voorouders Jarich Lieuwes x Sietske Jarichs
-
Margreet Huisman
Die hoort bij een hele andere Lieuwes familie van Workum, Carla.
dr Lieuwe Dirks en Ibell Olferts, grootvader Dirk Lieuwkes bij trouwen van Makkum.
ze x 1706 Jan Douwes, die ook vaak petert bij Anne Steffens.
Ik weet niet of diens 2e vrouw Rienkje Jans nog een dr van Jan Douwes (met of zonder Doetje) is.
Jan Douwes wordt in 1722 bij het ovl van Ibell met Jan Wybrens cur over de minderjarige kinderen van zijn schoonouders.
groet margreet
dr Lieuwe Dirks en Ibell Olferts, grootvader Dirk Lieuwkes bij trouwen van Makkum.
ze x 1706 Jan Douwes, die ook vaak petert bij Anne Steffens.
Ik weet niet of diens 2e vrouw Rienkje Jans nog een dr van Jan Douwes (met of zonder Doetje) is.
Jan Douwes wordt in 1722 bij het ovl van Ibell met Jan Wybrens cur over de minderjarige kinderen van zijn schoonouders.
groet margreet
-
Margreet Huisman
-
Margreet Huisman
Zijn dit die andere twee? Gerecht Wonseradeel:
groet margreet
Trijntje niet te vinden.Wonseradeel, huwelijken 1701
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 3 december 1701
Man : Jan Jeltes afkomstig van Makkum
Vrouw : Tietske Sijbes afkomstig van Makkum
Opmerking : aangegeven door de notaris Castelhun
Wonseradeel, huwelijken 1714
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 7 april 1714
Man : Taecke Johannis afkomstig van Makkum
Vrouw : Ymkjen Piers afkomstig van Makkum
Opmerking : zij is weduwe
groet margreet
- Andries Koornstra
Hallo Margreet (en anderen),
ik heb het idee dat ze dat wel eens zouden kunnen zijn: de tijd klopt, de omgeving ook, en ze trouwen voor het Gerecht, een extra aanwijzing.
Intussen laat Hidde me nog niet met rust.
Huwelijk?
groetjes, Andries.
ik heb het idee dat ze dat wel eens zouden kunnen zijn: de tijd klopt, de omgeving ook, en ze trouwen voor het Gerecht, een extra aanwijzing.
Intussen laat Hidde me nog niet met rust.
Als dit de vader is, en dat zal wel, doet hij zaken met een Ottema, o nee, we hebben Okkema's ontmoet, gaat dus niet op. Hylke staat op nog twee stemmen als meier vermeld.Stemkohier 1698 Ferwoude (Wonseradeel)
Stem nr. 4, aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Reyn (REIN) Ottes Ottema te Workum, eigenaar
Hylcke (HIELKE) Hyddes (HIDDES), gebruiker
Huwelijk?
Toch wel opmerkelijk, dit zijn niet die van Oosthem/Heeg etc., denk ik.Wonseradeel, huwelijken 1682
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 13 mei 1682
Man : Hijlcke Hiddes afkomstig van Ferwoude
Vrouw : Auck Wijberens afkomstig van Ferwoude
Opmerking : zij is weduwe
groetjes, Andries.
-
Margreet Huisman
Ik heb ergens in mijn bestand: Bonte Jelles van Piaam en Hylck Auckes van Ferwoude, trouwen gerecht Wonseradeel 3 okt 1663. Nou, en dat zijn wel héél interessante kandidaatsouders van Tjitske Bontes. Is de oudste dochter niet een Hycke. En dat is hetzelfde als Hylck nietwaar? Bonte is er één van Jelle Bontes, wiens vrouw ik helaas niet weet.
Wybren Bottes is de zoon van Botte Jelles en Ock Wybrens. Zij trouwen als jm en jd van Ferwoude voor het Gerecht WON 26 mrt 1664. Zou die Botte Jelles nu een broer van Bonte Jelles kunnen zijn. Waarom wordt hij anders namens Tjitske Bontes curator over haar kinderen bij Douwe Taekeles? Het moet haast wel zo in elkaar zitten. Als Sible nu met een artikel zou komen waar dit uit blijkt .... is dat ook weer rond.
Ock hertrouwt overigens voor hetzelfde Gerecht op 13 mei 1682 met Hylke Hiddes, dan nog jm, ook van Ferwoude. Is die niet onlangs voorbij gekomen? Op zijn beurt hertrouwt hij ook weer: Gerecht WON 3 jun 1702, met Hylkje Pyters, zus van Tjalling Pyters (welke laatste ik ook niet kan localiseren)
Trouwt dus 2-3-4 keer, of het zijn er 2.
