Speciecohier WSW
-
Gast
Speciecohier WSW
Ik ben twee microfilms met Speciecohieren van 1755-1763 aan het onderzoeken. Het valt mij op, dat er abnormaal vaak verhuisd werd, niet alleen van het ene dorp naar het andere (en weer terug), maar ook van het ene huisnummer naar het andere, terug, dan naar Overijssel, dan weer terug, enz. Soms schijnen familieleden een jaar of zo van huis te wisselen.
Het kan niet te maken hebben met veranderde nummering van de dorpen, want er staat duidelijk "naar", "van" of "verhuist".
Iemand enig idee? Tnx.
Max.
Het kan niet te maken hebben met veranderde nummering van de dorpen, want er staat duidelijk "naar", "van" of "verhuist".
Iemand enig idee? Tnx.
Max.
-
margreet
-
gast
Speciecohier WSW
Bedankt, Margreet. Ik wist van jaarcontracten af, maar het leek meer dan dat, omdat het om zoveel mensen gaat. De cohieren werden samengesteld in Juni, dus dat geeft geen verdere info.
Nog een paar dingen:
Wat betekent "op een koudstee(de) gebouwt"?
Wat betekent de afkorting nts of uts (meestal met een streepje erboven) na iemand's naam? Of staat dat voor "nieuws huis zittende"?
En betekent dat dan gewoon een nieuwe huurder?
Max.
Nog een paar dingen:
Wat betekent "op een koudstee(de) gebouwt"?
Wat betekent de afkorting nts of uts (meestal met een streepje erboven) na iemand's naam? Of staat dat voor "nieuws huis zittende"?
En betekent dat dan gewoon een nieuwe huurder?
Max.
-
Jurjen Grijpstra
Hallo Max,
'Op een koud steed gebouwd' wil zeggen dat het een nieuw gebouwd huis betreft op een plek, waar voorheen niet een ander huis heeft gestaan.
'Uts' is een afkorting voor 'ut supra', Latijn voor 'als boven', dat wil zeggen voor die persoon geldt hetzelfde als voor de voorgaande persoon in het kohier.
groeten,
Jurjen Grijpstra.
'Op een koud steed gebouwd' wil zeggen dat het een nieuw gebouwd huis betreft op een plek, waar voorheen niet een ander huis heeft gestaan.
'Uts' is een afkorting voor 'ut supra', Latijn voor 'als boven', dat wil zeggen voor die persoon geldt hetzelfde als voor de voorgaande persoon in het kohier.
groeten,
Jurjen Grijpstra.
-
Jurjen Grijpstra
Graag gedaan, Max.
Overigens zijn de speciekohieren van Weststellingwerf tot 1805 in Tresoar ook in boekvorm beschikbaar. Ze zijn geïndexeerd op persoon en op adres, zodat je kunt zien wie allemaal op één adres hebben gewoond en op welke adressen één bepaalde persoon gewoond heeft.
groeten,
Jurjen
Overigens zijn de speciekohieren van Weststellingwerf tot 1805 in Tresoar ook in boekvorm beschikbaar. Ze zijn geïndexeerd op persoon en op adres, zodat je kunt zien wie allemaal op één adres hebben gewoond en op welke adressen één bepaalde persoon gewoond heeft.
groeten,
Jurjen
-
gast
Speciecohier WSW
Zou graag een paar dagen die boeken willen bekijken, Jurjen. Had echter moeten zeggen, dat ik in Australia woon.
Ik noteer vrij veel namen en adressen van de microfilms en zet ze dan in Acccess database. Veel werk, maar zo heb ik toch de mogelijkheid om op adres en naam to sorteren, althans als ik de info heb.
Zal meteen van deze gelegenheid gebruik maken om te zeggen hoezeer ik het internetwerk waardeer van de vrijwilligers. De DTB is fantastisch, vooral voor ons expatriates. Dus heel hartelijk dank aan iedereen.
Max,
Australia.
Ik noteer vrij veel namen en adressen van de microfilms en zet ze dan in Acccess database. Veel werk, maar zo heb ik toch de mogelijkheid om op adres en naam to sorteren, althans als ik de info heb.
Zal meteen van deze gelegenheid gebruik maken om te zeggen hoezeer ik het internetwerk waardeer van de vrijwilligers. De DTB is fantastisch, vooral voor ons expatriates. Dus heel hartelijk dank aan iedereen.
Max,
Australia.
Ben bezig met onderzoek naar de Harste, een buurtschap onder Suameer
Via bevolking en volkstelling kan ik de huisnummering volgen.
Klopt het dat het huisnummer van de volkstelling 1829 hetzelfde nummer is bij de speciecohieren.
Bij sommige bewoners, die lang op dezefde plek bleven wonen klopt dit.
Is dit toeval ? Indien het klopt hoe kan ik de bewoners dan vinden van 1805 / 1829.
Bij enkelen werd huisnummer vermeld in overlijdens acte in die periode. Maar dat is dan ook toevallig gevonden.
Via bevolking en volkstelling kan ik de huisnummering volgen.
Klopt het dat het huisnummer van de volkstelling 1829 hetzelfde nummer is bij de speciecohieren.
Bij sommige bewoners, die lang op dezefde plek bleven wonen klopt dit.
Is dit toeval ? Indien het klopt hoe kan ik de bewoners dan vinden van 1805 / 1829.
Bij enkelen werd huisnummer vermeld in overlijdens acte in die periode. Maar dat is dan ook toevallig gevonden.