Hoyte Doekles

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Jehannes

Hoyte Doekles

Bericht door Jehannes »

Volgens mij is Hoyte Doekles, sinds 1665 burger te Workum. Een zoon van Doekle Hoytes. Ik kan van Doekle Hoytes één huwelijk vinden. Namelijk met Rieme Wopkes in 1681 te Workum.
Hoyte Doekles trouwt in 1696 met Ancke Joostes. Toen waren zijn ouders nog maar 15 jaar getrouwd. Volgens mij moet er dus nog een eerder huwelijk van Doekle Hoytes zijn.
Hoyte Doekles was doopsgezind. Het nageslacht van Doekle Hoytes en Rieme Wopkes voor een deel ook. Dus het is moeilijk om data te achterhalen.
Wie heeft een idee?

Groeten,
Johan.
Theun Veenstra

Bericht door Theun Veenstra »

Johan volgens het burgerboek van Workum komt Doekle Hoytes op 12 juni 1665 als burger naar Workum herkomst Hommerts de Rijp (dat is gemeente Wymbritseradeel). De doop en trouwboeken beginnen hier pas achter in 1600.
Hij is inderdaad lidmaat van de DG kerk in Workum en wordt hier in 1692 vermeld als lid met als woonplaats Nyhuizum en is in 1694 overleden.
Van een eerder huwelijk heb ik niets kunnen vinden maar het lijkt wel waarschijnlijk dat hij gehuwd naar Workum kwam.
Groeten Theun
wytsma

Bericht door wytsma »

Hallo,
In mijn kwartierstaat heb ik Hoyte Doekles X met Doed Baukes in Workum op 23-2-1753. Geen doop van Hoyte gevonden. Doed is gedoopt
op 28-10-1730. Ouders van Hoyte kunnen zijn: Doekle Hoytes X Trijn Synkes te Workum op 1-12-1726. Mijn vraag is of deze Doekle aansluit bij de Doekle Hoytes die in 1665 burger wordt van Workum.
vr.gr. Akkie Wytsma
Theun Veenstra

Bericht door Theun Veenstra »

Waarschijnlijk is de Doekle die op 01-02-1726 met Tryn Synkes trouwd een zoon van Hoyte Doekles die op 28-02-1696 met Ancke Joostens trouwd en is die weer een zoon Doekle Hoytens die op 13-03-1681 in Workum met Rieme Wopkes is getrouwd. De vraag was is deze Doekle eerder getrouwd geweest.
groeten Theun
Jehannes

Bericht door Jehannes »

Een zoon van Hoyte Doekles woont later in Sneek. Zijn nageslacht noemt zich De Bruin.
Doekle Hoytes komt van Hommerts. Daar is geen DG-gemeente. Zal dan dus moeten zoeken in Sneek of Woudsend?
Hij moet bijna wel zeker eerder getrouwd zijn geweest.

Johan.
Jehannes

Bericht door Jehannes »

Op de site van Tresoar vond ik het onderstaande huwelijk. Dat zou zijn eerste huwelijk kunnen zijn?

Wonseradeel, huwelijken 1659
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 8 mei 1659
Man : Doecke Hoites afkomstig van Hartwerd
Vrouw : Liupck Heris Hiddinga afkomstig van Pingjum
Plaats reactie