Recent met Hidde kan ik verder enkel een berg disp vinden,
aldaar een klinkt hetzelfde, maar vrouw Hijlck Hiddes met Syds Claesen,
van Hidde Hessels, Tirns Nijland.
HH bij Ypenga in mei - maar dat is de Hegenaar weer. En dat lijkt me echt een heeeele andere.
Nog wat Hidde met LH, maar dat is een andere omgeving, (Jorwerd ed) of hij wordt alleen maar even vergeleken met de Hidde Hessels.
groet margreet
- Andries Koornstra
-
Margreet Huisman
Hallo allemaal,
Ids Rinckes is een broer ...
en op blz 21 kom ik nu een Rincke Idtsz tegen, 1637 te Gaast, verkoper van twee einsen zaadland, en dat samen met Sybrich Hiddedr huisvrouw van Pier Jellez te Longerhouw.
Vanwaar komt dat Taeds vader een Rincke Rinckes was? Of is RI de vader van RR? of is Ids geen broer maar toch neef?
Taed 1656 zou dan van Rincke Idses kunnen zijn, en onzes 1658 kan van Rincke Rinckes blijven. Of is ze toch dezelfde?
In 1607 nog deze vermelding:
Wonseradeel, huwelijken 1610
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 13 februari 1610
Man : Siurdt Epckesz afkomstig van Gaast
Vrouw : Rinck Idses afkomstig van Gaast
Opmerking : hij is een zoon van Epcke Siurdtz, zij is een dochter van Ids Rinckes
Ook de vader van RI neem ik aan.
Die in Ferwoude zijn dan andere Ids-es:
1612/13 Fonger Idses zn Ids Epckesz.
Jierboekje 1622, Hylck Reynsdr gehuwd met Ime Idtsz te Ferwoude.
mvg margreet
Ids Rinckes is een broer ...
en op blz 21 kom ik nu een Rincke Idtsz tegen, 1637 te Gaast, verkoper van twee einsen zaadland, en dat samen met Sybrich Hiddedr huisvrouw van Pier Jellez te Longerhouw.
Vanwaar komt dat Taeds vader een Rincke Rinckes was? Of is RI de vader van RR? of is Ids geen broer maar toch neef?
Taed 1656 zou dan van Rincke Idses kunnen zijn, en onzes 1658 kan van Rincke Rinckes blijven. Of is ze toch dezelfde?
In 1607 nog deze vermelding:
Wonseradeel, huwelijken 1610
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 13 februari 1610
Man : Siurdt Epckesz afkomstig van Gaast
Vrouw : Rinck Idses afkomstig van Gaast
Opmerking : hij is een zoon van Epcke Siurdtz, zij is een dochter van Ids Rinckes
Ook de vader van RI neem ik aan.
Die in Ferwoude zijn dan andere Ids-es:
1612/13 Fonger Idses zn Ids Epckesz.
Jierboekje 1622, Hylck Reynsdr gehuwd met Ime Idtsz te Ferwoude.
mvg margreet
- Andries Koornstra
Als we dan toch Jelle aan het citeren zijn: ik weet waar ik het Hylke Hiddes/Hidde Hylkes gebeuren heb zien staan: op blz. 59 van HET artikel. Aardig (of liever opmerkelijk) is dat Botte Jelles uit het Jelle Bontes-gezin kan worden geschrapt. Hij is een zoon van Jelle Eeckes (VI-8 ).
Dit maakt het weer een interessante vraag waarom Wybren Botte Jelles zoon curator over Douwe Taekeles' kinderen bij Tjitske Bontes wordt (zie de vierde graads dispensatie vraag: http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?t=2516&start=0
groet, Andries
Dit maakt het weer een interessante vraag waarom Wybren Botte Jelles zoon curator over Douwe Taekeles' kinderen bij Tjitske Bontes wordt (zie de vierde graads dispensatie vraag: http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?t=2516&start=0
groet, Andries
- Andries Koornstra
Hallo allemaal,
nieuwe twijfel tgv een collateraalacte:
Hun huwelijken:
Wie heeft een briljante ingeving? Ik kom er niet uit.
mvg Andries.
nieuwe twijfel tgv een collateraalacte:
En Jarig Lieuwes staat er niet bij.WON JJ1, folio 59 vso, 12 dec 1727. Erfenis van Grietie Lieuwes, te Gaast overleden in 1727. Haar erfgenamen, Grietje wordt hun zuster genoemd, ab intestato, elk voor 1/3:
Bauk Lieuwes, gesterkt met haar man Dirk Poppes;
Wick Lieuwes, gesterkt met haar man Abe Poppes;
Fecke Lieuwes, alle drie huislieden te Gaast.
