel mensen in Friesland zullen gedacht hebben:
je kunt de pot op ! en gaven soms totaal andere namen op. Ook de overheid maakte (en maakt nog steeds) fouten, ik heb bijvoorbeeld een achterneef Gal
ama, zijn boers en zussen zijn bij de overheid echter ingeschreven als Gal
ema !
Bovenal is het echter van belang wat
jij wilt, wil je standaardiseren of de exacte naam gebruiken zoals die in je bron voorkomt ? Met name sinds de computer ook bij familieonderzoekers zijn intrede heeft gedaan, is er behoeft aan standaardisatie, regelmatig komt op dit forum de term
namenthesaurus voor, dit is niets anders dan het standaardiseren van namen, het gemak dient de mens ! Binnen de genealogie is het echter gebruikelijk de naam te schrijven zoals de bron aangeeft.
Mag ik er op grond van deze tekst van uitgaan dat ook in de originele spelling de griekse y gebruikt is, of zou het kunnen zijn dat deze er bij het overtypen ingekomen is?
Hiervan mag je niet uitgaan, je zult de akte zelf moeten controleren. Wel is het zo dat inmiddels het grootste deel van alle indexen op Tresoar een letterlijke weergave is van het origineel, maar pas op, je kunt nog steeds foutjes tegenkomen, er wordt nog steeds gecontroleerd.
Misschien moet je zelf eens kijken hoeveel Nij(e)meyers en Ny(e)meyers er in de huwelijksindex bij Tresoar voorkomen. Je zult zien dat de meeste met puntjes geschreven worden. Ook bij de naamsaannames is het vnl met puntjes, ik zou ze in je programma dus maar laten staan.
Speurneus, ik hoop dat je nu weer lekker kunt slapen.
Groetjes, Maikel Galama.