Jan Jans en Wytske Bordzes van Rottevalle

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Everardus Rollema

Bericht door Everardus Rollema »

Jan en Irene,

Vandaag bij het CBG de bijlagen bekeken van onderstaand huwelijk:

Huwelijksakte Harlingen, 1832
Man : Geert de Boer
Vrouw : Baukje Jans de Jong
Datum : 6 september 1832, akte nr. 42

De bijlage van geboorte en doop van Baukje geven gelijk aan als hieronder vermeld:

Smallingerland, dopen, geboortejaar 1807, doopjaar 1808
Dopeling: Baukje
Geboren op 15 september 1807
Gedoopt op 31 januari 1808 in Rottevalle
Dochter van Jan Jans de Jong en Wytske Bordzes

Verder was er een getuigenverklaring dat de echtelieden Jan Jans de Jong en zijn vrouw Wietske Bordzes op 8 maart 1825 met hun tjalkschip genaamd de Jonge Jacob met een zekere lading zijn vertrokken en dat er niets meer van hun is vernomen.

Verder was er een extract van het overlijden van Jan Jans Siedzes (grootvader), 91 jaren, rentenier wonende te Rottevalle onder Opeinde geh. met Baukje Jans, zoon van Jan Siedzes en Janke Jans, overleden te Rottevalle 11 maart 1821 des avonds 8 uren.

Baukje Jans (grootmoeder) , 89 jaren, renteniersche, wonende te Rottevalle onder Opeinde, weduwe van Jan Jans Siedses, dr. van Jan ---- (geen patronym) en ---- (geen namen) gewoond hebbende te Beesterzwaag, Baukje overleden Rottevalle 1 mei 1826.

Evenals Irene houd ik het er nu op, dat gezien de naam van Jan Jans (de oude) Sietzes zijn zoon Jan Jans de naam de Jong(e) heeft gebruikt bij de doop in 1808 van Baukje ter onderscheiding van zijn vader.

Baukje heeft geen moeite er mee gehad om de naam de Jong bij haar huwelijk te gebuiken gelijk deze werd gebruikt bij haar doop, daar het wel handig was om een familienaam te hebben.

Vr. gr.
Everardus
Irene Walstra
Contacteer:

Bericht door Irene Walstra »

Beste Everardus en Jan,

Everardus, het is zeer gewaardeerd dat je deze gegevens opgezocht hebt. Toch altijd fijn om een en ander netjes afgewikkeld te zien.
Hopelijk is Jan er ook blij mee.

Met vriendelijke groet,

Irene Walstra
Jan de Boer

Bericht door Jan de Boer »

Everardus en Irene,

hartelijk dank voor jullie inspanningen.
Een en ander is mij nu duidelijk geworden, ik ben een stapje verder.

De uitleg heeft mij ook zeer geholpen. Ik heb de zaken van gisteren nog eens op mijn gemak vandaag doorgelezen en ben veel wijzer eworden.

Dank jullie beide.

groeten Jan
Plaats reactie