Hun huwelijken:
enWonseradeel, huwelijken 1702
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 23 januari 1702
Man : Dirk Poppes afkomstig van Gaast
Vrouw : Bauk Lieuwes afkomstig van Gaast
enWonseradeel, huwelijken 1720
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 27 april 1720
Man : Abe Poppes afkomstig van Gaast
Vrouw : Wickje Lieuwes afkomstig van Gaast
Als Lieuwe Jarigs en Teed Rinckes de ouders moeten zijn, vind ik het gat tussen hun huwelijksjaar (1658) en het huwelijk van die kinderen (vanaf 1702) wel heel groot: 44, 50 en 62 jaar. Daar komt nog bij dat Abe Poppes en Wikje Lieuwes op 4 februari 1725 nog een kind laten dopen in Makkum (getuige Grietje Lieuwes). Dus is Wik van op zijn allerlaatst 1680. Het kan net, maar het ontbreken van Jarich als erfgenaam geeft ernstige twijfel.Wonseradeel, huwelijken 1708
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 16 juni 1708
Man : Fecke Lieuwes afkomstig van Gaast
Vrouw : Trijntje Jans afkomstig van Oudega
Wie heeft een briljante ingeving? Ik kom er niet uit.
mvg Andries.
- Andries Koornstra
Drie keer is scheepsrecht:
Of één Lieuwe die twee keer trouwde, of twee verschillende Lieuwes. Wie weet het?
Andries
.WON Y15, folio 207 vso, 5 juli 1690. Lieuwe Jarigs en Doetje Feckes, echtelieden te Gaast ... kopen 3 pondematen 9 einsen zaadland, deels in kopers zathe te Gaast en deels te Parrega liggende. Gekocht van Arrien Euwes, vrijgesel te Workum, voor 115 cgl.
Of één Lieuwe die twee keer trouwde, of twee verschillende Lieuwes. Wie weet het?
Andries
-
Margreet Huisman
eerder werd ook al getwijfeld, Andries.
Jarich ontbrak 1731, maar kon halfbroer zijn - of geen broer,
Wick kreeg een Doetje en geen Teetske ...
Ik bedacht later pas - Wick trouwt wel laat 1720 vgl 1689 van Jarich.
Jarich krijgt echter wel een Wick, dus er moet verband zijn.
Voorlopig maar even 1 die twee keer trouwt, ipv twee verschillende.
Alhoewel .. Halfbroers delen mee in de erfenis, zei Sible toen nog.
(of hun kinderen?) en hier blijkbaar niet.
Eerder uitgekocht oid kan dat nog?
groet margreet
Jarich ontbrak 1731, maar kon halfbroer zijn - of geen broer,
Wick kreeg een Doetje en geen Teetske ...
Ik bedacht later pas - Wick trouwt wel laat 1720 vgl 1689 van Jarich.
Jarich krijgt echter wel een Wick, dus er moet verband zijn.
Voorlopig maar even 1 die twee keer trouwt, ipv twee verschillende.
Alhoewel .. Halfbroers delen mee in de erfenis, zei Sible toen nog.
(of hun kinderen?) en hier blijkbaar niet.
Eerder uitgekocht oid kan dat nog?
groet margreet
- Andries Koornstra
-
Margreet Huisman
Maar tenzij de disp 1754 anders in elkaar zit,
knoopt die Wick en Jarig wel aan elkaar, toch? - zij het dan halfbroer/zus.
Even prakkedenken of het anders kan, ... zou dan het Hanties/Rinties-geval moeten wezen.
maar een Trijntje Rintjes EN Trijntje Haanties sluit dat weer wat uit.
Dat half/kinderen erven van hun ouder is misschien iets anders als half van hun broer/zus - of niet?
groet margreet
knoopt die Wick en Jarig wel aan elkaar, toch? - zij het dan halfbroer/zus.
Even prakkedenken of het anders kan, ... zou dan het Hanties/Rinties-geval moeten wezen.
maar een Trijntje Rintjes EN Trijntje Haanties sluit dat weer wat uit.
Dat half/kinderen erven van hun ouder is misschien iets anders als half van hun broer/zus - of niet?
groet margreet
-
Sible Hettinga
Beste Margreet en Andries,
Voor het slapen nog even gekeken naar deze vraag, ik begrijp er niets meer van, want ik ben nog maar op pagina 2.
Margreet een ouder heeft nooit half kinderen, alleen maar kinderen en die erven voor gelijke delen. Stiefkinderen erven niet van een stiefouder tenzij er door die stiefouder een testament is gemaakt.
Ik ben ervan overtuigd dat vroeger ook halfbroers en -zusters van elkaar erfden. Ik kan mij niet voorstellen dat volle broers en zusters halfbroers en -zusters uit zouden sluiten. Maar 17e- en 18e-eeuws erfrecht zat natuurlijk niet in mijn pakket.
Wanneer op een personeel kohier een post in gelijke delen wordt verdeeld onder broers en zusters, dan moeten dat volgens mij volle broers en zusters zijn geweest, want wanneer er halfbroers en -zusters bij zouden zijn dan zou de verdeling anders zijn. Wanneer er verdeeld wordt in gelijke delen dan kan er volgens mij dus geen sprake zijn van het bestaan van halfbroers en -zusters. Een uitzondering zou kunnen zijn dat het goederen betreft waarvan ooit bepaald is dat die onder een fideï commis vallen en uitsluitend kunnen vererven op het naaste bloed (en ze waren dol op dit soort beschikkingen in vroeger tijden). Voorbeeld: A heeft bepaalt dat zijn bezit uitsluitend vererfd op het naaste bloed. A heeft een kind B, die trouwt met C en C hertrouwt met D. B en C krijgen een kind E en C en D krijgen een kind F (voor de goede orde: Echtgenoten erfden vroeger zonder testament niet van elkaar). Wanneer E komt te overlijden en, voor het gemak zijn A, B en C overleden, dan is F de enig erfgenaam van E, maar F erf niet de goederen van E die onder een door A ingesteld fideï commis vallen, want die gaan naar de bloedverwanten van A en niet F want die is geen bloedverwant van A. E kan dat ook door een testament niet wijzigen.
Andries, mocht je nog belanstelling hebben voor een cursus erfrecht dan hoor ik dat wel.
De groetenis,
Sible.
Voor het slapen nog even gekeken naar deze vraag, ik begrijp er niets meer van, want ik ben nog maar op pagina 2.
Margreet een ouder heeft nooit half kinderen, alleen maar kinderen en die erven voor gelijke delen. Stiefkinderen erven niet van een stiefouder tenzij er door die stiefouder een testament is gemaakt.
Ik ben ervan overtuigd dat vroeger ook halfbroers en -zusters van elkaar erfden. Ik kan mij niet voorstellen dat volle broers en zusters halfbroers en -zusters uit zouden sluiten. Maar 17e- en 18e-eeuws erfrecht zat natuurlijk niet in mijn pakket.
Wanneer op een personeel kohier een post in gelijke delen wordt verdeeld onder broers en zusters, dan moeten dat volgens mij volle broers en zusters zijn geweest, want wanneer er halfbroers en -zusters bij zouden zijn dan zou de verdeling anders zijn. Wanneer er verdeeld wordt in gelijke delen dan kan er volgens mij dus geen sprake zijn van het bestaan van halfbroers en -zusters. Een uitzondering zou kunnen zijn dat het goederen betreft waarvan ooit bepaald is dat die onder een fideï commis vallen en uitsluitend kunnen vererven op het naaste bloed (en ze waren dol op dit soort beschikkingen in vroeger tijden). Voorbeeld: A heeft bepaalt dat zijn bezit uitsluitend vererfd op het naaste bloed. A heeft een kind B, die trouwt met C en C hertrouwt met D. B en C krijgen een kind E en C en D krijgen een kind F (voor de goede orde: Echtgenoten erfden vroeger zonder testament niet van elkaar). Wanneer E komt te overlijden en, voor het gemak zijn A, B en C overleden, dan is F de enig erfgenaam van E, maar F erf niet de goederen van E die onder een door A ingesteld fideï commis vallen, want die gaan naar de bloedverwanten van A en niet F want die is geen bloedverwant van A. E kan dat ook door een testament niet wijzigen.
Andries, mocht je nog belanstelling hebben voor een cursus erfrecht dan hoor ik dat wel.
De groetenis,
Sible.
- Andries Koornstra
In een ultieme poging de zaak weer wat op gang te krijgen, wisten we al waar de naam Wikje vandaan komt?
Andries.Wonseradeel, huwelijken 1616
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 14 juli 1616 in Makkum
Man : Fecke Emes afkomstig van Gaastmeer
Vrouw : Weecke Piersdr afkomstig van Parrega
Gestandaardiseerde namen: FEKKE IEMES en WIJKE PIERS
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Makkum 1605-1680, Hiaten
Inventarisnr.: 811